Toon posts:

CPU temperatuur erg hoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben pas nieuw op dit forum dus hoop dat ik de topic gaat heb gezet :P.
Maar goed nu de vraag. Mijn CPU temperatuur ligt volgens mij erg hoog.
Ik heb de Intel core duo E8200 (wolfdale). Als ik niks doet ligt de temperatuur als tussen de 53-55 Graden Celsius. Toen ik een stress test uitvoerde liep de temperatuur al na 30-40 sec op tot 65-70 graden. Heb hem dus meteen afgesloten. Iemand een idee of die temperatuur hoog is of niet? En wat ik er eventueel tegen kan doen.

~alvast bedankt~

Groetjes,
-bierdopje-

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Geen problemen hoor, gewone normale tempraturen. Niks om je zorgen over te maken :)

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-02 18:55

Erw

Lijkt me redelijk ok, wat voor koeler gebruik je?

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor snelle antwoord ^^. Maar ik heb dus op meer forums gevraagd en daar kreeg ik hele andere antwoorden.
Maar heb hem net wat langer laten draaien en volgens mij is 75-80 graden niet normaal na 1 minuut.
Vooral omdat ik erg veel game. Momenteel niet mogelijk want videokaart is kapot. Volgens andere mensen is de cpu cooler die is meegeleverd van erg slechte kwaliteit. Maar als het geen kwaad kan hoef ik natuurlijk geen nieuwe te kopen. Zonde van mijn geld natuurlijk en overclocken vind ik nog niet nodig.

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Je gebruikt dus de stock cooler?

Maak anders even je computerkast open, alles zeer goed afstoffen als het stoffig is!

staat je cpu hier niet bij? http://www.hardwaresecrets.com/article/143/

[ Voor 23% gewijzigd door souljah1h op 09-09-2010 19:41 ]

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
ikzelf heb een e8500 die idle zo'n 35graden is gebruikmakend van de CoolerMaster Hyper TX3 op 1500rmp in een kast zonder airflow.

stressed komt ook lager uit dan jij..

welke kast en koeler gebruik je?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gewone temperaturen zijn het niet, de CPU kan het nog wel aan. Er zit een automatische beveiliging op die hem vanzelf terugklokt bij te hoge temperaturen dus je hoeft niet bang te zijn dat 'ie stuk gaat als je hem eventjes stresstest, echter is continu op het randje zitten natuurlijk niet fijn. Is het een kant-en-klaar pc (packard bell, HP, etc.) of is het een zelfbouw-pc? Als het dat laatste is dan kan het zijn dat de koeler net niet helemaal goed zit, of er te veel (of juist geen) koelpasta tussen zit en dan kun je dat zelf fixen.

@souljah1h: het hoeft inderdaad geen probleem te zijn maar normaal is het zeker niet, de wolfdale is namelijk ontzettend zuinig (en dus koel), en de E8200 is de zuinigste wolfdale... Mijn E8400 loopt hoogstens tot 40 graden onder belasting (prime '95, dus dat tijdens gamen lager) en op 25 idle. Dat is met een hyper TX3-koeler maar met de stockkoeler was het op zijn meest 5 graden hoger.

(tip als je zelfbouw hebt, de wolfdales kunnen vaak redelijk ver geundervolt worden, mijn E8400 loopt nu op ~1V in plaats van de 1,2V die standaard is en dan loopt 'ie ook wat koeler. Maar natuurlijk sowieso kijken of de koeler niet verkeerd zit want anders is het dweilen met de kraan open)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Ben niet zo bekend met coolers. Wat is een stock cooler? :P
Ik heb een CPU cooler met fan en 1 zonder dus gewoon van koper om warmte te geleiden.
Heb mijn computer pas nog afgestoft i.v.m. wat ik dacht hoge temperaturen.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Stock koeler is de koeler die intel standaard meelevert met de processor. Goedkoop dingetje dus, maar voldoende om op redelijke temperaturen te blijven (dus onder de 50 graden load moet ook daarmee altijd wel lukken).

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 09-09-2010 19:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
@bwerg

Het is idd een "zelfbouw pc" maar het bedrijf zelf heeft hem voor mij in elkaar gezet. Ik heb dus alleen de onderdelen gekozen. Die 75-80 graden waren niet helemaal juist. Programma wekte niet helemaal correct heb inmiddels ander programma vergeleken en die klopt wel. Vergeleken met de temperaturen in de bios.
Heb dus inmiddels weer de stresstest gestart draait nu 7 minuten en temperatuur is 68 graden.

• Dramatic
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:40:
Ben niet zo bekend met coolers. Wat is een stock cooler? :P
Ik heb een CPU cooler met fan en 1 zonder dus gewoon van koper om warmte te geleiden.
Heb mijn computer pas nog afgestoft i.v.m. wat ik dacht hoge temperaturen.
standaart = stock

dus degene die je waarschijnlijk bij je cpu kreeg.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Een "stock" cooler is de koeler die standaard bij je processor zit.

Als je twee koelers hebt, welke gebruik je dan? Als je die passieve (dus: zonder ventilator) gebruikt, dan zijn zulke temperaturen nog best netjes.

Verwijderd

Topicstarter
mcDavid schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:44:
Een "stock" cooler is de koeler die standaard bij je processor zit.

Als je twee koelers hebt, welke gebruik je dan? Als je die passieve (dus: zonder ventilator) gebruikt, dan zijn zulke temperaturen nog best netjes.
Heb beide stock cooler en passieve cooler

• Dramatic
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:46:
[...]

Heb beide stock cooler en passieve cooler
je bedoelt dat je deze hebt?

http://i.testfreaks.com/i...d-fin-heatsink.731298.jpg

of wat?

Verwijderd

Topicstarter
klopt ja maar ook nog een andere zo eentje zonder ventilator. Maar hoorde van meer mensen dat die stock cooler een waardeloos ding was. Maar nog ff een vraag wanneer is je CPU precies stabiel?

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:50:
[...]

klopt ja maar ook nog een andere zo eentje zonder ventilator. Maar hoorde van meer mensen dat die stock cooler een waardeloos ding was. Maar nog ff een vraag wanneer is je CPU precies stabiel?
Bedoel je niet de Heatsink van je moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
souljah1h schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:51:
[...]

Bedoel je niet de Heatsink van je moederbord?
Dat zou best kunnen ja. Sorry heb er nog niet zoveel verstand van maar zit net paar minuutjes hier op en weet gelijk meer ;).

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:53:
[...]

Dat zou best kunnen ja. Sorry heb er nog niet zoveel verstand van maar zit net paar minuutjes hier op en weet gelijk meer ;).
Heb het dan niet over dat ding met ventilator, maar zonder :) heb je geen foto bij de hand? of type moederbord

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:50:
[...]

Je kan er maar ééntje tegelijk hebben, of je moet ze op elkaar gezet hebben ofzo? (lijkt me niet verstandig). Den inderdaad dat je in de war bent met de chipsetkoeler van het moederbord.

En een CPU is stabiel als hij het (lange tijd) goed doet zonder dat je computer vastloopt. Dat kan komen door oververhitting, maar ook door verkeerd overclocken, hardwarefouten, enz.

Zo'n stock-koeler is in principe gewoon goed genoeg. Redenen om er een andere op te zetten is als je processor zo warm wordt dat'ie niet meer stabiel is (vastlopers dus), of als je bijv. vind dat hij teveel lawaai maakt of niet mooi is.

Verwijderd

Topicstarter
souljah1h schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:55:
[...]

Heb het dan niet over dat ding met ventilator, maar zonder :) heb je geen foto bij de hand? of type moederbord
Heb geen foto nee, zal effe type moederbord opzoeken maar ik bedoel inderdaad die zonder fan. Die lijkt op een passieve koeler i.i.g.
Moederbord: Asus P5N-D

~stresstest was 11 minuten bezig en werd 70 graden~

Verwijderd

Topicstarter
mcDavid schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:57:
[...]

Je kan er maar ééntje tegelijk hebben, of je moet ze op elkaar gezet hebben ofzo? (lijkt me niet verstandig). Den inderdaad dat je in de war bent met de chipsetkoeler van het moederbord.

En een CPU is stabiel als hij het (lange tijd) goed doet zonder dat je computer vastloopt. Dat kan komen door oververhitting, maar ook door verkeerd overclocken, hardwarefouten, enz.

Zo'n stock-koeler is in principe gewoon goed genoeg. Redenen om er een andere op te zetten is als je processor zo warm wordt dat'ie niet meer stabiel is (vastlopers dus), of als je bijv. vind dat hij teveel lawaai maakt of niet mooi is.
ok ^^ maar is het niet zo dat als je CPU vaak 70 graden is dat de levensduur niet veel korter is?
Want ik denk zelf dat mijn videokaart ook kapot is gegaan door overhitting maar kweet niet wat daar normale temperaturen van zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Stress test draait nu 27 minuten temperatuur zit tussen de 72-76 graden. Kun je zo'n stress test vergelijken met gamen of is dat minder zwaar of juist zwaarder? Ik speel naar mijn mening zware spellen zoals Call of duty modern warfare 2 of Maffia 2 enz. Soms game ik best lang aan elkaar door of nouja soms staat mijn spel wel 3-4 uur open. De temperatuur blijft wel langzaam oplopen. iemand een antwoord op de vraag?

~alvast bedankt~

• Dramatic
een goede stress test is zwaarder dan een game.. welke gebruik je? games gebruiken vrijwel nooit 100% van je cpu.

verder is die uitkomst in temps vrij normaal, veel beter dan de 80 graden na 3 minuten die je eerder noemde..

over het langzaam oplopen.. welke kast heb je? zitten er fans in?

[ Voor 3% gewijzigd door Dramatic op 09-09-2010 20:45 ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:30
als het systeem bij een bedrijf in elkaar is gezet, mag je hopen dat de koeler goed gemonteerd is, anders kunnen ze de assemblageafdeling wel sluiten. bij welke winkel als ik vragen mag? want bijvoorbeeld bij azerty weet ik dat ze er erg royaal zijn met de koelpasta, was wel eens nadelig kan zijn.

over dan passieve ding onder de andere koeler, dat is voor de northbridge, heeft verder niks met de CPU temps te maken. kon je niet weten ;)
des te hoger de temps van een processor zijn, des te korter de levensduur bij hele hoge temps. 70 graden zul je waarschijnlijk nog niet echt terugzien. als hij regelmatig de 90 aantikt zul je wel zien dat hij minder lang zal leven. dus 70 graden na halfuur volle belasting is niet heel vreemd, dan wel niet normaal. een E8200 is inderdaad een zuinige processor, dus heel warm mag hij eigenlijk niet worden. de koeler die wordt meegeleverd (je zegt dat die erop zit) is 'net aan' gebouwd. eigenlijk kun je, voor een stil en koeler systeem, beter een aftermarket koeler erop zetten. meestal stiller (mede dankzij grotere fan als je daarvoor kiest) en hogere prestaties. een E8200 heeft een TDP van 65 Watt, dus dat valt eigenlijk best mee.

en op je vraag over belasting: een game is veel minder zwaar voor de CPU, maar zwaarder voor de videokaart. een processor als die zal tussen de 20/50% gemiddeld belast worden, tot 80% tijdens game join in multiplayer. dus dat hij na een halfuur op 76 staat, is niet heel raar.

maar goed, mijn advies: kijk de koeler na of hij goed zit, hoe de koelpasta eruit ziet, en kijk in de BIOS voor de temps (dat zijn de enige echte ;) )

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:30
[b][message=34663474,noline][...]
de wolfdale is namelijk ontzettend zuinig (en dus koel), en de E8200 is de zuinigste wolfdale... Mijn E8400 loopt hoogstens tot 40 graden onder belasting (prime '95, dus dat tijdens gamen lager) en op 25 idle. Dat is met een hyper TX3-koeler maar met de stockkoeler was het op zijn meest 5 graden hoger.
[...]
hier klopt niks van. ten eerste zou je, als je zo'n statement maakt, moeten kunnen bewijzen dat dat zo is. en als je dan de lijst van de Core 2 microprocessoren raadpleegt, kom je erachter dan de E8200 net zo veel verstookt als een E8130 of een E8400. ook de TDP is hetzelfde.
en een Hyper TX3 koeler is toch wel stukken beter dan een stock. een stockkoeler is gebouwd voor 65W TDP, LATEN het er 70 zijn, dan is de Hyper TX3 nog steeds voor een TDP van 140W gebouwd. dan kan ik je vertellen dat dat geen 5 graden verschil zijn, eerder rond de 15. (ik heb em namelijk zelf ook ;) )

en iderdaad als hierboven wordt gezegd, heb je er casefans in zitten? want het is wel zo handig om enigzins airflow te hebben in je kast. als je een 'dichte' kast hebt, is het misschien te overwegen ergens een beter geventileerde kast te vinden, het is namelijk niet echt ideaal.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

naarden 4ever schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:53:
[...]

hier klopt niks van. ten eerste zou je, als je zo'n statement maakt, moeten kunnen bewijzen dat dat zo is. en als je dan de lijst van de Core 2 microprocessoren raadpleegt, kom je erachter dan de E8200 net zo veel verstookt als een E8130 of een E8400. ook de TDP is hetzelfde.
Als je zo'n statement maakt moet je wel weten waar je het over hebt hè ;) TDP is ingedeeld in categorieën en twee CPU's die in dezelfde categorie zitten, bijv. 65W, kunnen prima een verschillend verbruik hebben. Aangenomen dat de voor de E8200 geen significant slechtere chips worden gebruikt is het eigenlijk gewoon logisch dat die minder verbruikt, aangezien de kloksnelheid lager is. TDP van 65W betekent eigenlijk dat het maximaal verbruik tussen de 45W en de 65W ligt.
en een Hyper TX3 koeler is toch wel stukken beter dan een stock. een stockkoeler is gebouwd voor 65W TDP, LATEN het er 70 zijn, dan is de Hyper TX3 nog steeds voor een TDP van 140W gebouwd. dan kan ik je vertellen dat dat geen 5 graden verschil zijn, eerder rond de 15. (ik heb em namelijk zelf ook ;) )
Mja, daar heb je wel gelijk in, al is het natuurlijk afhankelijk van je settings. Mijn stock-koelert stond op volle toeren te zoemen en met de TX3 heb ik hem op laagste stand gezet dus dan scheelt het qua temperatuur niet zo veel meer, qua geluid des te meer gelukkig. :)

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
de e8200 van mij loopt met een cooler master hyper tx3 stressed 48 graden. en hij draait op 2.8GHz. idle ongeveer 30.

maar bij mij zitten er nog 2 fans die extra lucht afvoeren.

ik hou zelf altijd aan: zolang het maximaal rond de zestig zit kan het nog.
in dat geval zit dit bij jouw aan de hoge kant.

net als wat de rest ook zegt even controleren op stof zit dat er niet dan even kijken of de koeler nog goed zit en eventueel de koelpasta vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
dezejongeman schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:00:
de e8200 van mij loopt met een cooler master hyper tx3 stressed 48 graden. en hij draait op 2.8GHz. idle ongeveer 30.

maar bij mij zitten er nog 2 fans die extra lucht afvoeren.

ik hou zelf altijd aan: zolang het maximaal rond de zestig zit kan het nog.
in dat geval zit dit bij jouw aan de hoge kant.

net als wat de rest ook zegt even controleren op stof zit dat er niet dan even kijken of de koeler nog goed zit en eventueel de koelpasta vervangen.
ik heb idd ook 2 fans in zitten mijn kast is van coolermaster dus denk dat dat wel goed zit. Zal is een nieuwe CPU cooler kopen en nieuwe koelpasta aan brengen en dan zal het probleem verholpen zijn. Weet jij ook tot hoe hoog je hem kan overclocken en hoe hoog de FBS dan staat?

• Dramatic
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:01:
[...]

ik heb idd ook 2 fans in zitten mijn kast is van coolermaster dus denk dat dat wel goed zit. Zal is een nieuwe CPU cooler kopen en nieuwe koelpasta aan brengen en dan zal het probleem verholpen zijn. Weet jij ook tot hoe hoog je hem kan overclocken en hoe hoog de FBS dan staat?
hoe ver je kan gaan is oa afhankelijk van je geheugensnelheid, moederbord en CPU-stepping..

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
als ik jou was zou ik eerst maar eens veel oc topics gaan lezen. je zegt zelf al dat je niet veel kennis hebt. overclocken kan je pc aan dood gaan.

Weet jij ook tot hoe hoog je hem kan overclocken en hoe hoog de FBS dan staat? (die zet je zelf op een bepaalde waarde). met je stock cooler zou ik niet overclocken. 76 graden is al aan de hoge kant. met deze temp heb je geen overclock mogelijkheid. in de zomer zal je pc nog warmer zijn, waardoor je cpu temp nog hoger uitkomt.

ik zou dus zowieso een andere koeler plaatsen als ik jou was.

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-01 13:58
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:01:
[...]

Ik heb ook een E8200 systeem gehad. hierop een torenkoeler. verder zaten er 2 fans in. hierdoor is de temperatuur van mijn processor nooit hoger geweest als 45 graden, zelfs niet bij volle belasting.
Die van jouw loopt waarschijnlijk zo warm door de koeler die de warmte niet kwijt kan. de koeler vervangen is een goedkopere oplossing. voor een paar tientjes heb je al een goed ding. beter als een nieuwe CPU.

En overclocken zou ik niet zo snel gaan doen als je er verder geen ervaring mee hebt.
en sowieso eerst het warmte probleem oplossen.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Verwijderd

Topicstarter
pvg103 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 00:52:
als ik jou was zou ik eerst maar eens veel oc topics gaan lezen. je zegt zelf al dat je niet veel kennis hebt. overclocken kan je pc aan dood gaan.

Weet jij ook tot hoe hoog je hem kan overclocken en hoe hoog de FBS dan staat? (die zet je zelf op een bepaalde waarde). met je stock cooler zou ik niet overclocken. 76 graden is al aan de hoge kant. met deze temp heb je geen overclock mogelijkheid. in de zomer zal je pc nog warmer zijn, waardoor je cpu temp nog hoger uitkomt.

ik zou dus zowieso een andere koeler plaatsen als ik jou was.
Het is nu zomer he ;) Maar ik heb idd al informatie over het overclocken opgezocht en tja tot hoe hoog je kan gaan is bij iedereen verschillend. Eerst idd maar even afwachten of ik nieuwe cooler ga halen.

En ff offtopic:

Wat is een normale temperatuur van een EVGA geforce 8800 gt?
Heb zelf al ff gegoogeld maar kwam niet egt veel tegen.

Verwijderd

Dramatic schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:40:
ikzelf heb een e8500 die idle zo'n 35graden is gebruikmakend van de CoolerMaster Hyper TX3 op 1500rmp in een kast zonder airflow.

stressed komt ook lager uit dan jij..

welke kast en koeler gebruik je?
Beetje offtopic, sorry daarvoor, maar ben je tevreden over die koeler? Ik kan hem halen voor €15,- bij de lokale PC shop

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 19:50:
Wat is een normale temperatuur van een EVGA geforce 8800 gt?
(semi-)high-end kaarten worden meestal zo'n 80-90 graden, zo ook de kaart die je noemt lijkt me.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 11:23:
Beetje offtopic, sorry daarvoor, maar ben je tevreden over die koeler? Ik kan hem halen voor €15,- bij de lokale PC shop
Prima koeler voor een zacht prijsje, vooral op lage toeren (zoals bij een zuinige CPU als de E8x00 wel kan) is 'ie best stil. Voor OC'en of zo moet 'ie op hogere toeren gaan draaien en dan is 'ie zeker niet stil meer maar koelen doet 'ie best aardig.

Pagina: 1