• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Ik heb een paar weken terug CPUCool geïnstalleerd, om mijn temperaturen te monitoren. Ben tot nu toe redelijk tevreden, had niet verwacht dat mijn laptopje het zo koel zou houden. Hij bleef rond de 72 graden plakken. Echter, m'n CPU was net 87 graden :@

Hoeveel kan zo'n ding gemiddeld aan voordattie er mee kapt?

CPU: Intel Pentium Dual CPU T2390 @ 1.86 GHz

Bij voorbaat dank ^_^

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-01 21:17
Erm, 87 is wel heel hoog. Ik gok dat ie bij 90 het echt niet leuk gaat vinden.

Is de sensors niet stuk? kijk is in de bios na tijdje draaien om te zien hoe heet je cpu is :)

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Ik weet niet welk merk laptop je hebt, maar sommige hebben aan de onderkant een klepje wat je los kan schroeven, en heel misschien kom je dan bij de heatsink met fan.
Check eens op stof zou ik zeggen, want een heel klein beetje stof kan al heel veel schelen.

• Nieknikey
Hoe kan ik in godsnaam aan m'n sensor weten of die stuk is? :p
De lucht die de fan eruit blaast is wel behoorlijk wat, en aangezien ik dat ding redelijk wat processen laat maken nu...

Ik heb ene Compaq Presario A960ED
[b][message=34663361,noline]
Check eens op stof zou ik zeggen, want een heel klein beetje stof kan al heel veel schelen.
Stof op de fan? of wat bedoel je?

[ Voor 28% gewijzigd door Nieknikey op 09-09-2010 19:32 ]

• Emilio1810
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
als hij uit valt is hij boven 100 graden celsius

EDIT:

de meeste cpu's stoppen bij ongeveer 105 graden Celsius
mis kan je de cpu koelen met een ventilator ofzo en kijken of de tempratuur daalt als dat niet zo is weet je zeker dat je tempratuur meter kapot is. :+

[ Voor 69% gewijzigd door Emilio1810 op 09-09-2010 19:37 ]

• Nieknikey
Daar wil ik het niet op gokken, als je dat bedoelde. Ik wil hem binnenkort overclocken, maar dat gaat er niet in zitten met zo'n temperaturen, denk ik?

[ Voor 8% gewijzigd door Nieknikey op 09-09-2010 19:36 ]

• Emilio1810
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
omdat hij al zo heet is wordt hij al snel nog warmer en dan zit je al snel tegen de 100 aan idd

• Mraedis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-01 16:32

Mraedis

Choo choo

Laptopje overclocken? Niet meteen het beste idee Niekje. :)

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
wat voor ferrari lappie heb je dan als je hem kunt overclocken?

[ Voor 14% gewijzigd door jbkappirossi op 09-09-2010 20:07 ]

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-01 21:17
Voor overclocking moet je aangepaste hardware hebben( teminste niet noodzakelijk maar bijna een vereiste ivm hogere temperaturen )

Check of het progje dat je nu gebruikt niet je fan speeds beinvloed( denk aan bijvoorbeeld speedfan, die kan dat ) en dat is ook link. laat je mobo het zelf bepalen.

Als dat het niet is raad ik je idd aan te gaan controleren of er stof in zit, of de sensor niet stuk is( dus een hoge waarde aangeeft dan dat het werkelijk is ). Is de lucht die uit de laptop komt warm?

Hoop dat je hier wat mee kan :)

• Nieknikey
Programma heeft geen invloed op de fan. De lucht die uit de laptop komt is klere heet. Mgoed, ik ga morgen naar de stad en dan maar even gauw een laptop koeler kopen, hopelijk baat dat ^_^

Bedankt voor jullie advies!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

Ten 1e: Je kan een laptop (Behalve een enkele alienware) niet overklokken
Ten 2e: Een CPU in een laptop kan gerust 90c hebben, maar veel hoger moet het ook niet gaan.

De meeste laptops klappen eruit (Spontane reboots) op 100c.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• typhoon1988
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11-2025
Ik zou je afraden om de laptop te gaan overclocken dit ivm de hitte problemen die je kan gaan krijgen.
Verder even een laptopkoeler aanschaffen en dan moet hij een stuk koeler zijn.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
D4NG3R NL schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 08:02:
Ten 2e: Een CPU in een laptop kan gerust 90c hebben, maar veel hoger moet het ook niet gaan.

Eensch!

In een bioslaptop kan je zelde de FSB/MP aanpassen. Alleen hele specifieke modellen hebben deze optie (zoals idd alienware).
Het enige wat je kan proberen is een software overclock. maar met de temps die je nu haalt zou ik dat zeker niet doen...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

D4NG3R NL schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 08:02:

XPS M1730 kan je ook overklocken hoor ;)

Verwijderd

Maak je cpu eens schoon en vervang de Arctic Silver (of welke geleidende pasta je ook gebruikt) Ik heb zelf meegemaakt dat de temp van 90-95 graden teruggebracht werd naar een nette 45-55 graden door de pasta te vervangen.

• Nieknikey
Ik wil hem best stofvrij gaan maken, maar maakt dat nou écht zoveel verschil?

Hij loopt nu idle 59 graden, en stressed, tsja, dat kan ik niet eens zeggen. Ik kwam net tot de 93 graden stressed, maar ben bang dat als ik hem langer stressed laat lopen dattie er mee ophoudt?

http://img819.imageshack.us/img819/5531/stresstest.png

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 20:08
Nieknikey schreef op zondag 12 september 2010 @ 19:02:
Ik wil hem best stofvrij gaan maken, maar maakt dat nou écht zoveel verschil?

Hij loopt nu idle 59 graden, en stressed, tsja, dat kan ik niet eens zeggen. Ik kwam net tot de 93 graden stressed, maar ben bang dat als ik hem langer stressed laat lopen dattie er mee ophoudt?

http://img819.imageshack.us/img819/5531/stresstest.png
Al pak weg 3 tweakers hebben je al dat advies gegeven. Zij doen dat ook niet voor de lol? :) Blijkbaar hebben zij daar dan een goede ervaring mee en is het de moeite waard. Enkel 4 schroefjes los schroeven? Een koeler kan nooit koele lucht aanzuigen als deze vol zit met stof. Jouw processor zal dan ook minder gekoeld worden en dus heter.

[ Voor 18% gewijzigd door __1337__ op 12-09-2010 19:09 ]

• Nieknikey
Ok mooi, dan ga ik binnenkort maar eens aan beginnen :p

• Nieknikey
Bedankt allemaal.
Heb zojuist de roostertjes van m'n laptop met een stofzuiger schoon gemaakt... en er kwam erg veel stof uit.

Het jammere is dat mijn fan nu dood is en dat ik er geen flikker meer mee kan. Hij staat helemaal stil, doet niets.
Idle temp: 82 graden

Wat moet ik doen? :S

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

Shunt

Boe

je moet dan ook NOOIT direct de stofzuiger op de fans zetten zonder deze vast te houden aangezien je dan een grote kans hebt dat als de fans gaan draaien door de stofzuiger je de controle en aansturing chip vernaggelt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Heb je de fan wel weer aangesloten?

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Fan vervangen. Je hebt vermoedelijk de stogzuiger met volle kracht een tijdje op het rooster laten zuigen (zonder de fan te blokkeren) ? Dan is de fan kapot gedraaid doordat ie veel te snel is gaan draaien. Vervangende fan bij de fabrikant bestellen kan duur zijn, maar ergens anders het juiste type vinden kan moeilijk zijn; misschien dat een medetweaker hier nog andere ideeen (of een spare fan voor het type laptop) heeft ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:04
SKiLLa schreef op zondag 12 september 2010 @ 20:43:
Fan vervangen. Je hebt vermoedelijk de stogzuiger met volle kracht een tijdje op het rooster laten zuigen (zonder de fan te blokkeren) ? Dan is de fan kapot gedraaid doordat ie veel te snel is gaan draaien. Vervangende fan bij de fabrikant bestellen kan duur zijn, maar ergens anders het juiste type vinden kan moeilijk zijn; misschien dat een medetweaker hier nog andere ideeen (of een spare fan voor het type laptop) heeft ?
Hoeft niet, kan ook dat hij de aansturing op het mobo heeft opgeblazen doordat de ventilator als dynamo is gaan werken. Ik hoop voor je dat het alleen de fan is!

• Nieknikey
Hij gaat nog aan, ja. Het is alleen de fan die kapot is gegaan. Ik heb nog zitten kijken op de fan of die meedraaide, maar ik heb hem niet zien draaien. Kan best zijn dat ik tijdens het om me heen kijken over het hoofd heb gezien dat die heeft gedraaid, maar goed. Eerlijk gezegd zal het me een worst wezen waarom die kapot is, maar hoe ik 'm moet vervangen en waar ik fans kan bestellen is een grotere zorg. En hoeveel zal dit ongeveer kosten? Deze laptop is immers al half bejaard met zijn 2 jaar oude kassabon.

Verwijderd

Je moet zeker niet vertrouwen op al die programma'tjes die je temp. meten. Mijn CPU koeler draait constant op 100 % en ik weet ook niet wat er aan de hand is. Ik heb al eens speedfan en HWmonitor gebruikt, speedfan zegt dat mn CPU 45°C idle heeft en HWmonitor zegt 65° idle is. En de bios zegt ook zoiets rond 60°C, volgens mij klopt er bij mij iets niet aan de sensor, want ik heb op aanraden van een kenner eens Orthos 2004 gedraaid die de cpu 100% belast, en zogezegd ging mn cpu naar 120°C wat dus onmogelijk is want dan zou hij uitvallen... maar heb geen idee hoe dat te fixen, en stof zit er niet in want de pc is amper 1 week oud :p

Grtz :)

• Nieknikey
Is het een optie om zo'n externe koeler voor de laptop te kopen? Of dient deze slechts als aanvulling op de interne fan?

Ik bedoel zo'n standaard met fans erin.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:39
Voor de volgende keer de handleiding van de fabrikant: http://h10025.www1.hp.com...k&lang=da&product=3753966

CPU fan valt mee voor 32 euro
http://www.almedo.nl/Comp...ies--Presario-A960ED.html

Laptopkoeler kan hooguit als aanvulling werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Cave_Boy op 12-09-2010 21:53 ]

• Shunt

Shunt

Boe

indien de controller echt defect is kan je altijd nog de fan aansluiten via de USB poort en de 5v lijn hij zal dan waarschijnlijk wel constant max power draaien maar dan werkt het in ieders geval ;).

Game PC

• Nieknikey
Het zal dus niet baten om een nieuwe fan te bestellen, zoals Cave Boy aangaf?

• Shunt

Shunt

Boe

Nieknikey schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:47:
Het zal dus niet baten om een nieuwe fan te bestellen, zoals Cave Boy aangaf?
koppel de fan los en probeer eens met 3.3 volt ofzo te kijken of hij nog gaat draaien
en voer dit langzaam op tot 5 volt doet het fannetje niets bestel een nieuwe. draait het fannetje mooi, zoek uit welke connectors je nodig hebt van je USB poort om 5 volt te krijgen en sluit deze direct aan op die fan. en klaar is kees.

Game PC

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Gaat hij normaal gelijk draaien al je hem aan zet? anders heeft hij misschien even tijd nodig tot de CPU warm wordt en dan pas inschakelt. of heb je hem al voor een langere tijd aan gehad en nog steeds geen beweging erin?

• Nieknikey
Normaal gesproken draait hij 100% tijdens de eerste seconden van het opstarten.
Pagina: 1