Hoogste bitrate audio format

Pagina: 1
Acties:

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-01 13:26
hoi,

Ik ben er al een hele tijd op zoek naar en met google kom ik er toch ook niet mee uit.

Mijn vraag is heel simpel: wat is het hoogste bitrate die je kan krijgen met een audio bestand.

op dit moment kom ik niets hoger tegen dan 1,5mbit bij DTS bestanden (wac of flac).
Maar blu-ray heeft soms HDmaster wat tot 6Mbit kan oplopen (volgens mij).
Echter dit laatste weet ik niet omdat mijn mediaplayer wel bij audio de bitrate weergeeft
en bij video niet (wel video maar niet audio).

Dus ik ben benieuwd of het mogelijk is om blu-ray muziek te rippen als audio-only op hdmaster kwaliteit.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoogste bitrate haal je met een WAV bestand, maximale samplesize lekker hoog opvoeren. Met 192 kHz en 16 bit kom je op zo'n 6 megabit per seconde (stereo).

Waarom wil je het eigenlijk weten?

[ Voor 10% gewijzigd door PolarBear op 09-09-2010 18:01 ]

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11-2025
Waarom wil je het eigenlijk weten?
My thoughts exactly. Hoger is niet per definitie beter.
Lossless is lossless, en muziek is nog altijd geproduceerd in stereo en geen 5.1 DTS / DD of w/e (concerten of dergelijk weggelaten waar men foefelt met filters en mics).

• callous
de reden waarom ik het wil weten is dat ik graag zo hoog mogelijke bitrate zou willen van blu-ray concerten etc met alleen de audio. De beelden heb ik niet altijd nodig en dat scheelt dan ook vaak enorme ruimte op een hdd.

maar als ik een audio cd rip naar wav, zie ik dat die 1 mbit is. Een DTS cd is dan 1,5mbit.

dus hoe kom je dan op 6mbit uit?

anyhow... ik zou dus graag muziek van dts hd master audio van een blu-ray willen rippen als audio only bestand en dan dus de beste kwaliteit overhouden

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:57
omdat wav gewoon veel ruimte kost ?

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11-2025

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[b][message=34663096,noline]
maar als ik een audio cd rip naar wav, zie ik dat die 1 mbit is. Een DTS cd is dan 1,5mbit.

dus hoe kom je dan op 6mbit uit?
192 kHz, is in ieder geval meer dan een CD (44,1).

• callous
Dat is idd wel een interessante site...zeker omdat het ook gebruikt kan worden voor mac users :)

maar mijn vraag hier is dus... wat is het hoogst mogelijke kwaliteit die ik kan krijgen..ofwel zoals ik verbeterd ben, wat is dan het beste om het beste eruit te krijgen.
Kheb tegenwoordig een leuk audiosetje en ik moet zeggen dat de DTS cd's die ik heb een stuk beter klinken dan een standaard audiocd.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
callous schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:07:
[...]

Dat is idd wel een interessante site...zeker omdat het ook gebruikt kan worden voor mac users :)

maar mijn vraag hier is dus... wat is het hoogst mogelijke kwaliteit die ik kan krijgen..ofwel zoals ik verbeterd ben, wat is dan het beste om het beste eruit te krijgen.
Kheb tegenwoordig een leuk audiosetje en ik moet zeggen dat de DTS cd's die ik heb een stuk beter klinken dan een standaard audiocd.
Hoogst mogelijke kwaliteit krijg je door óf met je klauwen überhaupt van de DTS-HD-Master-audio-stream af te blijven óf het om te zetten in welk lossless audioformaat dan ook.

En dan boeit het geen ene sikkepit of je het nou omzet naar een gelijkwaardige vorm (qua kHz en samplerate) van PCM (WAV) of FLAC of APE of wat je ook maar kunt verzinnen: lossless = lossless.

• callous
hummmm.... ok... ik geloof je maar als ik rip dan moet ik altijd een samplerate selecteren en bij FLAC zie ik vaak maximaal 256kbps of 512kbps...
zou je dat nog willen uitleggen wat dat dan inhoudt?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

callous schreef op donderdag 09 september 2010 @ 17:56:
hoi,

Maar blu-ray heeft soms HDmaster wat tot 6Mbit kan oplopen (volgens mij).
Echter dit laatste weet ik niet omdat mijn mediaplayer wel bij audio de bitrate weergeeft
en bij video niet (wel video maar niet audio).

Dus ik ben benieuwd of het mogelijk is om blu-ray muziek te rippen als audio-only op hdmaster kwaliteit.
Wikipedia: DTS-HD Master Audio
One goal of the DTS-HD Master Audio format was to allow a bit-to-bit representation of the original movie's studio master soundtrack. To accomplish this, DTS-HD MA supports variable bit rates up to 24.5 Mbit/s on a Blu-ray Disc and up to 18.0 Mbit/s for HD DVD. The format supports a maximum of 192 kHz sampling frequency and 24-bit depth samples in 2 channels stereo mode, and 96 kHz/24bit resolution in multichannel mode with up to 8 channels.
dus wel "Wat" hoger dan 6 mbit

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Osiris
  • Niet online
callous schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:24:
hummmm.... ok... ik geloof je maar als ik rip dan moet ik altijd een samplerate selecteren en bij FLAC zie ik vaak maximaal 256kbps of 512kbps...
zou je dat nog willen uitleggen wat dat dan inhoudt?
Samplerate != bitrate.

• callous
o :D

eu... wat is het dan? :+

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

bitrate is aantal bits in de (resulterende) stream (per seconde)
samplerate is het aantal keer dat dat per seconde het signaal bemonsterd wordt.

leeswerk: Wikipedia: Digitale audio

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• callous
nou... je komt je naam wel eer aan :D
leuk hoor :p

maar dank je wel!! ik zal toch maar eens proberen te lezen en proberen te snappen.

kortweg... gewoon rippen naar FLAC moet goed genoeg zijn...

• Osiris
  • Niet online
Zolang je de samplerate en aantal bits per sample gelijk aan de bron houdt: ja.

Overigens snap ik nog steeds niet waarom je niet gewoon de DTS-HD Master Audio behoudt.

[ Voor 36% gewijzigd door Osiris op 09-09-2010 20:19 ]

• callous
Overigens snap ik nog steeds niet waarom je niet gewoon de DTS-HD Master Audio behoudt.
O...maar dat wil ik ook wel...Maar hoe? Ik wil alleen de video niet meer

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

callous schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:09:
[...]

O...maar dat wil ik ook wel...Maar hoe? Ik wil alleen de video niet meer
Ik denk dan dat van belang is: hoe wil je het afspelen? Want niet veel hardware ondersteund alle HD-master-audio. Als je dat weet kun je een formaat zoeken waarin die audio stream goed past.

• callous
ik heb nu een wav file geript, 2,2 gig en 7 mbit... das toch wel aardig :)
alleen mijn onkyo ziet het niet als DTS... maar de bitrate dus wel.

ik speel alles af op de Dune Prime 3.0

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

callous schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:07:
[...]

Audio "beter" maken dan het is, heeft geen zin. Je wint er niks mee. Vergelijk het maar met een klein JPG plaatje. Als je er een TIFF van maakt van 12 megapixel ziet het er nog steeds net zo lelijk uit.

Dus het beste in dit geval is rippen naar exact hetzelfde formaat als wat het nu is. Elke omzetting die je doet is verlies, dus hoe minder omzettingen hoe beter.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-02 17:58
Tenzij je van lossless naar lossless omzet, natuurlijk. Verder heeft Dreeke gewoon gelijk.

I'm a photographer, not a terrorist

• callous
ja, dat snap ik, maar ik zet ook helemaal niets om...
als ik de blu-ray run dan ziet mijn onky wel DTS maar als geripte wav niet.

Maare... helaas toch geen mac ondersteuning voor tsremux...dat is wel heel erg jammer... ik heb snow leopard en die wordt (nog) niet ondersteund.
Dus vooralsnog maar rebooten naar windows blijkbaar :(
Pagina: 1