Toon posts:

Hoeveel vrije ruimte (ongeveer) nodig voor datarecovery?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een dag of 3 internet aan het doorspitten, diverse forums (zoals hier) enz, ik heb de FAQ doorgelezen... Maar ik heb niet gevonden wat ik zoek (of er vet overheen gelezen; in dat geval, sorry).

Ik heb op mijn pc (pentium IV, Windows XP, maar loopt altijd als een zonnetje, geen problemen) schijfopruimen opgestart omdat hij wat langzaam werd, en ben toen naar bed gegaan. De volgende morgen stonden er een stuk of 8 foutmeldingen op m'n scherm. De bovenste vertelde dat er systeem-bestanden van Windows beschadigd waren en dat ik de setup-cd er in moest doen. Zodra ik dat gedaan had was ineens m'n c-schijf leeg! (ikoontjes verdwenen, c-schijf niet meer benaderbaar). M'n d-schijf bleek nog intact. Geprobeerd opnieuw op te starten, maar toen deed hij het natuurlijk helemaal niet meer. Maar nu had ik een aantal mappen met vakantiefoto's van diverse jaren op de c geparkeerd, omdat ik wat ruimte tekort kwam op de d (ik weet het, stom...). Bovendien wil ik ook wel graag m'n email terug.

Ik heb inmiddels wat datarecovery-programma's verzameld, zoals aangeraden in de FAQ, en sta op het punt om de boel proberen terug te halen. Maar ik vraag me af of dat zo goed gaat. M'n c-schijf is 80 GB. Ik moet het recoveren vanaf een andere pc doen met maximaal 15 GB vrije schrijfruimte. Wat denken jullie, zou dat voldoende zijn? Als ik het even ruim inschat, gok ik dat ik ongeveer 5 GB aan foto's erop had staan. En mail zal toch wel onder de 1 GB zijn dacht ik zo? Ga ik het daarmee redden denken jullie?

Verwijderd

Bij de meeste programmatjes kun je selecteren welke bestanden je wil recoveren. Maar om zeker van je zaak te zijn kun je misschien beter een exerne schijf regelen.

Tip 1: Maak indien mogelijk een image van de defecte schijf voordat je andere recovery tooltjes gebruikt.

Tip 2: Maak in het gevolg backups :P Bestanden opslaan op de D partitie is GEEN backup!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2010 17:10 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ik altijd doe is zorgen dat de schijf waar ik naar toe recover altijd groter is dan de grootte van de disk en gewoon alles in 1 keer recover.
Natuurlijk kun je er ook specifieker in aangeven wat je wil recoveren zodat het gaat passen, maar het nadeel hiervan is dat je makkelijker dingen over het hoofdziet.
Dit hangt ook wel een beetje af van hoeveel tijd een recovery kost en of de schijf zelf nog wel goed is.
Een schijfje kost je hooguit een paar tientjes, die zou ik er sowieso bijkopen, heb je gelijk iets om op te backuppen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 17:09:
Maak indien mogelijk een image van de defecte schijf voordat je andere recovery tooltjes gebruikt.
Ik zou niet weten hoe... ;(
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 17:09:
Bestanden opslaan op de D partitie is GEEN backup!
Ik heb een d-schijf, geen d-partitie ;)
Terw_Dan schreef op donderdag 09 september 2010 @ 17:10:
Wat ik altijd doe is zorgen dat de schijf waar ik naar toe recover altijd groter is dan de grootte van de disk en gewoon alles in 1 keer recover.
Natuurlijk kun je er ook specifieker in aangeven wat je wil recoveren zodat het gaat passen, maar het nadeel hiervan is dat je makkelijker dingen over het hoofd ziet.
Dit hangt ook wel een beetje af van hoeveel tijd een recovery kost en of de schijf zelf nog wel goed is.
Een schijfje kost je hooguit een paar tientjes, die zou ik er sowieso bijkopen, heb je gelijk iets om op te backuppen.
De schijf zelf moet nog goed zijn, er is alleen iets vreemds gebeurd tijdens schijfopruiming. Ik heb nog wel een IDE-schijf van 10GB liggen. Dat is inderdaad een goed idee om daar regelmatig een back-up op te maken. Ik heb inmiddels een USB - SATA/IDE kabel, dus ik kan nu een gewone harde schijf op USB aansluiten. Stom, ik heb dat ding al een tijdje in mijn bezit, maar het is nog nooit in me opgekomen om het daarvoor te gebruiken 8)7. Helaas heb ik maar 1 zo'n kabel, dus ik kan het niet gebruiken om er nog een harde schijf mee aan de pc te koppelen.

Ik heb met die kabel al op m'n gewiste schijf gekeken. In principe is de mapstructuur nog in orde (in de standaard-mappen staan zelfs nog bestanden) maar mijn ' Documents and Settings' -mappen zijn niet meer te benaderen. Dus ik hoop dat hij nu gewoon effe doet alsof hij leeg is, maar dat de mapstructuur toch nog in orde is en ik m'n mail ook vrij gemakkelijk kan vinden. Dat ik XP opnieuw moet installeren vind ik niet zo'n ramp, issie weer lekker schoon :P.

Ok, here goes nothing! Ik ga nu beginnen en jullie horen het verder wel. Wish me luck!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2010 19:04 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:06
NIET xp installeren op die schijf!!

Je moet NIKS meer doen met die schijf, en alle verloren bestanden op een ander medium kopieren met een proggel als Testdisk oid.

Succes!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:52
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:02:
harde schijf mee aan de pc te koppelen.

Ik heb met die kabel al op m'n gewiste schijf gekeken. In principe is de mapstructuur nog in orde (in de standaard-mappen staan zelfs nog bestanden) maar mijn ' Documents and Settings' -mappen zijn niet meer te benaderen. Dus ik hoop dat hij nu gewoon effe doet alsof hij leeg is, maar dat de mapstructuur toch nog in orde is en ik m'n mail ook vrij gemakkelijk kan vinden. Dat ik XP opnieuw moet installeren vind ik niet zo'n ramp, issie weer lekker schoon :P.

Ok, here goes nothing! Ik ga nu beginnen en jullie horen het verder wel. Wish me luck!
Heb zomaar het idee dat die mappen niet leeg zijn maar dat je met een XP (of andere NTFS ondersteunende windows versie) hebt gekeken. door NTFS heb je geen toegang tot die mappen. wat je kunt doen is de eigenaar van die mappen worden door middel van security aan te passen. meestal kun je op die manier gewoon in je mappen

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:02:
Ik heb een d-schijf, geen d-partitie ;)
Tip 2: Maak in het gevolg backups :P Bestanden opslaan op de D partitieschijf is GEEN backup!

Images kun je maken met verschillende tooltjes (Ghost, Acronis, dd etc etc). Je schijf controleren op hardware defecten is een goed idee.Tooltje kun je meestal downloaden bij de fabrikant. Schijven gaan vaker stuk en je zal echt geen uitzondering zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2010 19:33 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Tip maak een image van de hele schijf naar een externe schijf (mbv bijvoorbeeld symantec ghost). Daarna kun je de bestanden waarschijnlijk heel makkelijk uit de image halen met ghost explorer.

Dit werkt alleen als de bestanden zelf niet beschadigd zijn, als dat het geval is dan kunnen alleen speciale bedrijven de data proberen te redden (zonder garanties).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:30:
Tip 2: Maak in het gevolg backups :P Bestanden opslaan op de D partitieschijf is GEEN backup!

Images kun je maken met verschillende tooltjes (Ghost, Acronis, dd etc etc). Je schijf controleren op hardware defecten is een goed idee.Tooltje kun je meestal downloaden bij de fabrikant. Schijven gaan vaker stuk en je zal echt geen uitzondering zijn.
Ja is goed ;), ik zal voortaan netjes backuppen O-).

En ik zal me ook eens storten in de wereld van images maken. Verder allemaal geweldig goeie tips die ik hier gekregen heb. Bedankt, ik zal het voortaan ook zeker toepassen. Alleen heb ik nu even geen beschikking over externe harde schijven e.d., dus ik zit nu te klungelen met cd's branden. Maar het werkt! Ik heb inmiddels al m'n foto's terug, nu hard op zoek naar m'n mail. Nog even kijken hoe precies, want Thunderbird slaat de mail in 2 bestandjes op, waarvan 1 zonder extensie :?.

Alle gegevens staan er inderdaad nog gewoon op, de mapstructuur enzo ook. Maar inderdaad, via XP kom ik er echt niet bij. Ik gebruik nu Recover My Files en dat gaat goed. Ik laat nog wel weten of ik m'n mail net zo makkelijk terughaal.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:04

D4NG3R

kiwi

:)

Zobizo een beetje dom dat je belangrijke bestanden niet op 2 schijven hebt staan.. (Hoofdschijf + Backup) maar in iedergeval: Als het de bedoeling is dat je alleen je fotos terug te halen, zou ik gewoon een 16GB Stickje ofzo halen, het hier op zetten. Je PC geheel formatteren (Ook je data schijf) en het gewoon even opnieuw opstellen, schone windows erop. En geen gerommel met je schijf (mits hij niet hardwarematig kapot is)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je mail terughalen is niet zo moeilijk. In je C:\Users\$user\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\ kun je je profielen terugvinden. Als je die vervolgens gewoon kopieert in de nieuwe profieldirectory na een install van Thunderbird heb je je mail weer terug (onder XP zal het wel docs and settings zijn ipv Users, dat is in elk geval onder Vista zo).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:49:
Je mail terughalen is niet zo moeilijk. In je C:\Users\$user\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\ kun je je profielen terugvinden. Als je die vervolgens gewoon kopieert in de nieuwe profieldirectory na een install van Thunderbird heb je je mail weer terug (onder XP zal het wel docs and settings zijn ipv Users, dat is in elk geval onder Vista zo).
Ja, ik dacht eerst dat ik met Recover My Files alleen op extensie kon zoeken, maar ik heb inmiddels ontdekt dat je ook gewoon naar folders kunt zoeken. Ik zit nu alles wat ik nodig had (m'n muziek bleek ook op de C te staan, stom stom stom 8)7) in stukjes en beetjes eraf te halen en op andere schijven te zetten (ik heb alleen maar schijven van 10 en 20 GB liggen en de pc waarmee ik het doe heeft maar 10 GB vrije ruimte...).

Nu staat m'n onbeschadigde data op een schijf van 40 GB en de beschadigde schijf is 80 GB groot. Ik weet ook niet in welk helder moment ik ooit XP op die van 80 heb gezet, maar dat wil ik dus omdraaien. Alleen zat ik te denken, volgens mij heeft XP helemaal niet zoveel ruimte nodig. Is het niet handiger om hem op een schijf van 20 GB te zetten, of wordt hij dan onnodig langzaam wegens te weinig vrije ruimte ofzo? Want dan hoef ik niet ook die schijf van 40 GB over te zetten.

O ja, nog even dit: ik begrijp uit bovenstaande berichten dat ik, om mijn systeem te backuppen, dus ook een image ervan kan maken? Iemand vertelde mij vanmorgen dat je met het Ghost binnen een kwartiertje een image kunt maken.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die oude schijven zijn nogal traag in vergelijking met nu. Ik raad je aan om 50e uit te geven voor een nieuwe schijf, voor dat bedrag heb je vast al 500G. Ik krijg echter het on-the-cheap gevoel dus ik raad je aan om gewoon DVD's te fikken met je data ;)

Verwijderd

Topicstarter
:P :)

Maar gaat dat goed dan, zo'n grote schijf op een pentium IV systeem? Ik had altijd het idee dat dat too much voor zo'n oud besje was.

Verwijderd

Zal geen probleem zijn zolang je maar de service packs van Windows XP hebt geinstalleerd. Alleen even opletten dat je de correcte schijf koopt (PATA of SATA).

Zo oud is een P4 nou ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, 2003......
De machine kwam oorspronkelijk met een schijfje van 40 GB :P
Pagina: 1