Wubi installatie boot niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48
Omdat ik graag zonder veel gedoe weer met Ubuntu wilt werken, heb ik besloten om met Wubi Ubuntu 10.10 beta, 64-bit te installeren op mijn laptop. De installatie gaat goed, en behoorlijk snel met 30 seconden (geïnstalleerd vanaf een netwerkshare, een gemounte image). Maar bij rebooten weigerd de Windows Bootmanager Ubuntu te booten met fout 0xc0000098 "application is corrupt or missing":
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AjJrtYRkAV4UIZgDp5Go8uvp/full.jpg
Windows 7 boot prima. Ik ben nu de Ubuntu 10.04 image, 64-bit aan het downloaden en aan het kijken of dat werkt maar ik heb niet veel hoop.

Ik heb al geprobeerd om het een tweede keer te installeren, maar het wil simpelweg niet. Ik heb misschien wel een gedachte waardoor het komt, mijn laptop is niet met een klassieke BIOS maar een UEFI firmware uitgerust. Windows 7 zelf installeert een 64-bit UEFI extensie op de UEFI partitie op mijn GPT geformatteerde harddisk. Het MBR bestand dat de bootloader moet laden zal waarschijnlijk 32-bit zijn, en niet geladen kunnen worden?

Specs:
Windows 7 professional 64-bit
500GB GPT geformatteerde harddisk
XXODD 860tnu laptop (UEFI, Phoenix Securecore)

Enig idee hoe ik Wubi toch werkend kan krijgen? Eventueel via een bootable VHD?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Ik zou Wubi vergeten en voor een normale install gaan met resize van je Windows-partitie.
Wubi veroorzaakt veel problemen, bijv. als je de (automatische) update naar Grub2 krijgt, dan boot zowel je Ubuntu als je Windows niet meer ;)

• Sebazzz
Een resize heb ik geen zin in eigenlijk, niet zo flexibel als dit, moeilijker te verwijderen, en het risico dat je iets verknald is een stuk hoger ;) Als Wubi zo brak was als jij zegt, dan hadden ze het uberhaupt nooit released.

[ Voor 20% gewijzigd door Sebazzz op 09-09-2010 15:38 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Noxious
Je hoeft me niet te geloven, feit blijft dat die bug nog steeds open staat en er zowat dagelijks tientallen vragen worden gestelt op Launchpad Answers van gebruikers met dat probleem:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/grub2/+bug/477104
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/grub2/+bug/480274
https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/119986

Edit: waarom zou het risico dat je iets verknalt hoger zijn? Wubi past ook je bootloader aan en sloopt deze zelfs na de desbetreffende update.
Moeilijker te verwijderen? Valt wel mee.. Booten vanaf je Vista / Windows 7 cdtje en aangeven dat je de mbr wil restoren, daarna kun je gewoon de Ubuntu partitie weggooien.

[ Voor 30% gewijzigd door Noxious op 09-09-2010 15:46 ]

• Sebazzz
En als ik nu Ubuntu installeer, gaat dat mijn Windows bootloader verknoeien? Ondersteunt Ubuntu EFI?

• Noxious
Draai je Windows op een Macbook oid? Afaik zijn alle 'normale' moederborden nog steeds 100% compatible met een normale BIOS.
Overigens support Grub2 gewoon EFI, ik weet alleen niet of de met Ubuntu meegeleverde versie dat out of the box doet, dat is een kwestie van testen. :P

Je Windows bootloader wordt 2nd in row, je krijgt eerst je Grub2 menu, en daar heb je de keuze tussen Ubuntu, Ubuntu recovery mode, eventueel vorige kernels na een update en Windows.

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 21:35
Als je inderdaad een Mac hebt moet je even naar rEFIt kijken (http://refit.sourceforge.net/)

• Sebazzz
Nee, dit is gewoon een normale laptop, maar dan met een EFI firmware erop. Dit ding ondersteunt wel legacy boot, maar het is geen BIOS ;)
Ik ga wel wat proberen, thnx voor de hulp tot zover ;)

• Noxious
Ah, veel succes in ieder geval! :) En anders testen met een andere harddisk er in oid als je die hebt liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Ik heb gepartitioneerd, en geinstalleerd, maar ik kan hem niet booten. Hij laad gewoon de Windows Bootloader en vanuit daar kan ik natuurlijk alleen naar Windows. Ik heb geprobeerd om met EasyBCD wat te doen, maar deze installeert gewoon zijn eigen .mbr bestanden en registreert deze. En de bootloader kan deze mbr bestanden niet laden.

Ik heb geprobeerd handmatig grub-efi-amd64 te installeren, en deze installeert maar komt niet tevoorschijn. De efi partitie lijkt niet te worden aangeraakt. Ook installeert automatisch efibootmgr mee, maar die geeft een fout en vertelt mij dat ik 'modprobe efi<nogwat>' moet uitvoeren. Maar ook dat heeft geen effect.

Ook merk ik dat er geen extra bestanden bijkomen op de efi partitie (die ik gemount hebt als vfat vanaf /dev/sda1 op /boot/efi). De Windows Boot Manager blijft aanwezig, als enige.

[ Voor 15% gewijzigd door Sebazzz op 10-09-2010 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
En een kick: Het is me gelukt, niet op de manier zoals ik wilde, maar het is gelukt. Het blijkt dat als de Windows Boot Manager start, dat je op ESC kan drukken zodat ie doorgaat met de volgende in de opstartvolgorde. In mijn geval is dat nadat ie de Windows Boot Manager heeft gedraaid, de harddisk opzoekt en nog eens de Windows Boot Manager start, en nadat ik nog een keer ESC druk legacy boot doet en GRUB laadt en dan Ubuntu.

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze methode is, en hoe makkelijk deze breekt, dus suggesties hoe het op de juiste manier moet blijven altijd welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Hmm dat klinkt vrij wazig ja, ik vraag me af of het EFI verhaal daar mogelijk deels verantwoordelijk voor is :P

Wel fijn dat het werkt, wat suggesties betreft kan ik je niet helpen vrees ik :$ maar mogelijk dat een andere Tweaker meer van het bootprocess af weet :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 12:26
Sebazzz schreef op zondag 12 september 2010 @ 02:59:
En een kick: Het is me gelukt, niet op de manier zoals ik wilde, maar het is gelukt. Het blijkt dat als de Windows Boot Manager start, dat je op ESC kan drukken zodat ie doorgaat met de volgende in de opstartvolgorde. In mijn geval is dat nadat ie de Windows Boot Manager heeft gedraaid, de harddisk opzoekt en nog eens de Windows Boot Manager start, en nadat ik nog een keer ESC druk legacy boot doet en GRUB laadt en dan Ubuntu.

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze methode is, en hoe makkelijk deze breekt, dus suggesties hoe het op de juiste manier moet blijven altijd welkom! :)
dus als ik het goed begrijp, druk je op ESC zodra je het scherm met "the selected entry could not be loaded because the application is missing or corrupt" krijgt, waar je de screenshot van hebt gemaakt? Dat scherm?
Of druk je al eerder ESC, bij het keuzemenu?
EDIT: Lijkt mij, dat het toch vrij eenvoudig moet zijn om te detecteren of een machine een UEFI-bios bevat of niet en aan de hand daarvan de juiste bootloader te laden. Of zit dit al in GRUB2? Overigens lijkt het mij, dat je met een WUBI- installatie het hele bootloader-verhaal kunt overslaan, daar de boel al door de Windows-bootloader gestart wordt. Enkel een kwestie van de boel compatible houden. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.. :)

[ Voor 18% gewijzigd door poktor op 21-12-2011 12:07 ]

Pagina: 1