Toon posts:

4 gb ddr3 bankje op medion pc?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een medion pc van de aldi. Daar zit 2 x 2 gb geheugen in.
Dit is teweinig voor de toepassingen die ik gebruik zoals adobe premiere en photoshop

Nu heb ik internet afgestruind maar ik zie nergens vermeld of het bordje wat er in zit ook 4 gb bankjes ondersteund. Er zit een p55 chipset op.

Liefst koop ik 2 x 4gb zodat ik later nog meer uit kan breiden.

Type pc : Multimedia PC MEDION® AKOYA® E4360 D (MD 8338)

Mobo : Medionpc MS-7616

Mijn vraag. Heeft iemand ervaring met het plaatsen van 4 gb bankjes of hoe kan ik er achter komen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zijn geen bankjes, het zijn dimmen die je bedoelt. Banken zijn compleet andere dingen, en belangrijk die niet door elkaar te halen als je gaat zoeken naar geheugengrootte's.

2x 4GB moet gewoon gaan, de P55 chipset (of liever gezegd, de geheugencontroller in de CPU's die op een P55bord gaan) kunnen overweg met 16GB geheugen, in de vorm van 4x 4GB. 2x 4GB zal dus gewoon gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Dank u.

Cpu is een i3 530

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Houd er rekening mee dat je Win7 x64 dient te installeren anders zal maar ~3.5GB herkend worden.

Deze wordt meestal meegeleverd als zijnde Product Recovery 64-bit. Er zijn dan twee recovery cd's meegeleverd 32- en 64-bits. De recovery cd kan een schone installatie mee uitgevoerd worden.

[ Voor 50% gewijzigd door jordi.c op 09-09-2010 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Jordi. Klopt dat verhaal ken ik. Ik had er direct een X64 overheen gezet. Zat idd een X86 op.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als ik mij niet vergis zitten vaker in die Medionpc's MSI moederboarden en zou je normaal gesproken er nog gemakkelijk 4 Gb bij moeten kunnen prikken maar je kan dan wel beter kijken naar welk soort dimms je nu erin hebt zitten. Je kan niet elk willekeurige dimm zomaar in elk moederboard gaan prikken want dat wil wel eens niet compatibel met elkaar zijn, en ook wel belangrijk dat de timings van het geheugen gelijk ligt met het geheugen wat er nu in zit.

Overigens zag ik dat losse 4 Gb geheugendims wel nog een stuk prijziger zijn dan 2 x 2 Gb setjes en je uiteindelijk toch aan bv 8 Gb al meer als voldoende hebt, want alles wat daarboven gaat zal je in de praktijk niet meer zoveel van gaan merken. Belangrijk is wel dat je telkens 2 x geheugendims erin doet in verband met dual channel dus 1 x 4 Gb zou ik je persoonlijk niet aan raden maar altijd dan 2 x 2 Gb of 2 x 4 Gb erbij prikken.

[ Voor 34% gewijzigd door Roel1966 op 09-09-2010 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Roel

Er zit Samsung in op 1066 met timings van 777. Probleem is dat dit geheugen nergens te koop is. Ik zal dus de gehele 8 gb nieuw moeten kopen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ander type geheugen werkt ook wel hoor (al heb je nooit die garantie, maar meestal werkt het wel en anders heb je de wet aankoop op afstand nog om je nieuwgekochte geheugenbankjes terug te sturen). Als je geheugen hebt met andere kloksnelheden/timings dan moet je gewoon even in de BIOS instellen wat het moet worden, al het geheugen loopt uiteraard wel op dezelfde settings. Geheugen met dezelfde specs (dus enkel ander merk) is ook prima verkrijgbaar.
Terw_Dan schreef op donderdag 09 september 2010 @ 15:04:
Het zijn geen bankjes, het zijn dimmen die je bedoelt. Banken zijn compleet andere dingen, en belangrijk die niet door elkaar te halen als je gaat zoeken naar geheugengrootte's.
offtopic:
Hoeveel topics met geheugenbankjes moeten er nog langskomen voordat je een anti-geheugebankjeswoordgebruik-campagne begint? :)

[ Voor 57% gewijzigd door bwerg op 09-09-2010 21:05 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 18:19:
@ Roel

Er zit Samsung in op 1066 met timings van 777. Probleem is dat dit geheugen nergens te koop is. Ik zal dus de gehele 8 gb nieuw moeten kopen.
Waarom?
Je kan gerust ander geheugen nemen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het merk geheugen maakt inderdaad niet zoveel uit zo lang de timings maar gelijk liggen en het aantal Mhz dus 1066 Mhz in jou situatie, alleen blijft het altijd een gok qua compatibiliteit en zou je eens met Kingston kunnen proberen. Over het algemeen slikken de meeste boarden wel Kingston geheugen en die zijn qua prijs vaak ook nog vrij goedkoop, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch altijd uit naar Corsair.

[ Voor 8% gewijzigd door Roel1966 op 09-09-2010 22:19 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kingston valueram moet je dan nemen, dit is het meest compatible geheugen dat ik ken

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:51

M2M

medicijnman

Roel1966 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:19:
Het merk geheugen maakt inderdaad niet zoveel uit zo lang de timings maar gelijk liggen en het aantal Mhz dus 1066 Mhz in jou situatie, alleen blijft het altijd een gok qua compatibiliteit en zou je eens met Kingston kunnen proberen. Over het algemeen slikken de meeste boarden wel Kingston geheugen en die zijn qua prijs vaak ook nog vrij goedkoop, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch altijd uit naar Corsair.
timing maakt eigenlijk ook geen drol uit, zeker niet in een medion pc, aangezien de processor daar niet overgeklokt gaat worden, en hoeveelheden bandbreedte van geheugen naar memcontroller dan niet interessant zijn.

En zelfs met een dikke processor, waar geheugensnelheden een bottleneck kunnen vormen, is bij lage timings enkel verschil te merken in synthetische benchmarks.

Dus mijn advies: het goedkoopste geheugen halen. Snelheid is nauwelijks interessant, tenzij je gaat overklokken, en timings al helemaal niet.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
bwerg schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:50:
dan moet je gewoon even in de BIOS instellen wat het moet worden, al het geheugen loopt uiteraard wel op dezelfde settings..
Dat gaat niet lukken. Bios is vrij beperkt.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ah ja, kant-en-klaar pc's, ik hou me er zo ver mogelijk vandaan... Dan maar hopen dat 'ie het zelf goed kan regelen of een ander 1066MHz cas7-setje nemen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:52:
[...]

Waarom?
Je kan gerust ander geheugen nemen.
Ik heb liever alles van het zelfde merk en type. Ik heb echt een hekel aan bsod's. Zeker als ik aan het foto shoppen ben of aan het video bewerken :)

Verwijderd

Topicstarter
bwerg schreef op donderdag 09 september 2010 @ 23:51:
Ah ja, kant-en-klaar pc's, ik hou me er zo ver mogelijk vandaan...
Tja 300 euro voor een i3 met windows 7 plus alle toeters en bellen. Leek me niet verkeerd :)
Kan je het niet zelf voor bouwen :)
Ding werkt verder prima :)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, die medions zijn zeker niet verkeerd, bijvoorbeeld die van de aldi-aanbiedingen zijn wel goed qua prijs/prestatie. Maar die 300 euro heb je hopelijk wel met speciale persoonlijke korting voor elkaar gekregen, of mijn gehele beeld van kant-en-klaar pc's staat nu helemaal op zijn kop. :P

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 23:53:
[...]

Ik heb liever alles van het zelfde merk en type. Ik heb echt een hekel aan bsod's. Zeker als ik aan het foto shoppen ben of aan het video bewerken :)
Iedereen heeft een hekel aan bsod's, ik ken niemand die van bsod tot bsod leeft omdat hij het tof vindt.

Je moederbord heeft normaal een QVL ivm het geheugen dat getest en werkend gekregen is. Met een medion pc is die wat lastiger te achterhalen. Wat je wel weet is dat je huidige geheugen wel volledig compatibel is.

De kans dat de 2 merken van geheugens niet samen kunnen werken lijkt me kleiner dan de kans dat een ander merk minder goed samen werkt met jouw moederbord. Het gaat dus ook niets uitmaken als je gewoon een ander merk naast je huidige geheugen gaat zetten. De kans dat het mis gaat is even groot als dat je alle latjes nieuw koopt van eenzelfde merk.

Ik zou zeggen, koop wat Valueram van Kingston en plaats die naast jouw latjes. Moest het niet goed gaan, kan je nog altijd de Samsung's vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door kluyze op 10-09-2010 09:39 ]

Pagina: 1