netwerk achter netwerk bereikbaar maken.

Pagina: 1
Acties:

• E.Nijdam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-08-2025
Ik ben bezig met het instellen van een netwerk met veel Camera's.

Deze camera's belasten het netwerk nogal veel, dus heb ik deze een eigen afzonderlijk netwerk gegeven.
Camera's hebben vast IP.
De camera's zijn allemaal via een Switch aangesloten op 1 Computer. (Recording / Viewing PC) welke 2 netwerk kaarten heeft.

Netwerk kaart #1 (10.0.0.100) wordt gebruikt puur voor de camera's en is al gauw 60% in gebruik.
(10.0.0.101 tot 10.0.0.114) & (Geen DNS en Gateway)

Netwerk kaart #2 (10.0.0.12) wordt gebruikt puur voor rest van netwerk en Internet (via Modem/Router)
(10.0.0.1 tot 10.0.0.99) & (10.0.0.138) als DNS & Gateway)

Alles werkt naar behoren, op 1 ding na..

Ik kan alleen met de recording/viewing PC de camera's benaderen. en met de andere computers in het netwerk lukt dat niet. Camera's hebben in gebouwde webserver.

Hoe kan ik (zie afbeelding) met Kantoor PC, op de camera's komen..

ik neem aan dat ik op de Recording/viewing PC met de 2 netwerk kaarten een bepaalde route moet instellen? zodat aanvragen via Netwerk kaart #2 ook doorgestuurd worden naar 't netwerk achter netwerk kaart #1.

Het gaat dus enkel om de HTTP poort die gebruikt word voor web-streaming.

(Ik heb gezocht op forum en google, maar kom alleen het koppelen van 2 pc netwerken tegen, niet met camera's/webserver) en dat lijkt niet te lukken) ook kom ik het "doorsturen" van gegevens van ene netwerk kaart naar andere netwerk kaart niet tegen..)

Afbeeldingslocatie: http://www.enss.nl/Visio_xs.jpg

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 23:54
het simpelst is, om je modem te verbinden met je switch, en niet met je 2e netwerkpoortje in je view computer.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Welk OS draait de routerpc? XP moet een aanpassing in het register hebben om als router te kunnen werken. Verder lijkt het me dat je de routeringstabellen moet aanpassen. Ik weet niet of dat zomaar op de camera's kan. Ook moet je even kijken wat het netmask is van de netwerken, je lijkt nu 2 netwerken met hetzelfde adres te hebben. Volgens mij gaat dat problemen geven.

Aanzetten van IP forwarding: http://www.home-network-help.com/ip-forwarding.html

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 09-09-2010 13:46 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:46

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Je PC moet NAT/'internet sharing' aan hebben staan, en je andere pc's moeten een route hebben voor dat netwerk naar je recording PC.

Het is niet bijzonder handig dat je in hetzelfde subnet loopt te werken; makkelijker is voor bv de camera's 192.168.0.x te gebruiken, en 10.0.0.x voor de rest. De andere PC's zetten dan een route op alla:
route add -net192.168.0.0/24 $ip-van-de-recording-ppc.

Wat je ook kan doen is gewoon een extra direct kabel tussen de switches leggen, daar zou in principe geen data overheen mogen gaan tenzij je iets op de camera's bekijkt.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-02 12:52
Je zal rekening moeten houden met 2 verschillende netwerken. Je kan niet zomaar 2 netwerken in het zelfde subnet met elkaar koppelen. De PC met 2 netwerk kaarten moet weten waar hij welk netwerk kan vinden.

Kan je je netwerk camera's niet in een andere private range zetten? 172.16.0.0 – 172.31.255.255 of 192.168.0.0 – 192.168.255.255

• E.Nijdam
Het is in principe wel 1 netwerk, echter de reden van deze opstelling is dat het "normale" internet en netwerk verkeer geen hinder mag ontvangen van het "camera" verkeer. welke behoorlijk hoog en constant is..

Daarom heb ik alle camera's achter 1 Computer gezet, welke alles ook opneemt, en ook om te bekijken.

Toen ik voorheen 1 netwerk kaart had, kon ik amper tot niet internetten op die computer, met een 2e netwerk kaart loopt internet als een zonnetje en op maximale snelheid zonder extra latency.

Wellicht is het idd een optie op de Camera's op een ander subnet te zetten.

Zou dit kunnen:

Netwerk/Internet: 10.0.0.X
Camera/Netwerk: 10.0.1.X

en vervolgens word er automatish een Route aangemaakt als ik verbinding wil maken met elkaar? of moet dit handmatig ingesteld worden?

Het besturings systeem is windows 7 ultimate, met een Q8200, 4GB.

• E.Nijdam
Als ik de Recording/Viewing PC nu die "IPRouterEnable" functie aan zet.. moet ik dan nog iets met de gateway's aanpassen?

de normale gateway is 10.0.0.138, echter om mij de Camera's te komen moeten ze door 10.0.0.12/10.0.0.100 om vervolgens naar bijvoorbeeld 10.0.0.106.

Als ik nu via Kantoor Pc naar 10.0.0.106 wil, dan gaat hij via 10.0.0.138.. en kijkt niet naar 10.0.0.12, of antwoord die wel met, ik weet waar 10.0.0.106 is..?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:46
Je moet de camera's in een eigen VLAN hangen.
Dan heb je er verder geen last van.
En ook dan kun je, als je alles goed routeert, er ook gewoon bij.

• DrClaw
als jouw tekening de opstelling is qua computers en camera's, dan zal geen enkele computer er last van ondervinden als je de KPN router direct verbindt met de switch, en het 2e netwerkpoortje op de camera server gewoon vergeet.

het internet verkeer wordt namelijk geswitcht, en niet gebroadcast over alle lijnen.

dus ..
* maak een blauw lijntje in je tekening van je view/recording pc naar je 8port gbit switch (er is dan geen rood lijntje meer van de pc naar die switch)
* maak een rood lijntje van de KPN router naar de switch. klaar. niks geen instellingen op welke willekeurige computer dan ook.

nu zijn all 8 ports van je gbit switch vol, en je KPN router heeft 3 aansluitingen. Het is mijn stelling, dat je groene netwerkje geen last zal ondervinden van het blauwe netwerkje. En als je wat camera's wilt bekijken vanaf je kantoorpc, dan gaat dat via dat rode lijntje, via een blauw lijntje, naar je view PC. En omdat je full duplex kabels hebt, heeft dat bekijken geen invloed op het opnemen.

Moet alleen je recording server het aankunnen qua harde schijven, maar dat moest ie toch al kunnen ook in jouw originele vraagstelling.

edit: wat betreft vlans .. maak het die jongen nou niet zo moeilijk. hij heeft vast een simpele 8bits gbit switch, en vlans zorgen er alleen voor dat je een virtuele scheiding hebt tussen de subnetten. je krijgt er 0 extra capaciteit bij per poortje. wel kun je dan eventueel eisen stellen aan bepaalde traffic; voorrang geven aan videoverkeer bijvoorbeeld .. maar ik zie m dus niet internetten vanaf de view-pc dus een vlan is gewoon overkill.

[ Voor 16% gewijzigd door DrClaw op 10-09-2010 13:24 ]

• E.Nijdam
Een extra kabel zou idd een oplossing kunnen zijn.. maar..

Het netwerk is nogal wat groter als deze tekening.. ik heb te tekening beperkt, om 't duidelijk te houden, er bevinden zich in het netwerk ca. 12 Computers.

Ook de afstand van de Modem en de Switch van de camera's is ca. 30 Meter.. ff een extra kabel aanleggen is niet de snelste oplossing denk ik..

Echter denk ik dat bij een extra kabel de Modem/router zich er wel mee gaat bemoeien, omdat de "gateway" standaard via de router gaat, en die heeft op dat moment ook een directe verbinding met de camera's, en gaat de verbinding toch wel weer over het volledige netwerk. (altans naar mijn ervaring)

ik ga die "router" functie in Windows even proberen, ik denk dat dat prima gaat helpen. goeie tip!

Ik heb ook gelezen dat er diverse "software programma's" zijn die als router kunnen functioneren. het zal niet "veel" gebruikt worden, maar moet wel kunnen.

Ik zal de resultaten z.s.m. posten.

:)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je zal nog steeds de IP adressen moeten aanpassen. Zie het zo:

De 10.0.0.12 krijgt een bericht voor de 10.0.0.11, moet die dat dan over eth0 (10.0.0.100) of eth1 (10.0.0.12) sturen? Op beide poorten zit een 10.0.0.0 netwerk. Dus gaat hij dat packet droppen.

Dus zorgen dat bij een router een splitsing is tussen netwerken. 10.0.0.0 en 10.0.1.0 bv.

• DrClaw
een switch kan perfect 'routeren' als het allemaal in hetzelfde subnet zit. alleen als je met verschillende subnets gaat rommelen zul je een wat slimmere 'router' nodig hebben.

blijft nog steeds het feit, dat in jouw voorgestelde oplossing extra verkeer (namelijk jouw kijk-verkeer) nodig is over de verbinding die volgens jou al het meest belast is (namelijk de verbinding tussen de opnameserver en de cameras).

heeft je recording software trouwens geen 'view camera' functie? bij de mijne pompt ie het beeld van de 'webserver' van mn axis cams gewoon door naar desbetreffend viewing station, waar die dan ook moge staan.
Pagina: 1