• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:02
Mijn broer heeft een nieuwe pc gekocht (of upgrade bestaande mobo cpu ram: Gigabyte GA-790XT-USB3, Phenom II X6 1055T, 2*2gig ddr3).
Bij het opstarten wordt eerst een korte piep afgespeeld waarna het Gigabyte scherm even getoond wordt. Daarna wordt het scherm even zwart (met kleine blauwe tekening maar geen tekst), waarna hij ofwel blijft hangen of zichzelf reset.
Ik heb al geprobeerd om al de rest los te koppelen (zonder HHD of DVD, enkel 1 latje ram), maar zonder resultaat.
Ik heb ook al eens geprobeerd om een bios update te doen (del knop), maar hij geraakt niet zo ver. Het is ook niet mogelijk om in de bios-setup te geraken.

Is er nog iets dat ik kan proberen, of indien een DOA, is het hier zeker het moederbord, of kan het ook het geheugen of CPU zijn? De GPU is nog uit zijn vorige configuratie, een HD3850. De voeding is een Coolermaster 500W, dus dat zou normaal geen probleem mogen zijn.

alvast bedankt

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:51

M2M

medicijnman

even op de website checken of de cpu wordt ondersteund door het moederbord, en bij welke bios revisie. Vervolgens staat er soms op een stikkertje op het moederbord de huidige bios revisie.

En zo kaal mogelijk starten proberen. Dus ook de videokaart er uit, 1 reepje geheugen, en ook de ander even testen. En daarbij de pc speaker aangesloten houden. Soms krijg je biepcodes die op te zoeken zijn, wat jouw iets meer info kan geven.

edit: trek het moederbord ook even uit de kast en test 'm in / op de doos. Zo kun je eventuele kortsluiting met de kast ook uitsluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 09-09-2010 13:37 ]

-_-

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:53
Probeer toch een keer met een nieuwe/andere voeding. Het kan zijn dat zijn oude systeem minder trok, dat die voeding dat nog volhield. Met een nieuwe processor, moederbod en ram kan het zijn dat je voeding die piek net niet aankan. Ik heb het zelf meerdere malen gehad (ook met een zo goed als nieuwe voeding) en ik heb het meerdere malen op GoT voorbij zien komen:)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

M2M schreef op donderdag 09 september 2010 @ 13:36:
even op de website checken of de cpu wordt ondersteund door het moederbord, en bij welke bios revisie. Vervolgens staat er soms op een stikkertje op het moederbord de huidige bios revisie.
Volgens http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=3295 is er voor die X6 minstends een F3 bios nodig. Als die er niet op staat krijg je precies zulk gedrag als je hier op dit bord hebt.

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:02
Terw_Dan schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:32:
[...]

Volgens http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=3295 is er voor die X6 minstends een F3 bios nodig. Als die er niet op staat krijg je precies zulk gedrag als je hier op dit bord hebt.
Heb je dan nog een andere CPU nodig enkel om het moederbord te flashen ? Want nu is dat dus niet mogelijk. De F3 Bios is ook al uit van 2010/03/31 (http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=3295#bios), ik zou denken dat die dan op een pas gekocht product nu dus wel aanwezig is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ja, je hebt wel een ondersteunde CPU nodig om te flashen.
En dat je het bord pas sinds kort hebt hoeft geen garantie te zijn dat er ook de nieuwste bios opzit. In de fabriek wordt de op dat moment nieuwste bios erop gezet, maar dan worden de borden nog verscheept naar de groothandel, dan gaan ze weer naar de winkel en de kans is groot dat het bordje dus al even oud is voordat je het in handen krijgt, je weet niet hoe lang het ding al onderweg is natuurlijk. Dus proberen met een cpu die standaard ondersteund wordt is in elk geval verstandig om te doen zodat je in elk geval de nieuwste bios erop kan zetten.

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
donderz schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:56:
[...]

Heb je dan nog een andere CPU nodig enkel om het moederbord te flashen ? Want nu is dat dus niet mogelijk. De F3 Bios is ook al uit van 2010/03/31 (http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=3295#bios), ik zou denken dat die dan op een pas gekocht product nu dus wel aanwezig is.
Helaas, dit is lang niet altij het geval. Bedenk dat het moederbord ooit in Taiwan is ingepakt, en vervolgens bij heel wat bedrijven op de plank heeft gelegen voordat jij 'm in handen krijgt. Zoveel tijd kan er dus makkelijk overheen gaan.

En ja, je zal aan een simpele X2 cpu ofzo moeten zien te komen om de BIOS te kunnen flashen.

De goedkoopste AM3 proc is deze sempron:
pricewatch: AMD Sempron 140

Drie tientjes, maandag in huis, dinsdag weer doorverkocht in de vraag & aanbod. Echt fijn is t ntuurlijk niet, maar op die manier ben je wel meteen van t geklooi af, en je hoeft ook je bord niet door een lange RMA procedure heen te jagen.
Pagina: 1