Time Machine en Conceptronic NAS

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 101657

Topicstarter
Beste Mede MAc gebruikers,

Sinds enkele maanden heb ik een nieuwe IMAC 24inch en een 2TB (Dual Bay) Conceptronic NAS staan. Via Timemachine heb ik, met hulp van internet, de NAS kunnen toevoegen aan de time machine doelschijven. Dit is standaard niet mogelijk. Helaas ervaar ik telkens problemen bij het aanmaken van nieuwe time machine backups. Na 10 minuten krijg ik een communicatie Error terwijl er totaal niets veranderd aan de gehele situatie.

Ik snap dat het niet de bedoeling was om NAS schijven aan Timemachine te koppelen (ook al doet de Airport Extreme dit wel). Ik ben zeer benieuwd of er meer mensen zijn die tegen dit probleem lopen.

groeten Mark 8)7

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:31
welke NAS heb je?
Ik heb het half aan de praat met de CH3SNAS. Nadat ik de juiste instellingen en sparse bundle dingen heb gedaan werkt de backup een maandje of wat automatisch, vervolgens lijkt het erop dat de backup corrupt raakt en niet meer beschikbaar is. De enige oplossing is dan oude backup verwijderen en opnieuw aanmaken.

Vond het wel makkelijk dat er automatisch wireless een backup naar mijn NAS ging, maar echt betrouwbaar krijg ik het niet, denk dat ik maar aan de usb drive ga.

Strava

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:37
Wat ik doe is een iSCSI lun presenteren aan m'n macbook (wel even iSCSI software voor OSX installeren natuurlijk). OSX ziet zo'n gemounte lun gewoon als disk die je als time machine volume kunt gebruiken.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Prulleman
Antaresje schreef op donderdag 09 september 2010 @ 11:21:
Wat ik doe is een iSCSI lun presenteren aan m'n macbook (wel even iSCSI software voor OSX installeren natuurlijk). OSX ziet zo'n gemounte lun gewoon als disk die je als time machine volume kunt gebruiken.
klinkt goed, heb je hier misschien meer info over? Ik kan zo snel niet vinden hoe dit in zijn werk moet gaan.
Is het gewoon een kwestie van software op je mac installeren en vervolgens een smb share anders mounten?
Of moet er ook nog iets op de NAS gebeuren?

Strava

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
Er zijn tegenwoordig NAS-sen die time machine ondersteunen, zonder hacks (zelf aan te maken sparse bundles) oid. O.a. Synology sinds DSM 2.3.

@Prulleman: De crux is dat je op een of andere manier een share moet hebben die gedetecteerd wordt door Time Machine. Vziw is dat ofwel een feature van je NAS, of je moet zelf gaan knooien met sparsebundles.

[ Voor 31% gewijzigd door Jesse op 09-09-2010 14:15 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Zou denk ik ook niet moeilijk doen en voor weinig geld een 2BAY nas van Synology/Qnap kopen met ingebouwde TimeMachine support. Al helemaal als het niet standaard ondersteunt wordt door de NAS zelf.

Instagram / YouTube

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:54
Bekend probleem, heb ik ook gehad met het oude type MyBook World (WD), het nieuwe type ondersteund ook time machine, maar mijn ervaring is dat die backups ook nog wel eens corrupt raken. Heb er hopeloos lang naar gezocht en bleek iets met het bestandssysteem te zijn, die schijven waren allemaal ntfs en hij moest echt hfs(?) zijn (volgens mij). Heb nu een airport extreme met een wd mybook geformateerd als mac schijf en nu werkt het als een trein!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

aramdin schreef op donderdag 09 september 2010 @ 14:36:
Zou denk ik ook niet moeilijk doen en voor weinig geld een 2BAY nas van Synology/Qnap kopen met ingebouwde TimeMachine support. Al helemaal als het niet standaard ondersteunt wordt door de NAS zelf.
Als je dan toch iets gaat kopen, koop dan gewoon een time capsule. Alle andere nas implementaties zijn gewoon minder gegarandeerd dan Apple's eigen oplossing. Backups heb je zelden nodig, maar als je het nodig hebt moet het het wel gewoon doen, ik zou er dan ook zeker geen halve oplossing voor gebruiken :)

• Prulleman
Jongens... we hebben het hier over problemen met een bestaande NAS, niet over iets wat nog aangeschaft moet worden... Ik ga mijn 2 TB NAS niet aan de kant zetten omdat er oplossingen zijn die out of the box werken...

Mijn vraag ging specifiek over hoe dat iSCSI lun in zijn werk gaat omdat dat voor zowel mij als de topic starter wellicht een perfecte oplossing is (zonder dat je voor een paar 100 euro aan spul aan de kant zet en nog een keer zoveel geld uit moet geven voor een apple product.....)

Strava

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
Prulleman schreef op donderdag 09 september 2010 @ 15:54:
Jongens... we hebben het hier over problemen met een bestaande NAS, niet over iets wat nog aangeschaft moet worden... Ik ga mijn 2 TB NAS niet aan de kant zetten omdat er oplossingen zijn die out of the box werken...

Mijn vraag ging specifiek over hoe dat iSCSI lun in zijn werk gaat omdat dat voor zowel mij als de topic starter wellicht een perfecte oplossing is (zonder dat je voor een paar 100 euro aan spul aan de kant zet en nog een keer zoveel geld uit moet geven voor een apple product.....)
Je moet op die nas een iscsi target aanmaken (Als dit kan dan staat het beschreven in de handleiding van je NAS) en die vervolgens zien te 'mounten' in mac os, met een dergelijk tooltje. Als je iets in de trant van 'iscsi mac os x' door een zoekmachine gooit dan vind je wel wat bruikbaars.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 16:44

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je kan je natuurlijk ook afvragen hoe verstandig het is om een unsupported config te gebruiken voor het backuppen van je data. :?

Launching containers into space

• Prulleman
Whieee schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:49:
Je kan je natuurlijk ook afvragen hoe verstandig het is om een unsupported config te gebruiken voor het backuppen van je data. :?
als het werkt is het goed he.... niet echt een constructief topic dit..... :?
Jesse schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:23:
[...]

Je moet op die nas een iscsi target aanmaken (Als dit kan dan staat het beschreven in de handleiding van je NAS) en die vervolgens zien te 'mounten' in mac os, met een dergelijk tooltje. Als je iets in de trant van 'iscsi mac os x' door een zoekmachine gooit dan vind je wel wat bruikbaars.
gezien deze opmerking van de zeroday (volgens mij is/was hij tester bij conceptronics ofzo, in ieder geval is het 1 van de nas masters hier op het forum)
zeroday in "[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323"
denk ik dat het met de ch3snas iscisi niet de oplossing is.

[ Voor 93% gewijzigd door Prulleman op 09-09-2010 16:59 ]

Strava

Anoniem: 101657

Topicstarter
eindelijk thuisgekomen en enkele dingen getest die ik op overige topics gelezen heb. Uiteindelijk heb ik het ,tot nu toe, werkend gekregen. Het probleem zat hem in het te lange wachtwoord van 10 tekens.

Na dit verkort te hebben naar 5 tekens is het me nu gelukt om 20 GB zonder problemen te kopieren en ook de time machine werkend te krijgen. Nu maar hopen dat het betrouwbaar is.

@ iedereen; thnx _/-\o_
Pagina: 1