Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Audacity is audiosoftware. Dit wil zeggen dat het de signalen van je geluidskaart gaat monitoren. Je signaal dat je aansluit moet dus over je geluidskaart. Nu zijn er wel zwaardere geluidskaarten maar de meeste kunnen een sample frequentie van max 44kHz aan. Met de wat meer professionele kan je er vinden van 96kHz of misschien zelfs 192kHz. Maar 8MHz is wat moeilijk. Dan moet je al op >16MHz kunnen samplen. Een geluidskaart dient voor geluid en het hoorbare geluid zit op 20Hz - 20kHz, het is dus niet nodig om een geluidskaart zo duur te maken en hem op >16MHz laten samplen.
Er bestaan wel oscilloscopen die je via usb/firewire aan je pc kan hangen, al moet je daar ook even mee opletten, de usb bus en dan denk ik aan usb2.0 is niet zomaar geschikt om die hoge hoeveelheid data te verwerken, waardoor hogere frequenties wat moeilijker gaan (8MHz is geen hoge frequentie voor een scoop). Firewire is wat beter geschikt, maar ik zou me daar eerst in laten informeren, aangezien die producten toch niet heel goedkoop zijn.
bv: http://www.picotech.com/oscilloscope.html de 2000 reeks zou al voor €150 een 50MS/s scoop hebben op usb.
[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 03-09-2010 10:29 ]
Oja, 48KHz je hebt helemaal gelijk.Sprite_tm schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 10:15:
No Way. Een geluidskaart samplet maar tot 48KHz, dus frequenties boven de 22KHz zijn onmogelijk.

@kluyze: dankjewel voor je informatie, ik ga nog even op zoek.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Ik heb inmiddels verder gezocht, maar ben niet veel wijzer geworden. Is er dan echt geen manier om mijn pc als 8MHz oscillisator te gebruiken?epic_fail schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 14:20:
ik ga nog even op zoek.

Maar wat betreft een scope, heb ik ook al eens zitten zoeken. Geluidskaarten zijn geen optie, dus je kan het enkel extern oplossen met logic analysers of digitale scopes. Maar dan kan je evengoed een degelijke stand-alone scope hebben... Nooit problemen wanneer Windows weer eens niet mee wilt, tis iets duurder maar het werkt waarschijnlijk beter.
Ook ik ga dat budget eens moeten vrijmaken
En je hebt ook nog een gescheiden systeem, wat voordeel (ik weet niet wat er met je pc gebeurt als je die USB lomp opblaast) en nadeel (datalogging etc) kan zijn.tokesnugerd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:47:
Je kan je pc tegenwoordig zelfs als 3 GHz oscillator gebruiken (het goede pinnetje zoeken aan je cpu ;-))
Maar wat betreft een scope, heb ik ook al eens zitten zoeken. Geluidskaarten zijn geen optie, dus je kan het enkel extern oplossen met logic analysers of digitale scopes. Maar dan kan je evengoed een degelijke stand-alone scope hebben... Nooit problemen wanneer Windows weer eens niet mee wilt, tis iets duurder maar het werkt waarschijnlijk beter.
Ook ik ga dat budget eens moeten vrijmaken
Ik heb 2 stand-alone's trouwens, is ook we lhandig als je eens niet achter je bureau zit te meten.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37062
Voor een scope is het relatief goedkoop
Ik weet dat dat als humor bedoelt is, maar ik vraag me af of die frequentie wel op een pin gezet wordt. Die '3GHz' wordt die ook extern gebracht? Het zou in ieder geval nergens gebruikt worden en lijkt me alleen maar wat lopen storen. Het lijkt me logischer dat enkel de busclock op een pin te vinden is en dat de cpu voor intern die busclock omhoog haalt en enkel intern in de cpu bestaat.tokesnugerd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:47:
Je kan je pc tegenwoordig zelfs als 3 GHz oscillator gebruiken (het goede pinnetje zoeken aan je cpu ;-))
Nuja, er gaat nergens de mogelijkheid zijn om 8MHz de pc binnen te nemen zonder externe devices. De enige mogelijkheden die ik zie zijn de parallelle poort en de geluidskaart. De parallelle poort gaat tot ~1kHz(?) de geluidskaart tot 22kHz. Alle andere poorten gaan een bepaald protocol nodig hebben waardoor je dus externe devices nodig gaat hebben.
Wat ik nog zou kunnen bedenken is dat je die 8MHz naar een lagere frequentie zou transformeren, laat ons zeggen minimaal een factor 200-400 (afhankelijk van je geluidskaart) waardoor je dat signaal op de geluidskaart kan zetten. Een bedrijf waarvoor ik in het verleden werkte deed dit ivm decoderen van het signaal over een satelliet verbinding. Hiervoor werden dan geluidskaarten die tot 96kHz konden samplen gebruikt om het signaal op de server te krijgen waar het gedecodeerd kon worden.

Daar was ik al bang voor.kluyze schreef op donderdag 09 september 2010 @ 11:13:
[...]
Nuja, er gaat nergens de mogelijkheid zijn om 8MHz de pc binnen te nemen zonder externe devices.
Kan dat ook andersom? Ik zou namelijk graag 8MHz uit mijn pc willen hebben, in plaats van erin.Wat ik nog zou kunnen bedenken is dat je die 8MHz naar een lagere frequentie zou transformeren, laat ons zeggen minimaal een factor 200-400 (afhankelijk van je geluidskaart) waardoor je dat signaal op de geluidskaart kan zetten.
Inderdaad relatief goedkoop, maar het is maar voor een eenmalig (hoop ikNoxious schreef op donderdag 09 september 2010 @ 10:08:
Is dit niks dan?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37062
Voor een scope is het relatief goedkoop

In tegenstelling tot wat de titel van dit topic suggereerd is het geen vereiste dat hij pc-based is. Een "gewone" electrische schakeling is ook prima. Is dat wel mogelijk?
In ieder geval heel erg bedankt voor jullie meedenken.
edit:
Volgens mij niet, zit gewoon in je CPU zelf. Als je namelijk de CPU PLL voltage verhoogd zie je die temperatuurverschillen in je processor, ook als je hem niet overclocked.Ik weet dat dat als humor bedoelt is, maar ik vraag me af of die frequentie wel op een pin gezet wordt. Die '3GHz' wordt die ook extern gebracht?
[ Voor 12% gewijzigd door epic_gram op 09-09-2010 20:13 ]
Eigenlijk beide, maar zonder scoop kan ook. In ieder geval ontzettend bedankt voor de link, zoiets zocht ik precies.Sprite_tm schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:11:
Wil je nou een 'scoop of een oscillator hebben? Een 8MHz oscillator is namelijk ongelovelijk makkelijk.
dankdankdank
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Frequentiegenerator bedoel je hoop ikAtlas schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:17:
Volgens mij haal jij scoop en functiegenerator door elkaar?
@hieronder: sure?
[ Voor 9% gewijzigd door Noxious op 10-09-2010 13:52 ]
Ja, inderdaad. Dit is allemaal nieuw voor me, maar ik begrijp het inmiddels.Atlas schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:17:
Volgens mij haal jij scoop en functiegenerator door elkaar?
In Audacity zit een toongenerator, waarmee je dus tonen met een sinusvormige golf kunt maken.
Een PC ombouwen tot oscilloscoop wordt hier beschreven: http://thuisexperimentere...oscoop/pcoscilloscoop.htm
Ik hoop dat je er wat aan hebt
edit
http://www.domenech.org/bt878a-adc/index-e.htm
[ Voor 24% gewijzigd door Exphy op 10-09-2010 14:08 ]
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."