Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 13:04
Een vraagje, als je je iphone oplaad tot 100% en je haalt em eruit en je gaat weg en je ziet je hebt bijv. 75% en je stopt em weer in de oplader.
Wordt de batterij er "lui" van?
Wat zijn de gevolgen?

Als jullie een google suggestie hebben graag dan kan ik het zelf op zoeken ;).
Ik weet namelijk niet waar ik op moet zoeken jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:53

MsG

Forumzwerver

Het is juist beter om dat te doen dan hem helemaal leeg te laten lopen. Dat was beter met een ander type batterij.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
MsG schreef op woensdag 08 september 2010 @ 23:21:
Het is juist beter om dat te doen dan hem helemaal leeg te laten lopen. Dat was beter met een ander type batterij.
Dus gewoon opladen etc.. geen consequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:38

Nik

Kijk even op de site van Apple, daar staat alles keurig uitgelegd over de batterij, cycles en laden!

http://www.apple.com/nl/batteries/

[ Voor 15% gewijzigd door Nik op 08-09-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Ik citeer van een engelse site, voor als je problemen hebt, maar zou dit ook gewoon aanhouden om 'normaal' je batterij op te laden, dus altijd helemaal opladen en als je m leeg laat lopen doe het dan ook helemaal. Maar volgens mij lopen de meningen daarover uiteen;
Let it go completely flat so it turns itself off. Then keep switching it on till it won't even light up the screen. Now it is totally flat. Charge it up, and let it run this flat completely a few times. And if you're going to charge it, charge it fully, don't give it half charges and short bursts of charge here and there if you can avoid it.
.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 286128 op 08-09-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Van de Apple-site:

Regelmatig gebruik van je iPhone

Voor een goed onderhoud van een lithiumbatterij is het belangrijk dat de elektronen in de batterij van tijd tot tijd in beweging zijn. Laad de batterij ten minste één maal per maand volledig op (tot 100% en dan weer helemaal laten leeglopen).

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
Oke dus wat er staat:
De meeste lithium-ion polymeerbatterijen laden via een snel laadproces op tot 80% van de totale batterijcapaciteit en schakelen daarna over op druppellading. Het kost ongeveer twee uur om je iPod op te laden tot 80% van de capaciteit en daarna nog eens twee uur om de batterij volledig op te laden, mits je het apparaat niet gebruikt tijdens het laden. Je kunt alle lithium-ionbatterijen een groot (maar niet onbeperkt) aantal malen opladen. Het gebruiken en opnieuw opladen van een batterij heet een laadcyclus.
Laadcycli

Laadcyclus Eén volledige laadcyclus komt overeen met het volledig opgebruiken en weer tot 100% van de capaciteit opladen van een batterij.

Dat de lading van de batterij in één laadcyclus volledig wordt opgebruikt, betekent niet noodzakelijkerwijs dat je de batterij binnen één cyclus maar één keer oplaadt. Stel dat je op een dag een paar uur naar je iPod luistert, daarbij de helft van de lading van de batterij verbruikt en deze vervolgens weer compleet oplaadt. De volgende dag doe je hetzelfde. In dit geval is er sprake van één laadcyclus en niet twee. Je kunt de batterij dus meerdere malen opladen binnen één laadcyclus. Met elke volledige laadcyclus vermindert de capaciteit van de batterij een beetje. Het aantal cycli dat de batterij doorloopt voordat de capaciteit is gedaald tot 80% van de oorspronkelijke waarde is echter heel groot, zowel bij notebook- als bij iPod- batterijen. Net als alle andere oplaadbare batterijen, zul je de batterij op den duur waarschijnlijk moeten vervangen.
Betekent dus dat als ik hem oplaad tot 100% dat er dan 1 laadcycli heeft plaats gevonden.
Stel hij is op 100% en ik gebruik de helft en laad hem dan op tot 100% dan is het 1 cyclus?
En daar gaat de batterij dus niet op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07 15:18
@ RATBORG; onzin. Dat was in de tijd van nikkel batterijen waar, maar de huidige generatie lithium batterijen hebben daar absoluut geen last van.

@ TS; gewoon lekker gebruiken en opladen wanneer het uitkomt. Imo het beste batterijgebruik heb je wanneer je er zelf niet over nadenkt wanneer je je batterij oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
Danku alle _/-\o_

[ Voor 96% gewijzigd door sharvinz op 08-09-2010 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:38

Nik

sharvinz schreef op woensdag 08 september 2010 @ 23:31:
Oke dus wat er staat:

[...]

Betekent dus dat als ik hem oplaad tot 100% dat er dan 1 laadcycli heeft plaats gevonden.
Stel hij is op 100% en ik gebruik de helft en laad hem dan op tot 100% dan is het 1 cyclus?
En daar gaat de batterij dus niet op achteruit.
Nee, je hebt een halve cyclus verbruikt. Zie 100% laden als één cyclus. Dan is 50% laden een halve cyclus. Stel dat de accu nu vol is, aan het eind van de dag 50%, en je gaat laten tot 100%. De volgende dag doe je hetzelfde. Ik totaal heb je dan 1 cyclus gedaan. De batterij gaat achteruit met iedere cyclus (maar: minimaal en bijna niet te merken).

Het leeg laten lopen van de accu is echter wel slecht voor je accu. Doe je dat te vaak,d an merk je dat zeker wel. Eigenlijk moet je gewoon je telefoon gebruiken, en laden wanneer je denkt dat eht nodig is. Stel dat je een paar dagen weg moet, leg je hem gewoon aan de lader, ook al is de accu op 90%. Maar zo heb je ook wel eens dagen waarop de accu 30% aan geeft, maar het totaal niet nodig is om bij te laden. Lekker gebruiken en je minder zorgen maken om de accu, dat werkt het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:53

MsG

Forumzwerver

Dat volledig leeglopen is eigenlijk voor de kalibratie, maar als die gewoon in orde is, is volledig leeg laten lopen eerder slecht dan goed voor dergelijke batterijen. Ik plug hem meestal gewoon in als hij weer wat leger wordt en probeer hem niet onder de 10 - 20 te krijgen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
Nik schreef op woensdag 08 september 2010 @ 23:34:
[...]

Nee, je hebt een halve cyclus verbruikt. Zie 100% laden als één cyclus. Dan is 50% laden een halve cyclus. Stel dat de accu nu vol is, aan het eind van de dag 50%, en je gaat laten tot 100%. De volgende dag doe je hetzelfde. Ik totaal heb je dan 1 cyclus gedaan. De batterij gaat achteruit met iedere cyclus (maar: minimaal en bijna niet te merken).

Het leeg laten lopen van de accu is echter wel slecht voor je accu. Doe je dat te vaak,d an merk je dat zeker wel. Eigenlijk moet je gewoon je telefoon gebruiken, en laden wanneer je denkt dat eht nodig is. Stel dat je een paar dagen weg moet, leg je hem gewoon aan de lader, ook al is de accu op 90%. Maar zo heb je ook wel eens dagen waarop de accu 30% aan geeft, maar het totaal niet nodig is om bij te laden. Lekker gebruiken en je minder zorgen maken om de accu, dat werkt het best.
Dankje :), ja moet er 2jaar mee doen en wil het zo efficiënt mogelijk doen :o.

@hierboven op een gemiddelde dag zit ik al op 20% rond 5uur lolz.

[ Voor 3% gewijzigd door sharvinz op 08-09-2010 23:37 ]

Pagina: 1