USB DAC - Analoog/optisch en kabels

Pagina: 1
Acties:

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:39

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Hi Tweakers,

Ik ben nu een maandje in bezit van mijn Canton Vento 880DC en de Denon PMA-1510. De versterker zit aangesloten met degelijke Canare kabels.

Meestal luister ik muziek via mijn laptop met onboard geluidskaart, wat natuurlijk nou niet echt ideaal is voor zo'n setup als deze. Het is zelfs zo dat de RCA kabel tussen de versterker en de laptop van het type "drop veter" is! Dit was overigens een tijdelijke keuze zodat ik rustig kon orienteren op een goede oplossing voor muziek. Ik ben er echter nog steeds niet helemaal uit wat nou een goede aanpak is.

Sommige mensen gaan voor een externe laptop USB sound card (Asus Xonar U1, of de bekende Creative oplossingen), en ook veel andere mensen zweren bij externe DACS, al dan niet aangesloten via USB of een optische connectie. Externe geluidskaarten zijn niet zo'n probleem om te vinden, maar ik vind het erg lastig om duidelijk een lijst te krijgen van DACS die gewoon 'redelijk' geprijst zijn. Zo kom ik vaak de Cambridge DACmagic tegen, de Super Pro DAC707, maar verder niet echt veel anderen. Vaak zijn het - voor mij - nietszeggende merken.

Nu zit ik ook nog dat er een behoorlijke ruis uit de speakers komt als ik de stekker in de TV heb zitten (en in de laptop), natuurlijk is dat op te lossen met een ground loop breaker, maar volgens mij ook met - of- degelijke kabel (alhoewel tussen de TV en versterker wel een kwaliteitskabel zit) - of - met een optische kabel. Mijn laptop heeft echter geen optische connectie.

Dus nu zit ik met de keuze om of voor een externe geluidskaart te gaan, of voor een (USB) DAC of combinatie (externe geluidskaart met optical out naar een DAC). Graag zou ik dan meer inputs voor optisch hebben en verder geen afstandsbedieningen nodig hebben. maw, de DAC moet verschillende digitale inputs accepteren en er via een RCA (of meerdere RCA op andere inputs) naar de versterker toe gaan. Ik wil niet nog een afstandsbediening om sources te moeten selecteren. Mijn TV heeft overigens ook een optical out. Ooit gaat er nog ens een surround receiver bij komen, maar dat kan nog wel een paar jaar duren (komende jaren geen tijd om vaak films te kijken...).

Overigens: De versterker staat niet in de buurt van de laptop, en het liefst zou ik de DAC bij de versterker hebben staan/liggen. En verder wil ik waarschijnlijk nog een Squeezebox Touch aanschaffen om muziek te streamen zonder dat ik een TV of laptop nodig heb itt vele network players. (En daar komt dan alweer een remote extra bij..)

Ik hoop dat jullie wat suggesties kunnen doen. Ik heb behoorlijk mijn best gedaan om het eea uit te zoeken, maar ik loop voornamelijk vast op het grote aantal verschillende DAC's, of ik analoog of optisch zou kiezen. Alvast bedankt! :).

Verwijderd

Stereo versterkers met optische ingang zijn zeldzaam (goedkoop), of te duur.. Een DAC is daarom een goede oplossing... Als je een DAC koopt die zowel een USB ingang heeft, als een optische ingang kun je in de toekomst altijd uit de voeten. DACs zijn echter ook niet goedkoop (een 'kant-en-klare' kost je makkelijk 200 euro), dus misschien is het verstandig toch eerst eens te proberen een degelijke signaal kabel te kopen tussen je PC + versterker... Die hoeft niet duur te zijn, maar in ieder geval eentje met een mantel / afscherming tegen de ruis van alle andere kabels / signalen onderweg..

Het grootste probleem bij je interne geluidskaart is vaak de storing van de PC zelf, dus een externe geluidskaart (een EMU of Creative van <100 euro) kan dat al helemaal voor je oplossen, terwijl hij nogsteeds analoog vast zit...

De beste oplossing is dus een DAC, maar dat is ook de duurste...
Imho bieden mensen je op tweakers vaak gelijk de beste oplossing, maar ook de duurste. Ik bedoel, ik heb zelf ook een mooie DAC staan + pre-amp + eind-amp, maar dat is redelijk audiofiel, en als ik een vriend van me hoor (die zelf speakers bouwt en een Quad 405 heeft gereviseerd) met analoge kabels, dan klinkt dat meer dan prima...

Long story short: try a better cable :p Want van dropveter naar all-out DAC is wel een erg grote (dure) stap.

-- Edit:
@alle posts hieronder
Nogsteeds grappig hoe dus alle tweakers denken dat je geen storingsvrij geluid kunt krijgen uit een PC/laptop met een analoge kabel, en zonder DAC.. Ik ben echt geen kabelfreak hoor, ik ga er ook geen 100 euro aan uitgeven, maar een verschil tussen een 2 aderige niet afgeschermde dropveter en een "normale" kabel (die wel is afgeschermd) merk je echt wel. En dan heb ik het niet over magische skin/RF blablabla effecten, maar gewoon over normale electrische eigenschappen..

Maar whatever, koop een DAC van 200 euro xD

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2010 10:10 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Tenzij de dropveter defect is, is die in ieder geval niet de oorzaak van je problemen. Er is niets mis met een goede dropveter als signaaldrager. Veel mensen zullen het oneens met mij zijn en er loopt ook al een lange draad hierover op GoT, maar je kunt in ieder geval met zekerheid stellen dat het verschil tussen een dropveter en een super-interlink marginaal klein is. Het veroorzaakt in ieder geval geen grote ruisproblemen.

Als ik jou was zou ik een losse DAC kopen, eventueel met USB uitgang. Die dingen hoeven helemaal niet veel te kosten, mits je je niet laat verblinden door allerlei audio-voodoo claims. Als voorbeelden:

Een erg hoog aangeschreven en uitstekend metende DAC, zonder opgeblazen prijskaartje:De Berseford TC7510. Er is ook een versie met USB, te vinden op hun eigen site.

De Poppulse PCM1796. Een erg mooie DAC en als je een beetje zoekt, te vinden voor onder de €200,-

-edit-Hier gevonden!

Maar ook de kleinere broertjes zijn niet mis te verstane DAC'jes.

En uit ervaring kan ik je vertellen dat deze ook heel erg aangenaam klinkt.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 09-09-2010 11:25 . Reden: [/blue] ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Er is natuurlijk in werking niet zoveel verschil tussen een 'echte' DAC en een losse geluidskaart. Met beiden heb je een apparaat waar een digitaal signaal wordt omgezet naar analoog.
Een USB DAC is in feite gewoon een externe geluidskaart, met vaak nog andere ingangen die ook zonder PC te gebruiken zijn. Handig dus als je TV via optisch wil aansluiten zonder dat je PC hoeft aan te staan.

Aardlussen los je niet op met een betere kabel (tenzij je alle kabels vervangt door ongeaarde kabels ;)), daarvoor moet je echt eens goed naar de plaatsing van je stekkers kijken. Daar zijn wel handleidingen voor te vinden denk ik.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32

Gotez

42

Ik kan je adviseren om goed op Headfi te kijken. Hier worden heel veel externe geluidskaarten, Dacs en dergelijke vergeleken. Ook veel leuk, goedkoop, chinees spul wordt beschreven. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Vaak zijn de dacjes rond de 200 euro, en kun je via marktplaats en dergelijk lekker experimenteren.

Ik wel kijken of een iets betere kabel werkt, maar kijk dan vooral naar solide aansluitingen en een dergelijke afgeschermde kabel, geen fancy high end spul.

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:39

Sponge

Serious Game Developer

Topicstarter
Het probleem met USB en optical is dat de USB kabel nogal lang gaat worden (6-8m) om bij de versterker te komen. Vandaar dat ik ook geschreven had dat de versterker een eindje verderop staat. USB is volgens mij bedoeld voor 3m, en daarom zou dat een probleem kunnen zijn. Vandaar dat ik ook dacht aan de optie om een externe geluidskaart te kopen met optical out, zodat ik een optische kabel kan leggen naar de DAC, (samen met andere devices) zodat deze alles gewoon netjes op een plek naar RCA kan omzetten.

Ik ben overigens bekend met het gesmeden kabels topic, en heb daar voor mijzelf ook een bepaalde prijs/kwaliteit opvatting voor bepaald :). Echter: Een van de dropveter plugjes verboog al toen ik ze in de versterker stopte ;).

Ik was de EMU ook vergeten, ik dacht dat ik die ook wel interessant vond. Alleen zit ik dan weer met die afstand ;).

Overigens: Hoe switchen die DAC's qua input sources? Als ik USB of optical tegelijk van audio voorzie, wat gebeurd er dan? Sommige werken met een knop of remote, maar is er geen 'auto switching' of een met meerdere RCA outputs (zodat ik gewoon de versterker input source zou kunnen wisselen?)

[ Voor 13% gewijzigd door Sponge op 09-09-2010 22:01 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Sponge schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:57:
Het probleem met USB en optical is dat de USB kabel nogal lang gaat worden (6-8m) om bij de versterker te komen. Vandaar dat ik ook geschreven had dat de versterker een eindje verderop staat. USB is volgens mij bedoeld voor 3m, en daarom zou dat een probleem kunnen zijn. Vandaar dat ik ook dacht aan de optie om een externe geluidskaart te kopen met optical out, zodat ik een optische kabel kan leggen naar de DAC, (samen met andere devices) zodat deze alles gewoon netjes op een plek naar RCA kan omzetten.

Ik ben overigens bekend met het gesmeden kabels topic, en heb daar voor mijzelf ook een bepaalde prijs/kwaliteit opvatting voor bepaald :). Echter: Een van de dropveter plugjes verboog al toen ik ze in de versterker stopte ;).

Ik was de EMU ook vergeten, ik dacht dat ik die ook wel interessant vond. Alleen zit ik dan weer met die afstand ;).

Overigens: Hoe switchen die DAC's qua input sources? Als ik USB of optical tegelijk van audio voorzie, wat gebeurd er dan? Sommige werken met een knop of remote, maar is er geen 'auto switching' of een met meerdere RCA outputs (zodat ik gewoon de versterker input source zou kunnen wisselen?)
Met een goede degelijke USB-kabel moet 10 meter wel lukken denk ik (anders doe je 2 keer 5 met daartussen een powered USB hubje van een paar euro).

Ik ken zo geen auto-sensing DAC. Ze zullen er ongetwijfeld zijn hoor, daar niet van. Maar wat maakt het uit of de DAC zelf schakelt of dat jij het doet? Ik denk in ieder geval dat als een DAC auto-sensing zou zijn, hij in ieder geval onvoorspelbaar gedrag gaat vertonen als er 2 bronnen tegelijk spelen.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 16:38
Ik zou ook een kijken naar de: Music Fidelity V-DAC . Maar tussen DAC en versterker moet je wel een goede interling gebruiken anders verlies je nog veel te veel kwaliteit.

Nog wat reviews: http://www.stereophile.co...elity_v-dac_da_processor/ en http://www.hifi.nl/recens...sical_Fidelity_V-Dac.html

Ik gebruik hem zelf in combinatie met een een Rega Brio3 versterker en een Logitech Squeezebox Duet en HTPC.

Ben er erg tevreden over en ben nog aan het denken om de voeding een upgrade te geven (zowel de Squeezebox als de DAC).

Er zit trouwens op de DAC een schakelaar om te kiezen tussen de bron.

[ Voor 21% gewijzigd door jbcyber op 10-09-2010 07:58 . Reden: Review toegevoegd ]

Pagina: 1