REL Luidspreker repareren?

Pagina: 1
Acties:

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-01 12:33
Hallo mede tweakers.

Ik heb mijn oog laten vallen op een luidspreker die over is (op mijn werk). Deze luidspreker is een REL luidspreker (type weet ik zo niet). Nou zit ik met het volgende:

De luidspreker is kapot. De conus is zegmaar gespleten. niet het oppervlakte maar de lagen zijn van elkaar gespleten. Het is wat moeilijk uit te leggen ik hoop dat het duidelijk is. Ook is de spoel die normaal in de magneet zit tussen deze 2 lagen in gaan zitten. Hoe? ik zou het niet weten.

Mijn vraag aan jullie is. Is dit te repareren? en is het dan niet al te duur? Als het te repareren valt en niet al te duur is. Wil ik er mee gaan knutselen om een nieuwe sub ervan te bouwen.

Alvast bedankt.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:51
Is het toevallig een subwoofer ?. Gewoon een nieuwe unit bestellen en die monteren. De oude herstellen heeft eigenlijk geen zin.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-02 15:51
Roderiktweaker schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:31:
Is het toevallig een subwoofer ?. Gewoon een nieuwe unit bestellen en die monteren. De oude herstellen heeft eigenlijk geen zin.
Verklaar je eens nader?
Je geeft nu wel een heel simpel antwoord namelijk.

@TS
Maak eens een foto om een en ander te verduidelijken.

[ Voor 16% gewijzigd door jbhc op 08-09-2010 21:54 ]

• _FrostBite_
Het gaat hierbij gewoon om de losse luidspreker zonder kast/versterker.

Ik zal proberen om een foto te maken morgen op het werk. ter verduidelijking. Alleen is er aan de buiten kant niks te zien, je voelt het alleen als je de conus indrukt.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:51
jbhc schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:52:
[...]

Verklaar je eens nader?
Je geeft nu wel een heel simpel antwoord namelijk.

@TS
Maak eens een foto om een en ander te verduidelijken.
We zouden inderdaad een foto moeten zien. Re-conen (google) zou allicht een oplossing kunnen zijn. Dan installeer je eigenlijk een nieuwe cone die je aan de basket monteert. Vaak zijn deze opties wel vrij prijzig en/of niet aanwezig.

Als het geheel helemaal gescheurd is zou de woofer nooit meer hetzelde worden. Je hebt trouwens ook niet zo veel aan een losse woefer als je geen intenties hebt om deze ooit in te bouwen in bijvoorbeeld een sub kast.

De conus beweegt niet meer vrij bedoel je ? Hij maakt een schrapent geluid ?. Dan is hij overbelast geweest. Dit is op zich wel te herstellen alleen het beste is om hem op de sturen naar bijvoorbeeld audiolap of speakerrepair.

[ Voor 13% gewijzigd door Roderiktweaker op 08-09-2010 23:59 ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-02 15:51
k heb hier ook een woofer waarvan de konus van de koker was afgebroken. Maar dat was dus wel repareerbaar.

• _FrostBite_
Ik heb foto's proberen te maken. Helaas kan je er echt niks op zien. Type heb ik nu wel. Het is een REL BX10.

Re-conen is alleen de rand van de speaker maar dat is het niet. Het binnenste waar die rand op zit bestaat zo te zien aan deze woofer uit lagen. Deze zijn van elkaar gespleten en daarbij zit nu de spoel tussen deze lagen.
Roderiktweaker schreef op woensdag 08 september 2010 @ 23:57:

Als het geheel helemaal gescheurd is zou de woofer nooit meer hetzelde worden. Je hebt trouwens ook niet zo veel aan een losse woefer als je geen intenties hebt om deze ooit in te bouwen in bijvoorbeeld een sub kast.
Dit staat in de TS dat ik hier wel degelijk aan zit te denken. Al moet ik deze dan helemaal zelf maken/ontwerpen.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
_FrostBite_ schreef op donderdag 09 september 2010 @ 18:45:
Re-conen is alleen de rand van de speaker maar dat is het niet. Het binnenste waar die rand op zit bestaat zo te zien aan deze woofer uit lagen. Deze zijn van elkaar gespleten en daarbij zit nu de spoel tussen deze lagen.
Dat is refoamen (schuimrand vervangen). Reconen is de conus vervangen, meestal samen met de spider, voice coil en surround.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 09-09-2010 18:49 ]

Pagina: 1