HP Jetdirect 175x werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik ben onlangs begonnen bij een bedrijf als ICT Stagiaire, nou is er in dit bedrijf een gigantische vernieuwing van het netwerk apparatuur. en hierbij heb ik een tweetal "HP Jetdirect 175x" printservers mee kunnen nemen om thuis de printer deelbaar te maken (Ook als de PC waar hij aan hangt uit staat)

Nou was het idee dus om er een HP Photosmart C4485 printer/scanner achter te hangen, zodat deze bereikbaar is voor iedereen in het netwerk.
En achter de tweede een 80GB USB HDD als simpele netwerkschijf, maar of dit mogenlijk is weet ik niet.
(Dit is ook minder belangrijk)

Wat heb ik geprobeerd:
- Een Hard reset van de printserver, deze heeft alles terug gezet naar de start gegevens.
- Software van HP Zelf gebruiken (JetAdmin 10.2 x64) maar deze wil niet installeren onder het motto: U moet de computer opnieuw opstarten voordat u deze software kan installeren (op 2 PC's geprobeerd) maar opnieuw opstarten doet weinig.
- Gevraagd aan de Systeembeheerder, maar deze weet het ook niet (Omdat er pas werkt sinds 2007, en de servers in 2004 in gebruik zijn genomen)
- Ge-Googled (En lang ook, minstens 3-4u aan zoekwerk :X)

In wat voor netwerk zit deze printserver?
- Standaard (piep) modem van KPN, de Thomson TG789vn.
Alle IP's zijn statisch op 192.168.2.xx (xx = 2 t/m 7, wil de printer graag op 8 hebben)
- Elke kabel (op de kabel naar de xbox na) is Cat6a.
- Er zijn geen verdere switches of acces points.

Ik draai op de PC waar ik de software wil installeren Win7 Professional x64. Op de andere PC heb ik het geprobeerd met de x86 software (32b) op Windows XP professional

Het gaat dus om deze twee producten trouwens:
pricewatch: HP JetDirect 175x External Print Server
http://www.kelkoo.nl/p-al...photosmart-c4485-19583080 (Staat niet meer in de pricewatch)

De router ziet hem wel, maar omdat hij niet in hetzelfde netwerk zit kan ik er niet bij komen vanaf de PC(s)

Even een scan gemaakt van de config file (Deze print hij uit als je op het knopje drukt)
Afbeeldingslocatie: http://img713.imageshack.us/img713/8463/afbeelding.png
Deze is van NA de hard reset. Dus met alles op de default settings.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:05
Dat ding is een PRINTserver, geen NAS. Een externe HDD gaat dus niet lukken.

De AIO is altijd twijfelachtig. Veel simpele printers geven problemen op dergelijke printservers. In de meeste gevallen ben je beperkt tot alleen printen (en dus niet scannen enz). Ook laat de driver van HP zich niet altijd 'simpel' installeren bij de consumentenprinters. (geen gewone driverbestanden, maar een verplichte installer van 100-en Mbs)

Maar goed, om 'm werkend te krijgen... je post notabene zelf de oplossing: het screenshot.

Hieruit blijkt dat dat ding nu 192.0.0.192 als IP gekregen heeft. Gooi je PC in die range en fiets naar binnen met IE/Firefox/whatever en geef 'm een juist IP binnen je eigen netwerk. (Wel java geinstalleerd hebben, webbased jetdirects zijn nogal java-minded)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt kans dat hij alleen via bootp adressen acepteerd en zo geen dhcp oppakt, (of deze is niet actief)
pak een machine geef deze een ip e.g. 192.0.0.193/24 benader server, en geef deze een fatsoenlijk ip

jetadmin ..niet nodig

je hebt ook kans afhankelink van de printserver dat de scanner niet helemaal functioneel is.
een hd 1 op 1 er op aansluiten kun je gevoegelijk vergeten

edit:

als je geen java hebt/wil -> telnet ftw !!!!!!!!111111111111

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 08-09-2010 21:02 ]

Iperf

• DJSmiley
fish schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:01:
Je hebt kans dat hij alleen via bootp adressen acepteerd en zo geen dhcp oppakt, (of deze is niet actief)
pak een machine geef deze een ip e.g. 192.0.0.193/24 benader server, en geef deze een fatsoenlijk ip

jetadmin ..niet nodig

je hebt ook kans afhankelink van de printserver dat de scanner niet helemaal functioneel is.
een hd 1 op 1 er op aansluiten kun je gevoegelijk vergeten

edit:

als je geen java hebt/wil -> telnet ftw !!!!!!!!111111111111
Telnet kan idd natuurlijk ook, alleen gezien de vragen van TS ben ik daar maar niet over begonnen ;)
dhcp doet ie nu niet volgens mij (config by: default ip)

jetadmin is niet nodig (ik heb t nog nooit gebruikt, webbased of telnet is ruim voldoende)
fish schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:29:
Nou ja die 192.0.0.192 valt die pas na een tijdje dhcp'n op terug. mar de rest van het netwerk is fixed ip dus er zal wel geen dhcp wezen.

Ik denk eigenlijk dat ze die ouwe printserver en printer gewoon weg moeten knallen en een fatsoenlijke all in one met netwerk neer moeten zetten, zo duur zijn die niet meer. als je toch aan het verniewen bent :P
Die dingen werden ook vervangen door vermoedelijk fatsoenlijke dingen met netwerk erin. TS wil deze juist thuis gebruiken. En daar is het leuk speelgoed voor,en als ik zo de post van TS zie, ook heel niet slecht om hier mee wat ervaring op te doen. En om eerlijk te zijn, de HP jetdirects zijn geen slechte dingen, ik heb genoeg beroerdere printservers gezien met de meest wazige tooltjes.

[ Voor 34% gewijzigd door DJSmiley op 08-09-2010 21:34 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja die 192.0.0.192 valt die pas na een tijdje dhcp'n op terug. mar de rest van het netwerk is fixed ip dus er zal wel geen dhcp wezen.

Ik denk eigenlijk dat ze die ouwe printserver en printer gewoon weg moeten knallen en een fatsoenlijke all in one met netwerk neer moeten zetten, zo duur zijn die niet meer. als je toch aan het verniewen bent :P

Iperf

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

D4NG3R NL schreef op woensdag 08 september 2010 @ 20:22:
Ik ben onlangs begonnen bij een bedrijf als ICT Stagiaire, nou is er in dit bedrijf een gigantische vernieuwing van het netwerk apparatuur. en hierbij heb ik een tweetal "HP Jetdirect 175x" printservers mee kunnen nemen om thuis de printer deelbaar te maken (Ook als de PC waar hij aan hangt uit staat)
Zoals gezegd, je pc in de zelfde range als de jetdirect zetten dan kan je het ding probleemloos benaderen via telnet of http.

Printen via het netwerk moet prima kunnen.
Scannen via het netwerk krijg je waarschijnlijk niet aan de praat.

• D4NG3R
  • Nu online
fish schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:29:

Ik niet, maar het bedrijf waar ik stage loop :P

Hmm dan blijft er weinig over, want het netwerk draait nu EINDELIJK perfect. EN hier wil ik dus niet meer aan gaan prutsen.

Ik kijk wel naar een printserver welke je bij particuliere winkels kan kopen. Mogelijk kan ik via stage nog goedkoper aan een fatsoenlijke server of printer komen voor minder geld.

Het is geen must dat de printer constant bereikbaar is, maar het zou algemeen gebruik versoepelen hier. Aangezien er erg vaak vanaf de laptop moet worden geprint, en dan is via de PC waar de printer aan hangt over wifi sturen nog het snelste. Maar die PC staat meestal uit als de laptop aan staat. (Omdat ik / familie dan lekker even in de bank zit met de laptop)

In iedergeval bedankt iedereen! Ben weer wat wijzer geworden, professionele hardware werkt matig met consumenten hardware :')

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 08-09-2010 21:51 ]

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Misschien dat deze link je verder kan helpen. Hp-website met handleiding en compatibiliteitsoverzicht van de 175x.

De Thomson werkt volgens mij in de 192.168.2.x range. Je moet de 175x een adres in deze range geven (ik heb 'm op 192.168.2.252 staan icm Officejet G85)(makkelijkste manier is lan kabel van 175x in pc steken en via je internetbrowser kan je dan de printserver (dus geen HDD) benaderen en het ip-adres wijzigen. Ik denk dat je de printserver via 192.0.0.192 moet kunnen benaderen. Daarna de lan kabel van de 175x in de thomson steken.

[ Voor 15% gewijzigd door svdvlist2 op 08-09-2010 21:54 ]

• D4NG3R
  • Nu online
svdvlist2 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:50:
Misschien dat deze link je verder kan helpen. Hp-website met handleiding en compatibiliteitsoverzicht van de 175x.

De Thomson werkt volgens mij in in 192.168.2.x range. Je moet de 175x een adres in deze range geven (ik heb 'm op 192.168.2.252 staan icm Officejet G85). Via je internetbrowser kan je dan de printserver (dus geen HDD) benaderen en wat instellingen wijzigen.
Bedankt, ik zal hier mogen nog even rondneuzen. Moet morgen weer vroeg op stage zijn dus ik ben zo weg :+ .

Edit: een HDD is ook niet nodig, maar als het mogenlijk was zou dit ook handig zijn voor bestanden welke vaak worden geopend vanaf meerdere PC's (Denk aan huiswerk, word files E.D)

Ennuuh, wat hiervoor werd gezegt: Scannen gebeurt amper, dus dit is ook niet nodig. Als dit al word gedaan staat de hoofd PC ook wel aan.

Edit: Ik zal zometeen even de oude KPN router pakken. Deze tussen een ongebruikte PC en de printserver hangen, en deze PC op het 192.0.0.0 netwerk trekken, zodat ik de printserver in het 192.168.2.0 netwerk kan krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 08-09-2010 21:58 ]

• DJSmiley
D4NG3R NL schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:48:
[...]

Ik niet, maar het bedrijf waar ik stage loop :P

Hmm dan blijft er weinig over, want het netwerk draait nu EINDELIJK perfect. EN hier wil ik dus niet meer aan gaan prutsen.

Ik kijk wel naar een printserver welke je bij particuliere winkels kan kopen. Mogelijk kan ik via stage nog goedkoper aan een fatsoenlijke server of printer komen voor minder geld.
dus.. je gaat een (kwalitatief goede) HP Jetdirect vervangen door een elcheapo consumentendingetje? Ook die moet je instellen... Zoals al eerder gezegd: config gewoon die jetdirect en je bent klaar. Naast dat je dan een prima oplossing hebt, leer je er ook wat van.. En jetdirect is nu niet echt rocket science.. en als je nu, als stagair, dat al opgeeft... dat schiet niet op ;)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nofi, maar als je dit soort dingen als stagelopende ict'r niet aan de gang krijgt moet je misschien eens om je heen kijken of er nog meer dingen zijn om je in te verdiepen

kan zijn dat ej gewoon ff een slechte dag hebt natuurlijk ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 08-09-2010 22:00 ]

Iperf

• D4NG3R
  • Nu online
DJSmiley schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:54:
[...]

dus.. je gaat een (kwalitatief goede) HP Jetdirect vervangen door een elcheapo consumentendingetje? Ook die moet je instellen... Zoals al eerder gezegd: config gewoon die jetdirect en je bent klaar. Naast dat je dan een prima oplossing hebt, leer je er ook wat van.. En jetdirect is nu niet echt rocket science.. en als je nu, als stagair, dat al opgeeft... dat schiet niet op ;)
Is mijn bedoeling ook niet :+ ik zal (zoals ik in de edit al vermelde) zometeen, of morgen op stage even een poging doen om de jetdirect te benaderen vanaf een aparte PC.
fish schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:59:
Nofi, maar als je dit soort dingen als stagelopende ict'r niet aan de gang krijgt moet je misschien eens om je heen kijken of er nog meer dingen zijn om je in te verdiepen
Ik weet wel hoe ik het moet fixen, sterker nog ik zou het in 10 mins kunnen doen. Maar dit betekend wel dat ik de router + PC opnieuw van IP adressen moet voorzien, en vorige keer koste het me ruim een uur voordat de router weer normaal functioneerde en andere computers zag.. (rotding van KPN)

@ de edit, ben nogal moe momenteel dus daar zal het aan liggen :')

Edit: Ik vind het juist heerlijk om op deze manier te leren :) Als het niet wil gewoon doorvechten tot het wel werkt, met of zonder hulp dan natuurlijk. Als het maar aan de praat komt :D .

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 08-09-2010 22:05 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat is dus het grappige, je hoeft geen reet aan de router te doen

je past één pc aan (die een verbinding heeft met het netwerk/vlan waar de printserver aan hangt) daarmee verander je de printserver, en je past de pc weer terug aan. de rest van het netwerkblijft onaangeroerd

Iperf

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Configureer een pc in dezelfde ip reeks als de Jetdirect, connect via telnet naar dat ding en stel een ander ip adres in de Jetdirect? Lijkt mij dat dat gewoon moet kunnen .... of sla ik nu de plank volledig mis?

Wat hierboven dus al geschetst word :)

[ Voor 9% gewijzigd door redfoxert op 08-09-2010 22:08 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
D4NG3R NL schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:59:
Maar dit betekend wel dat ik de router + PC opnieuw van IP adressen moet voorzien, en vorige keer koste het me ruim een uur voordat de router weer normaal functioneerde en andere computers zag.. (rotding van KPN)
Of je past alleen het ip aan van de jetdirect. 2 minuten werk.

Edit : Zoals hierboven ;)

[ Voor 3% gewijzigd door aZuL2001 op 08-09-2010 22:09 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• D4NG3R
  • Nu online
*facepalm* :F *facepalm*

Ik ben ook zo dom he, om ook maar te DENKEN dat ik in de router moest wezen..

Ik kan nu bij het interface, heb hem op het 192.168.2.x netwerk staan!

Hartelijk bedankt iedereen!

Edit: Yup, printer werkt vanaf elke PC!

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 08-09-2010 22:23 ]

Pagina: 1