Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MaTr1x
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20-07 01:39
Toen ik dit mobo een paar jaar geleden kocht had ik een slecht exemplaar waar de NB en SB erg heet werden en het mobo uiteindelijk overleed en ik via RMA na lange tijd een nieuwe kreeg.

Nu heb ik deze er al een half jaar in zitten, alle temps waren laag en me E8500 wordt met een TRUE 120 push-pull gekoeld. Ook totaal geen problemen ofzo.

Zo zag die eruit toen ik nog SLI draaide met het oude mobo:

Van de week open ik weer eens EVEREST om de temps ff te checken en zie ik tot mijn verbazing dat het mobo 92°C wordt tijdens gamen! Zelfs op stock speed! HWiNFO32 geeft ook exact dezelfde temps aan.

Ik heb de VGA al verplaatst naar het onderste slot en diverse fans op verschillende plaatsen van het mobo gehouden om te kijken of ik verschil zag. Alleen met een fan op de omgeving rond de NB en SB ging ook de mobo temperatuur een paar graden omlaag, maar dan nog is 86°C veels te hoog. Alle heatsinks en VRM's rond de CPU zijn met de blote vinger aan te raken.

Je zou zeggen dat er een probleem met de pasta zou zijn onder de heatsinks maar de NB en SB, en ook de CPU worden helemaal niet heet en de VRM's ook niet. Waar en wat wordt er dan zo heet?

π

• Nessuno
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 23-05 11:40

Nessuno

io sono nessuno

Moet toch maar eens langs de oogarts ...

Nessuno wijzigde deze reactie 08-09-2010 19:28 (70%)

Nessuno N.U.C Zotac Storagio

• Hoite
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17-07 11:22

Hoite

Goed verhaal

quote:
prodigy schreef op woensdag 08 september 2010 @ 19:23:
iets meer info over welk het bord het gaat zou handig zijn ...
Er staat Striker ll Formula in de TT, dus het lijkt me te gaan om een Asus Striker ll Formula :+

Is de airflow wel goed in je kast? Ik zie wel genoeg fans op de foto, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Het enige wat in mijn ervaring heet wordt aan een moederbord is de chipset, die van mij wordt ook behoorlijk heet, maar die draait al 2 jaar zo en die heeft nooit een hikje/dipje gehad.

Lekker kort.

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Als ik mij niet vergis zit ook bij dit moederboard de sensor voor de moederboardtemperatuur ergens in de buurt van pci-e slot 1 en het zou dus wel eens goed kunnen dat die sensor in de war raakt door de temperatuur van de videokaart. Dit had ik namelijk eens ergens op een Engels forum gelezen waar mensen hetzelfde probleem met de NB van een P6T hadden die ook nogal erg warm werd.

Het zou mij dus niets verbazen als dit ook het geval bij jou is en al zeker omdat de heatsinks niet echt warm aan voelen, maar je zou voor de zekerheid toch eens de koelpasta kunnen nakijken. Dat een heatsink namelijk niet warm word kan net komen doordat de pasta niet goed geleid en de warmte niet meer goed af geeft aan de heatsink.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

als je de headsinks gewoon kan aanraken zou ik mij niet zo druk maken, het kan dan zijn dat ze niet helemaal goed vast zitten.

Heb je al een ander programma geprobeerd, ik meende dat asus ook een utility had om temps uit te lezen

• Hoite
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17-07 11:22

Hoite

Goed verhaal

quote:
Roel1966 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 19:32:
Als ik mij niet vergis zit ook bij dit moederboard de sensor voor de moederboardtemperatuur ergens in de buurt van pci-e slot 1 en het zou dus wel eens goed kunnen dat die sensor in de war raakt door de temperatuur van de videokaart. Dit had ik namelijk eens ergens op een Engels forum gelezen waar mensen hetzelfde probleem met de NB van een P6T hadden die ook nogal erg warm werd.

Het zou mij dus niets verbazen als dit ook het geval bij jou is en al zeker omdat de heatsinks niet echt warm aan voelen, maar je zou voor de zekerheid toch eens de koelpasta kunnen nakijken. Dat een heatsink namelijk niet warm word kan net komen doordat de pasta niet goed geleid en de warmte niet meer goed af geeft aan de heatsink.
Een videokaart idle op 92°C lijkt me anders ook niet echt gezond.

Lekker kort.

• Roel1966
  • Niet online
Voor zover ik kan lezen heeft de TS alleen bij het gamen die temperatuur en met stockspeed bedoelt hij dat de videokaart niet overclocked is, althans dat begrijp ik uit het verhaal en niet dat het een idle temperatuur is.

• MaTr1x
Airflow is goed hoor. Normaliter heb ik de CPU op 4GHz lopen. Maar ik bedoelde dat als ik de CPU dus op stock speeds laat lopen, dat die temperatuur dan nog steeds zo hoog is. Kijk maar naar de volgende temps. De videokaart heb ik nooit overclocked trouwens.

Links is idle in Windows en rechts is als ik een game een tijdje heb draaien.

Als die sensor in de war zou raken van de warmte van de videokaart in PCI-E slot 1 dan zou de temperatuur toch moeten afnemen als ik de videokaart naar het onderste PCI-E slot verplaats? Want dat had ik al gedaan, maar ik zag geen verschil.

Naast Everest heb ik HWiNFO gedraaid en die gaf dezelfde temps aan. Asus Probe II wil trouwens niet installeren met een vage foutmelding.

π

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allicht geen overbodige luxe om die "vage foutmelding" eens te posten, of erop te googlen...

Soittakaa Paranoid!

• Excelb-boy
  • Niet online

Excelb-boy

The MOOVMNT

Volgens mij is die sensor gewoon brak... Als je moederbord echt 90 graden zou worden zou je het gelijk moeten voelen bij openen van de kast. Die NB en SB stralen aardig wat warmte uit als die echt rond de 90 graden zijn...

• MaTr1x
quote:
dion_b schreef op donderdag 09 september 2010 @ 00:00:
Allicht geen overbodige luxe om die "vage foutmelding" eens te posten, of erop te googlen...
Was ik ook van plan om te gaan doen maar niet om 12 uur 's nachts ;)

π

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:17
Kan je niet even in je bios bij hardware monitor kijken? Als asus een fuckup heeft gedaan met het uitlezen van bepaalde sensors hebben ze soms een bios update waar dit gecorrigeerd is, daar kan je ook naar kijken. Verder zou je NB heatsink gloeiend heet moeten zijn bij 90 graden chip temperatuur. Ik heb een P5E met X38 chipset. Hier wordt de chipset ook gloeiend heet (heatsink 60+ graden, gemeten met thermokoppel). De chip eronder zal nog veel warmer zijn.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Roel1966
  • Niet online
Ik weet wanneer bij mij in die afgelopen zomerperiode de temperatuur van mijn Asus P6T moederboard zo rond de 45 a 47 graden was dat ik toch echt wel aan de NB ( is trouwens eigenlijk de IO chip officieel genoemd want NB zit niet meer op een X58 board ) koeler kon voelen dat die warm was. Dus ik denk toch wel dat die sensor gewoon van slag is want zeker al omdat de pc ook gewoon blijft werken, hetgeen ie echt niet meer zou doen wanneer het mobo echt 90 graden zou zijn.

• MaTr1x
Ik had inderdaad ook al in de bios gekeken onder Hardware Monitor, ook daar geeft die een hoge temperatuur aan, uit mijn hoofd was dat 87°C.

Toen ik van de week zag dat de temperatuur zo hoog was had ik, zoals ik al zei, de videokaart verplaatst. Maar daarna heb ik toen wel voor de zekerheid 2 80mm's fan's direct op de NB en SB gezet. Daardoor is hun temperatuur wel gedaald naar onder de 60°C, want die waren daarvoor wel 10°C warmer tijdens games.

Maar goed ik zie het nog even aan en zal zodra ik wat meer tijd heb de PC ff uit mekaar halen en de koelpasta onder de heatsinks vervangen met Gelid GC-Extreme.

π

• zjorsie
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:33
probeer idd eens koelpasta te vervangen (dit kan altijd helpen). Maar, zoals je zegt daalde de temperatuur toen je er fans op zette. Dit wil zeggen dat het koelblok wel koelt, maar de airflow dus niet/nauwelijks langs de NB/SB gaat (mss dat je videokaart z'n warme lucht over deze chips uitbraakte?

• manzonderdas
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14:07
Die striker bordjes zijn nogal gekend om hun northbridge gloeiend heet te laten worden - met veel uitval als gevolg (kijk bv een keer op extremesystems). Is eerder een algemeen probleem met de 780i chipset; je kan dat relatief voorkomen door extra koeling op je mobo (eventueel een crossflow fan als coolermaster die nog maakt?)

bij mij zitten er aan beide zijden van mijn graka pci slot fans die ook wel hun werk doen.

• MaTr1x
Extra koeling heb ik al toegevoegd met 2 dezelfde fans die ik nog had liggen, zo draait die nu voorlopig:

π

• EanskeNL
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-07 13:04
Ik heb vroeger ( :) ) ook een Striker II Formula gehad.

De nForce 780i chip die erop zit staat bekend om zijn stroomverbruik, en daarom ook als heethoofd. De standaard heatsink constructie van Asus is gewoon slecht ontworpen. Hij voert bij standaard gebruik nog maar net genoeg hitte af, en een beetje overklokken levert daarom temperaturen van 100 graden op.

Oplossing van Asus? Gewoon de temperatuurbeveiliging verhogen naar 110 graden! Het forum van Asus staat vol met problemen met dit bord.

Ik zou met de standaard koeling niet teveel gaan overklokken. Ik heb dat toen wel gedaan middels waterkoeling met een complete set MIPS blokken. Toen Intel met de P45 kwam ben ik direct daarvoor gegaan, en geen moment spijt gehad.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 AMD

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True