Herrie: Stock Cooler AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2021
Hi,

Een vriend heeft zijn nieuwe systeem in elkaar gezet en heeft gekozen om geen aftermarket cooler te installeren op zijn CPU. De stock cooler voldoet in termen van cooling, maar dat verdoemde ding maakt wel zo'n ongelooflijke klereherrie, dat je bijna gaat denken dat hij er bijna mee gaat stoppen óf dat het hele systeem aanstalte maakt om te gaan opstijgen.
Idle draait die Cooler op waarden tussen 4500 en 4900 rpm, dat is echt hard.
Ter vergelijking mijn Scythe Mugen 2 Rev. b draait op 550 rpm. Nu weet ik wel waarom dit verschil er is; koelcapaciteit...

Maar wie heeft de gouden tip om via de bios dat ding een schop te geven.
Als er niets anders opzit dan toch een stillere koeler te plaatsen dan is dat ook een conclusie...

MOBO is Gigabyte GA-880GM-UD2H....

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

PiRiVi schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:07:
Hi,

Een vriend heeft zijn nieuwe systeem in elkaar gezet en heeft gekozen om geen aftermarket cooler te installeren op zijn CPU. De stock cooler voldoet in termen van cooling, maar dat verdoemde ding maakt wel zo'n ongelooflijke klereherrie, dat je bijna gaat denken dat hij er bijna mee gaat stoppen óf dat het hele systeem aanstalte maakt om te gaan opstijgen.
Idle draait die Cooler op waarden tussen 4500 en 4900 rpm, dat is echt hard.
Ter vergelijking mijn Scythe Mugen 2 Rev. b draait op 550 rpm. Nu weet ik wel waarom dit verschil er is; koelcapaciteit...

Maar wie heeft de gouden tip om via de bios dat ding een schop te geven.
Als er niets anders opzit dan toch een stillere koeler te plaatsen dan is dat ook een conclusie...

MOBO is Gigabyte GA-880GM-UD2H....
Toch maar een aftermarket cooler installeren? Ik zie anders ook geen optie om de koeling stiller te houden, of je verliest de koelcapaciteit van je koelblokje. Weet je zeker dat het ding goed gemonteerd zit? En welke temps haalt de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zijn de temps van dat ding? Misschien zit de koeler simpelweg niet goed op de socket. Wat je kunt doen is in de bios eens kijken hoe de instellingen staan voor de cpukoeler (pwm of voltage).

Kijk ook even of de temps in de bios kloppen met wat het in het echt is. Als de bios 70 graden zegt en het ding is niet eens warm, dan zit of de koeler er niet goed op, of de uitlezing klopt niet. Dit is vaak prima op te lossen door middel van een biosflash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Probeer de stekker eens in een standaardaansluiting (3-pins) te proppen. Zet hem dan via het BIOS op een eigen voltage. Let op: de fan blijft dan ten allen tijde op dat ene tempo draaien, en dat wil wel eens niet genoeg zijn. Ze draaien niet voor niets zo hard. Nog een waarschuwing: zet voordat je de wissel aangaat de instelling van die aansluiting op +12V! Even een tip: download CoreTemp en houd die CPU onder de 60C. Als je dat niet haalt, verhoog het voltage van de fan in het BIOS of koop een andere koeler. Als je er wel onder blijft kun je dat voltage omlaaggooien. Dat laatste kost je maarliefst €20. Even een rijtje goeies opnoemen:
  • Cooler Master Hyper TX3
  • OCZ Vendetta 2
  • Cooler Master Hyper 212+
  • Scythe Ninja
  • Scythe Mugen (de beste van 't rijtje, maar overkill)
  • Scythe Big Shuriken (al koelt die niet heel goed)
  • Arctic Cooling Freezer 64 (als die nog op AM3 past, had hem zelf nog op 939)
Edit: Wow, al twee mensen die gepost hebben. :o

Nog een paar: kijk eens of je per ongeluk aan het overklokken bent, en zet de instellingen eens op stock in het BIOS. Probeer ook eens je voltage (CPU-VID) handmatig op 1.3V te zetten. Dit is een lichte undervolt die zo ongeveer elke Phenom II haalt, en het levert je weer een stel graden op. Als dit laatste stabiel is (test eens met prime95), kun je weer een stapje lager. Minder voltage = minder Watts aan hitte.

[ Voor 23% gewijzigd door Orwell op 08-09-2010 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
Mannen, thanks voor snelle reactie, de temps met speedfan komen overeen met de bios temps, idle scoort hij ongeveer 38 graden en stressed (na spelen van MW2 meteen meten) ongeveer 47 / 49. Hoger komt hij ook niet lijkt het....
Dat lijkt me billijk voor een AMD CPU.

Dus.... de koeling is ok, maar de CPU heeft er wel een enorme herriemaker voor nodig om dat voor elkaar te boksen...

PWM heb ik trouwens aangezet in de BIOS, geen verschil hij blijft idle op 4500 RPM (+-) draaien...

Nog andere tips?
Terw_Dan schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:12:
Wat zijn de temps van dat ding? Misschien zit de koeler simpelweg niet goed op de socket. Wat je kunt doen is in de bios eens kijken hoe de instellingen staan voor de cpukoeler (pwm of voltage).

Kijk ook even of de temps in de bios kloppen met wat het in het echt is. Als de bios 70 graden zegt en het ding is niet eens warm, dan zit of de koeler er niet goed op, of de uitlezing klopt niet. Dit is vaak prima op te lossen door middel van een biosflash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
Thanks, zoals je kunt lezen is het voor een vriend, ik heb zelf de Mugen Rev. B inderdaad.
Wat we niet willen is met kunstgrepen dit probleem oplossen (kabels omleggen en voltages kloten)
Dan maar een goede aftermarket cooler.

Ben dus echt op zoek naar tips m.b.v. bios etc.
Orwell schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:16:
Probeer de stekker eens in een standaardaansluiting (3-pins) te proppen. Zet hem dan via het BIOS op een eigen voltage. Let op: de fan blijft dan ten allen tijde op dat ene tempo draaien, en dat wil wel eens niet genoeg zijn. Ze draaien niet voor niets zo hard. Nog een waarschuwing: zet voordat je de wissel aangaat de instelling van die aansluiting op +12V! Even een tip: download CoreTemp en houd die CPU onder de 60C. Als je dat niet haalt, verhoog het voltage in het BIOS of koop een andere koeler. Dat laatste kost je maarliefst €20. Even een rijtje goeies opnoemen:
  • Cooler Master Hyper TX3
  • OCZ Vendetta 2
  • Cooler Master Hyper 212+
  • Scythe Ninja
  • Scythe Mugen (de beste van 't rijtje, maar overkill)
  • Scythe Big Shuriken (al koelt die niet heel goed)
  • Arctic Cooling Freezer 64 (als die nog op AM3 past, had hem zelf nog op 939)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
PiRiVi schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:20:
Thanks, zoals je kunt lezen is het voor een vriend, ik heb zelf de Mugen Rev. B inderdaad.
Wat we niet willen is met kunstgrepen dit probleem oplossen (kabels omleggen en voltages kloten)
Dan maar een goede aftermarket cooler.

Ben dus echt op zoek naar tips m.b.v. bios etc.
Als je niet wil gaan kloten ben je nu al klaar. -O-

Dan kun je (inderdaad) of niets doen of naar de lokale PC-zaak gaan en een 'echte' koeler kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
Ik zal het doorgeven, we hebben zaterdag een LAN dus klereherrie uit 1 kast zou buitengewoon fnuikend zijn voor de algehele impressie gedurende het evenement.
Hij moet maar even in de auto springen naar een lokale peecee boer.

Dank allemaal, jullie zijn lieverds...
Orwell schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:22:
[...]

Als je niet wil gaan kloten ben je nu klaar. Dan kun je of niets doen of naar de lokale PC-zaak gaan en een 'echte' koeler kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
en stressed (na spelen van MW2 meteen meten) ongeveer 47 / 49. Hoger komt hij ook niet lijkt het....
Doordat er een vrij grote thermische weerstand is tussen de die van de processor en je koeler kan de CPU 2 seconden na stresstesten al 15 graden in temperatuur gedaald zijn :)

Probeer eens te stressen met bijv. Orthos, en kijk tijdens het draaien wat de temps zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
We gaan het nog even bekijken, dat de cooler goed vastzit heb ik al zelf gecheckt, dat zit er goed op...
Pruimenvlaai schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:27:
[...]

Doordat er een vrij grote thermische weerstand is tussen de die van de processor en je koeler kan de CPU 2 seconden na stresstesten al 15 graden in temperatuur gedaald zijn :)

Probeer eens te stressen met bijv. Orthos, en kijk tijdens het draaien wat de temps zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

PiRiVi schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:17:
PWM heb ik trouwens aangezet in de BIOS, geen verschil hij blijft idle op 4500 RPM (+-) draaien...

Nog andere tips?

[...]
Kan je niet ergens een treshold temperatuur instellen. Vaak is dit zo, bij een te lage instelling probeert het moederbord de cpu onder die treshold te brengen met een enorme herrie tot gevolg... Dus stel de treshold bijvoorbeeld in op 45 graden of hoger, zelf wat zoeken naar de optimale instelling zal je de meeste stilte bieden.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik zou toch ook voor een andere koeler gaan. Op warme dagen hield mijn stock koeler het maar net uit, en inderdaad, alsof er een Boeing in je kast staat. Anyway, in de Bios moet je ook eens kijken onder "CPU smart fan control", of hoe het nu weer heet, deze moet namelijk op Enabled staan (naast pwn).

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1