USB "polling interval" / "refresh rate" verhogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-08 15:37
Het probleem is als volgt:

Iedere muis die ik aan m'n macbook hang voelt als trage bagger, alsof er een dikke lag inzit.

Nou kun je op windows de "refresh rate"/"polling interval" van je usb port wijzigen waardoor je muis ineens super smooth is.

Na lang googlen heb ik niks kunnen vinden om hetzelfde trucje voor os x te doen.

Wanneer ik USB Prober gebruik kan ik ook zien dat de huidige interval op 8ms = 125 hz staat, dit moet dus 500 á 1000 hz zijn.

Iemand enig idee hoe je dit kunt veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45
Je weet dat de muis sowieso heel anders reageert onder OSX dan onder Windows? In OSX gaat deze veel trager bij kleine bewegingen en is er redelijk veel acceleration.

Dit is nogal wennen voor mensen die van Windows af komen.

Verder heb je dit tooltje om wat meer in te stellen voor muizen:

http://www.usboverdrive.com/USBOverdrive/News.html

[ Voor 36% gewijzigd door Bosmonster op 08-09-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
Bosmonster schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:31:
Je weet dat de muis sowieso heel anders reageert onder OSX dan onder Windows? In OSX gaat deze veel trager bij kleine bewegingen en is er redelijk veel acceleration.

Dit is nogal wennen voor mensen die van Windows af komen.

Verder heb je dit tooltje om wat meer in te stellen voor muizen:

http://www.usboverdrive.com/USBOverdrive/News.html
Dat tooltje had ik idd al gevonden, je kunt hiermee echter alleen je acceleration en je snelheid veranderen.
Als ik de acceleration helemaal uitzet en de snelheid omhoog is het wel al iets beter.
Maar het kan bij lange na nog niet tippen aan windows.
Ik vind dit toch wel een behoorlijk fail van apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
kweenie, heb er geen last van :P

En ik werk overdag met Windows en thuis met OSX met exact dezelfde muis.

Zo hoog als jij hem zet is redelijk zinloos, want dat is meer dan je scherm (meer dan 300 Hz ga je zelfs op de beste LCD's niet merken). 125Hz is al 125x per seconde. Ik vind het knap als jij daar iets in ziet.

[ Voor 51% gewijzigd door Bosmonster op 08-09-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
Bosmonster schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:44:
kweenie, heb er geen last van :P

En ik werk overdag met Windows en thuis met OSX met exact dezelfde muis.

Zo hoog als jij hem zet is redelijk zinloos, want dat is meer dan je scherm. 125Hz is al 125x per seconde. Ik vind het knap als jij daar iets in ziet.
Dat het jou zinloos lijkt heb ik niet zo veel aan natuurlijk, als je er op googled zie dat er zeer veel mensen zijn met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Wat voor muis heb je? Hoeveel DPI?

Met de juiste drivers en een fatsoenlijke muis is de polling rate meestal al afgestemd op de DPI namelijk.

(alleen is Logitech een beetje bagger met de OSX drivers)

[ Voor 78% gewijzigd door Bosmonster op 08-09-2010 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
Bosmonster schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:52:
Wat voor muis heb je? Hoeveel DPI?

Met de juiste drivers en een fatsoenlijke muis is de polling rate meestal al afgestemd op de DPI namelijk.

(alleen is Logitech een beetje bagger met de OSX drivers)
ik heb het geprobeerd met een logitech g3, mx300, wheel mouse en een m505 (draadloos)

m'n g3 gaming mouse, die toch echt voor snelheid gemaakt is, staat op 10ms/100hz
de m505 op 8ms/125hz

[ Voor 11% gewijzigd door tabakje op 08-09-2010 19:57 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

tabakje schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:48:
[...]

Dat het jou zinloos lijkt heb ik niet zo veel aan natuurlijk, als je er op googled zie dat er zeer veel mensen zijn met hetzelfde probleem.
Er zijn dus zeer veel mensen met een probleem tussen hun oren? :+ Je monitor zal zeer waarschijnlijk op 60 Hz draaien, dus met 125 Hz komen er al meer dan 2 updates per schermupdate binnen. Je ogen zullen hoe dan ook moeten wachten op de 60 Hz van je monitor, de polling rate van je muis zal daar niets aan helpen.
Polling heeft ook niets te maken met gevoeligheid, dat zit in de sensor en de logica in de muis. Je muis kan heel goed duizenden keren per seconde zijn sensor uitlezen om zo een nauwkeurige meting te doen van de verplaatsing. Je computer hoeft slechts 60 x per seconde te weten waar de muis nu moet staan, want er wordt slechts 60 x per seconde een nieuw beeld getekend.

Wat de lag wel kan veroorzaken is het feit dat OS X een dubbele schermbuffer gebruikt. De hele interface is immers een OpenGL applicatie, en in tegenstelling tot wat ik bij Windows heb gezien wacht OS X elke keer netjes op de schermrefresh (v-sync). Als dan ook nog double duffering aanstaat in de driver dan duurt het inderdaad wel even voor je een verandering op je scherm ziet. Maar daar helpt geen enkele polling tegen.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De refreshrate van je muis staat los van de refreshrate van je beeldscherm. Door een hoge pollingrate kan je als gamer met een lage sensitivity voorkomen dat je muis gaat 'springen'. Hogere pollingrate = soepeler bewegen. Nu weet ik niet hoe het met Logitech muizen geregeld is, maar met mijn Razer muis kan ik in de bijgeleverde software de polling rate instellen. Wellicht heeft LCC ook dergelijke functionaliteit.

Launching containers into space

• Bosmonster
@Digistorm: De nauwkeurigheid van de muis heeft natuurlijk meer resultaten dan het tekenen van je muiscursor. Bij snelle bewegingen zullen acties met een lage refreshrate op een ander punt geregistreerd worden.

Maar dit is alleen van belang voor FPS gamers met extreem hoge nauwkeurigheid en reactievermogen.

Bij normaal desktopgebruik (je cursor dus) merk je daar natuurlijk nooit verschil in, aangezien de standaard polling snelheid al hoger is dan je monitor refreshrate, zoals je al zei.

[ Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 09-09-2010 17:08 ]

• tabakje
bedankt voor de reacties, ik moet zeggen dat een klein beetje begint te wennen, het voelt nou nog aan als een dikke LCD lag.
Pagina: 1