Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oplossingen voor een beter client/server integratie

Pagina: 1
Acties:

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:11
Dit topic wil ik aangrijpen om wat ideeën in te winnen met betrekking tot de situatie op mijn werk. Ik wil dat er het een en ander verandert op IT gebied. Het gaat om een huiswerkbegeleidingsinstituut.

Eerst ga ik de huidige situatie omschrijven.
Er staan hier een stuk of 10 laptops. Deze laptops staan op een draadloos netwerk, en de users loggen in op een wachtwoordvrije account die op alle laptops individueel aangemaakt zijn. Deze gebruikers kunnen op een gedeelde netwerkschijf hun documentjes kwijt. De gebruikers wordt gesommeerd om hun documenten met hun eigen naam te laten beginnen, zodat er overzicht is.

Deze situatie zorgde voor enkele problemen
- Mensen hebben toegang tot elkaars documenten.
- Mensen kunnen elkaars documenten overschrijven en verwijderen.
- De documenten zijn zo nu en dan offline, en backups moeten handmatig gemaakt worden.
- De laptops hebben continue ge-emmer met het draadloze netwerk. Er liggen altijd wel 1 a 2 laptops uit het draadloze netwerk.

Waar wil ik heen?

Ik wil een netwerk realiseren met een centrale server. Deze server zorgt dat iedereen in kan loggen, managed de documenten, en authoriseert iedereen. De documenten worden ook automatisch gebackupt. Iedereen kan zijn documenten ook bereiken buiten het lokale netwerk. Het liefste virtualiseer ik alle desktops, of zorg ik in ieder geval dat alle bestanden niet lokaal staan. Ik hoop de bestaande laptops te kunnen gebruiken.

Wat heb ik gevonden?
- VMware virtualisatie. Dit leek mij te grootschalig voor dit kleine bedrijf met 3 werknemers.
- SunRays, met een centrale server die deze coordineert. Support leek mij hier moeilijk voor te vinden
- Een windows server met alle gebruikersaccounts, waarheen iedereen een Remote Desktop-sessie opent. Dit lijkt mij de meest praktische oplossing. Hebben mensen hier ervaring mee? Is het op een bepaalde manier configureerbaar zodat een client die inlogt automatisch een Remote Desktop opent?

Ik wil graag geïnformeerd naar een automatiseerder toe stappen, zodat ik weet waar ik voor kom.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

fonsoy schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:24:

Ik wil graag geïnformeerd naar een automatiseerder toe stappen, zodat ik weet waar ik voor kom.
elke MKB IT boer kan dat.

Wat is je eigen ervaring op dit gebied?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Wellicht zal men je voorstellen om een Windows SBS server aan te schaffen. Hiermee richt je dan een domein in waarop al je laptops (Je vermeld het niet specifiek, maar ik ga ervan uit dat deze gewoon Windows draaien) worden aangesloten.

Gebruikersaccounts worden centraal beheerd, bepaalde folders op de laptops (bv My Documents) kunnen automatisch geredirect worden naar de server waar deze centraal gebackupped kunnen worden.

SBS geeft je ook de mogelijkheid om bv een eigen mail server (Exchange) te draaien, een intranet (Sharepoint), enz. Dit zit allemaal in het pakket inbegrepen.

Ik kan me met de door jou verstrekte informatie geen enkel goede reden bedenken om te gaan virtualizeren of exotische serversystemen te gaan implementeren.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56
Kijk ook eens naar de optie BPOS. Wij bieden dit aan voor een aantal klanten die allemaal remote werkers hebben met veel thuiswerkers.
Je betaalt een x bedrag per maand per gebruiker en daarvoor krijg je bijvoorbeeld een exchange en sharepoint omgeving tot je beschikking. Kan goed werken in situatie's als dit, en je hoeft er niet direct hele grote investeringen voor te doen.

Verwijderd

MADG0BLIN schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:46:
Kijk ook eens naar de optie BPOS. Wij bieden dit aan voor een aantal klanten die allemaal remote werkers hebben met veel thuiswerkers.
Je betaalt een x bedrag per maand per gebruiker en daarvoor krijg je bijvoorbeeld een exchange en sharepoint omgeving tot je beschikking. Kan goed werken in situatie's als dit, en je hoeft er niet direct hele grote investeringen voor te doen.
Is uiteraard ook mogelijk, alleen moet je dan wel het volgende bekijken:
- Is de bandbreedte van de internetverbinding toereikend?
- Is er een SLA op de internetverbinding? Hoe problematisch is het wanneer deze uitvalt en niemand bv gedurende een halve dag aan zijn documenten kan?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56
Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 14:03:
[...]

Is uiteraard ook mogelijk, alleen moet je dan wel het volgende bekijken:
- Is de bandbreedte van de internetverbinding toereikend?
- Is er een SLA op de internetverbinding? Hoe problematisch is het wanneer deze uitvalt en niemand bv gedurende een halve dag aan zijn documenten kan?
Bandbreedte heb je tegenwoordig al snel genoeg. Tenzij je alleen excel sheets of powerpoint documenten van een paar 100Mb wilt uploaden. Dan wordt het wat lastiger.
Voor punt 2 kan je een backup lijntje aanschaffen.
Pagina: 1