Windows opent sommige foto bestanden niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 13:15
Beste Tweakers,

Ik vond gisteren een oude back-up cd met o.a. foto's van vroeger. Nu kan ik het grootste deel van deze foto's niet meer bekijken. Alle programma's die ik gebruik (Windows photo viewer, Irfanview, Photoshop, Paint etc.) zeggen "De afbeelding kan niet worden geopend. Deze bestandsindeling word niet door (programma) ondersteund etc." of iets gelijkwaardigs.

Alle foto's zijn .jpg. Ik heb al enkele foto herstel programma's geprobeerd maar deze zeggen mij dat er niks te herstellen valt. Dat de foto gewoon goed is.

Alle andere bestanden op de schijf werken overigens wel gewoon. Het zijn alleen veel foto's en sommige filmpjes.

Komt dit iemand bekend voor? En wat kan ik hier tegen doen.
Ik heb het idee dat de foto's niet beschadigd zijn maar er iets anders aan de hand is.

Alvast bedankt,

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.den.nl/docs/20050808095810

Misschien is de data corrupt geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Mwah dat denk ik niet. Want ik heb zoeits al eens eerder meegemaakt. Toen ik vroeger windows wel eens opnieuw had geinstalleerd kon hij ook opeens een groot aantal foto's op mijn 2e schijf niet meer openen. Terwijl hier helemaal niks mee gebeurt was. (Ik had overigens de rechten op de foto's).

En omdat veel data-recovery programma's zeggen dat er niks mis is met de bestanden.

Ik kan ze overigens ook niet openen met kladblok of een ander programma, dan krijg ik dezelfde melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VulcanRaven schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:00:
[...]

Mwah dat denk ik niet. Want ik heb zoeits al eens eerder meegemaakt. Toen ik vroeger windows wel eens opnieuw had geinstalleerd kon hij ook opeens een groot aantal foto's op mijn 2e schijf niet meer openen. Terwijl hier helemaal niks mee gebeurt was. (Ik had overigens de rechten op de foto's).

En omdat veel data-recovery programma's zeggen dat er niks mis is met de bestanden.

Ik kan ze overigens ook niet openen met kladblok of een ander programma, dan krijg ik dezelfde melding.
Je zegt dat het over een cd gaat.
In de link staat dat cd's na een aantal jaar kunnen slijten.
Hoe oud is die oude backup-cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Klinkt als een verotte CD, probeer het eens te kopieren naar je HD (ik gok dat dat een mooie leesfout gaat opleveren).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:03:
[...]

Je zegt dat het over een cd gaat.
In de link staat dat cd's na een aantal jaar kunnen slijten.
Hoe oud is die oude backup-cd?
Een jaartje of 2-3 gok ik. Het zou idd een mogelijkheid zijn. Maar die wil ik graag helemaal uitsluiten door eventuele mogelijkheden te proberen. Want wat ik erg vreemd vind is dat alleen plaatjes niet meer openen. Alle andere bestanden op de cd doen het wel nog en dat zijn er heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 22:46
Klinkt als discrot idd, je zou een xcopy met fout negeren kunnen proberen, daar heb ik nog wel eens wat mee gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
ajhaverkamp schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:05:
Klinkt als een verotte CD, probeer het eens te kopieren naar je HD (ik gok dat dat een mooie leesfout gaat opleveren).
Ik heb ze al gekopieerd en dit gaf geen fouten. Cd maakte ook geen rare geluiden oid. Opende meteen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Als je de foto opent met kladblok krijg je de melding: "Deze bestandsindeling word niet door (programma) ondersteund". Dit heb ik nog nooit gehad. Je krijgt dan zo goed als altijd een hele rits vage tekens.

Probeer inderdaad (eventueel met een datarecovery programma) de foto's te kopieren naar je harde schijf.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Klinkt inderdaad als CD-rot ... zeker oudere writable CD's (en DVDs) krijgen hier vroeg of laat last van. CDs en DVDs zijn echt niet betrouwbaar als backup medium voor langere tijd. Dit komt, meen ik me te herinneren, doordat de dye waarin de data word opgeslagen van een organisch materiaal gemaakt is. Vandaar de naam CD-rot of Disc rot

Met hierboven, kopieer de data eens naar je harddisk. Als je leesfouten krijgt dan weet je waar het aan ligt en is je CD gewoon onleesbaar geworden door de tand des tijds.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
redfoxert schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:09:
Klinkt inderdaad als CD-rot ... zeker oudere writable CD's (en DVDs) krijgen hier vroeg of laat last van. CDs en DVDs zijn echt niet betrouwbaar als backup medium voor langere tijd. Dit komt, meen ik me te herinneren, doordat de dye waarin de data word opgeslagen van een organisch materiaal gemaakt is. Vandaar de naam CD-rot of Disc rot

Met hierboven, kopieer de data eens naar je harddisk. Als je leesfouten krijgt dan weet je waar het aan ligt en is je CD gewoon onleesbaar geworden door de tand des tijds.
Ik heb de foto's al gecopierd naar mijn harde schijf. En ik krijg geen foutmeldingen. Gaat ook niet langszaam of stuk voor stuk oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Als je de foto opent met kladblok krijg je de melding: "Deze bestandsindeling word niet door kladblok ondersteund"?

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:45
VulcanRaven schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:16:
[...]

Ik heb de foto's al gecopierd naar mijn harde schijf. En ik krijg geen foutmeldingen. Gaat ook niet langszaam of stuk voor stuk oid.
Nee maar toch is je CD hoogstwaarschijnlijk stuk/af/oud.

Al kopieert het bestad gewoon goed als er door het bestadn heen 1tjes of nulletjes zijn verwisseld dan wordt hij wel gekopieerd maar is de data corrupt.

[ Voor 3% gewijzigd door jjbstolk op 08-09-2010 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
ajakkes schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:19:
Als je de foto opent met kladblok krijg je de melding: "Deze bestandsindeling word niet door kladblok ondersteund"?
Nee ik krijg helaas een leeg bestand dan :(
Ik heb op internet veel verhalen gelezen over dit fenomeen, ook zonder cd's enz.
Nu ben ik bezig met een recover programma dat schijnbaar goed moet werken.
Werkt dit niet dan is het helaas pech :(

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal :)

[ Voor 5% gewijzigd door VulcanRaven op 08-09-2010 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

En alle bestanden zijn 0kB groot?

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Net even een recovery programma eroverheen gegooid dat aangeraden werd en deze heeft alle bestanden kunnen herstellen. Dus ik denk toch dat ze niet beschadigd waren maar ergens iets niet goed zat qua verwijzing. Van wat ik gevonden heb op internet komt dit wel eens vaker voor.

Verwijderd

Hoi,

Mag ik vragen wel recovery programma? Ik zit met hetzelfde probleem. Al mijn foto's van een externe harde schijf :(

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:16:
Hoi,

Mag ik vragen wel recovery programma? Ik zit met hetzelfde probleem. Al mijn foto's van een externe harde schijf :(
Ik zou de kreet "recovery software" in mijn favoriete searchengine gooien.Je hebt daar een grotere kans op een up-to-date optie dan in een topic van tien jaar oud.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1