Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Windows 7 schijf vol

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik heb al enig tijd Windows 7 geinstalleerd staan maar nu begint mijn hardeschrijf vol te raken door de vele updates en zo. Ik wil de partitie vergroten, heb nog 500 GB over namelijk (wil daar 25GB van af pakken).

Probleem echter is dat ik de ene schrijf wel kan verkleinen maar mijn opstart schrijf (windows 7) NIET kan vergroten... ook met EASUS krijg ik deze optie niet te zien...

Moet ik nu persé een herinstallatie doen of is er nog een mogelijkheid om dit wel voor elkaar te krijgen?
Ik heb geen diskette station overigens.

2x S-ATA DVD RW
1x S-ATA 1TB WD-HDD 7200 64MB

Windows 7 Ultimate (legaal) draai ik.

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.

Met vriendelijke groet,

Angelo

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe ziet je partitieindeling eruit op die schijf (niet schrijf!)? Als de partities niet aansluiten kun je sowieso niet vergroten.
Waarschijnlijk kun je systeempartities ook niet verkleinen of verwijderen, dus daar moet je ook rekening mee houden.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11 11:06

M2M

medicijnman

Als alternatief zou je misschien de environmental variables op een andere partitie kunnen dumpen. Maar de kans bestaat inderdaad, dat je 'm niet kunt vergroten omdat het de systeempartitie betreft waar je op werkt. Misschien dat het wel werkt vanaf een ander OS, waarbij deze schijf als guest schijf gebruikt wordt. Maar de kans dat het fout afloopt en je vervolgens niets meer met je install kunt is redelijk aanwezig.

-_-

• ybysaia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-11 16:12
Weet niet of je de engelse versie hebt. Ik wel dus je moet het dan maar even vertalen. Toevallig had ik een aantal dagen geleden hetzelfde probleem.
Je kunt het gewoon vanuit windows doen.
Ga naar start->control panel->Administrative tools->Computer management->Disk management.
Selecteer de partitie die je 25 gb wilt verkleinen. Rechtermuisknop Shrink volume. Na de verkleining moet je de 25gb-partitie verwijderen zodat je unallocated space hebt. Daarmee kun je vervolgens c vergroten. Althans, zo werkte het bij mij wel

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Is dat niet mogelijk met GParted o.i.d.?
Waarschijnlijk zoeken naar her-partitioneren harde schijf. Al is het niet zonder gevaren.

Al vraag ik me wel af hoe groot je windows partitie is op een 1TB harde schijf als deze nu vol is.
Je kan waarschijnlijk ook gewoon het een en ander naar een andere partitie verplaatsen.

👑

Verwijderd

Een backup maken, daarna een nieuwe partitie-indeling met natuurlijk een grotere boot-schijf zou kunnen helpen.
Met Acronis-software kan dit gemakkelijk, ik heb namelijk hetzelfde euvel gehad.
Tweede optie is de windows partitie comprimeren, om meer schijfruimte te krijgen :) (daarzelf zie ik eigelijk weinig heil in)

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-11 12:00
doe eens een screenshot van je disk mangement dan kunnen we het redelijk snel zien of je wel of niet kan resizen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Even duidelijk, hoeveel pakt W7 zeg je?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

wel eens nagedacht om je windows 7 partitie te verschonen. ongebruikte programma's verwijderen en schijfopruiming uit te voeren.

Verwijderd

Topicstarter
het is zo:

ik heb een 1TB schrijf... heb 20GB gepakt voor windows, maar na installatie windows7 en updates hield ik 266mb over... te weinig dus!

Ik wil van de 20GB nu 40GB maken bijvoorbeeld.

Ik heb nu het volgende:

c:\ [windows] 20GB
d:\ [data] 100GB

unallocated 8XX GB (weet niet hoeveel exact want je hebt ook het wisselbestand en zo).

Ik heb dus een kleine 800 a 850 GB over welke nog GEEN partitie is...

toch wanneer ik rechtsklik op mijn c:\ in schrijfbeheer kan ik hem niet vergroten.
Als ik op pijltje omhoog druk gebeurd er niks.

Kan geen screeny maken zit niet achter de d.b. computer maar zoals hierboven uitgelegd is, dat is de situatie momenteel.

P.S. heb natuurlijk ook wel wat programma's geinstalleerd op de windows schrijf zoals Office, maar ik heb gewoon meer ruimte nodig (welke ook beschikbaar is) maar kan de schrijf niet groter maken! :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2010 17:51 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11 11:06

M2M

medicijnman

als je nog fris in de installatie zit, is het dan niet gemakkelijker om windows er even opnieuw op te knallen?

-_-

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Start gewoon eens je installatie overnieuw en pak 250GB voor Windows en de rest voor je andere partitie(s).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb maar even die heel irritante SCHRIJFfout uit je topictitel gehaald ;)

Maar kom, zo lastig is het toch niet om met de hulpmiddelen als Complete PC Backup en Easy Transfer je spullen veilig te stellen en de boel dit keer wel op een normale manier te installeren?

Dit soort dingen wordt hier toch wel onder basiskennis geschaard - eerlijk gezegd zie ik ook maar weinig eigen oplossend vermogen (zelfs een snelle search opdracht geeft je al meer dan genoeg aanknopingspunten) in je posts terug.

Daarom gaat dit topic dan ook op slot.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.