Microcontroller laat zich niet flashen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:16

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
Hallo,

Ik heb destijds via Elektor hun Atmel AT89S8253 development kit aangekocht.
Deze laat zich echter niet meer flashen.

Situatie:

- Voedingsspanning bord : OK
- Seriele kabel : OK (originele die erbij geleverd werd)

- Software: Microflash en microflash53 : werken beiden niet, geven wel aan dat de COM1 poort werkt.
AtmelISP: zowel de versie van 2005 als deze van 2009: werken beide niet, ook niet met de aangepaste waarde voor clock delay (van 0.0 naar 0.1ms). De settings in AtmelISP staan juist, nl. DK7JD, Baud rate 300,...

Bij wijze van test probeer ik een simpel progje erin te flashen, dat de hoogste nibble van P2 hoog maakt en de laagste nibble van P2 laag maakt, zodat ik met een multimeter kan testen of het programma er wel degelijk is ingeflasht.

Ik heb 2 van deze development kits liggen, en beide hebben het probleem, zodus ligt het probleem aan de software, interface...

Het heeft in het verleden wel gewerkt, want ik heb er ooit nog een eindwerk op geflasht, zonder problemen.

Wie o wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
wat zegt je device manager over COM1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt op de atmel zogenaamde fuses setten, daarna is (delen van) de controller niet meer te herschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
Ik heb in device manager de com1 op 300 baud gezet, zodat deze waarde dezelfe is als in atmelisp.
Op P1.5 en P1.7 van de atmel zie ik via de scoop de pulsen die de pc verzend, de com1 is dus wel degelijk operationeel.

Ik heb de 'fuses' al proberen te resetten door een chip reset uit te voeren in atmelisp, echter zonder resultaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
De oplossing is gevonden:

De timings in AtmelISP veel ruimer zetten dan de default instellingen. Dan duurt het programmeren wel lang, maar het werkt :)

Deze mag dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DatraxZ schreef op woensdag 08 september 2010 @ 22:20:
De oplossing is gevonden:

Deze mag dicht.
zo werkt dat hier niet op t.net. topics blijven in principe open:

opgelost: Je hebt een probleemtopic geopend en het is opgelost. Post dan altijd op welke manier je het hebt opgelost. Op deze manier is het voor een volgende lezer ook makkelijker een oplossing te vinden. Post ook als je het uiteindelijk hebt 'opgelost' door middel van een herinstallatie of format. Opgelost betekent niet dat het topic daarna op slot moet.

(Algemene gedragsregels (Netiquette) #topiceinde)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:19
De microcontroller draaide vanuit de fabriek waarschijnlijk op een trage interne oscillator, en waarschijnlijk stond z'n CLKDIV8 fuse ook nog op. Dan moet je inderdaad de ISP snelheid verlagen om er mee te kunnen praten. Als je echter een hogere kloksnelheid ingesteld hebt in de fuses van de microcontroller, dan zullen snellere ISP commando's wel werken.

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Topicstarter
De oplossing bestaat erin de settings in AtmelISP op de volgende waarden in te stellen:

- K2 COMM2 gebruiken op de development kit
- COM1
- Baudrate 2400 (ook in te stellen in de device manager)
- Duration reset : 100ms
- Delay after reset : 300ms
- Clock delay : 1ms
- Delay after byte write : 10ms
- 89S8253 processor selecteren
- RS232 pin used for RESET function: DTR
- RS232 pin used for MOSI function : TXD (invert pin aanvinken)
- RS232 pin used for SCL function : RTS
- RS232 pin used for MISO function : CTS (invert pin aanvinken)

- Settings DK7JD (eerst te selecteren alvorens de parameters beschreven zoals hierboven in te stellen)

Met deze settings is het perfect mogelijk het elektor bord met atmel at89s8253 processor te programmeren.

Ik was in de veronderstellng dat afgewekte topics dicht gingen, my mistake :)
Pagina: 1