Toon posts:

Welke kabels nodig voor receiver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Onlangs heb ik een Yamaha RX-V367 receiver gekocht in combinatie met Canton Movie 65 CX boxen.

(wellicht bekend van de aanbieding van iBO*D)

Nu worden er echter geen kabels bij deze combinatie geleverd, en ik zou graag willen weten welke kabels ik precies nodig heb om alles fatsoenlijk werkend aan te sluiten.

Wat ik graag met mijn receiver wil verbinden is het volgende:

- (Uiteraard) de boxen zelf
- PC (waarschijnlijk via DVI->HDMI)
- Xbox360
- Televisie --> Samsung LE40A556P1F lcd scherm

Mijn tv heeft 2 HDMI slots, waarvan ik ze dus allebei gebruik voor PC en xbox360.

Kortom:

Welke kabels heb ik nodig voor de boxen, en welke voor de TV?

Ik hoop dat ik het uitgebreid genoeg heb neergezet, zo niet, meer info is altijd mogelijk ;)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Voor de speakers gewoon wat speakerdraad halen (en laat je geen draad van €10 per lopende meter aansmeren)
Voor de rest gewoon 1 extra HDMI kabel. De PC en Xbox kan je dan gewoon via HDMI op de receiver aansluiten (ipv rechtsreeks naar de TV) en de extra HDMI kabel van de receiver (HDMI out) naar de TV

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

Voor de speakers heb je gewoon twee-aderig speakerkabel nodig. Voor dit soort setjes is 2,5mm² al meer dan voldoende, al ga je het met 1,5mm² ook met gemak redden. De subwoofer is actief en daarvoor heb je dus alleen een RCA - RCA kabel voor nodig.

Ik kan niet heel veel over de Yamaha RX-V367 vinden. Dus weet niet of dit model beschikt over HDMI Switching of over HDMI Processing. In het eerste geval zou je drie HDMI kabels nodig hebben: twee om van de PC en van de XBox naar de receiver te gaan. De derde om van de receiver naar de tv te gaan. Als de Yamaha RX-V367 echter alleen HDMI Switching heeft dan moet je naast de HDMI kabels ook nog andere audiokabels gaan trekken. Voor de XBox zou dat dan een optische kabel worden.

En gevonden: de Yamaha RX-V367 beschikt dus wel over HDMI Processing en kan dus audio van HDMI halen. Echter ondersteund de Yamaha RX-V367 geen HD Audio als DTS HD en Dolby TrueHD. Wel een gekke combinatie: heb je een nieuwe receiver met HDMI 1.4 maar geen HD Audio. Maar lang verhaal kort is dat je met drie HDMI kabels er dus bent voor je PC en XBox. Wel nakijken of je PC audio door kan geven via HDMI. Anders moet je nog een kabel leggen voor de audio.

Overigens kan je in de handleidingen van zowel je TV als van de XBox meer dan genoeg vinden over hoe je deze apparaten aan een receiver aan moet sluiten. Dus iets meer inzet was wel wenselijk geweest. Zeker aangezien er meerdere topics zijn geweest over dit onderwerp.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 08-09-2010 13:14 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Eensch met allebei hierboven, gewoon draad halen van 1.5mm^2 tot 2.5mm^2. Zo goedkoop mogelijk, alleen wel zorgen dat er polariteits aanduiding over de gehele lengte op zit, anders is het heel shit je boxen aansluiten.. (en een boel draad daar heeft geen + of -, omdat een lamp dat niet uitmaakt..)

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:11:
Voor de speakers heb je gewoon twee-aderig speakerkabel nodig. Voor dit soort setjes is 2,5mm² al meer dan voldoende, al ga je het met 1,5mm² ook met gemak redden. De subwoofer is actief en daarvoor heb je dus alleen een RCA - RCA kabel voor nodig.

Ik kan niet heel veel over de Yamaha RX-V367 vinden. Dus weet niet of dit model beschikt over HDMI Switching of over HDMI Processing. In het eerste geval zou je drie HDMI kabels nodig hebben: twee om van de PC en van de XBox naar de receiver te gaan. De derde om van de receiver naar de tv te gaan. Als de Yamaha RX-V367 echter alleen HDMI Switching heeft dan moet je naast de HDMI kabels ook nog andere audiokabels gaan trekken. Voor de XBox zou dat dan een optische kabel worden.

En gevonden: de Yamaha RX-V367 beschikt dus wel over HDMI Processing en kan dus audio van HDMI halen. Echter ondersteund de Yamaha RX-V367 geen HD Audio als DTS HD en Dolby TrueHD. Wel een gekke combinatie: heb je een nieuwe receiver met HDMI 1.4 maar geen HD Audio. Maar lang verhaal kort is dat je met drie HDMI kabels er dus bent voor je PC en XBox. Wel nakijken of je PC audio door kan geven via HDMI. Anders moet je nog een kabel leggen voor de audio.

Overigens kan je in de handleidingen van zowel je TV als van de XBox meer dan genoeg vinden over hoe je deze apparaten aan een receiver aan moet sluiten. Dus iets meer inzet was wel wenselijk geweest. Zeker aangezien er meerdere topics zijn geweest over dit onderwerp.
Bedankt voor je reactie, ga ik zeker veel aan hebben.

Ik weet dat de receiver geen HD audio ondersteunt, maar dat heb ik ook niet nodig. Ben niet van plan om een blurayspeler aan te schaffen als ik prima alles via de pc kan afspelen.

Gelukkig heb ik 3 HDMI-kabels, dus daarmee zal het moeten lukken.

De handleidingen van de verschillende apparaten ben ik helaas kwijtgeraakt bij mijn verhuizing. Ik heb ook een tijdje gegoogled, maar wilde toch specifiek mijn hardware neerzetten zodat ik precies weet waar ik aan toe ben. Vandaar dat ik hier een nieuw topic gemaakt heb.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:36

Mojo

The Power Within

Overigens, een andere vraag.

Ik heb exact hetzelfde setje gekocht. Dat hij geen Dolby TrueHD of DTS-HD aan kan, maakt me toch geen zier uit, omdat je het met een dergelijk "goedkoop" setje speakers toch geen of weinig verschil gaat horen. Desnoods decode ik het wel als LPCM op m'n PC.

Maar mijn vraag, hoe weet je dat er geen kabels bij zitten? :+ Ik kon het echt nergens vinden (niet dat die kabels zo duur zijn though...)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Kabels zitten er bij mijn weten nooit bij, bij zulke setjes

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:11:
Kabels zitten er bij mijn weten nooit bij, bij zulke setjes
Idd, maar ik heb ook de forumposts daar doorgelezen, en a.d.h.v. een vraag van iemand anders was er een moderator die zei dat er dus geen kabels bijzitten.

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
Ik heb maanden terug via dezelfde site (\o/) een soortgelijke set gekocht en idd geen speaker kabels. Wel een kabel voor de active sub.

Gewoon een rol speaker kabel halen, ik heb 1.5, islekker cheap en het ligt afgedekt dus no problemo. Super voor dit soort sets (idd speakerkabel gehaald voor handiger aansluiten).

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik mijn geluidsset ontvangen en ben ik bezig om hem aan te sluiten, echter stuit ik op wat problemen.

Het volgende:

Ik sluit een HDMI kabel aan op de HDMI-OUT aansluiting op de receiver, en die doe ik in HDMI1 van mijn televisie.

Op het HDMI2 slot van de receiver heb ik mijn xbox360 aangesloten.

Nu krijg ik echter geen beeldsignaal... Wat doe ik fout?

Edit:

Voor de subwoofer heb ik een audiopenkabel nodig, ik heb er wel een maar dat is een "dubbele" oid...

Klik

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 00:02 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:48:
Ik sluit een HDMI kabel aan op de HDMI-OUT aansluiting op de receiver, en die doe ik in HDMI1 van mijn televisie.

Nu krijg ik echter geen beeldsignaal... Wat doe ik fout?
Wat sluit je op de ingangen aan van de receiver? Test eerst eens of dat wel werkt. Overigens hebben niet alle receivers een OSD/Menu via HDMI, dus sluit om te testen eens een composiet kabel aan op de andere uitgang van de receiver.
Voor de subwoofer heb ik een audiopenkabel nodig, ik heb er wel een maar dat is een "dubbele" oid...
Wat is in hemelsnaam een "audiopenkabel"? Heb daar echt nog nooit van gehoord en Google geloof ik ook niet. Subwoofer moet je gewoon aansluiten met een RCA-kabel, tenminste als je een actieve subwoofer hebt. Als je een passieve subwoofer hebt heb je een probleem. Subwoofer is mono, dus je hebt eigenlijk maar een mono-kabel nodig. Wat je wel kan doen is met een verloop van 1 x RCA naar 2 x RCA gaan zodat je op de subwoofer beide ingangen gebruikt. Dit leidt tot een verhoging van het volume van om en nabij de 5 dB van de subwoofer.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, inderdaad een RCA-kabel. In de manual staat een "audiopenkabel".

Na rebooten van de receiver, heb ik nu beeldsignaal op mijn xbox360 en PC (lol)

Echter heb ik geen geluid van mijn pc, zoals boven vermeld is hij verbonden d.m.v. een DVI->HDMI kabel.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 01:21:
Ok, inderdaad een RCA-kabel. In de manual staat een "audiopenkabel".

Na rebooten van de receiver, heb ik nu beeldsignaal op mijn xbox360 en PC (lol)

Echter heb ik geen geluid van mijn pc, zoals boven vermeld is hij verbonden d.m.v. een DVI->HDMI kabel.
Dat kan kloppen, DVI stuurt geen geluid mee. Als je PC geen HDMI heeft zul je een aparte kabel nodig hebben voor het geluid. Optisch of coax.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:36

Mojo

The Power Within

mcDavid schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 01:35:
[...]

Dat kan kloppen, DVI stuurt geen geluid mee. Als je PC geen HDMI heeft zul je een aparte kabel nodig hebben voor het geluid. Optisch of coax.
Dat is helemaal niet waar. DVI kan prima geluid mee sturen.

Check even in de settings van je ATi of nVidia kaart en of de drivers zijn geinstalleerd.

Als je bedoelt dat je op de TV geen geluid meer hebt kan dat kloppen, je kan in de speaker-setup van je receiver de audio out van de HDMI poort op de versterker aan of uit zetten.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• mcDavid
Mojo schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 11:54:
[...]

Dat is helemaal niet waar. DVI kan prima geluid mee sturen.

Check even in de settings van je ATi of nVidia kaart en of de drivers zijn geinstalleerd.

Als je bedoelt dat je op de TV geen geluid meer hebt kan dat kloppen, je kan in de speaker-setup van je receiver de audio out van de HDMI poort op de versterker aan of uit zetten.
Sommige kaarten doen dat wel ja maar lang niet allemaal, het zit niet in de standaard.

• Johan.B
  • Laatst online: 02-02 14:13
Ik heb toevallig dezelfde set gekocht. Ik wist ook niet dat je via dvi->hdmi geluid kon mee sturen maar via google kwam ik te weten dat er heel wat kaarten zijn die dit wel ondersteunen.

Je moet dan wel een extra kabeltje monteren:

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/video_cards/ZOTAC_ZT-88TES3P-FCP/ZT-88TES3P-FCP_Digital_Audio.jpg

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Johan.B schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:52:
Ik heb toevallig dezelfde set gekocht. Ik wist ook niet dat je via dvi->hdmi geluid kon mee sturen maar via google kwam ik te weten dat er heel wat kaarten zijn die dit wel ondersteunen.

Je moet dan wel een extra kabeltje monteren:

[afbeelding]
En dat extra kabeltje is bij nieuwere kaarten ook al weer niet eens meer nodig. Volgens mij kunnen ATI kaarten vanaf de 4000-serie sowieso al geluid meesturen met DVI of HDMI.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bij de geluidsinstellingen van het windows configuratiescherm kijk, zie ik niet de optie om het geluid via HDMI te laten gaan. Kan het ook via het controlpanel van Nvidia?

Bij een vriend van me stond die optie in het configuratiescherm er namelijk wel... lijkt mij te betekenen dat mijn videokaart het dus niet ondersteunt...

Denk dat ik dus een SPDIF kabeltje moet kopen...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 11:37 ]

• mcDavid
ik zou zeggen begin eens met uitzoeken watvoor videokaart je hebt, en of die geluid over DVI ondersteunt. En dan of je daar een extra kabeltje voor nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, als ik de receiver nu instel op "Straight" audiosignaal (zonder enige decodering volgens mij), krijg ik geen 5.1 geluid. Enkel de linker- en rechterfrontspeakers.

Ik heb in control panel ingesteld dat het signaal nu via SPDIF gaat, ook heb ik geprobeerd in FFDShow een aantal dingen aan te passen maar zonder resultaat.

Alleen als ik via ProLogic of een andere decodering (PL Movie oid) kijk, krijg ik 5.1 geluid.

Is daar misschien een oplossing voor?

[ Voor 239% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2010 01:08 ]

• Johan.B
  • Laatst online: 02-02 14:13
Je moet eerst zeker zijn dat je pc 5.1 signaal uitstuurt (instellingen van je soundcard checken?).

Ik denk dat je reciever momenteel "maar" stereo krijgt van je pc. Je kan de reciever zo instellen dat hij het stereo geluid moet afspelen op alle boxen. Let op: dan heb je nog altijd geen 5.1 geluid!

Als je laat weten welke hardware je hebt kunnen we je wat meer advies geven:
Welke grafische kaart heb je?
Gebruik je on-board geluid? Indien ja: welk moederbord, indien nee, welke geluidskaart?

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord: GigaByte GA-EP43-S3L
GFX-kaart: XFX Geforce 9800 GTX+ 512mb
CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 2.83 Ghz

Ik gebruik onboard geluid ja, heb de drivers van Realtek HD net geïnstalleerd. Maar zoals ik hierboven aangaf kan ik niet bij digital signal instellen dat hij 5.1 moet uitzenden.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand met een antwoord?
Pagina: 1