Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08-2024
Ola,

Ik ben in Februari gestopt met mijn studie (hbo optometrie). Nu wil ik volgend jaar weer een studie zoeken, maar dit is o zo moeilijk, omdat ik gewoon totaal geen idee heb... Vroeger was ik altijd creatief met tekenen, maar is in der loop der jaren afgezwakt. Ik ben nu vooral bezig met photoshop en ben ook bereid om dingen van java, flash en dat soort dingen te gaan leren. Maar nu de vraag dus, zijn er opleidingen/studies waarin je veel photoshop, flash dat soort dingen in moet gebruiken? Ik kwam bij een studie mediatechnologie uit, maar deze studie is volgens mij meer gericht voor de technische kant omdat je veel objecten moet ontwerpen en hardware moet testen met applicaties die je daarvoor gemaakt hebt. Zijn er ook studies met nadruk op photoshop enzo?

p.s. ik weet niet of dit het goeie topic is.

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:02

d_star

Maharadja of the Year :-/

Al gedacht aan een studie richting Grafische Vormgeving? Photoshop wordt je daar wel geleerd. Van flash en java ben ik daar alleen niet zo zeker van, maar misschien dat je een minor kan doen in die richting.

En anders helpt een cursus gekoppeld met wat autodidactische skills je heus wel verder in de basisprincipes.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
Communication & Multimedia Design is dan misschien wel wat, werkt samen met Mediatechnologie en dan krijg je inderdaad meer dingen als Photoshop.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Communicatie en Multimediadesign.

Ik heb de minor gedaan, leer je ook websites maken, om te gaan met Flash, je eigen magazine maken en uiteraard Photoshop - Dreamweaver - Indesign.

[ Voor 69% gewijzigd door NeoMe op 08-09-2010 11:56 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:56
Communicatie en Multimedia Design?

Edit: ik ben dus niet de enige die het zegt. :P
Kies dan de C-kant, dat is meer grafisch volgens mij.

[ Voor 61% gewijzigd door jeroen3 op 08-09-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
Communication & Multimedia Design klinkt inderdaad eigenlijk wel als muziek in de oren! Nooit tegengekomen joh... Maar Neo, was het nodig om al wat kennis te hebben van al deze onderwerpen of werd dit je daar geleerd vanaf de bodem?

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
Ik ben sinds vorige week begonnen met CMD en je hebt eigenlijk niet echt kennis nodig, alhoewel enige basiskennis je natuurlijk wel kan helpen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

jeroen3 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:56:
Communicatie en Multimedia Design?

Edit: ik ben dus niet de enige die het zegt. :P
Kies dan de C-kant, dat is meer grafisch volgens mij.
Voor iedereen die roept dat CMD een goede keuze zou zijn, wil ik daar toch wel een kanttekening bij plaatsen. Ik heb de opleiding net zelf afgerond (half jaar geleden, CMD-C) en mijn ervaring is toch wel dat er weinig tijd is om echt te 'leren'. Ik heb de verkorte propedeuse gedaan, waarin ook wel het een en ander aan photoshop- en (destijds?) flashkennis werd gevraagd. Zeker in de verkorte prop. (mocht je daarvoor kiezen) heb je weinig tijd om je dat eigen te maken. Mooi als je het al aardig kent en onder de knie hebt, maar heb je dat niet dan kom je eigenlijk tijd te kort.

Na de P ga je het gewone traject in, en daar heb je in projecten wel iets meer tijd om te leren en te oefenen met verschillende programma's, maar je moet toch van aardige huize komen om je creativiteit te kunnen realiseren in verschillende programma's.

Overigens is het bij CMD-C (en denk ik bij I ook wel, maar in mindere mate) zo dat je je eigen studie maakt. (Op de HAN althans.) Na je P kies je per semester zelf de competenties die je verder wil ontwikkelen of wil gaan bewijzen. Als je dus niet grafisch creatief bent (zoals ik) maar wel sterk bent in analyseren/projectmanagement dan kun je andere competenties kiezen dan wanneer je echt de grafische kant opgaat.

Verder, los van CMD, zou ik als ik jou was verder kijken dan 'opleiding met photoshop'. Je zegt dat je goed kunt/kon tekenen, dus ben je ws. creatief. Dan zou ik juist iets zoeken in die creatieve hoek (dus het 'leren' om creatief te zijn) dan puur iets om je creativiteit vorm te geven. Anders eindig je straks als DTP-er (niets ten nadele daarvan overigens) die met photoshop andermans creativiteit geschikt moet maken voor drukwerk oid, terwijl je juist zelf creatief aan de gang wil...
Mute schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:14:
Ik ben sinds vorige week begonnen met CMD en je hebt eigenlijk niet echt kennis nodig, alhoewel enige basiskennis je natuurlijk wel kan helpen ;)
Als je zelfstandig adem kan halen en je eigen naam kan spellen kom je een goed eind ja :+

[ Voor 8% gewijzigd door Ugchel op 08-09-2010 12:16 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

pablo11392 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:13:
Communication & Multimedia Design klinkt inderdaad eigenlijk wel als muziek in de oren! Nooit tegengekomen joh... Maar Neo, was het nodig om al wat kennis te hebben van al deze onderwerpen of werd dit je daar geleerd vanaf de bodem?
Als je dagelijks met computers bezig bent dan lukt het wel, ik deed dan één dag in de week en dan leerde we de basis. Op de major ga je er natuurlijk dieper op in, maar zelfs de meisjes uit de klas die nog niet wisten waar de 'any key' zat die maakte zelf leuke producten.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Photoshop is een stuk gereedschap. Geen doel opzich.

edit: de volgende poster moet een icoon hebben waarop het paardje nog verder is ingezoomd :+

[ Voor 48% gewijzigd door Tom op 08-09-2010 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
Tom schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:37:
Photoshop is een stuk gereedschap. Geen doel opzich.
Exact, ik vindt het ook een vreemde ingang om een studie te selecteren obv een dergelijk criteria. Zeker gezien het feit dat je al een studie gestaakt hebt in een totaal andere richting, zou ik toch een ruimere overweging maken voor een nieuwe studie. Waarom in eerste instantie optometrie en wat beviel er uiteindelijk niet? Een antwoord op die vraag geeft denk ik een beter startpunt voor een studiekeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
Geen optometrie meer, omdat ik sowieso nooit wist wat ik als opleiding moest kiezen. Mijn pa is opticien, dus dacht ik misschien dat dat wereldje wel wat was. Maar dat viel vies tegen. Ik ben niet gelijk de creatieve kant op gegaan, omdat ik bang was/ben dat ik het niet goed genoeg zou kunnen zijn en ze weinig fantasie, talent heb om voor de creative studies te kiezen. Maar nu ben ik dus lekker bezig met photoshop en allerlei dingen aan het maken. Het echte werk ontbreekt nog (met echte werk bedoel ik dat ik iets helemaal zelf verzin en er professioneel uitziet) want nu maak ik vooral zelf werkjes d.m.v. turtorials. Maar ik vind het wel super leuk met photoshop werken en zoek daarom dus ook een studie waar dit aan bod komt. Waarschijnlijk dat ik mij ook ga verdiepen in flash, html en al die coderen, zodat ik daar ook wat vanaf weet en nog een mooie portfolio site erbij kan maken, wat basis kennis heb voor een eventuele studie etc.

Zodoende... Ik snap ook dat photoshop een stuk gereedschap is, maar ik ben blij dat dit mij zo trekt en dat er mogelijkheden zijn om dat te gaan gebruiken in een studie :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnGalt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05-2024
Waarom ga je niet iets studeren dat heel breed is, zodat je veel inspiratie op kunt doen om ondertussen zelf bezig te gaan met Photoshop Flash etc. Dan kun je na de studie alsnog iets anders studeren mocht je daar serieus interesse in hebben. Heb je tevens wat meer baanzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
Bedoel je trouwens geen Javascript? Dat heeft nl. ongeveer net zoveel met Java te maken als Photoshop met Paint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Bedenk eerst eens een vak wat je wilt gaan uitoefenen. Je denkt nu vanuit de techniek en dat is verkeerd. Zo te horen zoek je het in de grafische sector of iets in de internethoek.

Vraag jezelf eerst af of je de creativiteit in je hebt om telkens met iets nieuws te kunnen komen. Gewoon op papier. Een tutorial volgen heeft niets met creativiteit te maken, dat is stap voor stap een instructie opvolgen.
- Ja? Dan kun je grafisch vormgever worden. Dat kan in print of web. Voor print moet je kennis hebben van druk/print en bij web meer over de technische mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid.
- Wat minder? In de grafische sector zul je meer richting DTP moeten denken (het opmaken van pagina's waarbij er nog een art director boven je zit). Hier zul je wel wat Photoshop tegenkomen, al is het merendeel InDesign. Bij web moet je dan aan interactie ontwerp of frontend denken (=HTML, Javascript, Flash). In dat geval heb je het nodig om je bestanden in te laden maar doe je er verder praktisch niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
JohnGalt schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:06:
Waarom ga je niet iets studeren dat heel breed is, zodat je veel inspiratie op kunt doen om ondertussen zelf bezig te gaan met Photoshop Flash etc. Dan kun je na de studie alsnog iets anders studeren mocht je daar serieus interesse in hebben. Heb je tevens wat meer baanzekerheid.
Ja, en wat zou dan heel breed zijn? Ik bedoel ik zit ook nog met studiefinanciering en binnen 10 jaar je diploma halen.
Tom schreef op woensdag 08 september 2010 @ 18:48:
Bedenk eerst eens een vak wat je wilt gaan uitoefenen. Je denkt nu vanuit de techniek en dat is verkeerd. Zo te horen zoek je het in de grafische sector of iets in de internethoek.

Vraag jezelf eerst af of je de creativiteit in je hebt om telkens met iets nieuws te kunnen komen. Gewoon op papier. Een tutorial volgen heeft niets met creativiteit te maken, dat is stap voor stap een instructie opvolgen.
- Ja? Dan kun je grafisch vormgever worden. Dat kan in print of web. Voor print moet je kennis hebben van druk/print en bij web meer over de technische mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid.
- Wat minder? In de grafische sector zul je meer richting DTP moeten denken (het opmaken van pagina's waarbij er nog een art director boven je zit). Hier zul je wel wat Photoshop tegenkomen, al is het merendeel InDesign. Bij web moet je dan aan interactie ontwerp of frontend denken (=HTML, Javascript, Flash). In dat geval heb je het nodig om je bestanden in te laden maar doe je er verder praktisch niets mee.
Vroeger kon ik dat dus wel, dan zat ik gewoon echt alles op papier te zetten, maar dat is verdwenen. Het voelt als een blokkade in m'n hoofd. Want ik heb altijd wel ideetjes, maar die komen er nooit goed uit...
Maar waar staat DTP eigenlijk voor?

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:14
Mediatechnologie is het duidelijk niet, kijk even op www.glr.nl naar de opleidingen daar staat zeker iets tussen wat je aanspreekt maar het is mbo.

Anoniem: 83

Even tussendoor: verdiep je even in de markt.

Wij balen namelijk bij ons op het bedrijf dat al die grafici vaak helemaal opgeleid zijn tot flasher, terwijl wij er als mobile/webdeveloper helemaal niks mee kunnen. en flash lijkt ook uit de gratie te raken, omdat je tegenwoordig al hele mooie websites kunt maken met javascript.

Let wel: ik zeg niet dat flash verdwijnt, flash word nog steeds veel gebruikt.. Maar bedenk wel dat er steeds minder potentiële werkgevers zijn ;) Wij hebben liever als webdeveloper een graficus die ook kan slicen in HTML, of die goed overweg kan met print, dan iemand die flash/actionscript kan waar we niks aan hebben (en wat ze 9 van de 10 keer niet GOED kunnen omdat ze geen memory management doen).

En idd eensch @Tom: bedenk wat je wilt gaan doen, en wat je leuk vind, niet welke technieken leuk zijn, want wat vandaag hip is, is over 2 jaar weg.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 83 op 09-09-2010 10:29 ]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:26

Bob Popcorn

Plop!

Digitale communicatie aan de HU?

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Pablo11392
Anoniem: 83 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 10:26:
Even tussendoor: verdiep je even in de markt.

Wij balen namelijk bij ons op het bedrijf dat al die grafici vaak helemaal opgeleid zijn tot flasher, terwijl wij er als mobile/webdeveloper helemaal niks mee kunnen. en flash lijkt ook uit de gratie te raken, omdat je tegenwoordig al hele mooie websites kunt maken met javascript.

Let wel: ik zeg niet dat flash verdwijnt, flash word nog steeds veel gebruikt.. Maar bedenk wel dat er steeds minder potentiële werkgevers zijn ;) Wij hebben liever als webdeveloper een graficus die ook kan slicen in HTML, of die goed overweg kan met print, dan iemand die flash/actionscript kan waar we niks aan hebben (en wat ze 9 van de 10 keer niet GOED kunnen omdat ze geen memory management doen).

En idd eensch @Tom: bedenk wat je wilt gaan doen, en wat je leuk vind, niet welke technieken leuk zijn, want wat vandaag hip is, is over 2 jaar weg.
Ik weet het verschil allemaal niet hoor tussen die verschillende methodes, haha. En slicen in HTML zegt mij al helemaaal niets.

Pagina: 1