Telenet - Airport - Mede8er

Pagina: 1
Acties:

• Soulplayer123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-11-2025
Er werd mij aangeraden om mijn topic die ik poste in Mede8er topic, hier voort te zetten. Bij deze:

Dag iedereen,

ik ben tot de ontdekking gekomen dat de Mede8er en telenet (belgië) niet goed samengaan. Ik zit namelijk met volgende problemen:

1. Via netwerk vindt hij mijn mac pro NIET.
2. Telenet switch elke dag van dhcp ip die hij toewijst aan mijn mac pro. Daardoor kan ik geen 'shortcut' instellen zodat hij mijn gedeelde bestanden vindt. Het werkt wel voor één dag, waarna mijn computer een ander ip krijgt. Ook handmatig instellen, lukt niet (verliest verbinding).

Opstelling Mede8er:
Telenet moden-telenet switch-airport extreme <wireless 1 meter> airport express - 1GBS switch naar mede8er

Opstelling PC:
Telenet modem - telenet switch - airport extreme - bekabeld naar pc.

Iemand een idee?

Antwoord andere mensen zie:
Soulplayer123 in "[Mediaplayer] Mede8er MED500X"

Bedankt voor het schematisch maken van de opstelling, maar de digibox moet internet ontvangen om digitaal te werken (nu zeg ik waarschijnlijk iets overduidelijk logisch).

Echter is het zo dat de digibox draadloos verbinding maakt via de airport express. De telenet router zit namelijk in een kast aan de overkant van de gang en ik wil niet echt een kabel in de gang over de vloer naar de router leggen.

Het zou allemaal opgelost kunnen worden, moest ik de router van telenet kunnen benaderen en daar vaste dhcp adressen ingeven.

Daarnaast hangt mijn pc al achter de airport extreme via kabels in de muren, maar de digibox kan ik er niet voor plaatsen (hangt achter airport extreme, aiport express en persoonlijke switch). Ik zal dit ook eens kopiëren naar netwerk onderdeel :-).

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Soulplayer123 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 10:31:
2. Telenet switch elke dag van dhcp ip die hij toewijst aan mijn mac pro. Daardoor kan ik geen 'shortcut' instellen zodat hij mijn gedeelde bestanden vindt. Het werkt wel voor één dag, waarna mijn computer een ander ip krijgt. Ook handmatig instellen, lukt niet (verliest verbinding).
Ik neem aan dat het IP veranderd en niet de DHCP server. Je bedoelt dat jouw modem/router van Telenet elke dag een ander IP geeft aan de mac pro. Probeer dan eens een preferred IP in te stellen in je mac pro en/of de lease op de DHCP server hoger te zetten. Al gok ik dat die standaard op iets van een 48u staat.

Kan je in de shortcut ook niet via de computernaam werken of zo?

• Soulplayer123
Inderdaad het ip verandert. Ik had eens ingesteld 'DHCP met manueel ip' en dat werkte inderdaad voor 2 dagen waarna de computer geen verbinding meer kreeg.

Ik denk niet dat er een mogelijkheid is om de lease op de DHCP server hoger te zetten aangezien ik de telenet router niet kan benaderen.

Die shortcut werkt enkel via ip (+evt login gegevens). Ik zal vanavond nog eens controleren of dit zeker niet anders kan.

Edit:
Als ik het zo hoor, ligt het aan de router die in brugmodus werkt ipv dhcp server. De beste oplossing zou zijn om powerlines te gebruiken die uit de switch komt die telenet aanbiedt en die dan rechtstreeks te verbinden met de digibox?

[ Voor 22% gewijzigd door Soulplayer123 op 08-09-2010 11:28 ]

• kluyze
  • Niet online
Ik ken de telenet modems niet, maar is er geen enkele mogelijkheid om de router/modem te benaderen op 192.168.1.1 of iets dergelijks? Vreemd, je moet toch de DHCP kunnen uitzetten indien je een andere DHCP in je netwerk gebruikt.

Heb je al gekeken of je een preferred IP kan instellen op je mac?

• Soulplayer123
ik kan een manueel ip toekennen in mac, maar na 2 dagen werkt de verbinding niet meer (de router van telenet weigert connectie)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:29

lier

MikroTik nerd

Soulplayer123 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 13:07:
ik kan een manueel ip toekennen in mac, maar na 2 dagen werkt de verbinding niet meer (de router van telenet weigert connectie)
Welk IP adres heb je dan aan de Mac toegekend (is dit misschien een publiek IP adres) ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Soulplayer123
het was het ip dat ik zoiezo van de telenet router had gekregen 85.x.x.x.

• Mopster
  • Laatst online: 25-05-2024

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

kluyze schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:38:
Ik ken de telenet modems niet, maar is er geen enkele mogelijkheid om de router/modem te benaderen op 192.168.1.1 of iets dergelijks? Vreemd, je moet toch de DHCP kunnen uitzetten indien je een andere DHCP in je netwerk gebruikt.

Heb je al gekeken of je een preferred IP kan instellen op je mac?
ervan uitgaande dat het zo'n nieuwe telenet modem is met ingebouwde router.

Je kan de router enkel beheren via de online interface van 'Mijn Telenet' en daar heeft Telenet zo veel mogelijk features uitgehaald. Je kan bevoordbeeld de DHCP niet uitschakelen.

Ik zit ook met deze modem/router opgescheept. Ik wist niet dat je je digicorder draadloos met de router kon verbinden, mij lukte het alleszins niet met die NetGear wireless-N bridge.

Heb je nog een 2de router staan ? Dan moet je eens proberen de telenet modem in de WAN poort van deze router te steken en de DHCP inschakelen. Wel zien dat je digicorder buiten deze router aangesloten is op de modem (zodat hij rechtstreeks een IP krijgt van de modem). Dan heb je je eigen netwerkje met een router waar je zelf alles kunt instellen en niet gebonden bent aan de Telenet modem voor uw netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Mopster op 09-09-2010 14:48 ]

MSI X570 Gaming Edge Wifi, AMD Ryzen 7 5800x, Corsair Vengeance RGB Pro 3600CL16 16Gb, Sapphire RX590 Nitro+, Crucial MX 512Gb + 2Tb, Seagate SSHD 2TB, Creative SoundBlaster Zx, Razer Blackwidow Stealth 2016, Logitech G703, DELL S2721DGF, ASUS VG248QE

• Soulplayer123
Ja ik ga het proberen op te lossen met powerlines. Dan volg ik jouw systeem en hoop ik dat alles opgelost is.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:22

arie_papa

Running on Ubuntu

Probeer eens 192.168.100.1. Zo bereik ik mijn modem normaal.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Soulplayer123
Wou even laten weten hoe ik het opgelost heb:

1. Powerline 1 in switch gestoken die telenet zelf geplaatst heeft. Powerline 2 in digicorder gestoken.
2. DHCP terug aangezet in airport extreme zodat hij zelf ip's toekent.
2.1 Manueel ip toegekend aan 'server' waar gedeelde bestanden opstaan.
2.2 Manueel ip toegekend aan 'mede8er'

Alles werkt :-).

• Mopster
  • Laatst online: 25-05-2024

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

Soulplayer123 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:13:
Wou even laten weten hoe ik het opgelost heb:

1. Powerline 1 in switch gestoken die telenet zelf geplaatst heeft. Powerline 2 in digicorder gestoken.
2. DHCP terug aangezet in airport extreme zodat hij zelf ip's toekent.
2.1 Manueel ip toegekend aan 'server' waar gedeelde bestanden opstaan.
2.2 Manueel ip toegekend aan 'mede8er'

Alles werkt :-).
Mooi.

Nu weet ik ook ineens dat ik een powerline kan gebruiken voor de digicorder :-)

MSI X570 Gaming Edge Wifi, AMD Ryzen 7 5800x, Corsair Vengeance RGB Pro 3600CL16 16Gb, Sapphire RX590 Nitro+, Crucial MX 512Gb + 2Tb, Seagate SSHD 2TB, Creative SoundBlaster Zx, Razer Blackwidow Stealth 2016, Logitech G703, DELL S2721DGF, ASUS VG248QE

Pagina: 1