Athlon 700 en g400 MAX!

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BansheeBoy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-06 11:01
Hallo,

graag zou ik willen weten of er conflicten kunnen optreden bij het in combinatie gebruiken van een Athlon 700 met MSI k7 Pro mobo en een Matrox G400 MAX.

Weet iemand van jullie wat voor chipset er wordt gebruikt op dit moederbord? Ik heb namelijk gehoord dat de Turbogl drivers van Matrox niet goed kunnen werken met een Via chipset.

BansheeBoy Se :)

Ps:. Wat vinden jullie van de volgende configuratie:
Athlon 700
MSI K7 Pro
128 MB pc100
20,1 GB IBM pluto 7200 rpm 2 mb cache
Plextor ide rewriter 8/4/32
Aopen 10 speed DVD/40 speed cdrom
Aopen bigtower met 300 Watt voeding
Matrox g400 MAX
HP deskjet 840c usb printer
HP scanjet 3300c usb scanner
19 inch Belinea monitor

Indien er naar jullie mening iets zou moeten veranderen zou ik jullie kritiek erg op prijs stellen, het liefts op korte termijn. Deze PC moet namelijk binnen 2 weken in mijn bezit zijn.

:{ ²

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Hoor jij niet gebanned te zijn?

Verwijderd

Ik zou direkt een KX-133 mobo met PC-133 aanschaffen, dat kost je nauwelijks iets extra maar scheelt toch weer iets in performance en dan heb je ook AGP4x. Ik heb echter wel gehoord, dat (nog?) niet alle Matrox-drivers goed lopen met die nieuwe VIA KX-133 chipset...

Trouwens, ook al zou je geen 133MHz mobo kopen, dan nog zou ik voor die paar tientjes extra direkt PC-133 geheugen kopen, handig als je er over een paar maanden nog wat anders mee wilt, en bovendien kun je op een 100MHz mobo meestal ook de memory-timings veel sneller instellen dan met een standaard PC-100 dimmetje.

- Die IBM disks zijn steengoed.
- Die plextor bevalt mij ook prima, vooral nu ik goedkope CDRW's heb gevonden waar ie op 4x goed mee overweg kan (hij kan met alle CD-R's op 8-speed prima overweg, alleen met CDRW's is ie wat kieskeurig).
- Die AOpen is netjes regio-vrij te maken :) ( http://members.xoom.com/zozo00/fekete.htm ).
- 300 Watt is inderdaad geen overbodige luxe voor een Athlon.

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
BANSHEEBOY!!!! Da's lang geleden! Ik wilde een dezer dagen al een topic gaan starten dat ik je miste en of we je terug konden krijgen.....

En word je nou Matrox G400-boy? ;)

Configuratie is BTW kut, je moet een langzamere Athlon nemen (max 650) en een Asus 6800 Deluxe. En uiteraard geen PC100, maar PC133. En ik zou een ander mobo nemen, eentje met een KX133chipset.

• BansheeBoy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-06 11:01
Hallo,

Bedankt voor de tips, maar kun je me uitleggen, waarom ik een lanzamere Athlon zou moeten nemen?? Het is juist alles boven de 700 die trager is dan Intel's Coppermine, dit in verband met het cachegeheugen. Dat is de rede dat ik voor de Athlon 700 heb gekozen. En hij is niet zo duur dan de INtel 700e, want die kost ongeveer 4oo piekjes meer. En dat terwijl de Athlon toch een betere performance heeft.

De rede dat ik nog niet voor een kx133 heb gekozen is simpelweg het feit dat nog niet gebleken is dat het daadwerkelijk sneller werkt, en dat het een via chipset bevat. En ik ben geen echte fan van VIA. En het vereerd nog in de "experimentele" fase, met andere woorden het is net nieuw, dus ik wil niet gaan spelen vor proefkonijn, wie weet wat vootr bugs dat ding bevat. AGP 4x scheelt niks in performance ten opzichte van agp2x, dus dat argument valt in ieder geval af. En ja, nu komt het verhaal van de geforce, ik moet jullie eerlijk vertellen dat ik niet een echte die hard gamer ben, dus ik heb het er niet voor over om zoveel te investeren in een geforce. En btw, in veel tests komt bijna altijd de g400max als snelste NA de geforce, vooral in de hogere resoluties is het een pittige kaart. En qua beeldkwaliteit is er op dit moment geen betere verkrijgbaar dan de g400MAX. De dual head functie bevalt me ook wel.

Maar qua geheugen denk ik dat jullie toch gelijk hebben. Voor een paar tientjes meer heb je inderdaad pc133. Maar de winkelier (Pulsar computers Dordrecht, hele goede zaak)
heeft me verteld dat het qua performance niks scheelt, maar met het oog op overklocken kan het weleens verekte handig zijn.

Nu heb ik nog een paar vragen:

Wie van jullie heeft er ervaring met de plextor rewriter 8/4/32?

Zou ik met die Aopen drive van mij in combinatie met de plextor on the fly kunnen kopieeren en audio extracten?

Heeft er iemand ervaring met het nieuwe MSI K7 pro moederbord, zo ja, wat vindt je van het onboard soundchip?

Hoi.

BansheeBoy Se

:{ ²

Verwijderd

AGP 4x:
AGP 4x heeft wel degelijk zin, als je een kaart hebt die het ondersteunt, en (als je gemiddelde FPS gaat meten) een game-situatie waar er veel AGP optreedt. Probleem is, dat we die game-situaties al snel als te langzaam ervaren...
Het zal je FPS in de huidige games niet echt enorm verbeteren (als je alleen dat wilt, hoef je alleen maar een steendgoede videokaart te kopen), maar juist wel de kleine haperingen in verband met een AGP-transfer uit het hoofdgeheugen. Helaas focussen alle AGP 4x-tests die ik tot nu toe gezien heb op de gemiddelde FPS, wat natuurlijk koeienpoep is, want bij AGP4x verbeter je juist de irritante minimale FPS.

PC-133:
Voor games is de videokaart echt het belangrijkste. Maar voor andere dingen is PC-133 echt wel sneller, zelfs op mijn Asus K7M haalde ik al meer dan 5% extra performance voor office-apps door de PC-100 te vervangen door PC-133, ook al loopt ie nog steeds op 100MHz! Dat komt omdat ik alle geheugen-timingsopties veel optimaler kon instellen.
En voor een mobo met KX-133 chipset (ik heb een EPoX) is het verschil nog veel groter (maar niet in games).
En natuurlijk is voor overklokken sneller geheugen handiger (met een 115MHz FSB draaide mijn PC-133 geheugen bv op 153MHz :) ).

Voordeel KX-133:
Hij is op 133MHz heel iets sneller dan de AMD op 100MHz, maar het grootste voordeel vind ik, dat ie op 115MHz FSB nog stabiel loopt, terwijl de AMD chipset meestal al niet meer helemaal stabiel is boven de 105MHz FSB. Bovendien kan er PC-100 of PC-133 geheugen in.

On-the-fly audio:
Waarschijnlijk niet op 8x, wel op 4x.
Ik doe trouwens nooit on-the-fly, ik geef hem liever de tijd om bekraste cdtjes 100x te retryen en dus een perfecte kopie te maken, dan dat ik hem dwing er overheen te lezen vanwege de on-the-fly, en met een tik in m'n kopie wordt opgescheept. Maar goed, voor sommigen telt vier minuutjes zwaarder dan een perfecte kopie.

Verwijderd

O, en deze was ik nog vergeten:

Waarom een langzamere Athlon:
Nou, omdat ie goedkoper is natuurlijk, en met overklokken waarschijnlijk even snel kan draaien als een snellere/duurdere.

Ik heb hier een:
500@650
500@650
500@700
550@750

Duidelijk? ;)

Verwijderd

De nieuwe Asus (hoe heet die K7V) is sinds een paar dagen te bestellen via bolderhardware (of zoiets). Kijk maar eens op pricewatch. Asus gooit pas een product op de markt als het gewoon goed is, dus is dar mobo zeker het overwegen waard.
De Epox heeft weinig problemen dus hoef je niet bang te zijn dat je een proefkonijn bent.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-09 15:13
Nou, Asus gooit ook producten op de markt, waarvoor ze zich moeten schamen hoor.. Kijk maar naar de P3C-2000... Wat een baggerbord... :)
P.S. Dit neemt niet weg dat die K7V een super relaxed bordje is hoor... :P :P
Pagina: 1