Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Sinds afgelopen donderdag heeft mijn broer een nieuwe pc, met de volgende specs:
  • MSI 770-G45 - Moederbord
  • AMD Phenom II X4 945 3Ghz (Met Scythe Mugen 2 koeler)
  • Club3D HD5770
  • 4GB RAM (2x 2GB) van GeIL (deze GV34GB1333C9DC)
  • Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103
  • DvD-drive van Samsung
  • Antec Earthwatts 430Watt voeding
Hierop heeft hij een verse Windows 7 install gezet (een legale versie, bij de pc gekocht bij Azerty die de pc heeft geassembleerd). Na het OS heeft hij Office 2007 geïnstalleerd, gevolgd door de drivers die bij de videokaart geleverd waren en Windows laten updaten. Vervolgens zijn de nodige bestanden (muziek, films) overgezet en is Steam geïnstalleerd.

Vanaf vorige week vrijdag 3 september geeft de pc echter random crashes, en wil de pc vanaf een 'koude start' niet goed doorstarten. Windows geeft dan aan dat er een fout in de installatie zit en dat er een systeemherstel wordt uitgevoerd. Gisteren is de pc een paar keer gecrasht tijdens het spelen van Red Alert 3 en Duals of the Planeswalkers op Steam.

Om het verhaal nog net iets complexer te maken, het gaat om de pc van mijn broer - ik post vanaf een andere locatie dan waar de pc staat. Ik kan dus niet fysiek iets veranderen aan de pc.

Wel heb ik mijn broer gevraagd om een aantal log-bestanden te verzamelen, en een post te openen op Sevenforums.com (hier). Aan deze post zitten ook de bestanden.

Uit de reactie op dat forum wordt gesuggereerd dat een hardware probleem waarschijnlijk is. Dat lijkt mij op zich ook, aangezien de problemen zich voordeden vanaf een verse installatie van Windows 7. Voorgesteld op Sevenforums werd om memtest te draaien.

Gisteravond heeft mijn broer 4 passes gekregen op memtest, met beide geheugen modules in het moederbord. Er zijn dus geen fouten gevonden.

Zojuist begreep ik dat er bij het opstarten weer een foutmelding werd gegeven, met een 0x0000007e stop-code.
Uit dit topic (hier) haal ik dat de "7e" code vaak met een display driver te maken heeft.

Mijn broer heeft zelf niet genoeg vertrouwen in zijn technisch inzicht om zelf met hardware te gaan rommelen (bv. even de videokaart ontkoppelen), is voor hem de enige optie terugsturen naar Azerty voor een onderzoek daar, of een lokale pc-reperateur in de arm nemen.

Voor mij is de reistijd net even wat te veel om even heen en weer te reizen, maar ik wil natuurlijk wel weten wat er aan de hand is...
Heeft iemand hier op GoT nog een idee?
Heeft het bijvoorbeeld zin om memtest nog langer te laten draaien? In hoeverre maakt het uit dat beide modules nog in het moederbord zitten bij het detecteren van fouten voor memtest?

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:45

D4NG3R

kiwi

:)

Je hebt de PC laten bouwen, dus niet moeilijk doen. Gewoon terugsturen die handel..

Dat is eigenlijk het enige voordeel aan laten bouwen door de webshop.. Je hoeft niet uit te zoeken WAT er kapot is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [S2N]Baalberith
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-03 18:37
Hoi,

Ik lees in je text dat je een 430W voeding zou gebruiken?
Indien dit het geval is, probeer dan eens een wat zwaardere voeding, deze lijkt me dan wat
op het randje om een stabiel systeem te hebben, zeker in 3D.

Groeten,

Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:45

D4NG3R

kiwi

:)

FU2_Baalberith schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:44:
Hoi,

Ik lees in je text dat je een 430W voeding zou gebruiken?
Indien dit het geval is, probeer dan eens een wat zwaardere voeding, deze lijkt me dan wat
op het randje om een stabiel systeem te hebben, zeker in 3D.

Groeten,

Remco
Die voeding is meer als voldoende, een 350w voeding zou ook al voldoende zijn geweest..
Antec levert daarnaast A+ kwaliteit voedingen dus dat moge ook geen probleem zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
Opsturen was ook mijn advies, het was voor mijn broer alleen even onduidelijk of hij alle doosjes moest opsturen die hij van Azerty meegeleverd kreeg.

Als het goed is gaat hij de pc vandaag opsturen naar de webshop, een oplossing heeft hij nog niet kunnen vinden.

Ik vermoed wel dat er een hardware probleem is, woensdag heeft hij opnieuw Windows 7 geïnstalleerd en weer een crash gekregen bij het spelen van Red Alert 3...maar daar mag Azerty lekker mee stoeien.

Over de voeding: ik heb het er wel even bij gezet in mijn OP, maar het leek me eigenlijk niet mogelijk dat het de bron was van de ellende. Wat ik hier en op andere sites las was inderdaad dat een A-merk voeding 400 watt voldoende is voor een Phenom II + HD5770 als je niet voor overclocken gaat. En dat was niet de bedoeling bij deze pc.

Bedankt voor de reacties! Ik laat van me horen als er bericht van Azerty komt.

Update 21 september
Bericht van Azerty ontvangen: het geheugen bleek niet compatible te zijn met het moederbord.
Het geheugen wordt kosteloos vervangen en de pc terug gestuurd.

Je moet er maar opkomen...

[ Voor 11% gewijzigd door pkopf op 21-09-2010 12:25 . Reden: bericht van Azerty gekomen ]

Anoniem: 109609

Nou dat is fijn om te lezen, ik heb namelijk ook sinds korte tijd een vergelijkbare hardware setup. Moederbord, geheugen en Videokaart hetzelfde.

Ook ik had last van rare crashes en bsod's. Eerst dacht ik dat een van de geheugen modules kapot was, maar nadat ik het geheugen terugschroefde naar 800 MHz waren veel problemen voorbij. Dus toen dacht ik inderdaad ook dat het waarschijnlijk een incompatibiliteitsprobleem is met het moederbord.

Nu ik dit gelezen heb, hoef ik dus ook aan mijn conclusie niet meer te twijfelen. Werd gek van het zoeken naar mogelijke oorzaken.

• pkopf
Nou dat is precies de reden waarom ik nog even de update post!
Goed om te horen dat iemand anders er nog wat aan heeft. Je kan je inderdaad een breuk zoeken naar welke onderdelen kapot zijn...

Pagina: 1