SATA kaart probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-07-2022
Beste Tweakers,
Pas lid en nu al een probleem...
ik heb een half jaar geleden een PCI kaartje gekocht met twee SATA poorten.
Daar heb ik al die tijd een SATA harddisk aan gehad.
Dat ging goed.
Nu kocht ik een tweede SATA schijf en die was niet zichtbaar.
Na wisselen van de kabels zag ik de nieuwe schijf wel en de oude niet.
Er leek iets stuk of zo.
Er ontbreken idd twee kleine condensatortjes naar de SATA poort
Die zijn er kennelijk afgestoten/gevallen
Ik kan natuurlijk twee condensatortjes kopen en die er op solderen, maar wat moet de waarde zijn?
1 nano of 100 pico of zo verwacht ik, maar wie weet wat daar in de regel moet zitten?
Met mijn universeelmeter (zit een C meter op) meet ik niets als ik meet aan de C-tjes die op de werkende poort zitten.

Groet van Freerk Jongsma

[ Voor 4% gewijzigd door freerk op 07-09-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

het zou wel handig zijn als we zouden weten om welke hardware het gaat... Foto's doen ook wonderen, en weet je zeker dat het geen kabelbreuk betreft?

Als je de condensatoren hebt, heb je nog wel wat soldeerskills nodig om het er fatsoenlijk op te krijgen. Dat ligt natuurlijk ook aan de positie en grootte van de condensatoren :).

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens met M2M. Vervang eerst eens de kabels en kijk wat er dan gebeurt. Als je er zo stellig van bent dat er 2 condensatoren ontbreken en de kaart is slechts een half jaar oud, dan lijkt het mij een kwestie van garantie, mits deze nieuw bij een winkel of webshop is gekocht. Daarnaast zou ik zelf niet proberen om er condenstatoren op te solderen, tenzij je echt weet dat je het kan en weet dat je de goede condensatoren hebt. Een nieuwe 2 poorts Sata controller is niet zo duur, mocht het geen garantie kwestie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Condensators stoot je niet zomaar van een printplaat af. Als je zeker weet dat ze er hebben gezeten (een markering op de printplaat hoeft niet te zeggen dat ze daar hoorden te zitten) kun je jezelf het beste de moeite besparen en voor drie tientjes een nieuwe kaart halen :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-07-2022
zoals je ziet in mijn vraag heb ik kabelbreuk al geëlimineerd door te wisselen.
Onder de loep kon ik zien dat de condensatoren er waarschijnlijk tijdens het uitharden van de tin al waren afgeveegd. Als die kaarten nog gewoon te koop waren had ik op basis van garantie ook een nieuwe gekregen.
Hier kan ik ze niet meer kopen.
Maar intussen niet stil gezeten.
Ik heb wat condensatortjes gehaald die er op leken en er twee van 1 nF opgezet.
Dat valt idd niet mee met dat SMD spul. Het blijft aan je bout plakken en je moet het met een lucifer of zo terugdrukken.
De kaart was toen zichtbaar. Wel grappig, hij melde zich bij het booten met de correcte naam, maar met een schijfinhoud van 2900G (moest 500G zijn). Er weer afgehaald en een paar van 100 pF opgezet (10 x kleiner dus)
Toen deed ie het goed. Ook een testprogramma gaf geen verschil tussen beide poorten te zien.

maar toch bedankt voor jullie reacties

Groet van Freerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

:D Tweaking to the max. Nice work d:)b

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

_/-\o_ _/-\o_

en deze:
Na wisselen van de kabels zag ik de nieuwe schijf wel en de oude niet.
maakte het verhaal een beetje onduidelijk. Het leek haast wel alsof je kabelbreuk als schuldige aan kon wijzen ipv te elimineren.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petje af Freerk, ik zou er niet aan beginnen (ben absoluut geen ster met een soldeerbout!). Hooguit om stroomkabels te vertinnen, maar daar houdt het eigenlijk op.
2900G? Wow, als die dat ook nog echt op zou slaan!
Pagina: 1