Toon posts:

Moederbord dood? Comp. doet niks meer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo jongens,

Ik weet niet of jullie me kunnen helpen met nog een extra checklist, maar ik heb geloof ik alles geprobeerd. Kunnen jullie mij zeggen in wat voor situatie een moederbord zéker response moet geven, tenzij die helemaal dood is?
Mijn moeder wilde namelijk een lamp maken en heeft daarom de stroom uitgeschakeld. Dit deed ze terwijl de computer nog aan stond. Het is nog wel is eerder gebeurd, maar ik kreeg dan hoogstens een foutmelding dat die verkeerd was afgesloten. Maar nu reageert de computer helemaal nergens meer op na het incident.

Geheugen: 2x DDR 2 800 Mhz van team elite
Mobo: GigaByte GA-P35-DS3R
Graka: 8800 GT 512 MB
Proc: Intel Core 2 Duo E8400
HD: 2x Samsung Spinpoint 7200 Rpm

Nu heb ik de voeding getest en die doet het nog gewoon (ook met een andere voeding geprobeerd). Mobo met alleen een reepje geheugen en videokaart aangesloten, maar geen enkele reactie. Geen biep, geen fans gaan draaien, helemaal niks. Power button op het f-panel handmatig met een schroevendraaier geprobeerd te starten. Batterij uit mobo gehaald en weer terug geplaatst.
Kan ik er vanuit gaan dat als ik geen enkele response krijg, zelfs geen lampjes, biepjes of fans die gaan draaien, dat het mobo kapot is?

Bij voorbaat dank,
Jordy

Edit: En de stroom is inmiddels wel weer ingeschakeld. ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:38
Ja, maar zeker weten doe je het pas door onderdelen uit te wisselen, zie ook: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verwijderd

Topicstarter
Ja die had ik doorgelopen, maar als er helemaal niks gebeurd dan houdt het snel op. Ik bedoel, een kapotte videokaart bijv. zorgt er toch niet voor dat er niks meer gebeurd? Ik kan me herinneren dat ik m'n graka ooit verkeerd had aangesloten en het resultaat was dat ik geen beeld had. Er gingen wel fans draaien en lampjes branden. Voeding doet het gewoon, dus dan neem ik aan dat het mobo dood is.
Ik kan het niet uitstaan dat er helemaal niks gebeurd. Geef dan iig een fouttoon of zo :p

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Het lijkt er idd op dat je Mobo is overleden.

Wat gebeurt er als je de PSU hebt aangesloten op je mobo ?

Staat je PSU wel ingeschakeld.
Vaak zit er een power LED op zowel je mobo als je PSU die gaat branden als je de PSU inschakelt.
Als de PSU inschakeld gaat de PSU fan meestal draaien.

Als de PSU wel werkt zou de PSU power LED aan moeten gaan.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Ik heb pasgeleden een bord opgeblazen met een ietwat onverstandige overclock, toen kon ik ook CMOS clearen en knopjes drukken tot ik een ons woog. Opvallend was dat USB devices wel power uit het bord trokken wanneer de voeding aan stond, want ik had zo'n duffe muis met ledjes, die gewoon brandden wanneer de stroom op het moederbord stond. Maar het bord was zo dood als een pier.

Dat lijkt me bij jou ook het geval, want als je PSU niet gaar is maar de boel niet start zoals jij het beschrijft, wijst alles eigenlijk op het bord.

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Het lijkt er idd op dat door de het wegvallen van de netspanning de voeding uitgevallen is en het moederbord mee de dieperik ingetrokken heeft.
Dit gebreurt wel vaker, maar normaal gezien enkel bij de goedkopere merken. Die hebben daar geen beveiligingen voor ingebouwd.
Van welk merk is de betreffende voeding?

Maar als het mobo met juist de cpu, 1 latje geheugen en graka niks doet, ja, dan is het vrij zeker dat het stuk is...

[ Voor 25% gewijzigd door Tweaker36 op 07-09-2010 20:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een voeding van een coolermaster en een paar dagen oude voeding van be quiet! respectievelijk 620W en 530W. Maar beide d.m.v een paperclipje getest en ze gaan gewoon aan. Ze doen alleen niks als ik ze aansluit op het mobo zoals YVG vraagt. Ook het ledje gaat niet branden. (ledje gaat wel branden met de paperclip).
Dan moet ik hem maar opsturen. Valt gelukkig binnen de garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, als ik jullie nog even op de hoogte mag houden. Ik had het hele moederbord klaar om op te sturen. Ik dacht; toch nog even testen als die zo uit de kast is. CPU er weer in gedaan, alles aangesloten: lampjes gaan branden en fans gaan draaien. :s Af en toe snap ik niets van computers. Het enige wat ik veranderd heb is de CPU die ik eruit had gehaald en weer terug heb gedaan. Ik zal hem zometeen weer inbouwen en kijken of alles echt werkt. Eerst even koelpasta kopen :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik je verhaal zo lees kan het niet opstarten door van alles komen. Als een systeem niet op start hoeft dat niet per se aan het mobo te liggen, de cpu, gpu, psu of geheugen kunnen ook de schuldige zijn. Vandaar de tip om de troubleshooter helemaal door te lopen (en ook daadwerkelijk de onderdelen te vervangen).

Verwijderd

Topicstarter
Ja alleen heb ik nu niets vervangen :p Maar ik had dan ook niet een stapeltje processors liggen om mee te testen. En ik dacht dat een moederbord wel enige response moest geven, ook al is er een onderdeel niet helemaal in orde. Maar het uitvallen van de stroom kan ik niet koppelen aan een CPU die er alleen even uit is gehaald en er weer in is gedaan.

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
EDIT: eerst lezen! I suck, sorry 8)7

[ Voor 96% gewijzigd door Xtrafris op 11-09-2010 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi jongens,

Ik zou graag nog een laatste kick willen geven aan dit topic, want ik heb nog één probleempje. Het ging nu namelijk als volgt:

*Moederbord op een plankje met geheugen en GPU aangesloten > Dat deed het
*Moederbord in de computer gebouwd met alles erop en eraan > Deed niks meer
*Geheugen en GPU eruit gehaald > Startte steeds om de 3 sec. opnieuw op.
*Nu vandaag weer kaal op een plankje gelegd > Deed het weer
*Weer ingebouwd > Doet niks meer
*Moederbordschroefjes eruit gehaald en los in de kast laten liggen > Rara hij doet het weer

En daar moet ik bij zeggen dat als ik even tegen het geheugen tikte of iets dergelijks, dat die dan opeens weer aan ging, maar het na 3 sec. toch weer opgaf. Of hij ging zelfs zomaar uit niets aan.
Nu denk ik dus dat die op een of andere manier kortsluiting maakt met de kast of iets dergelijks, maar ik zie echt niets wat daar op kan duiden. Ik gebruik gewoon de schroefjes die bij het de kast zaten (CM 690), en zo heeft die er ook 2 jaar lang ingezeten. Er zit geen verhoging in de kast zodat die los van de bodem komt, dus het moederbord ligt gewoon met de gehele achterkant tegen de kast aan. Ik vind het gek dat die nu opeens moeilijk begint te doen. Heeft iemand misschien ervaring met deze kast, of weet iemand een oplossing?

Misschien moet ik ook nog melden dat als het moederbord in de kast ligt en ik schroef hem helemaal vast (dus alle gaten in het moederbord liggen gewoon mooi recht boven die van de kast), dan zit het mobo vrij scheef tegen het I/O panel aan. De aansluiting van het toetsenbord zit daarom voor de helft achter ijzer verstopt, en er zit een flinke ruimte tussen de USB aansluitingen en de kast.
Maar zo heeft het ook altijd al gezeten en het kan ook niet anders, want zoals ik al zei, alle schroefjes zitten er gewoon recht in.

Ik weet dat het moeilijk is om hier iets nuttigs over te zeggen, maar misschien heeft iemand een idee.

Dank.

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Lol, ik neem aan dat je de 'spacers' die je bij je kast krijgt (schroefjes waar bovenop weer een schroefje in kan) wel hebt gebruikt? *zeg dat het zo is :P*

Maar als je ze niet gebruikt zou dat een verklaring kunnen zijn voor al je problemen...

Dus, foto's zegen meer dan 1000 worden ;)

• Nielson
  • Laatst online: 08:38
Er zit geen verhoging in de kast zodat die los van de bodem komt, dus het moederbord ligt gewoon met de gehele achterkant tegen de kast aan.
Of je maakt een grapje of je schrijf het niet goed op, maar mag toch aannemen dat je het bord niet rechtstreeks op de (metalen) achterplaat schroeft maar hier afstandsbusjes tussen hebt?

/edit:

^^ wat Toettoetdaan al zegt dus :)

Voor de duidelijkheid, het gaat om deze dingen, ze worden bij je pc-kast geleverd (aangezien er tussen kasten soms verschil in hoogte en schroefdraad zit) en ze horen alleen onder het mainboard waar ook daadwerkelijk een schroefgat zit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b4fuBhd68e7yzRDFBzwaHq9k/full.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Nielson op 15-09-2010 17:18 ]

• M4DMan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10-2025

M4DMan

Into disorder!

Wow, dat ga je toch niet menen he.. :P
Pagina: 1