overklokken basissysteem september 2010

Pagina: 1
Acties:

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Post het hier maar weer, weet niet waar het anders moet!

Uitgaande van het basissysteem september 2010 heb ik het volgende samengesteld. Heb nu een AMD athlon II X4 635 ( box) aangeschaft met het moederbord Asrock 880GXH-USB3. Lees dat een en ander goed is te overklokken. Wie heeft dat in deze combinatie al gedaan? Heb een voeding van 430 Watt en een behuizing: Cooler Master Elite 331 - Midtowermodel - ATX. Gaat dat overklokken met de geleverde koeling en hoever kan ik veilig gaan en wat moet ik precies in de bios aanpassen op welke waarden?
Bedankt

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Jan2002 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 16:54:
Post het hier maar weer, weet niet waar het anders moet!
Misschien hier: Overclocking & Tweaking ;)

Hoe je moet overclocken staat hier: Overclocking & Tweaking FAQ

Volgens AMD is de max temp 71 degC (uiteraard stressed), dus daar moet je onder blijven. Met de stock cooler zul je eerder de temp limiet halen dan met een custom cooler.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:48

Edmin

Crew Council

get on my horse!

• Jan2002
Heb daar gekeken en op andere sites. Als ik het goed begrijp, kan ik deze configuratie overklokken door alleen via de fsb te verhogen. Als ik overklok van 2,9 tot ongeveer 3,4 Ghz is de huidige configuratie, koeling e.d. , waarschijnlijk voldoende en hoef ik naast het verhogen van de fsb geen andere instellingen zoals voltages te veranderen! Klopt dit? Of moet ik waarschijnlijk ook andere instellingen wijzigen? Welke zouden dat kunnen zijn? Ben ik tenminste wat beter voorbereid. De stappen waarin je de fsb steeds verhoogt verschilt nogal per forum/site. Wat zijn veilige stappen? Soms lees je een eerste stap van 20 en daarna steeds 3 of 5! Graag jullie reactie!

Jan

• Cvan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05-2025
Als je er nog niet zoveel ervaring mee hebt zou ik sowieso bij kleine stapjes blijven. Begin maar eens met elke keer 5 mhz verhogen, een tijdje stressen, en als het goed gaat kun je weer verhogen met 5 mhz. Zodra je restarts, BSODs of andere rare dingen krijgt, ga je weer 5 mhz omlaag. Daarna zou ik elke keer met 1 mhz verhogen, tot je je max hebt gevonden.
Ik weet niet hoe ver je kan komen zonder het voltage te verhogen, maar zorg ervoor dat je onder die maximale temperatuur blijft. (In principe zal de temperatuur niet stijgen als je het voltage hetzelfde laat. Meer voltage = meer warmte).

Ik zou ook de multipliers en voltages in je bios allemaal van auto afhalen en op hun standaard instellingen zetten. Als je ze op auto laat staan willen moederborden nog wel eens dingen gaan veranderen tijdens het overklokken.

Let op: als je je reference clock verhoogt, gaat niet alleen je cpu sneller lopen, maar ook je cpu-northbridge en ook je geheugen. Het is dus belangrijk te weten waar de grenzen van alle onderdelen apart liggen.

Verder: Inlezen is belangrijk, je kunt je beter een tijdje goed inlezen, weten hoe alles werkt, en het in een keer goed doen.

• Jan2002
Bedankt voor je reactie. Ik heb al gezien dat deze processor succesvol tot 3,7 Ghz is overgeklokt. Dit wel met extra koeling. En zag ergens anders dat je met deze processor veilig tot 3,4 Ghz kunt gaan zonder verdere aanpassingen.

Je zegt: 'Let op: als je je reference clock verhoogt, gaat niet alleen je cpu sneller lopen, maar ook je cpu-northbridge en ook je geheugen. Het is dus belangrijk te weten waar de grenzen van alle onderdelen apart liggen.'

Ik wil tot ongeveer 3,4 GHz gaan en dus niet tot het uiterste....en zo te zien een veilige verhoging. Wat betekent dat nu voor al die grenzen met mijn samenstelling en hoe kom ik die grenzen te weten? Heb nu de volgende samenstelling.

57985 Processor - 1 x AMD Athlon II X4 635 / 2.9 GHz - Socket
AM3 - L2 2 MB ( 4 x 512 KB ) - Box € 102,84 1 € 102,84
277359 Asrock 880GXH/USB3 - Moederbord - ATX - AMD 880G -
Socket AM3 - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID 0, 1 ,5 ,10) € 84,99 1 € 84,99
94822 GeIL Value Dual Channel Kit - Geheugen - 4 GB : 2 x 2
GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10660 - CL9
- 1.5 V - niet-gebu € 79,96 1 € 79,96
286315 Sony Optiarc AD-7261S - Schijfstation - DVD±RW (±R
DL) / DVD-RAM - 24x24x12x - Serial ATA - intern - 5.25"
- beige - LightScri € 22,84 1 € 22,84
225309 Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ - Vaste
schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm
-buffer: 32 MB € 58,60 1 € 58,60
196154 Logitech Deluxe 250 - Toetsenbord - USB - zwart - VS
internationaal - oorspronkelijke fabrikant € 8,33 1 € 8,33
92111 Cooler Master Elite 331 - Midtowermodel - ATX - geen
voeding - zwart - USB/Audio € 39,57 1 € 39,57
7517 Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie -
assemblage € 59,00 1 € 59,00
222218 Logitech B110 Optical USB Mouse - Muis - optisch - 3
knop(pen) - met bekabeling - USB € 5,51 1 € 5,51
239784 Be quiet! Pure Power BQT L7-430W - Voeding ( intern ) -
ATX12V 2.3 - 430 Watt - actieve PFC € 54,98 1 € 54,98
97217 Scythe Kama Reader 2 - Kaartlezer - 42 in 1 - 3,5" ( CF
I, CF II, Geheugenplaat, MS PRO, Microdrive, MMC, SD,
SM,

Heb al veel gelezen op allerlei sites maar niet alles is mij nog duidelijk. Ik wil pas gaan overklokken als ik zeker weet wat ik ga doen. Dus reacties zijn van harte welkom.

• Cvan
Oke je wil tot 3.4 ghz. Dan hier een ruwweg wat je kunt doen:

Hier wat snelheid formules:
cpu speed = ref * cpu multiplier (de jouwe is standaard 14,5)
cpu-nb speed = ref * nb multiplier (standaard 10 geloof ik)
ht link speed = ref * ht multiplier (ook 10)
memory speed = ref * mem multiplier (jouw geheugen is 1333 mhz geheugen, dus 6.66)

De standaard ref clock is 200 mhz. Je ziet dus dat alles sneller gaat lopen als je de ref clock verhoogt.

1) Haal alle voltages van auto af, en zet ze op hun standaard waarden.
2) Verlaag alle multipliers een beetje, zodat ze onder hun normale snelheid lopen, en verhoog dan de reference clock met 5 mhz. Nu zal je cpu 5*14.5, dus ongeveer 73 mhz sneller lopen.
Draai nu prime 95 blend test een paar minuten, als hij geen errors geeft, en je pc herstart niet, geen bsod, dan kun je hem verder verhogen.
3) Verhoog je ref clock in stapjes tot je je gewenste niveau hebt gehaald (3400 / 14.5 = ongeveer 235 mhz.) Controleer elke keer met prime 95 blend test hoe het gaat, en zorg ervoor dat de andere onderdelen die ik eerder noemde niet boven hun normale snelheid komen. Houd de temperatuur van je cpu ook in de gaten.
4) Nu komt het saaie: als je de 3.4 ghz hebt bereikt, zul je moeten testen of je cpu nu 100% stabiel is. Sommigen adviseren om 8 uur prime blend te draaien, anderen 20 runs intel burn test en 3 uur prime blend.
Is die stabiel? Mooi, is die het niet, zul je je voltage moeten verhogen, of de ref clock moeten verlagen.

5) Nu je de cpu stabiel hebt, kun je je nb multiplier omhoog doen. 235 * 8 = 1880 mhz, dus dat moet stabiel zijn. Je kunt ook *9 en *10 proberen. Waarschijnlijk is dit wel stabiel, zo niet dan kun je dus of een lagere multiplier kiezen, of je kunt het cpu - nb voltage iets verhogen. (nota bene: ik weet niet of jouw moederbord het cpu-nb voltage kan verhogen.) Je kunt nu het beste een tijdje (3 uur) prime95 testen met de blend instelling, of klik blend aan, dan custom, en verander de min en max size in 512 k, deze schijnt de nb het hardste te stressen.

6) Ht - link speed overklokken heeft geen nut voor de prestaties, dus hou die zo dicht mogelijk bij de 2000. Als je het teveel verhoogt wordt het alleen maar instabiel, en krijg je geeneens prestatie winst. Ik houd hem zelf altijd onder de 2000, maar 9*235 kan waarschijnlijk wel.

7) Nu je geheugen, dit gaat wss niet de 235 * 6.66 trekken, niet zonder een voltage verhoging. Ik raad je dus aan die met een 5.33 multiplier te draaien (de 1066 stand). Je kunt daarna nog proberen de latencies iets te verlagen, maar daar ga ik nu niet op in, de post is nu al lang genoeg.

Als je de onderdelen dus een voor een overclocked, en het met rustige stapjes doet, dan kan het eigenlijk niet mis gaan.

Ik hoop dat ik niks vergeten ben, als je nog vragen hebt, vraag maar. Ik heb beneden hetzelfde mobo staan, dus als je bepaalde dingen in het bios niet vind kun je dat ook even vragen.

Oja nog 1 ding, zorg ervoor dat je asynchroon overclocked. Jouw mobo heeft een ingebouwde grafische chip, die moet je natuurlijk niet overklokken als je de ref verhoogt. Ergens in het bios staat async ofzo.

• Jan2002
Ik krijg de pc waarschijnlijk volgende week en kan nu dus nog niet in de bios kijken. Maar als ik je goed begrijp ga je telkens bij elke stap terug naar de bios om de fsb iets op te voeren en daarna start je windows weer om te stressen?

Gekke vraag misschien maar waarom overklok je in stapjes en niet ineens de veilige volle mep.?

Bij 2 zeg je: Verlaag alle multipliers een beetje',
Waarom doe je dat, en welke multipliers zijn dat en wat is een beetje: bv 1%?

Bij 7 zeg je: Nu je geheugen, dit gaat wss niet de 235 * 6.66 trekken, niet zonder een voltage verhoging. Ik raad je dus aan die met een 5.33 multiplier te draaien (de 1066 stand)...Dit begrijp ik nog niet helemaal. Zal straks eens in de bios kijken. In niet alle sites wordt het geheugen genoemd om ook te 'overklokken'!

Wist niet dat er nog zoveel bij komt kijken.
bedankt,
Jan

• Cvan
Jan2002 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 20:53:
Ik krijg de pc waarschijnlijk volgende week en kan nu dus nog niet in de bios kijken. Maar als ik je goed begrijp ga je telkens bij elke stap terug naar de bios om de fsb iets op te voeren en daarna start je windows weer om te stressen?
Ja inderdaad, er zijn tools om in windows te overclocken, maar in mijn ervaring zorgen die alleen maar voor instabiliteit, dus je kunt het beter meteen goed doen, vanuit de bios.
Gekke vraag misschien maar waarom overklok je in stapjes en niet ineens de veilige volle mep.?
Omdat elke processor anders is. Als de een met het standaard voltage op 3.4 ghz kan draaien, wil dat natuurlijk niet zeggen dat jij dat ook kunt. Bij een nieuwe cpu ga ik altijd in kleine stapjes, om te weten bij welke snelheid ik het voltage moet ophogen. Aangezien jij je voltage standaard wil houden, kun je best wat hoger beginnen, maar stel jouw 20+ mhz is niet stabiel, dan ben je nog niets opgeschoten, had je beter in stapjes van 5 kunnen gaan, dan had je in ieder geval geweten wat wel stabiel is. Vergis je niet, 20 mhz * 14.5 is wel 290 mhz. Maar je kunt de eerste keer gerust 20 proberen, je cpu gaat er niet dood aan ;)
Bij 2 zeg je: Verlaag alle multipliers een beetje',
Waarom doe je dat, en welke multipliers zijn dat en wat is een beetje: bv 1%?
Omdat zodra je de ref gaat verhogen, al die andere onderdelen dus ook sneller gaan lopen. Je zet ze als het ware een versnelling lager. Waarom? Stel je gooit de ref met 30 mhz omhoog. Alles loopt sneller, en je computer blijkt onstabiel te zijn. Hoe weet jij nu welk onderdeel van je pc dat is? Je cpu? Je northbridge? Je ht link? of misschien wel je geheugen? Ze draaien allemaal sneller dan dat ze normaal doen, het kan dus van alles zijn. We verlagen alle multipliers een tandje, om er zeker van te zijn dat je cpu het goed doet, en niet de andere onderdelen je overclock verpesten.

De multipliers gaan altijd in stapjes. De cpu multiplier kan in stapjes van 0.5. Die van de nb, htlink in stapjes van 1, en je geheugen heeft een vast aantal instellingen, meestal iets van 4x, 5.33x en 6.66x. Die instellingen worden in jouw bios aangegeven met 800, 1066 en 1333. Dit is gewoon 200 (basis ref) * multiplier.

Daarom heb ik ook dat stappenplan gegeven, als je dat volgt, dan maximaliseer je eerst je cpu, dan de northbridge, dan je geheugen, een voor een. Je kunt best in een keer alles doen, maar als ie onstabiel wordt weet je nooit welk onderdeel het veroorzaakt.
Wist niet dat er nog zoveel bij komt kijken.
Tja, als je het in een keer goed wil doen wel ja. Op je moederbord zit zo'n standaard overklok functie, lekker makkelijk, maar als je het zelf doet haal je ook echt de laatste druppel uit de kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Cvan op 10-09-2010 22:20 ]

• Jan2002
Je zegt: We verlagen alle multipliers een tandje, om er zeker van te zijn dat je cpu het goed doet, en niet de andere onderdelen je overclock verpesten. Zet je de multipliers na het overklokken weer op hun oude waarde?

Ik zou eventueel ook wel een voltage iets willen verhogen om een en ander sneller te laten verlopen maar in een review ergens op internet zag ik dat dit in mijn geval waarschijnlijk niet nodig is.

Nou wacht nu nog op mijn computer en ga dan eerst eens in de bios kijken. Je hoort nog van mij.
Bedankt,
Jan

• Cvan
Jan2002 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 11:38:
Zet je de multipliers na het overklokken weer op hun oude waarde?
Dat zijn punt 5, 6 en 7. Het hoeft dus niet perse de oude waarde te zijn.
Pagina: 1