Jan2002 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 20:53:
Ik krijg de pc waarschijnlijk volgende week en kan nu dus nog niet in de bios kijken. Maar als ik je goed begrijp ga je telkens bij elke stap terug naar de bios om de fsb iets op te voeren en daarna start je windows weer om te stressen?
Ja inderdaad, er zijn tools om in windows te overclocken, maar in mijn ervaring zorgen die alleen maar voor instabiliteit, dus je kunt het beter meteen goed doen, vanuit de bios.
Omdat elke processor anders is. Als de een met het standaard voltage op 3.4 ghz kan draaien, wil dat natuurlijk niet zeggen dat jij dat ook kunt. Bij een nieuwe cpu ga ik altijd in kleine stapjes, om te weten bij welke snelheid ik het voltage moet ophogen. Aangezien jij je voltage standaard wil houden, kun je best wat hoger beginnen, maar stel jouw 20+ mhz is niet stabiel, dan ben je nog niets opgeschoten, had je beter in stapjes van 5 kunnen gaan, dan had je in ieder geval geweten wat wel stabiel is. Vergis je niet, 20 mhz * 14.5 is wel 290 mhz. Maar je kunt de eerste keer gerust 20 proberen, je cpu gaat er niet dood aan

Omdat zodra je de ref gaat verhogen, al die andere onderdelen dus ook sneller gaan lopen. Je zet ze als het ware een versnelling lager. Waarom? Stel je gooit de ref met 30 mhz omhoog. Alles loopt sneller, en je computer blijkt onstabiel te zijn. Hoe weet jij nu welk onderdeel van je pc dat is? Je cpu? Je northbridge? Je ht link? of misschien wel je geheugen? Ze draaien allemaal sneller dan dat ze normaal doen, het kan dus van alles zijn. We verlagen alle multipliers een tandje, om er zeker van te zijn dat je cpu het goed doet, en niet de andere onderdelen je overclock verpesten.
De multipliers gaan altijd in stapjes. De cpu multiplier kan in stapjes van 0.5. Die van de nb, htlink in stapjes van 1, en je geheugen heeft een vast aantal instellingen, meestal iets van 4x, 5.33x en 6.66x. Die instellingen worden in jouw bios aangegeven met 800, 1066 en 1333. Dit is gewoon 200 (basis ref) * multiplier.
Daarom heb ik ook dat stappenplan gegeven, als je dat volgt, dan maximaliseer je eerst je cpu, dan de northbridge, dan je geheugen, een voor een. Je kunt best in een keer alles doen, maar als ie onstabiel wordt weet je nooit welk onderdeel het veroorzaakt.
Tja, als je het in een keer goed wil doen wel ja. Op je moederbord zit zo'n standaard overklok functie, lekker makkelijk, maar als je het zelf doet haal je ook echt de laatste druppel uit de kan.
[
Voor 6% gewijzigd door
Cvan op 10-09-2010 22:20
]