Toon posts:

Verschil Serial ATA en Serial ATA III ?

Pagina: 1
Acties:
  • 707 views

Verwijderd

Topicstarter
Nouw mijn vraag is nu wat is het verschil tussen Serial ATA en Serial ATA III ?

Verwijderd

Je bedoelt waarschijnlijk Sata 1,5 Gbps, Sata 3,0 Gbps en Sata 6,0 Gbps? Het verschil is simpel, bij iedere stap verdubbeld de snelheid. Alleen trekken de meeste schijven de eerste versie nog niet vol.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

http://www.google.nl/sear...II&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 07-09-2010 15:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22

mendel129

Radioactivator

Bringer of heat, food and silence!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:08:
Je bedoelt waarschijnlijk Sata 1,5 Gbps, Sata 3,0 Gbps en Sata 6,0 Gbps? Het verschil is simpel, bij iedere stap verdubbeld de snelheid. Alleen trekken de meeste schijven de eerste versie nog niet vol.
Ik denk het wel hha ben niet zo helemaal thuis hierin. Dan neem ik aan dat het wel goed zit.
Me ander moederbord had een SATA 300 bus en mijn nieuwe heeft een SATA 600 bus. Dus dit is puur de snelheid waarmee data kan worden geschreven naar de hardeschijf als ik het begrijp?

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:14
Ik vind dat je dit makkelijk zelf had kunnen vinden. Voortaan even google gebruiken ajb. :)
> Wikipedia: Serial ATA#Revisions
Anders komt het forum helemaal vol te staan met dit soort simpele vraagjes en wordt het onoverzichtelijk.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:15:
[...]

Ik denk het wel hha ben niet zo helemaal thuis hierin. Dan neem ik aan dat het wel goed zit.
Me ander moederbord had een SATA 300 bus en mijn nieuwe heeft een SATA 600 bus. Dus dit is puur de snelheid waarmee data kan worden geschreven naar de hardeschijf als ik het begrijp?
Het is SATA 3Gbps en SATA 6Gbps overigens (SATA III en SATA 600 zijn in elk geval verkeerde benamingen).
Het is voor het grootste gedeelte de snelheid waarmee gelezen en geschreven kan worden. daarnaast kunnen er ook nog dingen aan de instructieset worden toevoegd (denk aan NCQ en TCQ).

Verwijderd

Topicstarter
Barleone schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:19:
Ik vind dat je dit makkelijk zelf had kunnen vinden. Voortaan even google gebruiken ajb. :)
> Wikipedia: Serial ATA#Revisions
Anders komt het forum helemaal vol te staan met dit soort simpele vraagjes en wordt het onoverzichtelijk.
Worden daar zoveel verschillende aanduidingen gebruikt, werkt verwarrend. Heb er naar gekeken maar snapte het niet of was niet zeker van de zaak of het allemaal wel het zelfde is.
Die termen op wikipedia werken vrij verwarrend voor een leuk 8)7

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:11
SataI/sata150 = 150 mb
Sata II/sata300 = 300 mb
Sata III/sata600 = 600 mb...

beetje grofweg genomen... twer_dan heeft het de exacte uitleg

• typhoon1988
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11-2025
Ja heel simpel gezegd is het inderdaad de snelheid waarmee alles doorgevoerd kan worden.
En verder is elke nieuwe versie weer backwards compatible.
Dus een sata 1 schijf zal ook op een moederbord met sata III werken.

Verwijderd

de SATA snelheid is de snelheid waarmee over de bus kan worden geschreven, ofwel: de snelheid waarmee de data bij de hdd aankomt.

je HDD schrijft/leest echter maar met ~130MB/s, alles daarboven is overkill

hoe snel is SATA2? juist: het dubele, niets om je zorgen over te maken dus.

Verwijderd

Topicstarter
typhoon1988 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:30:
Ja heel simpel gezegd is het inderdaad de snelheid waarmee alles doorgevoerd kan worden.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:32:
de SATA snelheid is de snelheid waarmee over de bus kan worden geschreven, ofwel: de snelheid waarmee de data bij de hdd aankomt.

je HDD schrijft/leest echter maar met ~130MB/s, alles daarboven is overkill

hoe snel is SATA2? juist: het dubele, niets om je zorgen over te maken dus.
Hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg _/-\o_
Ik ben weer gerust gesteld.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

typhoon1988 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:30:
Roep dat niet te hard, het zou moeten, maar er zijn genoeg gevallen waarbij met name nieuwere schijven op oudere controllers nog wel eens de mist in willen gaan.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

let wel op dat sommige (oude) VIA chipsets met SATA 1.5Gbps misschien moeite kunnen hebben met SATA 3Gbps schijven. De technologie zou backwards compatable moeten zijn, maar dit is een uitzondering. Zie bijvoorbeeld hier.

[ Voor 23% gewijzigd door M2M op 07-09-2010 15:43 ]

-_-

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:14
Terw_Dan schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:36:
[...]

Roep dat niet te hard, het zou moeten, maar er zijn genoeg gevallen waarbij met name nieuwere schijven op oudere controllers nog wel eens de mist in willen gaan.
Het gaat niet zozeer om 'hard' roepen, maar vooral om 'correct' roepen ;)
Oude schijven op nieuwe moederborden zullen waarschijnlijk lopen als een zonnetje, maar nieuwe schijven op een oud 1,5Gb/s moederbord kunnen wel problemen geven.

Overigens is een handig punt om eens naar te kijken de hot-swap mogelijkheid van je moederbord. Niet alle moederborden ondersteunen hot-swap van externe SATA schijven. (ik ben zelf niet zo op de hoogte van dit specifieke punt, maar mijn pc uit 2002 heeft geen SATA hotswap.
Ik moet dus mijn pc afsluiten, externe disk eraanhangen en de pc weer opstarten.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals al gezegd gaat het hier overduidelijk over I/O Controllers, dus hoort deze vraag in Opslagmedia & I/O Controllers thuis.

Los daarvan, we verwachten op GoT dat je zelf op zoek gaat voor je een topic opent. In dit geval heb je een uiterst summiere topicstart geopend waar totaal geen eigen inzet uit blijkt. Daar komt bij dat wat je gevraagd hebt gewoon op de relevante Wikipedia-pagina te vinden is. Het is hier geen helpdesk, je bent hier echt voorbarig geweest met een topic te openen, dus gaat hij dicht (en move PMG->OM - opgeruimd staat netjes)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.