Verwijderd

Topicstarter
Mijn verstand hierover is gering en zou ik dus graag wat hulp willen,ik heb net mijn nieuwe videokaart binnen en die blijkt niet in mijn huidige moederbord te passen.
Dit is hem: http://www.mycom.nl/Products/View/271687.aspx?utm_source=tweakers&utm_medium=cpc&utm_campaign=tweakersclick

Ik had op internet gelezen dat de hogere PCI versies ook in de oude PCI 1.0 zouden passen en nu blijkt dit niet waar te zijn...

Moederbord details:
Moederbordnaam Asus P4P800-X
Expansie Slots 4 PCI, 1 AGP
CPU Type Intel Pentium 4, 2533 MHz (19 x 133)
De voeding gegevens kan ik niet vinden.

Mijn vragen zijn:
Waar moet ik nu dus op letten als ik een nieuw moederbord aanschaf?
Passen alle moederborden in alle kasten of moet ik hier ook een nieuwe voor zoeken...?

Alvast bedankt,

Pascal

Edit:
Groottefactor(Form Factor) ATX

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:01

D4NG3R

kiwi

:)

pricewatch: Asrock P4I945GC
Dit is het enige moederbord wat zowel het goede socket, als een PCI-E x2 slot heeft

Edit: Welke kast heb je? Want dit is mATX, de meeste ATX kasten ondersteunen mATX wel. Maar misschien is de jouwe een uitzondering :X

@ Hieronder, klopt. Maar lees de edit even ;)
@ 2x Hieronder, dit is het enige mobo ook in de pricewatch wat de vereisten heeft :P

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 07-09-2010 14:06 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nou het handigste is dat je een moederbord pakt wat dezelfde form factor heeft, in jou geval is dat dus ATX. Verder moet je gewoon kijken dat alle hardware ondersteund wordt door je moederbord. Dus sowieso heb je een socket nodig waar de Pentium 4 in past en een PCI-E 2.1 slot. En dan daarnaast natuurlijk ervoor zorgen dat de aansluiting voor jou harddisks / floppy(?) en dvd drive(s) aanwezig is. En let ook op de geheugenslots dat ze jou type geheugen ondersteunen.

@Hierboven: Die is Micro-ATX

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 07-09-2010 14:04 ]

Verwijderd

Met alleen een moederbord kom je niet ver. :)
Naar mijn weten zijn er niet veel moederborden die ondersteuning bieden voor de oude P4 ivm PCIe.
Edit: @ hierboven, je was me nét voor. Alleen heb ik de pricewatch niet geraadpleegd, maar mn interne databank. ^^

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2010 14:13 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Soort aansluiting: PCI Express 2.1

En jij praat over PCI. Daar zit een WEZENLIJK verschil in. PCI Express is NIET compatible met PCI. Dat zul je je eerst moeten realiseren.

Algemene Stelregel IF AGP --> NO PCI-Express. PCI express is de vervanger (sorry voor het recht toe recht aan vloeken in de kerk) van AGP.

Verdiep je eens goed in de verschillende standaarden die er zijn.

ISA.... echte oldie niet meer te vinden ;)
VLB ookwel VESA Local BUS. Was een uitbreiding op het ISA slot. Nut was en is mij nog steeds niet duidelijk ;)
PCI.... Was een mooie standaard maar raakt steeds meer uitgestorven.
AGP.... Was in het leven geroepen omdat PCI een te kleine bandbreedte had voor al het nieuwe grafische geweld
PCI-X Vooral te vinden in de servermarkt, voor thuisgebruikers ook niet echt rendabel
PCI-E Huidige standaard. 16X sloten worden meestal gebruikt voor videokaarten. X4 en X2 en X1 sloten voor allerhande apparatuur zoals geluidskaarten en controllers

Betreffende je moederbord:

Je hebt nu een ATX bord met Socket 478.

Hierin steekt Ondersteunde snelheden: DDR400 (PC3200) geheugen. Dus je gaat op zoek naar een moederbord:
Formaat ATX (ookwel Groottefactor(Form Factor) ATX)
socket 478
Geheugen DDR1 (ook wel DDR400 of PC3200)
Met 1 PCI-EXPRESS slot

Verder moet je in je computer kijken welke kaarten er nog meer in zitten en daar rekening mee houden...

@ ajakkes: als jij had gekeken naar het moederbord, had je gezien dat er reeds SATA poorten opzitten..... ;)

[ Voor 100% gewijzigd door muppet99 op 07-09-2010 14:31 ]

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
(Ben nog aan het lezen) Even snel tussen door : Groottefactor(Form Factor) ATX

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05-2025

ajakkes

👑

@ D4NG3R NL
Als je naar de link gekeken had had je gezien dat hij niet praat over een PCI-e 2x kaart maar over een PCI-e v2.1 kaart. DIT is een groot verschil

PCI is iets anders als PCI-e

@ TS
Op de nieuwe moederboarden zit meestal een aantal PCI-e poorten. Waarvan er meestal 1 of 2 PCI-e 16x zijn.

Of de PCI-e VERSIE 1 of 2.1 backwards compatible zijn weet ik niet maar is hier ook niet de issue.

Wat je kan doen is een AGP video kaart kopen of een Moederboard met een PCI-e 16x slot waar de rest van je hardware op past. Als je voor deze laatste optie gaat moet je kijken naar je geheugen. Is dit DDR DDR2 DDR3. Hoeveel IDE aansluitingen heb je nodig. Vroeger waren alle harde schijven en CD-ROM drives IDE en kon je 4 van deze apparaten op je moederboard prikken. Tegenwoordig passen er meestal nog maar 2 IDE apparaten op en zal de rest SATA moeten zijn. Past je huidige Processor in de socket van het moederboard. Kan je voeding alle componenten voeden. En past het allemaal in je kast.

Ik denk dat een nieuw moederboard bij jou gelijk staat aan een groot deel van de hardware vernieuwen. Wat geen verkeerde keuze is maar toch een ander prijskaartje heeft dan het kopen van een AGP video kaart om weer een korte tijd vooruit te kunnen.

Edit:
@ Ik denk dat formfactor de laatste te overwinnen drempel is.

👑

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 13:38
Ik vermoed dat je een nieuwe videokaart hebt gekocht om je computer sneller te maken. Alleen zal dat niet echt veel helpen aangezien de rest van de hardware dusdanig oud is dat je er niet veel mee zal opschieten.
Dan kan je beter zowel het moederbord, processor, geheugen vervangen of als dit niet het geval is (bijv. je videokaart kapot is) dan op vraag en aanbod kijken. Daar komt regelmatig nog een agp kaart voorbij of een nieuwe kaart:
http://dollarshops.eu/pro...rice&filter.Interface=AGP

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05-2025

ajakkes

👑

Of de tweakers pricewatch gebruiken: videokaarten die op je huidige moederbord passen, al weet ik niet 100% zeker of PCI 3.0 geschikt is.

👑

Pagina: 1