Drukken van 100 a 200 CD's, tussen wal en schip?

Pagina: 1
Acties:

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-12 19:08
Goedemiddag allemaal,

Reeds geruime tijd ben ik bij mijn muziekvereniging lid van de commissie die de opnames verzorgt en doe daar ook de CD-productie, dus branden, labelen, boxen etc. Voor de meeste concerten (2 a 3 keer per jaar) worden rond de 100 CDs geproduceerd. Dit wordt momenteel gedaan door het drukwerk te laten drukken, branden doen we zelf en labels halen we door een laserprinter. Nu geeft dit geen mooi resultaat, de labels zijn duidelijk minder mooi dan het overige drukwerk en ik wil het naar een hoger niveau tillen. :)

Ik kan echter geen drukker vinden die CD-labels drukt. Ik heb ook een paar drukkers benaderd om te vragen of het kon, maar blijkbaar is het niet mogelijk. CD-labels zijn sowieso sub-optimaal omdat ze los kunnen laten, maar printable CDs is teveel werk en ik weet eigenlijk niet wat de opties voor thermisch printen zijn. Het liefst zou ik het branden en printen uitbesteden maar voor 100 a 200 CDs is dat te duur.

Dus, wat kan ik het beste doen? Moet ik vrolijk mijn labels blijven printen, weet iemand een drukker voor labels of is er een goedkope optie voor het branden+drukken van CDs? Of kan het geheel veel beter anders aanpakken?

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-12 17:36
Wat is de prijs die je nu hebt per CD dan? Ik zou even in m'n administratie moeten duiken, maar voor een aantal bands laat ik normaal gesproken CD's persen in Polen. Dat zijn dan wel batches van 500, uiteraard wel met artwork en heel de bende.

Je moet ongeveer uitgang van 1,00 tot 1,50 per CD in dergelijke oplages, beetje afhankelijk van hoeveel kleuren artwork en hoeveel kleuren op de CD zelf. Full colour is nou eenmaal prijzig.

[ Voor 28% gewijzigd door ConZito op 07-09-2010 13:37 ]

• ktf
Het 'boekje' van 4 kantjes van 12*12 (4/1) en een rug (4/0) is bij een oplage van 100 € 1,03, CDs zijn 20 cent per stuk, labels 15 cent, doosje 25 cent. Dat maakt € 1,63 per CD als we ze allemaal verkopen. Voor zover ik in Nederland heb kunnen vinden is het niet goedkoper te krijgen dan 3 euro per CD, alles bij elkaar, bij dergelijke oplages.

[ Voor 4% gewijzigd door ktf op 07-09-2010 14:44 ]

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:09

dodo79

witte dikke tonnie

koop een brandrobot??
Die hebben wij hier ook staan.
Die brand je cd's en print ze daarna helemaal automatisch.

Aangezien jullie dit schijnbaar vaker doen is het op de lange termijn wel lonend.
http://www.primera.com/bravose_disc_publisher.html

omdat het kan!

• ktf
dodo79 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:00:
Aangezien jullie dit schijnbaar vaker doen is het op de lange termijn wel lonend.
Dat hebben we ook overwogen, maar is veel te duur. Zoals ik aangaf doen we meestal 2 tot 3x per jaar batches van 100 stuks, als we voor branden en labelen 1 euro aanhouden (lijkt me redelijk, momenteel kost het niks) dan duurt het alsnog 5 jaar nodig om het terug te verdienen! Dat loont dus duidelijk niet en daarbij heeft de vereniging daar gewoon geen geld voor.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-12 17:36
Maar 1 euro per CD is dus vrij normaal, veel goedkoper kan het niet.

Verwijderd

tja

voor niks gaat de zon op, dan zal je het toch bij iets minder mooi moeten laten

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan voor de cd's ook kijken naar Lightscribe. Mogelijk is dat een clean en goedkoop alternatief.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:18

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou sorry hoor, als ik het tegen een kostprijs van zeg 2-3 euro professioneel kan laten doen (lees, net cd'tje, geen gekloot met labels net boekje etc) ga ik echt niet voor 1 euro per cd kostprijs en heeeel veeel manuren zelf een suboptimaal cd'tje met labels en dergelijke bij elkaar lopen kloten hoor.

Aannames zijn fataal.

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:12
Zoiets als een cd label robot hoeft toch niet duur te zijn?

Voor 2 à 300 cd's per jaar heb met €1,- extra per CD dat ding (de goedkoopste + supplies, zo'n 1500 euro) dat ding met 5 jaar terug verdiend. En dan heb je netjes direct op je CD geprintte labels, wat de uitstraling en dus hopelijk ook de verkopen positief beinvloeden... ;)

[ Voor 2% gewijzigd door bramseltje op 07-09-2010 16:43 . Reden: rekenen is moeilijk... ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het kost inderdaad geld als het er beter uit moet zien. Je zou het nog in China kunnen laten drukken, daar doen ze het goedkoper, maar 200 stuks is zo te zien wat weinig voor de meeste fabrieken daar (de meeste willen een minimale afname van 1000 tot 5000 stuks).

Deze lijkt ook batches van 100 te accepteren: http://www.alibaba.com/pr...120mm_CD_Replication.html

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:04

Skef

Ik scheer.me

Je kunt de cd's evt. ook al kant-en-klaar bedrukt bestellen? Dan zou je er bijvoorbeeld 1000 ineens kunnen bestellen met een algemene opdruk, en deze voor meerdere series gebruiken?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• ktf
Maar 1 euro per CD is dus vrij normaal, veel goedkoper kan het niet.
Het probleem was dat dat 1 euro per CD afschrijving van de machine was, daar komt dan nog de CD, supplies, hoesjes en drukwerk anders dan het label bij. Als ik dat bij elkaar optel kom ik dus op grofweg 2,50 per CD uit.
kijken naar Lightscribe
Nee, dat is duidelijk een achteruitgang. Het branden duurt een eeuwigheid (kan ik beter de CDs zelf gaan printen) en het ziet er niet uit.
heeeel veeel manuren zelf een suboptimaal cd'tje met labels en dergelijke bij elkaar lopen kloten hoor.
Suboptimaal? Het enige suboptimale is het label, daar zocht ik een oplossing voor. Branden doen we momenteel nog één voor één, maar ik ben een tower met 5 branders aan het scripten om dat sneller te maken.
bestellen met een algemene opdruk
Nee, dat vind ik echt geen optie. Als je dan 5 CDs hebt, weet je dan nog welke welke was?
hopelijk ook de verkopen positief beinvloeden...
Er wordt toch alleen maar aan de leden verkocht, dus verkopen positief beinvloeden is geen punt. Op zich is het ook niet zo belangrijk, ik vind het alleen zo stom dat alles mooi wordt gemaakt, maar de labels beter kunnen. Gewoon purisme/perfectionisme van mij, ik heb er nog nooit iemand over horen klagen ofzo.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:18

GaMeOvEr

Is een hork.

ktf schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:11:
[...]
Suboptimaal? Het enige suboptimale is het label, daar zocht ik een oplossing voor. Branden doen we momenteel nog één voor één, maar ik ben een tower met 5 branders aan het scripten om dat sneller te maken.
Nee hoor. Niet alleen het label, ook het feit dat je CD-R krijgt ipv een geperste CD. CD-R'en zijn krasgevoeliger, en gevoelig voor cd rot.

Aannames zijn fataal.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Het probleem was dat dat 1 euro per CD afschrijving van de machine was, daar komt dan nog de CD, supplies, hoesjes en drukwerk anders dan het label bij. Als ik dat bij elkaar optel kom ik dus op grofweg 2,50 per CD uit.

[...]

Nee, dat is duidelijk een achteruitgang. Het branden duurt een eeuwigheid (kan ik beter de CDs zelf gaan printen) en het ziet er niet uit.

[...]

[...]

Nee, dat vind ik echt geen optie. Als je dan 5 CDs hebt, weet je dan nog welke welke was?

[...]

Er wordt toch alleen maar aan de leden verkocht, dus verkopen positief beinvloeden is geen punt. Op zich is het ook niet zo belangrijk, ik vind het alleen zo stom dat alles mooi wordt gemaakt, maar de labels beter kunnen. Gewoon purisme/perfectionisme van mij, ik heb er nog nooit iemand over horen klagen ofzo.
Maar heb je ook naar China gekeken? Opsturen kunnen die gasten het bijna gratis omdat Hongkongpost bedrijven sponsort daar. Voor 100 stuks zal je wel die 24 dollarcent per cd betalen.

/▌

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Er zijn toch ook inktjet printers die direct op cd's printen. Ik heb dat een keer gezien en het zag er nog best aardig uit. Nadeel is dat je telkens handmatig de nieuwe cd erin moet rammen. Nadeel is hiervan de hoge inktkosten uiteraard, maar daar ontkom je ergens toch echt niet aan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• deepbass909
  • Laatst online: 13:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ktf schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 14:42:
Het 'boekje' van 4 kantjes van 12*12 (4/1) en een rug (4/0) is bij een oplage van 100 € 1,03, CDs zijn 20 cent per stuk, labels 15 cent, doosje 25 cent. Dat maakt € 1,63 per CD als we ze allemaal verkopen. Voor zover ik in Nederland heb kunnen vinden is het niet goedkoper te krijgen dan 3 euro per CD, alles bij elkaar, bij dergelijke oplages.
Ik snap je probleem eigenlijk niet... €3 per cd is nog steeds goedkoop en er zou bij mij geen haar op m'n hoofd zijn die daarover zou twijfelen om een cd aan te schaffen... Daarnaast is €300 tot €600 voor de totale oplage best wel een schijntje, als ik eerlijk ben...

Reken het werk eens om naar manuren, kijk eens hoeveel het dan ineens kost (los van afschrijving van je apparatuur, elektra-kosten, etc).
Ik zou, om eerlijk te zijn, zelfs €5 per cd nog verdedigbaar vinden. Leden snappen echt wel dat het maken van een cd geld kost. En wil je zeker weten dat je de kosten eruit haalt, laat je ze van te voren intekenen.

Dus, tenzij je een ijzersterke reden hebt waarom je geen €3 per cd kan vragen, waarom zou je dan niet gewoon de reële kostprijs durven vragen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Marzman
  • Niet online

Marzman

deepbass909 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:29:
[...]

Ik snap je probleem eigenlijk niet... €3 per cd is nog steeds goedkoop en er zou bij mij geen haar op m'n hoofd zijn die daarover zou twijfelen om een cd aan te schaffen... Daarnaast is €300 tot €600 voor de totale oplage best wel een schijntje, als ik eerlijk ben...

Reken het werk eens om naar manuren, kijk eens hoeveel het dan ineens kost (los van afschrijving van je apparatuur, elektra-kosten, etc).
Ik zou, om eerlijk te zijn, zelfs €5 per cd nog verdedigbaar vinden. Leden snappen echt wel dat het maken van een cd geld kost. En wil je zeker weten dat je de kosten eruit haalt, laat je ze van te voren intekenen.

Dus, tenzij je een ijzersterke reden hebt waarom je geen €3 per cd kan vragen, waarom zou je dan niet gewoon de reële kostprijs durven vragen?
Als het bandjes zijn die zich willen promoten zou ik het ook wel kopen, maar als het iets is wat je zelf gemaakt hebt (met een of ander orkest ofzo, ik weet niet wat ik me er bij voor moet stellen) dan heb ik liever de mp3's of een iso. Ik kan cd's en dvd's niet eens meer afspelen in mijn huiskamer (dvdrecorder staat al een jaar niet meer aangesloten en mijn netbook en mediacenter hebben geen optical drive.

/▌

• ktf
GaMeOvEr schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:16:
Nee hoor. Niet alleen het label, ook het feit dat je CD-R krijgt ipv een geperste CD. CD-R'en zijn krasgevoeliger, en gevoelig voor cd rot.
Zijn er dan bedrijven die voor oplages onder de 300 persen? De meesten branden daar. Ik heb inderdaad niet naar China gekeken, want ik heb geen enkele ervaring met internationale handel. Wat betreft die 3 euro, het is inderdaad wel bespreekbaar om het voor meer geld uit te besteden, ik zal er nog eens goed over nadenken.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ktf schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:42:
[...]

Zijn er dan bedrijven die voor oplages onder de 300 persen? De meesten branden daar. Ik heb inderdaad niet naar China gekeken, want ik heb geen enkele ervaring met internationale handel. Wat betreft die 3 euro, het is inderdaad wel bespreekbaar om het voor meer geld uit te besteden, ik zal er nog eens goed over nadenken.
Je kan het natuurlijk gewoon een keer proberen, Gewoon een beetje mailen om te kijken wat ze kunnen bieden en op wat voor manier ze het bedrukken. Er staan nog veel meer alternatieven op die site, maar de meese werken met veel grotere batches.

100 cd's kosten dan 24 dollar, dat zit onder de 22 euro dus ook de duane doet dan niet moeilijk met extra heffingen. Als je er dan later 200 wilt kun je die vast wel in twee zendingen op laten sturen. Je moet het alleen ruim plannen met de tijd dan omdat het verzenden naar Nederland veel tijd in beslag neemt.

/▌

• Skef
  • Laatst online: 11:04

Skef

Ik scheer.me

[...]
En ze bestellen met een algemene opdruk en later alleen nog middels een inktjet-printer de titel er overheen printen dan? Dan heb je een nette, bedrukte cd waar je alleen maar een tekst bij op print na het branden...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
een paar jaar geleden heb ik iets laten bedrukken door een bedrijfje in Enschede, waar de prijs tussen de €1,56 (inktjet) en €2,09 (thermisch, full colour) zit voor het bedrukken & dupliceren voor 100 tot 250 CD's, inclusief CD en doosje.
Ik weet niet of het is wat je zoekt, ik vond het destijds een uitkomst gezien ik maar een afname van 6 CD's had.

http://www.dupliprint.nl/

[ Voor 2% gewijzigd door hans_1990 op 08-09-2010 11:00 . Reden: prijs correctie ]

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Waarom niet een goedkope printer aanschaffen die direct op CD's kan printen? Dan haal je vervolgens witte CD's waar je op kan printen en je hebt een nette goedkope oplossing.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• ktf
Skef schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 22:07:
En ze bestellen met een algemene opdruk en later alleen nog middels een inktjet-printer de titel er overheen printen dan? Dan heb je een nette, bedrukte cd waar je alleen maar een tekst bij op print na het branden...
Dan moeten ze toch weer door de printer, en dan kan ik ze net zo goed helemaal printen. Het is net leuk dat alle CDs ander artwork hebben.
Meelobee schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:24:
Waarom niet een goedkope printer aanschaffen die direct op CD's kan printen? Dan haal je vervolgens witte CD's waar je op kan printen en je hebt een nette goedkope oplossing.
Ik heb een printer die dat kan, maar dat kost gewoon veel te veel tijd. Branden kost nog meer tijd, maar dat kunnen we met 6 tegelijk doen en je kunt onderwijl nog iets anders doen, bij printen is dat veel minder. Daarbij vind ik de resultaten niet spetterend en het is niet erg kleurvast en al helemaal niet watervast. Ik had die optie eigenlijk al afgeschoten.

Ik ga me nog even verder verdiepen in buitenlands bestellen. Voor 24 cent per CD (dat is wat je betaald voor een lege spindel van 100 per CD :S) zet ik toch zo mijn vraagtekens bij de kwaliteit eigenlijk, het is wel errug goedkoop...

[ Voor 9% gewijzigd door ktf op 09-09-2010 14:06 ]

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-12 14:42
Nou ik heb een hoop Chinese CD's en DVD's Het enige is dat de nummers uit de discs gehaald worden:P Dus er zit een beschadiging op (bij het middelste rondje,dus de CD blijft gewoon leesbaar) Verder heb ik qua kwaliteit niet veel narigheid gevonden. Vraag wel of ze het willen verzenden als 'gift' Dan mag onze Douane het namelijk niet tegenhouden :D.

Ik zou het eens proberen met 100 CD's uit china. Als ze zulke kleine oplages aannemen. ik bedoel 25 euro. Als je die moet hebben wil ik die nog wel sponseren voor je vereniging. Dat is het geld niet en dus de moeite waard om te proberen. Verzendkosten komen er dan nog bij. Ik zou navragen wat dat kost. Pakketpost uit HongKong weet ik niet maar uit china is het vrij duur zodra het pakket gewicht gaat krijgen. Hun weten het vast beter :)

anders wil ik het wel een keer proberen voor je :P Maar ik weet zo gauw niet waar ik een CD of 100 van moet laten maken :P

Always look on the bright side of life.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:23

franssie

Save the albatross

een opname van vorig jaar als test? Neem ik er ook wat af voor EUR25,- - kan ik er 99 stuks pluggen op alle regionale zenders (kost me dan meer aan porto haha) want 1 voor mijn eigen cd speler :D

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-12 14:06

Stoney3K

Flatsehats!

Vergeet even één heel belangrijk ding niet:

De meeste CD-persers nemen geen opdrachten van je aan als je niet aangesloten bent bij de BUMA. Om de hele simpele reden dat ze niet mee willen werken aan muziekpiraterij, en er de kans bestaat dat een grote piraat gewoon een batch CD's bestelt met bootlegged muziek erop. ;)

Nu weet ik dat dat ongetwijfeld niet het geval is, maar een BUMA-lidmaatschap is voor persers de enige garantie dat je je eigen muziek aanbiedt. Als er op de CD coverversies van bestaande nummers staan kun je trouwens dat BUMA-lidmaatschap wel op je buik schrijven, en het kost jaarlijks de nodige euro's.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-12 14:42
Vergeet niet dat we het over China hadden ?:P Denk je echt dat ze daar ook maar met een oog naar piraterij kijken ?:O Geld verdienen is geld verdienen daar :P illegale content op die dingen of niet maakt ze niet uit hoor :'D. Als er iemand in china gaat vragen naar de oorsprong van de content. dan is het geen chinees maar zo'n domme immigrant :P

Maareh het is ook wel leuk om te horen wat voor muziek die 'muziekvereniging' maakt. Trouwens ik heb respect voor je hoor als je 3 keer in een jaar 100 CD's gaat branden. met 1 tegelijk(nu 5 tegelijk als ik het goed heb gelezen) en dan nog labeltjes maken ook,. Wat een kl*te werk zeg.

Always look on the bright side of life.

Pagina: 1