PCI-Express klopt niet helemaal (geloof ik...)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat een beetje rond te kijken in CPU-Z net en er viel me iets op voor de eerste keer, namelijk in het tabje Mainboard onder Graphic Interface staat het volgende:

Link Width: x4
Max. Supported: x16

Ik heb een ASUS P6T SE mobo met een GTX 295 (die dus PCI-E x16 kan gebruiken) in mijn bovenste slot. In de derde slot heb ik een 9400 GT zitten om mijn tweede scherm aan te sturen (ivm gamen en filmpjes kijken tegelijk, dat ging niet zo soepel op één kaart).

Mijn vraag is dus: betekent dit dat m'n 295 op x4 loopt te draaien, en eigenlijk veel sneller zou moeten kunnen dus of lees ik het gewoon verkeerd uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Het kan een foutje zijn van CPU-Z. Kijk eens in de BIOS wat daar staat. Als daar staat x16 zal het wel goed zijn. Maar ik denk dat er idd iets niet klopt. Een GTX 295 moet toch makkelijk een spelletje en een filmpje tegelijk aankunnen.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meestal leest CPU-Z het wel goed uit, als je de kaart in het andere x16 slot prikt, (de P6T heeft er sowieso 2), loopt het ding dan wel op x16? En als je je 9400 in het eerste slot stopt, draait die wel op x16?

Meestal maakt het niet zo heel veel uit, x4 is maar ietsje trager dan x16 in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 11:52

Sinester

Game Guru

Heb ik ook last van gehad, vreemd genoeg was het weer opgelost toen toen ik de videokaart en het PCI-E Slot had schoongemaakt
Toen ik dat had gedaan werkte hij weer op x16.
(ik had meteen me hele pc schoongemaakt, maar paar dagen late liep hij opeens weer op x8, zal wel stoffig zijn op me kamer 8)7 )

BTW verder nooit wat van gemerkt in games of dergelijk

Hello there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Nu, die 4x-aansluiting kost je niet zo heel veel hoor. Zie deze link. Daar hebben ze een HD5870 getest met allerhande zelfgemaakte sloten (gewoon afplakken dus). Als je een 4x-slot met een 16x-slot vergelijkt, verlies je met die kaart dan ook maar 5% gemiideld over alle resoluties.

Dit kan ook wel kloppen, want het enige dat via die bus gaat, zijn de data en commando's die de CPU naar de GPU stuurt (de GPU is altijd het slaafje van de CPU). Verder zou het nog kunnen zijn (met bijvoorbeeld PC-martelaar Metro 2033 of GTA4) dat je GPU zijn gegevens niet meer kwijtkan in zijn eigen geheugen, en daarom, via de PCI-e-bus, zijn gegevens moet dumpen in het systeemram. Dan gaat lezen, kopiëren en schrijven van die data door de GPU uiteraard weer via die PCI-e. Dat laatste levert overigens bijna altijd een onspeelbaar grote vertraging op.

Hier ('maar' 1GB) en hier (8800GT 256MB) zijn een leuke voorbeelden te vinden van kaarten die de relatieve monsterlatencies moeten ondervinden van de GPU <-> Systeem-RAM verbinding. ;)

Zo, dat weet je ook weer. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Orwell op 07-09-2010 16:37 ]