Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323021

Topicstarter
Heei,

Ik zou vorige week zou ik een aangetekende brief ontvangen van de huurcommissie met daarin een uitspraak over een zaak die ik tegen mijn huisbaas had aangespannen. Deze is echter volgens mijn huisgenoot onderschept door mijn huisbaas. Deze komt zonder toestemming wel vaker ons studentenhuis in.

Nu weet ik al dat hij niet zomaar binnen mag komen en dat je m na 3 keer sommeren te vertrekken mag aanklagen voor huisvredebreuk. Hier kunnen we nu echter weinig mee, aangezien hij dan later toch weer binnenkomt. (Slot vervangen vd voordeur is een vd laatste opties aangezien een degelijk voordeurslot zo'n 200 euro kost) We sturen m binnenkort waarschijnlijk ook nog een brief waarin we met het huis hem duidelijk maken dat hij niet meer gemachtigd is het huis binnen te komen.Hoe zouden we hem verder nog kunnen stoppen hiermee?

Ik heb ondertussen al een kopie aangevraagd die ergens deze week aan moet komen, maar alsnog vind ik het zeer erg dat hij zomaar een brief van mij had meegenomen. Nu heb ik echter vooral de vraag hoe je het onderscheppen van deze zou kunnen vatten, is dit diefstal??

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:05
Als hij het heeft meegenomen is het diefstal. Daarnaast mag hij het niet lezen wegens briefgeheim. Maar goed toon het maar aan dat hij het inderdaad heeft meegenomen of gelezen. Ik zou gewoon even wachten op de nieuwe brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik zou een aangetekende brief sturen aan de Huurcommissie met een verwijzing naar jouw zaak en mee delen dat er uitspraak zou worden gedaan, maar dat jouw huisbaas de brief heeft onderschept en weigert hem aan jou te verstrekken, zodat je graag de uitspraak per e-mail of op een ander adres wilt ontvangen (bijvoorbeeld je ouders). Dan ben je daar in elk geval van verzekerd. Bovendien krijgt de huisbaas op die manier wel een erg slechte naam.

Ten aanzien van de kwestie 'binnenkomen' is er weinig aan te doen als hij de afspraken gewoon negeert en fysiek binnendringt. Ik zou dan gewoon aangifte doen van huisvredebreuk of stalking. Dat heeft waarschijnlijk geen juridisch effect, maar het laat de huisbaas in elk geval wel zien dat het je menens is.

Overigens vind ik 200 euro voor een slot wel erg veel. Toen ik in een huurhuis een nieuw slot liet zetten was ik voor nog geen 100 euro klaar. Met een paar huisgenoten moet dat toch wel te doen zijn. Voor 25 euro de man zou ik die huisbaas op die manier wel een hak willen zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 07-09-2010 12:24 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Heb je geen mogelijkheid een aparte brievenbus op te hangen met slot er op?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

LED-Maniak schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:24:
Heb je geen mogelijkheid een aparte brievenbus op te hangen met slot er op?
Aangetekende brieven worden niet in de brievenbus gestopt, daar moet je tekenen voor ontvangst.

Maargoed.. Ik zou tevens bij de commissie een kopie van het bewijs van ontvangst opvragen.. De huurbaas heeft dus jouw handtekening nagemaakt, en zich blijkbaar voorgedaan als jou persoon.. Dat lijkt me dan op z'n minst identiteitsfraude/diefstal/whatever.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:52
Het lijkt me dat je er aangifte van kan doen:

Artikel 201

Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

edit: maar, zoals al gezegd, krijg het bewijs maar eens rond.

[ Voor 8% gewijzigd door MrAngry op 07-09-2010 12:30 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcd87
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bij een aangetekende brief moet de ontvangende partij toch ook tekenen? Dit zou door de verzender weer op te vragen moeten zijn. Valt op die manier niet te bewijzen dat je huisbaas de brief onderschept heeft?

Edit: spuit 11 :z

[ Voor 4% gewijzigd door bcd87 op 07-09-2010 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gimbooze schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:29:
Bij een aangetekende brief moet de ontvangende partij toch ook tekenen? Dit zou door de verzender weer op te vragen moeten zijn. Valt op die manier niet te bewijzen dat je huisbaas de brief onderschept heeft?

als je daarmee kan bewijzen dat hij inderdaad de brief heeft onderschept (iemand heeft ervoor getekend) -> dan aangifte doen van inbraak (zonder braakschade), valsheid in geschrifte (handtekening vervalsing), diefstal (van de post)

[ Voor 10% gewijzigd door JJ Le Funk op 07-09-2010 12:33 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Gimbooze schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:29:

Dat is alleen zo als je de optionele aanvullende dienst "handtekening retour" op je aangetekende zending hebt gekozen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Canaria schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:32:
[...]

Dat is alleen zo als je de optionele aanvullende dienst "handtekening retour" op je aangetekende zending hebt gekozen.
Uhm.. nee.. Met de optie handtekening retour, betaal je 1 euro meer, en krijg je zelf de ontvangstbevestiging met handtekening thuis.

Als je die optie dus niet kiest, kan je altijd nog - wel tegen betaling - de handtekening opvragen.

(In dit geval moet de huurcommissie dat dus doen)

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 07-09-2010 12:34 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Daarbij is het geen vervalsing als hij gewoon zijn eigen handtekening gezet heeft. Een huisgenoot mag tekenen voor een aangetekende brief, indien de bedoelde ontvanger niet thuis is. Dat de brief uiteindelijk bij TS moet komen lijkt me wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Huisbaas =/= huisgenoot en zéker niet automatisch gemachtigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Nee, maar om aan te tonen dat de postbode daar prima in meegegaan kan zijn en dat de huisbaas pas fraude pleegt indien hij de handtekening vervalst heeft ipv eigen handtekening te zetten. Dat de huisbaas fout zit betwist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 14:34:
Nee, maar om aan te tonen dat de postbode daar prima in meegegaan kan zijn en dat de huisbaas pas fraude pleegt indien hij de handtekening vervalst heeft ipv eigen handtekening te zetten. Dat de huisbaas fout zit betwist ik niet.
Je hebt verschillende manieren om iets aangetekend te versturen. Een postbode die enkel iets aangetekend moet afleveren, zal elke handtekening accepteren. Wie er dan tekend, maakt niet zo gek veel uit. Als de huurbaas dus tekend, of het nu een echte handtekening is, of deze terplekke verzint, dat weet de postbode natuurlijk niet.

Daarnaast kan je ook aangetekend versturen met handtekening retour incl. legitimatie. Gebeurd niet zo vaak, maar wel degelijk mogenlijk.

Je hebt dus:
Aangetekend, waarbij de handtekening opgevraagd kan worden
Aangetekend, met handtekening retour (1 euro duurder dan bovenstaande)
Aangetekend, met legitimatie. & handtekening retour

Misschien zijn er nog wel meer varianten, maar deze heb ik zelf van m'n werk uit gebruikt.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 23:06

Falcon10

Hit it i would !

Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in Belgie is aangtekende brief op naam = aan jou en niemand anders !

- Vroeger wettelijk samwonend met men ex : brief op mijn naam, ex gaat hem ophalen op postkantoor : nee mevrouw, mag niet, enkel tenzij u paspoort en achterop papiertje van aangetekend schrijven volmacht hebt staan van uw partner ( waren toen nog samen ).
- Nu, aangetekend schrijven, paspoort thuis vergeten, bankkaart laten zijn emt men naam op : niet goed.
- Nu, aangetekend schrijven op naam van men firma, ik fier met men paspoort gaan ophalen ( zat contract in voor men firma ) als eigenaar van de firma : nee meneer, oprichtingsacte van firma waarin staat dat u de firma vertegenwoordigd. Wetend dat het firma adres hetzelfde is als mijn prive adres.

Dus ik snap niet goed hoe jou huisbaas jou aangetekend schrijven van de postman/vrouw heeft kunnen krijgen. In Belgie schrijven ze het paspoortnummer op bij ontvangst + handtekening van jou ( of in geval van firma, oprichtingsactenr )

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 11:14
Verder: hoe die handtekening er precies uitziet is niet van belang, wat wel van belang is is dat de huisbaas ze gezet heeft. Als de postbode getuigt dat Jan de brief heeft aangenomen, dan maakt het niet uit of hij met Klaas getekend heeft.

Disclaimer: IANAL :)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Falcon10 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 15:51:
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in Belgie is aangtekende brief op naam = aan jou en niemand anders !
TS woont in Nederland. Aan Belgische wetgeving heeft hji niet zoveel.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is het geen optie de brief nogmaals te laten versturen en dat je die dan bij je ouders of een vriend laat bezorgen? Zo weet je zeker dat deze niet door de huisbaas onderschept kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Slot vervangen (origneel bewaren zodat jullie dat er bij vertrek - eventueel - in terug kunnen plaatsen). Dat is de meest eenvoudige oplossing. Wanneer je huisbaas je post mee neemt moet je de conclusie trekken dat hij elke fatsoensnorm naar eigen inzicht zal overtreden en een 'afspraak' of 'kennisgeving' dat hij niet langer zonder toestemming welkom is net zo goed zal overtreden.

Ik snap dat het niet leuk is dat je er geld aan uit moet geven, maar het is eigenlijk 'vrij normaal' dat je als huurder - zeker als er voorgaande huurders zijn die je niet/slecht kent - het slot van je woning, op eigen kosten, vervangt. In een studentenhuis zal je doorgaans volstaan met het vervangen van je kamerslot, maar in dit geval zou ik - gezien de omstandigheden - gezamelijk het huisslot vervangen en (eventueel) zelf ook je kamerslot.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 08-09-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
Is het geen cilinderslot dan? Alleen de cilinder vervangen kan voor 20 euro of een bedrag van die orde. Als hij het vervolgens openbreekt heb je sporen van braak, waarvan ik zeer zeker aangifte zou doen.

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 12:44

Gast1981

room with a moose!

Cartman! schreef op woensdag 08 september 2010 @ 17:04:
Is het geen optie de brief nogmaals te laten versturen en dat je die dan bij je ouders of een vriend laat bezorgen? Zo weet je zeker dat deze niet door de huisbaas onderschept kan worden.
Dacht ik ook al ja, lijkt me de meest zekere optie.
Of ga zelf bij de huurcommissie langs als dat mogelijk is.
Dan kan je ook face2face de situatie uitleggen, communiceert wel zo prettig.

Hoe je het 'jatten' van die brief ook uitlegt, het is nauwelijks te bewijzen.
Is het een idee om met de betreffende postbezorging contact op te nemen nog?
Wellicht weten zij nog iets van de afgifte en/of ondertekening, en heb je daarmee iets van bewijs.

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:28
Zoals iemand al zei heb je niks aan de handtekening, omdat een normale aangetekende brief ook door huisgenoten getekend kan worden. Dat de huisbaas daar niet woonde kan de postbode natuurlijk niet nagaan. Brieven aangetekend + legitimatie worden wel alleen aan de persoon zelf uitgereikt, maar dat waren bij mij vrijwel alleen maar Rabobank-brieven, ik neem aan dat daar pasjes of pincodes in zaten.

Verder is het natuurlijk wel illegaal dat je huisbaas de brief heeft aangenomen of meegenomen. Ik zou de sloten vervangen, en als je hem nog een extra hak wilt zetten, aangifte doen van het stelen van die brief (dan wil je de handtekening wel opvragen).

[ Voor 3% gewijzigd door GreatDictator op 15-09-2010 13:48 ]

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Pagina: 1