[Ervaringen/Advies?] Energiezuinige Quad-Core CPU

Pagina: 1
Acties:

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-02 22:27
Dag mede-Tweakers.

Al een tijdje ben ik bezig met een thuis server. Het is nu nog op papier, en kom er gewoon niet meer uit. Ik zal even uitleggen waarom.

Mijn doel is er een VMware vSphere ESXi hypervisor op te maken. Hiervoor voldoet alleen een quadcore CPU.

Maar met het oog op het klimaat, en nog belangrijker: de energierekening (ding staat 24/7 aan), moet het energiezuinig blijven. Ik heb rondgevraagd aan kennissen en iemand die een bedrijf heeft. Van de ene kant word mij Intel aanbeveeld, deze zou het langer uithouden en energie zuiniger zijn als AMD. Maar dat lijken mij fabels, want als ik kijk naar een betaalbare quadcore van Intel, heeft deze een veel hoger TDP dan AMD's zuinigste processor, en is ook nog veel duurder. Ik heb het hier over de Intel Core i5 750/AMD Athlon II x4 605e.

Ik wil nu graag iets meer investeren om de rekening betaalbaar te houden, maar het mag ook weer niet de pan uit rijzen. Een google levert niet bruikbare resultaten op: óf ze zijn veel te oud (Tom's hardware power consumption battle komt uit 2007), óf er is een peperdure videokaart in het test systeem opgenomen die het totaal energieverbruik gigantisch omhoog trekt. Uiteraard ook op GOT rondgezocht - ook outdated resultaten.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij uitsluitsel geven?

Alvast bedankt! :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ter vergelijk, ik heb een server met:

- AMD Phenom II x4 905e (65W TDP)
- 8 GB DDR2-800 RAM (4x2 OCZ)
- Asrock A785GMH met onboard HD3200)
- DAT72 SCSI drive + Adaptec U320 SCSI kaart)
- Intel Gigabit PCI NIC + onboard Gbit NIC enabled
- 4x 7200 RPM 2,5" SATA schijven tussen 100 en 120GB)
- 1x 7200RPM Samsung Spinpoint F1 1 TB
- Coolermaster 460W PSU

OS is Windows Server 2008 R2. Idle pakt dit systeem 72W, wat ik zeer netjes vind voor de hardware die erin zit. Om energie te besparen heb ik geen fans gekoppeld behalve CPU fan, en is de DVD speler niet geconnect. De CPU is zeer krachtig maar toch ook zeer zuinig, het voordeel van de e serie van AMD.

Wellicht handige referentie :)

Verwijderd

jah als ik jou was zou ik een processor nemen van de AMD e serie. die zijn krachtig en superzuinig. Succes ;)

• Joseph
Bedankt voor jullie reacties! :) Maar ik heb nog niets over Intel gehoord, en daar ben ik toch wel nieuwsgierig naar.

Iemand tipte me over hardware.info. Daar heb ik gekeken bij de e serie AMD processor. Zie hier het watt grafiekje idle.

Er is ook een ATI HD5870 opgenomen in het systeem, en toch komt de Intel Core i5 750 (ook een Quad Core) 40 watt lager uit de bus dan de "energiezuinige" AMD, met hetzelfde test systeem. Hoe kan dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Joseph op 08-09-2010 11:09 ]

Verwijderd

Exorcist schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:55:
Idle pakt dit systeem 72W, wat ik zeer netjes vind voor de hardware die erin zit.
Denk dat met een goede voeding zon 60 Watt idle ook nog wel moet kunnen. :)
Sef24 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:07:
Iemand tipte me over hardware.info. Daar heb ik gekeken bij de e serie AMD processor. Zie hier het watt grafiekje idle.

Er is ook een ATI HD5870 opgenomen in het systeem, en toch komt de Intel Core i5 750 (ook een Quad Core) 40 watt lager uit de bus dan de "energiezuinige" AMD, met hetzelfde test systeem. Hoe kan dat?
Zal wel weer een :X test (ben ik wel van hun gewend iig...) zijn, bijvoorbeeld bij AMD een onzuinig mobo nemen en bij Intel een lekker zuinig mobo. ;)

• Joseph
Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:44:
[...]

Zal wel weer een :X test (ben ik wel van hun gewend iig...) zijn, bijvoorbeeld bij AMD een onzuinig mobo nemen en bij Intel een lekker zuinig mobo. ;)
Quote van de site:
Testconfiguratie
Chipset: Intel X58 / P55 / AMD 890FX, Geheugen: 2 of 3x DDR3-1333, Videokaart: ATI Radeon HD 5870, Harddisk: WD Raptor 74GB, OS: Windows 7 x64
Dat ziet er niet energie vriendelijk uit. Maar ik zat aan iets anders te denken. Ik kwam net deze review tegen. Met deze quad core Xeon haalt de tester 48Watt idle :D

Nu mijn vragen. Om stroom te besparen wil ik een onboard grafische kaart hebben - ik gebruik die toch niet. Als ik een H55 mobo neem, zal deze Xeon x3440 er dan op werken? Op het internet lees ik tegenstrijdige berichten. En heb ik dan perse het dure ECC RAM nodig, of kan het ook zonder ECC ram? Ik zat te denken aan dit mobo.

Of is er een moederbord in de zelfde prijsklasse met een chipset die ook een Xeon aankan en zuiniger is? Uiteraard wel met onboard VGA.

Alvast bedankt alweer! :)

Verwijderd

Sef24 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:16:Als ik een H55 mobo neem, zal deze Xeon x3440 er dan op werken?
Ja, maar deze CPU heeft geen IGP, dus om de PC werkend te krijgen moet je een losse videokaart erbij nemen.
En heb ik dan perse het dure ECC RAM nodig, of kan het ook zonder ECC ram? Ik zat te denken aan dit mobo.
De ECC chip zal niet eens worden gebruikt, dus je hebt niks aan ECC geheugen.

• Joseph
Bedankt! :) Iemand nog enig idee wat een super-energiezuinige videokaart is? Ik heb zelf in mijn workstation een GeForce 8400GS en zelfs die lijkt behoorlijk wat te zuigen.

Edit: die zal alleen gebruikt worden als de server in onderhoud is, dus die hoeft niet goed te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Joseph op 08-09-2010 12:29 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sef24 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:16:
[...]

Quote van de site:

[...]

Dat ziet er niet energie vriendelijk uit. Maar ik zat aan iets anders te denken. Ik kwam net deze review tegen. Met deze quad core Xeon haalt de tester 48Watt idle :D
Maar chipset zegt niet alles over de zuinigheid. Als ik kijk naar de borden die ik de laatste tijd in handen heb gehad is MSI het zuinigst, gevolgd door Gigabyte en ver daarachter Asus. Afhankelijk van het type mobo scheelt dit soms tientallen Watts.

Verwijderd

HD2400Pro of HD5450 zijn nog aardig zuiniger.
Pagina: 1