Hoi,
Ik ben een script aan het schrijven zodat gebruikers hun alarm zelf kunnen instellen ( 1 maal per uur). Dit alarm werkt via de cron.
Ze mogen dus enkel een getal invullen tussen 0 en 59, als ze iets anders invullen, moet het script blijven vragen achter de waarde.
Ik dacht een while-loop te gebruiken, maar ik zit hier een beetje vast wanneer er een letter ipv een cijfer gebruikt wordt.
Ik heb al wat opzoekwerk verricht, en heb al het juiste statement gevonden voor in mijn if-statement. Ik heb dit eerst proberen te kopiëren naar de while-statement, maar dit geeft blijkbaar fouten
Alle hulp is welkom!
Ik ben een script aan het schrijven zodat gebruikers hun alarm zelf kunnen instellen ( 1 maal per uur). Dit alarm werkt via de cron.
Ze mogen dus enkel een getal invullen tussen 0 en 59, als ze iets anders invullen, moet het script blijven vragen achter de waarde.
Ik dacht een while-loop te gebruiken, maar ik zit hier een beetje vast wanneer er een letter ipv een cijfer gebruikt wordt.
Ik heb al wat opzoekwerk verricht, en heb al het juiste statement gevonden voor in mijn if-statement. Ik heb dit eerst proberen te kopiëren naar de while-statement, maar dit geeft blijkbaar fouten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| #!/bin/bash while [ "$B" -lt "00" ] || [ "$B" -gt "59" ] do echo "please give the alarm-threshold (a number between 0 and 59)" echo "example: 15 \n" read B if echo "$B" | grep -q -v "[^0-9]" then if [ "$B" -ge "00" ] && [ "$B" -le "59" ] then echo "" echo "threshold set to $B \n" else echo "" echo "number is not between 00 and 59 : $B" echo "threshold is not set \n" fi else echo "$B is not a number" fi done |
Alle hulp is welkom!
[ Voor 1% gewijzigd door ZodiacQ op 07-09-2010 11:32 . Reden: schrijffouten :) ]