Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

brandbestrijding computers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Brandbeveiliging rondom computers en vooral servers die altijd aanstaan wordt schromelijk onderschat. Zie bericht.

www.blikopnieuws.nl/beric...and_in_zijn_computer.html

Mijn vraag is: hoe beveilig jij je computer(s) tegen brand?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat je niet specifiek alleen je pc kan beveiliging voor brand. Alles wat kortsluiting kan maken kan brand veroorzaken. Een lamp, tv, een stopcontact, noem maar op.

Maar om antwoord te geven op je vraag: Ik beveilig niks (geen rookmelders, geen blussers, nada)

Ey!! Macarena \o/

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 10:55
Ik zuig mijn computer 1x per 3 maanden zo'n beetje uit met de stofzuiger, zorg dat de temperaturen niet boven de 70 graden uitkomen en het snachts heb ik een OFF switch gemaakt zodat alles uitgaat.
owja en natuurlijk een rookmelder in het hoogste punt van me kamer

[ Voor 14% gewijzigd door boombes op 07-09-2010 10:49 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Computers aanzich zijn niet zo brandgevaarlijk, het is op de voeding na allemaal laagspanning en de onderdelen worden niet zo warm dat er acuut brandgevaar is. Enkel de voeding werkt op 220v en daar klapt vaak als eerste de zekering eruit.

Als je aan brandbeveiliging doet lijkt het me wijzer om algemene maatregelen te nemen, zoals een brandmelders ophangen en brandblusser bij de hand hebben. De kans dat je wasmachine of wasdroger brand veroorzaakt is heel veel groter dan een thuiscomputer.

🖥️ | 🚗

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:44:
Mijn vraag is: hoe beveilig jij je computer(s) tegen brand?
Niet.

De kans dat er brand uitbreekt is dermate klein dat ik me eerder zorgen ga maken om zaken die echt brandgevaarlijk zijn (papier/karton brand heel veel beter dan PCBs).

• typhoon1988
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11 16:17
Mijn pc is inderdaad ook niet beveiligd tegen brand.
Gewoon omdat het risico te klein is om daar tijd en geld in te steken.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat het in een pc nog wel meevalt. Oude CRT tv's zijn veel brandgevaarlijker door hogere spanningen. Ik doe er niks tegen.

PC's zitten in een kleine ijzeren kast en de meeste mensen (wij zijn dan uitzonderingen) zetten hem een groot deel van de dag uit.

Servers zitten in een nog kleinere metalen kast en vaak in een ruimte waar maatregelen zijn genomen (rookmelders, blussers, proffesionele ruimtes kunnen zelfs de zuurstof wegtrekken of een stof inspuiten die dat doet).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik doe thuis niks specifiek tegen het voorkomen van brand in mijn pc's, heb natuurlijk wel maatregelen getroffen om op tijd gewaarschuwd te worden (rookmelders) of eventueel iets kleins te kunnen blussen (schuimblussertje + blusdeken).

Op mijn werk (middelbare school) hebben we zelfsluitende deuren bij de informatica-lokalen en flinke CO2-blussers. In de serverruimte zit niks extra's qua blusmiddel.
RaZ schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:47:
Maar om antwoord te geven op je vraag: Ik beveilig niks (geen rookmelders)
Niet om flauw te doen, maar hoe kun je zo laks zijn? De meeste brandslachtoffers sterven in hun slaap. Een rookmelder kost €7 en hang je in 3 minuten op. Waarom daar niet even wat tijd aan besteden?

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 07-09-2010 11:03 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-11 11:10

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik heb mijn waterkoelingssysteem als sprinkler installatie, nee niets natuurlijk. :+

Signature

Verwijderd

Topicstarter
boombes schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:48:
Ik zuig mijn computer 1x per 3 maanden zo'n beetje uit met de stofzuiger, zorg dat de temperaturen niet boven de 70 graden uitkomen en het snachts heb ik een OFF switch gemaakt zodat alles uitgaat.
owja en natuurlijk een rookmelder in het hoogste punt van me kamer
Beveiliging begint tussen de oren. Het is het minste wat je kunt doen. De meeste mensen/bedrijven zijn niet zo secuur. Ik hou het zelf ook bij, maar er zijn momenten dat ik er geen zicht op heb. Een rookmelder is goed om gewaarschuwd te worden maar voorkomt een brand helaas niet.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:54:
[...]

Niet.

De kans dat er brand uitbreekt is dermate klein dat ik me eerder zorgen ga maken om zaken die echt brandgevaarlijk zijn (papier/karton brand heel veel beter dan PCBs).
Kun je dat ook onderbouwen? Heb je de Brandweerstatistieken gelezen? (de meeste branden starten bij elektrische apparaten).

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gizz schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:02:
[...]

Niet om flauw te doen, maar hoe kun je zo laks zijn? De meeste brandslachtoffers sterven in hun slaap. Een rookmelder kost €7 en hang je in 3 minuten op. Waarom daar niet even wat tijd aan besteden?
Je hebt 2 verschillende soorten rookmelders, en dan zou je die beide moeten gebruiken.

Ik vind het idee om te sterven in m'n slaap vanwege de rook een prettiger idee dan opgesloten zitten en levend verbranden.

Een weloverwogen keuze ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:22:
[...]

Kun je dat ook onderbouwen? Heb je de Brandweerstatistieken gelezen? (de meeste branden starten bij elektrische apparaten).
Aangezien jij dit onderwerp hebt gestart, wat doe jij er allemaal aan dan? Haal jij elke avond al je verlengsnoeren en verdeeldozen uit de muur?

Als je het echt goed wil doen, moet je alles gewoon loskoppelen... Nou, denk niet dat er veel mensen zijn die dat doen. Ook een verdeeldoos met schakelaar zou je echt uit het stopcontact moeten halen (ipv enkel de knop om).

[ Voor 35% gewijzigd door RaZ op 07-09-2010 11:24 ]

Ey!! Macarena \o/

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Nu vraag ik me af of jij een CO melder hebt.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RaZ schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:22:
[...]

Je hebt 2 verschillende soorten rookmelders, en dan zou je die beide moeten gebruiken.
Klopt, optisch en met een radio-actieve bron. Maar die laatste mogen al een tijdje niet meer verkocht worden. Hoef je niet over na te denken dus.
Ik vind het idee om te sterven in m'n slaap vanwege de rook een prettiger idee dan opgesloten zitten en levend verbranden.
Het idee (en de praktijk!) van een rookmelder is juist dat je op tijd wakker wordt en gewoon je huis uit wandelt. Niet dat het vuur al tegen je slaapkamerdeur staat kloppen. Dan is je rookmelder op de gang ook al een halfuur gesmolten. Overigens ben jij allang gestikt door de rook voordat het vuur echt door je deur heen is gekomen, of je nou slaapt of wakker bent (en in je kamer blijft zitten)
kluyze schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:24:
[...]
Nu vraag ik me af of jij een CO melder hebt.
In onze huiskamer wel, want daar staat een houtkachel. Onze vrij nieuwe (half jaar oud) CV-ketel staat ergens op zolder verstopt in een apart kamertje (nog bekleed met asbest, huis uit de jaren '70 :P ) met directe ventilatie naar buiten. Daar dus niet nodig. Er hangt natuurlijk wel een rookmelder op de overloop naast het 'CV-kamertje'.

[ Voor 31% gewijzigd door Gizz op 07-09-2010 11:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:53:
Computers aanzich zijn niet zo brandgevaarlijk, het is op de voeding na allemaal laagspanning en de onderdelen worden niet zo warm dat er acuut brandgevaar is. Enkel de voeding werkt op 220v en daar klapt vaak als eerste de zekering eruit.

Als je aan brandbeveiliging doet lijkt het me wijzer om algemene maatregelen te nemen, zoals een brandmelders ophangen en brandblusser bij de hand hebben. De kans dat je wasmachine of wasdroger brand veroorzaakt is heel veel groter dan een thuiscomputer.
Waar, er zijn diverse wasmachine en vooral ook drogers oorzaak van branden. Maar dit is een "computer"forum. Dus vandaar dat ik dit probleem uitlicht.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gezond verstand. De keren dat ik kortsluiting gemaakt heb in m'n PC (al dan niet opzettelijk) heeft het nooit tot brand geleidt, simpelweg omdat de temperaturen echt niet hoog genoeg worden en de voeding er altijd nog uitklapt waardoor je de warmte ook niet meer hebt. En voor de branddriehoek heb je altijd nog zuurstof, brandstof en temperatuur nodig. Brandstof is er nauwelijks, temperaturen liggen te laag om iets te laten ontbranden, dus daar ga ik me echt niet druk om maken.

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:22:
[...]

Een weloverwogen keuze ;)

[...]

Aangezien jij dit onderwerp hebt gestart, wat doe jij er allemaal aan dan? Haal jij elke avond al je verlengsnoeren en verdeeldozen uit de muur?

Als je het echt goed wil doen, moet je alles gewoon loskoppelen... Nou, denk niet dat er veel mensen zijn die dat doen. Ook een verdeeldoos met schakelaar zou je echt uit het stopcontact moeten halen (ipv enkel de knop om).
Nee hoor, bij mij is het zoals het bij veel mensen is. Er is een rookmelder aanwezig en een blusdeken/brandbluser aanwezig. En zet de apparatuur uit als dat kan. Maar als er een brand uitbreekt en ik ben niet in de buurt oid, dan heb ik een probleem. Een rookmelder bestrijd de brand niet en ik heb al gezien dat ik de blusmaterialen niet kan bereiken in het geval dat de kamer vol rook staat.

Daarom ben ik de topic gestart.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In dat soort gevallen: je huis uit! Je kunt wel een blusinstallatie gaan aanbrengen bij je computer, tv, wasmachine, wasdroger, koffieapparaat, router, elke adapter, de afzuigkap, je oven etc. maar dat is natuurlijk vrij onrealistisch :P

Gewoon zorgen dat je op tijd gealarmeerd wordt en je huis uit kunt. Eventueel een blusmiddel paraat als je bij een beginnend brandje bent, maar dat zal alleen in uitzonderlijke gevallen ook echt zo zijn.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:44:
Brandbeveiliging rondom computers en vooral servers die altijd aanstaan wordt schromelijk onderschat. Zie bericht.
1 bericht over 1 incident, terwijl er miljoenen computers gebruikt worden in Nederland, zou ik niet "schromelijk onderschat" willen noemen.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:26:
[...]

Gezond verstand. De keren dat ik kortsluiting gemaakt heb in m'n PC (al dan niet opzettelijk) heeft het nooit tot brand geleidt, simpelweg omdat de temperaturen echt niet hoog genoeg worden en de voeding er altijd nog uitklapt waardoor je de warmte ook niet meer hebt. En voor de branddriehoek heb je altijd nog zuurstof, brandstof en temperatuur nodig. Brandstof is er nauwelijks, temperaturen liggen te laag om iets te laten ontbranden, dus daar ga ik me echt niet druk om maken.
Bij mij is de voeding er ook weleens uitgeklapt en heeft geen brand veroorzaakt, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren. Daarom heb ik een link geplaatst met een voorbeeld. Nog een:

www.nu.nl/binnenland/2289...orgcentrum-rotterdam.html

Welk gezond verstand hebben zij gehad?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:22:
[...]

En binnen de groep " Elektrische apparaten" kun je ook weer alle kanten op.. Voornamelijk lampen zijn een oorzaak, niet computers.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als het probleem is dat je de brand niet kan bestrijden als je er niet bent (logisch ook natuurlijk), kan je dat oplossen door een sprinkler-installatie. Dan heb je wel weer een ander bijkomend probleem.. Wateroverlast.. Wie zet dat ding uit, er is namelijk niemand.

Bijkomstigheid is dat er meer in de fik kan vliegen vanwege de kortsluiting door water, dus kan zelfs averechts werken.

Voor elke brand heb je zuurstof nodig. En om nu een dergelijk systeem te maken wat de zuurstof onttrekt, en de ruimte vult met co2... Het idee is simpel, de uitvoering alleen niet echt vermoed ik ;)

Ey!! Macarena \o/

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:25:
[...]

Waar, er zijn diverse wasmachine en vooral ook drogers oorzaak van branden. Maar dit is een "computer"forum. Dus vandaar dat ik dit probleem uitlicht.
Een probleem dat er waarschijnlijk niet eens is.
In het nieuwsartikel uit je startpost wordt enkel genoemd dat de brand bij die man thuis op de computerkamer is begonnen. Goede kans dus dat er een overbelaste stekkerdoos lag of dat er kortsluiting is geweest in een ander apparaat.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R NL schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:36:
[...]

En binnen de groep " Elektrische apparaten" kun je ook weer alle kanten op.. Voornamelijk lampen zijn een oorzaak, niet computers.
Het gaat om apparaten welke langdurig aanstaan. Computers is een onderdeel daarvan. Zoals eerder gezegd: wasdroger- en machines vallen daar ook onder. Bij wasdrogers is de oorzaak vaak de stof die niet weggehaald wordt. Datzelfde geldt voor computers.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RaZ schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:39:
Voor elke brand heb je zuurstof nodig. En om nu een dergelijk systeem te maken wat de zuurstof onttrekt, en de ruimte vult met co2... Het idee is simpel, de uitvoering alleen niet echt vermoed ik ;)
Bij kleine ruimtes / apparaten is het handiger om gewoon een blusautomaat op te hangen, dan een hele ruimte zuurstofvrij te krijgen. Een blusautomaat is een brandblusser die vanzelf gaat spuiten als hij te warm wordt. Neem je dan een CO2-model, dan heb je ook nog eens geen troep achteraf.

Verwijderd

Topicstarter
Als het probleem is dat je de brand niet kan bestrijden als je er niet bent (logisch ook natuurlijk), kan je dat oplossen door een sprinkler-installatie. Dan heb je wel weer een ander bijkomend probleem.. Wateroverlast.. Wie zet dat ding uit, er is namelijk niemand.

Bijkomstigheid is dat er meer in de fik kan vliegen vanwege de kortsluiting door water, dus kan zelfs averechts werken.

Ik ben al tevreden met een rookmelder waar ik een schakelaar aan koppelen, zodat de computer automatisch uitschakelt bij rook. Zoiets kan je ook toepassen op ander apparaten. Bestaat alleen niet. Wordt knutselen, want rookmelders met relais bestaat wel.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:35:
[...]

Bij mij is de voeding er ook weleens uitgeklapt en heeft geen brand veroorzaakt, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren. Daarom heb ik een link geplaatst met een voorbeeld. Nog een:

www.nu.nl/binnenland/2289...orgcentrum-rotterdam.html

Welk gezond verstand hebben zij gehad?
Tuurlijk, er kan altijd wel wat gebeuren. Maar moet ik me daar echt zorgen over gaan maken?
Dan moet ik ook altijd een helm op, kniebeschermers, elleboogbeschermers, misschien ook wel zo'n mooi motorpak, want stel dat er eens wat gebeurt.

Ik kan mezelf straks ook tegen een boom parkeren of van de trap af vallen en m'n nek breken. Het leven brengt nu eenmaal risico's met zich mee, en dat accepteer ik gewoon en ga me niet overal zorgen om maken.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:47:
[...]
Ik ben al tevreden met een rookmelder waar ik een schakelaar aan koppelen, zodat de computer automatisch uitschakelt bij rook.
Maar als iets rookt kun je er wel de stroom afhalen, maar er is natuurlijk een grote kans dat het door blijft smeulen/branden. De elektriciteit is alleen een eerste zetje om de temperatuur te verhogen.

[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 07-09-2010 11:49 ]

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-11 21:04

Op ons werk hebben we gasflessen(weet niet wat erin zit) in een ruimte naast de serverruimte die de zuurstof verdringt in geval van brand, enige nadeel is dat je dus ook niet meer kan ademen en dat lijkt me toch wel problematisch thuis. Nu zijn er zwaailichten en een alarm dus je weet wel dat je weg moet wezen maar als je thuis ligt te slapen duurt het toch wat langer.

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:46:
[...]

Bij kleine ruimtes / apparaten is het handiger om gewoon een blusautomaat op te hangen, dan een hele ruimte zuurstofvrij te krijgen. Een blusautomaat is een brandblusser die vanzelf gaat spuiten als hij te warm wordt. Neem je dan een CO2-model, dan heb je ook nog eens geen troep achteraf.
Het zijn vooral bedrijven/organisaties die een blussysteem plaatsen. Logische: daar staan vaak een concentratie computers/servers altijd aan. Hoe staan jullie daar tegenover?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:47:
[...]

Ik ben al tevreden met een rookmelder waar ik een schakelaar aan koppelen, zodat de computer automatisch uitschakelt bij rook. Zoiets kan je ook toepassen op ander apparaten. Bestaat alleen niet. Wordt knutselen, want rookmelders met relais bestaat wel.
Als het met bluetooth of iets dergelijks zou werken misschien maar ik zie het niet zitten om vanuit een rookmelder een kabel naar alle apparaten te trekken. En een rookmelder inbouwen in apparaten zal ook niet werken omdat die hoog op de muur horen te hangen.

/▌

Verwijderd

Topicstarter
Bazvv schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:51:
[...]

Op ons werk hebben we gasflessen(weet niet wat erin zit) in een ruimte naast de serverruimte die de zuurstof verdringt in geval van brand, enige nadeel is dat je dus ook niet meer kan ademen en dat lijkt me toch wel problematisch thuis. Nu zijn er zwaailichten en een alarm dus je weet wel dat je weg moet wezen maar als je thuis ligt te slapen duurt het toch wat langer.
Ik ken een dergelijk blussysteem. Maar er zijn ook systemen die per computer/rack kunnen blussen. Die blussen met veel minder blusstof waardoor je niet gelijk het loodje legt als er geblust wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:51:
[...]

Als het met bluetooth of iets dergelijks zou werken misschien maar ik zie het niet zitten om vanuit een rookmelder een kabel naar alle apparaten te trekken. En een rookmelder inbouwen in apparaten zal ook niet werken omdat die hoog op de muur horen te hangen.
Draadloos zou het mooiste zijn. Maar mijn computer staat in een kast. Daarin kan de rookmelder geplaatst worden. Draden zijn daar genoeg. :P

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Brand voorkomen in je computer is vrij eenvoudig. Koop degelijke componenten (met name de voeding is van belang) en zorg dat assemblage goed gebeurt. Verder de boel stofvrij houden en voor voldoende koeling zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:02:
Brand voorkomen in je computer is vrij eenvoudig. Koop degelijke componenten (met name de voeding is van belang) en zorg dat assemblage goed gebeurt. Verder de boel stofvrij houden en voor voldoende koeling zorgen.
Dat is de basis. Ik heb het al eerder gesteld: beveiligen begint tussen de oren. Dat is het minste wat je kan doen. Maar ook die willen weleens in de fik vliegen. Dell/Sony/HP zijn maar een paar voorbeelden van serieuze fabrikanten die hun laptop voedingen massaal moesten vervangen omdat ze brandgevaarlijk waren.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:38:
[...]

Dat is de basis. Ik heb het al eerder gesteld: beveiligen begint tussen de oren. Dat is het minste wat je kan doen. Maar ook die willen weleens in de fik vliegen. Dell/Sony/HP zijn maar een paar voorbeelden van serieuze fabrikanten die hun laptop voedingen massaal moesten vervangen omdat ze brandgevaarlijk waren.
Dat waren de accu's, niet de voedingen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Terw_Dan schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:39:
[...]

Als je accu in de fik vliegt heb je natuurlijk nog een probleem.

Ik heb wel eens een monitor gehad die midden in de nacht ontploft is (ik denk dat hij geimplodeert is, al weet ik niet zeker of dat kan. Wat ik wel weet is dat het zo'n harde knal gaf dat ik er wakker van schrok, dat mijn stoppen waren doorgeslagen, dat heel mijn kamer vol rook stond en de monitor bij het grof vuil kon. Brand? Nee, dat was er niet, alleen rook :p Een rookmelder had daar alleen een iritante piep aan toegevoegd want wakker was ik al van de knal)

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 07-09-2010 12:48 ]

/▌

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er zijn wel degelijk ook laptop voeding replacement programma's (geweest), maar ik weet niet of brandgevaar daarvoor de reden was. In ieder geval heeft Dell dat jaren geleden gehad, weet dag nog, want heb daardoor een aantal voedingen met kabelbreuk gratis kunnen vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Ja, sorry je hebt gelijk dat waren inderdaad accu's. Maar een tijdje terug was dit ook aan de hand:

nieuws: Dell roept miljoenen brandgevaarlijke adapters terug

Verwijderd

Ik heb een rookmelder op me server liggen. Vond het de investering van een tientje wel waard. Zeker omdat ik veel weg ben, maar ik wel met 7 huisgenoten woon.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat ik mij afvraag: TS is hier sinds vanochtend geregistreerd en opent een topic dat nou niet bepaald alledaags is. Wat is jouw link met deze materie, fm1966?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:26
[...]

Ook voedingen, maar niet zo massaal als accu's die ze allemaal bij dezelfde fabrikanten hadden ingekocht. Die maken ze niet zelf. Ze voegen de cellen alleen samen in één eigen behuizing.

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:57:
Wat ik mij afvraag: TS is hier sinds vanochtend geregistreerd en opent een topic dat nou niet bepaald alledaags is. Wat is jouw link met deze materie, fm1966?
De link is als volgt: ik ben voor mezelf aan het onderzoeken waar mijn risico's liggen en hoe die te beperken. Ook op mijn bedrijf is dat m.b.v. de BHV (bedrijfshulpverlening) ingegeven. Eerder niet echt bij stilgestaan, ondanks een rokende voeding. De eerste link in de starttopic zette mij aan het denken. Dat ik deze site gekozen heb heeft o.a. te maken met de hoeveelheid mensen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je bent er dus toevallig tegenaan gelopen via je werk en dat heeft je aan het denken gezet voor thuis :) Lijkt me op zich goed om er over na te denken, persoonlijk denk ik dat het wel voldoende is geaarde stopcontacten te gebruiken en onderdelen met CE-merk (al heb ik dat laatste pasgeleden ook niet gedaan omdat bij DX voor 7 euro een voeding kon kopen die hier 30 euro kost pricewatch: Acer Aspire One adapter , misschien is het verkeerd bezuinigen ik dacht eigenlijk ook dat ze duurder waren :/ Er staat wel een CE merk op trouwens, maar er staat ook Lite On en Acer op dus veel betekenis heeft dat merkje denk ik niet)

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 07-09-2010 13:09 ]

/▌

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19
Ik ben van mening net als de rest dat het onzin is om voor een pc bepaalde maatregelen te treffen tbv brandbestrijding.

Er is een minimale kans dat een pc in brand vliegt, zelfs als de temperatuur hoog is zijn er weinig zeer brandbare materialen in de pc.

WEL dien je je huis van de gebruikelijke spullen te voorzien. Rookmelders, CO2 melders etc.

Zelf heb ik op elke verdieping 1 rookmelder in de gang (vlakbij de trap waar alle rook normaal gesproken verzameld) en bij de CV ketel is er ook een CO2 melder, ondanks dat de CV ketel maar 3 jaar oud is lijkt het mij een verstandige keuze.

Branden proberen te voorkomen vind ik onzin. Dit kost veel teveel tijd, energie en geld. Je zou dan namelijk thuis een automatische schuimblusser moeten hebben. Natuurlijk moet je geen gevaarlijke situaties gaan maken.

Als een huis afbrand is dat in mijn ogen gewoon pech hebben, zolang er geen doden of gewonden vallen vind ik het acceptabel (leuk is anders). Zo heeft de brandweer ook werk (het is minder leuk voor de vrijwillige brandweer) en we zijn ervoor verzekerd, ook al zijn sommige dingen dan onvervangbaar.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-11 18:40
(jarig!)
Bazvv schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:51:
[...]

In Nederland is het verboden om echt met CO2 te blussen en alle zuurstof te verwijderen uit de ruimte dus wordt er vaak geblusd met een edelgas (volgens mij Argon) zuurstofconcentratie wordt niet zo laag dat het dodelijk is op korte termijn en een edelgas is natuurlijk niet giftig. Wel kan je beter maken dat je wegkomt want echt gezond kan het niet zijn ;)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

nadd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 13:22:
[...]

In Nederland is het verboden om echt met CO2 te blussen en alle zuurstof te verwijderen uit de ruimte dus wordt er vaak geblusd met een edelgas (volgens mij Argon) zuurstofconcentratie wordt niet zo laag dat het dodelijk is op korte termijn en een edelgas is natuurlijk niet giftig. Wel kan je beter maken dat je wegkomt want echt gezond kan het niet zijn ;)
In veel profi datacenters werd vroeger Halon als een automatisch blusmiddel gebruikt, het grote probleem van dat spul is dat het tot op zekere hoogte giftig is en de ruimte daarna van alle lucht wordt onttrokken, en je het dus niet zal overleven als je (zonder zuurstofmasker) in de ruimte blijft. Vandaar de grote zwaailichten en sirenes als zo'n installatie geactiveerd wordt.

Tegenwoordig mogen die installaties niet meer nieuw opgeleverd of bijgevuld worden.

Thuis zullen PC's niet vaak brand veroorzaken denk ik, misschien dat het een ontstekingsbron kan zijn, maar er zijn meer brandbare materialen óm een PC heen in het huis dan in de PC zelf. Denk aan meubilair, gordijnen, verpakkingsmaterialen ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
nadd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 13:22:
[...]

Vergeet niet dat de rook wel zeer giftig en dodelijk is. Ik denk dat het gas uit een blussyteem van minder groot belang is voor je gezondheid. Uiteraard m.u.v. CO2, want dat gas wordt direct opgenomen in je bloed, volgens mij.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

kfaessen schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 13:20:
Branden proberen te voorkomen vind ik onzin. Dit kost veel teveel tijd, energie en geld. Je zou dan namelijk thuis een automatische schuimblusser moeten hebben. Natuurlijk moet je geen gevaarlijke situaties gaan maken.
Een automatische schuimblusser voorkomt geen brand, hij blust ze alleen. Voorkomen moet je meer zoeken in goede onderdelen, stroom van apparaten als je ze niet gebruikt en de boel schoonhouden. Qua geld valt dat wel mee.

Daarvoor heb je het trouwens over CO2-melders, ik neem aan dat je CO bedoeld?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

Gizz schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 14:12:
[...]
Daarvoor heb je het trouwens over CO2-melders, ik neem aan dat je CO bedoeld?
Ik denk het ook, anders zou zo'n ding bij elke zucht afgaan. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik sluit mij ook aan bij de mensen die schrijven dat een pc nu niet direct een bron is voor het ontstaan van brand en men ook bv in die artikelen niet erbij schrijft wat voor pc het was. Bij de oudjes onder de pc's kan ik mij nog wel iets erbij voorstellen omdat er vaak nog van die afthanse niet beveiligde voedingen gebruikt werden.

Bij de hedendaagse pc's kan je er eigenlijk wel vanuit gaan dat de kans zo goed als niet is dat er daadwerkelijk iets in brand kan vliegen en alleen al door allerlei overspannings beveiligingen. Maar evenzogoed ben ik dus fel tegenstander van die computermeubels waarin zo'n pc lekker staat te zweten en loei heet word. Indirect kan dan de pc een oorzaak van brand zijn maar het is vaak de materialen die er omheen staan die dan de brand veroorzaken.

Altijd dus zorgen dat een pc goed geventileerd staat en zoals al een aantal keren geschreven dat je deugdelijk materiaal erin zet, en vooral niet besparen op bv een voeding en de koeling in de pc wat helaas vaak nog wel gebeurd.

De stroom van alles af halen is naar mijn mening allemaal een beetje onzin en net zoals brandgevaar als een apparaat op standby zou staan. Wanneer een apparaat in brand vliegt wanneer ie op standby staat dan is er meer aan de hand en zou hetzelfde ook zijn gebeurd bij gewoon gebruik. Het verschil is alleen dat je veelal niet in de buurt van het apparaat bent wanneer die op standby staat, maar ook een standbycircuit is dusdanig beveiligd dat hierdoor geen brand kan ontstaan naar mijn mening dan.

Dus zo qua brandbeveiliging heb ik alleen een rookmelder hangen op de kamer waar mijn pc staat en waar ik overigens ook slaap, en enigste wat ik doe is de pc af sluiten via Windows zelf maar verder geen stekkers uit het stopcontact ga halen. Wel voel ik regelmatig kabels na en ook eens aan de apparaten zelf voelen in hoeverre deze warm worden en dus een regelmatige check is nooit verkeerd.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 18:30

aap

Roel1966 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 02:18:
Ik sluit mij ook aan bij de mensen die schrijven dat een pc nu niet direct een bron is voor het ontstaan van brand en men ook bv in die artikelen niet erbij schrijft wat voor pc het was. Bij de oudjes onder de pc's kan ik mij nog wel iets erbij voorstellen omdat er vaak nog van die afthanse niet beveiligde voedingen gebruikt werden.
Maar hoeveel verhalen heb jij gehoord van oude PC's die spontaan in brand vlogen? Ik zag mijn PC twintig jaar geleden niet als brandrisco, dus ik doe dat ook nu niet met terugwerkende kracht.

ik sluit mij aan bij de meesten hier, dat ik een computer niet als een bijzonder brandrisico zie. Ik heb thuis rookmelders op iedere verdieping en een CO-melder bij de ketel (moest van de vrouw, eerlijk gezegd) en daarmee moet het dan maar voldoende zijn. Er kan natuurlijk altijd een ongeluk gebeuren, maar als je met iedere onvoorzienigheid rekening moet houden, dan kun je de deur niet meer uit (terwijl de meeste ongelukken thuis gebeuren!).

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst alvast dank voor alle reacties. Een kleine conclusie tussendoor is wel op zijn plaats.

De meeste mensen zijn zich wel bewust van de risico's, maar achten die klein. Het ophangen van een rookmelder, schoonmaken van de pc en gebruikmaken van deugdelijke componenten zijn een paar zaken die uitgevoerd worden voor een stukje veiligheid. Grappig om te zien dat sommige ietwat laconiek overkomen (voorkomen van brand en uitschakelen is onzin e.d), maar uiteindelijk toch wel een aantal maatregelen nemen om gevaar te beperken (lijkt mij zeer verstandig).

De feitelijke kans dat een pc in brand vliegt lijkt mij niet al te groot, maar er zijn voldoende voorbeelden en argumenten om er wel serieus met om te gaan. Echter dient dat dan niet beperkt te zijn op alleen de computer zelf, maar ook op andere apparaten (wasdroger e.d.) zoals iemand al stelde. Half beveiligen schiet niet op!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Elk slecht contact kan heet worden en doorfikken. Als een slecht contact bv 0,1 Ohm weerstand heeft en er gaat 5 A erover, dan heb je 0,5 V spanningsval en 2,5 W warmte in de connector. Die warmte kan daar niet weg en het wordt heet gestookt. Strict elektrotechnisch gezien heb je overal een risico tot brand. Het kan gereduceerd worden door het verbruik naar beneden te schroeven, dan gaat er niet genoeg stroom door de slechte contacten om een risico te vormen. Of je gaat met een infraroodbeeldkijker zoeken naar de hete plekken zoals dat in elektrische installaties toegepast kan worden. Er is al een server in mijn stagebedrijf afgefikt.

[ Voor 28% gewijzigd door rapture op 08-09-2010 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:29:
Elk slecht contact kan heet worden en doorfikken. Als een slecht contact bv 0,1 Ohm weerstand heeft en er gaat 5 A erover, dan heb je 0,5 V spanningsval en 2,5 W warmte in de connector. Die warmte kan daar niet weg en het wordt heet gestookt. Strict elektrotechnisch gezien heb je overal een risico tot brand. Er is al een server in mijn stagebedrijf afgefikt.
Wat waren de gevolgen? Had het bedrijf een automatisch branddetectie en/of blussysteem?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:34:
Wat waren de gevolgen? Had het bedrijf een automatisch branddetectie en/of blussysteem?
Ik had niet naar de details gevraagd op de dag dat het gebeurde.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
aap schreef op woensdag 08 september 2010 @ 12:14:
Maar hoeveel verhalen heb jij gehoord van oude PC's die spontaan in brand vlogen? Ik zag mijn PC twintig jaar geleden niet als brandrisco, dus ik doe dat ook nu niet met terugwerkende kracht.
Ik bedoel niet dat toendertijds die pc's in brand vlogen maar meer de pc's die nu nog van die tijd ergens in een of ander hoekje staan en die iemand bij de kringloop vandaan heeft. Vaak mensen die van toeten nog blazen weten en een boel stof die zich verzameld heeft in zo'n oud beestje en dat verhoogd het risico op brand.
rapture schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:29:
Elk slecht contact kan heet worden en doorfikken. Als een slecht contact bv 0,1 Ohm weerstand heeft en er gaat 5 A erover, dan heb je 0,5 V spanningsval en 2,5 W warmte in de connector. Die warmte kan daar niet weg en het wordt heet gestookt. Strict elektrotechnisch gezien heb je overal een risico tot brand. Het kan gereduceerd worden door het verbruik naar beneden te schroeven, dan gaat er niet genoeg stroom door de slechte contacten om een risico te vormen. Of je gaat met een infraroodbeeldkijker zoeken naar de hete plekken zoals dat in elektrische installaties toegepast kan worden. Er is al een server in mijn stagebedrijf afgefikt.
Op het moment dat je in een pc een slecht contact ergens hebt dan zal een goed geconfigureerde pc met deugdelijke onderdelen altijd een (fout)melding hiervan maken, en dus blijft het vaak ook een kwestie van weten wat je doet als je gaat zelfbouwen.

Zelf had ik bij het testen van het systeem met de kast open dus een klein foutje gemaakt en hing er een connectortje los tegen het chassis aan waar stroom op stond, maar gelukkig heb ik een deugdelijke Corsair voeding in die mooi niet wilde opstarten en dus goed beveiligd is.

Verder denk ik dat we wel een onderscheid moeten maken tussen de huis/tuin en keukenpc en een serverstation hetgeen ik hier vaker voorbij zie komen, en een thuisservertje daar ook weer niet mee te vergelijken valt. Daarbij hoor je ook vaakgenoeg dat het niet de serverkasten zelf zijn die brand veroorzaken maar veelal de airconditioning die nogal eens door slecht onderhoud in de fik kunnen vliegen.

[ Voor 38% gewijzigd door Roel1966 op 08-09-2010 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:24:
[...]

Ik bedoel niet dat toendertijds die pc's in brand vlogen maar meer de pc's die nu nog van die tijd ergens in een of ander hoekje staan en die iemand bij de kringloop vandaan heeft. Vaak mensen die van toeten nog blazen weten en een boel stof die zich verzameld heeft in zo'n oud beestje en dat verhoogd het risico op brand.

[...]

Op het moment dat je in een pc een slecht contact ergens hebt dan zal een goed geconfigureerde pc met deugdelijke onderdelen altijd een (fout)melding hiervan maken, en dus blijft het vaak ook een kwestie van weten wat je doet als je gaat zelfbouwen.

Zelf had ik bij het testen van het systeem met de kast open dus een klein foutje gemaakt en hing er een connectortje los tegen het chassis aan waar stroom op stond, maar gelukkig heb ik een deugdelijke Corsair voeding in die mooi niet wilde opstarten en dus goed beveiligd is.

Verder denk ik dat we wel een onderscheid moeten maken tussen de huis/tuin en keukenpc en een serverstation hetgeen ik hier vaker voorbij zie komen, en een thuisservertje daar ook weer niet mee te vergelijken valt. Daarbij hoor je ook vaakgenoeg dat het niet de serverkasten zelf zijn die brand veroorzaken maar veelal de airconditioning die nogal eens door slecht onderhoud in de fik kunnen vliegen.
Toch heeft rapture een punt. Jij hebt je computer met veel gevoel voor kwaliteit in elkaar gezet, maar heel veel gebruikers hebben die toch echt gekocht in de winkels of bijvoorbeeld Dell. En ik durf te stellen dat de meeste mensen geen check doen op bepaalde connectoren.

Rapture gaf aan dat een van hun servers vlam had gevat. Dat valt toch moeilijk te weerleggen. Maar verder heb je ook een ander apparaat genoemd waar die brand kan ontstaan. Ik zelf denk dat de UPS een groter brandrisico heeft.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zullen we het dan maar niet over de kwaliteit hebben van de rookmelders? De goedkopere rookmelders geven het namelijk aan wanneer de batterij op dreigt te raken. Dan zit je dus, als de batterij leeg is, nog met hetzelfde probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2010 17:22 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34
Daarom moet je ook regelmatig op dat 'test'-knopje drukken dat specifiek voor dat doel op die dingen zit ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
CptChaos schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:57:
[...]
Zullen we het dan maar niet over de kwaliteit hebben van de rookmelders? De goedkopere rookmelders geven het namelijk aan wanneer de batterij op dreigt te raken. Dan zit je dus, als de batterij leeg is, nog met hetzelfde probleem.
Nochtans zijn alle rookmelders die ik al heb horen piepen diegene met een lege batterij... Volgens mij is dat zelfs standaardgedrag (dat ze piepen als de batterij leeg is).

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:08
Om in ruimtes zuurstof te verdringen wordt er tegenwoordig in plaat van halon inergen gebruikt.

http://www.tycoemea.com/E...Extinguishing/inergen.asp

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CptChaos schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:57:
[...]
De goedkopere types zijn als beste koop door de consumentenbond aangewezen, juist doordat alle rookmelders moeten piepen als ze leeg zijn en dus eigenlijk allen dezelfde minimale features hebben. Daar moeten alle in Nederland verkochte melders gewoon aan voldoen, anders mogen ze niet verkocht worden in Nederland (of de EU zelfs).

Ook de duurdere modellen blijven goedkope dingen, gezien het resultaat wat ze kunnen opleveren. Ook als je een ding van €20 of €30 neemt omdat daar Ajax of First Alert opstaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 09-09-2010 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
jbhc schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:01:
Om in ruimtes zuurstof te verdringen wordt er tegenwoordig in plaat van halon inergen gebruikt.

http://www.tycoemea.com/E...Extinguishing/inergen.asp
Ik ben ook aan het zoeken gegaan naar oplossingen. Tegenwoordig blussen ze per computer:

http://www.eleven-nederland.com

Veel veiliger. Maar is professioneel (bedrijven) gericht, niet voor de computer thuis.

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11 19:21

Hoite

Goed verhaal

Brandbestrijding voor je thuiscomputer lijkt me tamelijk nutteloos.
De kans is nihil dat er wat in brand vliegt in je computer.
Mocht er dan toch wat te heet worden in je computer dan schakelt die zichzelf wel uit.
Mits je geen lagen stof in dat ding hebt zitten lijkt me dan niet dat er nog wat in de brand vliegt, ik zie de kans groter dat er wat misgaat in je CV ketel of iets dergelijks dan dat je computer spontaan gaat branden.

Lekker kort.

Verwijderd

* spam *

[ Voor 86% gewijzigd door RobIII op 03-11-2010 19:34 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Ga ergens anders reclame lopen maken wil je. Doe t.net wat geld op sturen om een banner met reclame hier te mogen laten zien ;)
Doe dan een Topic Report (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif)

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 03-11-2010 19:34 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-11 21:01

BHQ

Hm, de meeste issues zullen ongetwijfeld ontstaan door B-merk voedingen.

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-11 23:11
Inderdaad. Ik heb in al mijn pc's een fatsoenlijke voeding zitten. Tevens zet ik sowieso 's avonds alles uit en ik heb verder geen homeserver. Ook worden mijn pc's niet echt warm en heb ik bij toeval een beveiligde stekkerdoos. Verder is natuurlijk standaard alles geaard.

Je kan het onzin vinden of niet, maar bij ons hangen wel overal rookmelders en is er natuurlijk een blusdeken in de keuken aanwezig. Je kan het beter voorkomen dan uitlokken vind ik. Wel moet ik even zeggen dat de kans dat een computer in brand vliegt er klein is. Ik heb het althans nooit zien gebeuren...
Pagina: 1