Ik bedoel niet dat toendertijds die pc's in brand vlogen maar meer de pc's die nu nog van die tijd ergens in een of ander hoekje staan en die iemand bij de kringloop vandaan heeft. Vaak mensen die van toeten nog blazen weten en een boel stof die zich verzameld heeft in zo'n oud beestje en dat verhoogd het risico op brand.
rapture schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:29:
Elk slecht contact kan heet worden en doorfikken. Als een slecht contact bv 0,1 Ohm weerstand heeft en er gaat 5 A erover, dan heb je 0,5 V spanningsval en 2,5 W warmte in de connector. Die warmte kan daar niet weg en het wordt heet gestookt. Strict elektrotechnisch gezien heb je overal een risico tot brand. Het kan gereduceerd worden door het verbruik naar beneden te schroeven, dan gaat er niet genoeg stroom door de slechte contacten om een risico te vormen. Of je gaat met een infraroodbeeldkijker zoeken naar de hete plekken zoals dat in elektrische installaties toegepast kan worden. Er is al een server in mijn stagebedrijf afgefikt.
Op het moment dat je in een pc een slecht contact ergens hebt dan zal een goed geconfigureerde pc met deugdelijke onderdelen altijd een (fout)melding hiervan maken, en dus blijft het vaak ook een kwestie van weten wat je doet als je gaat zelfbouwen.
Zelf had ik bij het testen van het systeem met de kast open dus een klein foutje gemaakt en hing er een connectortje los tegen het chassis aan waar stroom op stond, maar gelukkig heb ik een deugdelijke Corsair voeding in die mooi niet wilde opstarten en dus goed beveiligd is.
Verder denk ik dat we wel een onderscheid moeten maken tussen de huis/tuin en keukenpc en een serverstation hetgeen ik hier vaker voorbij zie komen, en een thuisservertje daar ook weer niet mee te vergelijken valt. Daarbij hoor je ook vaakgenoeg dat het niet de serverkasten zelf zijn die brand veroorzaken maar veelal de airconditioning die nogal eens door slecht onderhoud in de fik kunnen vliegen.
[
Voor 38% gewijzigd door
Roel1966 op 08-09-2010 16:29
]