Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 10:34
Ik heb een pc van iemand binnen gekregen, die ik moest nazien.

Symptomen:
* Windows XP start, maar IE (7) opent pas na ettelijke minuten. Outlook Express maakt geen verbinding meer met internet, etc.
* Andere applicaties (bvb Office) openen dan weer wel, maar lopen geregeld vast. PC is zeer sloom.

Analyse + geprobeerde oplossingen:
* Er bleken verschillende virussen op de computer aanwezig te zijn, die echter niet eenvoudig weg te krijgen zijn/waren. Daarom heb ik de volgende anti-virussen (achtereen volgens) laten lopen: AVG, Avast, MBAM, Super Anti-Spyware en Combofix. Logjes kan ik posten, indien nodig. MBAM vindt nu niks meer.
* Het openen van "Systeem" (Win + Pause/Break) lukt niet in normale modus. In veilige modus zonder probleem.
* De setup Hijack This kan ik niet runnen, de administrator zou dit geblokkeerd hebben, wat normaal niet zo kan zijn.
* Ook andere setups lopen geheel vast. Er valt dus eigenlijk niks te installeren.
* IE en internet in het algemeen werken in veilige modus probleemloos. Altijd.
* Ik heb de settings van IE gereset naar default, zonder resultaat.
* Ik heb sfc /scannow laten lopen, en nadien werkte alles tijdelijk wel geheel correct, maar na een reboot was alles weer om zeep. Zeer eigenaardig.
* Ik heb de tool van PcStress.net laten lopen, zonder resultaat.
* Portable apps van op usb werken in normale modus relatief goed.

Conclusie:
Het systeem werkt in veilige modus geheel correct, in normale modus langs geen kanten: sloom; en apps openen zeer traag (tot 15min duurt het) en lopen vast. Het systeem zou nu virus-vrij moeten zijn, maar er zit blijkbaar hier en daar nog wat geblokkeerd.

Iemand nog een idee wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Herinstallatie, of scannen vanaf een live CD. Maar dergelijke installaties zijn zo kapot, dat elke moeite die je erin steekt teveel is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Oplossing: trek een uur uit om het volgende te doen:

- Backup user data
- Reinstall
- Restore user data

En dan heb je alles wat er op te lossen was qua software opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met stom ^^. Indien de systeemspecificaties het toelaten, zou ik voor een consumenten-pc eigenlijk niet eens meer een herinstallatie van Win XP overwegen, maar direct Win 7 er op gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik wel, want dat was de vraag van de consument. Als de consument vroeg: kan je mijn pc migreren naar een ander OS, dan had ik dat gedaan, maar dat vroeg de consument niet. Consument vroeg: kan je naar m'n slome PC kijken (en tussen de regels: en ook meteen het probleem oplossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
Ja...

Ik probeerde het nog te redden. Jammer, al net wat tijd aan verspild.

Pc is een Celeron 2,6GHz (single-core) met 512Mb ram, dus Win 7 draait daar lang niet op. De XP is legaal, en die kan ik er dus ook weer op zetten. De pc beschikt ook over een legale Office XP, maar dara heb ik dan weer geen CD meer van, dus die kan ik er dan al moeilijk weer opzetten, enz...

Jammer! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Het is dweilen met de kraan open om mensen die zoveel virussen op hun computer hebben, te helpen. Je zou ze eigenlijk aan hun lot moeten overlaten omdat elke hulp verspilde moeite is. Althans, dat is mijn ervaring. Mensen die niet willen luisteren moeten maar voelen.

Bovenstaande geldt natuurlijk niet als je je brood verdient met het 'oplossen van PC-problemen'. Hoe meer sufferds, hoe beter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Tweaker36 schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:42:
Ja...

Ik probeerde het nog te redden. Jammer, al net wat tijd aan verspild.

Pc is een Celeron 2,6GHz (single-core) met 512Mb ram, dus Win 7 draait daar lang niet op. De XP is legaal, en die kan ik er dus ook weer op zetten. De pc beschikt ook over een legale Office XP, maar dara heb ik dan weer geen CD meer van, dus die kan ik er dan al moeilijk weer opzetten, enz...

Jammer! :/
Je kan gewoon een oem CD ergens vandaan plukken + de oem cd van Office en die code gebruiken.
Via van die key tools kun je de sleutels veiligstellen voor een herinstall.

Foto's en zo backuppen (belastingdienst bestanden is ook wel handig) en dan herinstall doen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leen1957
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 10:37
Dit komt mij zeer bekent voor heb zelf ook sommige XP pc's en Laptop's hersteld die ineens zeer traag zijjn in normale modus'
Bij mij is het steeds dat de hard disk drivers In Computerbeheer>Apparaatbeheer en daar de Ide ata of atapi controllers of de andere naam is in vista opslag controllers verkeerd of beschadigt zijn.
Ik doe in de Xp dan deze gewoon installatie ongedaan maken met rechtermuis knop dit herhaal ik bij al die controllers zonder opnieuw op te starten als de laatste weg laat ik pc opnieuw opstarten dan tijdens opstarten xp meld hij dat ie nieuwe hardware heeft gevonden en installer ze zelf op nieuw en daar na moet pc opnieuw worden opgestart.
Het zo ook nog kunnen dat in U bios iets is gewijzigt bij hard disk instellingen.
Bij mij werkt eerste oplossing altijd goed.
Misschien heeft U hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

johnkeates schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:34:
Oplossing: trek een uur uit om het volgende te doen:

- Backup user data
- Reinstall
- Restore user data

En dan heb je alles wat er op te lossen was qua software opgelost.
Dit is het enige wat nog zinnig is om te doen. Ook al zou je alle virussen eraf krijgen, zou jij de installatie nog vertrouwen daarna? Enige veilige optie is om een complete herinstallatie te doen.

Kleine aanvulling op bovenstaande, installeer eerst een goede virusscanner voordag je de userdata gaat restoren en scan uiteraard eerst die userdata. Anders heb je straks mogelijk hetzelfde gerommel meteen weer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft vaak zoeken in een hooiberg omdat er waarschijnlijk veel beschadigd is.
Je kunt proberen om een nieuw Windows gebruikersaccount aan te maken.

Of kijken of er een rootkit op zit:
Alvorens deze oplossing te proberen wil ik u vragen om eerst te kijken of u geen slachtoffer bent van Rootkit.Win32.TDSS

Dit kunt u controleren en verwijderen met de volgende tool;
http://support.kaspersky.com/downloads/utils/tdsskiller.exe

Handleiding vind u hier;
http://support.kaspersky.com/viruses/solutions?qid=208280684

heel veel sterkte ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

johnkeates schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:41:
Ik wel, want dat was de vraag van de consument. Als de consument vroeg: kan je mijn pc migreren naar een ander OS, dan had ik dat gedaan, maar dat vroeg de consument niet. Consument vroeg: kan je naar m'n slome PC kijken (en tussen de regels: en ook meteen het probleem oplossen).
En waar denk je dat consument aan het eind van de rit blijer van wordt:
"Dag klant, het was een bende. Die is opgeruimd middels een schone installatie en het terugplaatsen van je data, en hier is een werkende opgepoetste PC a raison een uurtje of drie werk" of
"Dag klant. Ja... je PC is weer schoon(-achtig). Hij is wat sneller dan toen je hem bracht, en de meeste virus-gelijkende bagger is verwijderd. Sommige dingen werken nog steeds niet 100%. Uiteindelijk heeft alles me toch een uur of tien beziggehouden..."
Ik denk dat die consument gewoon om het eerste antwoord vraagt

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
De herinstallatie loopt al. :)

Wel raar dat een repair (wat eigenlijk bijna een herinstall is) het niet deed. Drivers van de HD e.d. zouden dan ook weer teruggezet moeten zijn; dus dat zal het niet geweest zijn...

Idd als eerste een anti-virus installeren, en dan uitzoeken wat we kunnen backuppen.

XP CD is geen probleem, heb een werkende i.c.m. de licentiesticker op de kast. Office CD even googlen dan maar. :)

Bedankt voor de reply's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Is het niet gewoon eerst verstandig om contact op te nemen van de klant zelf? Je kunt wel doodleuk gaan herinstalleren en wat backups terug zetten. Maar voor hetzelfde geld had de klant nog een folder ergens anders staan met belangrijke data. Bijvoorbeeld belasting dienst, een boekhoudprogramma etc (als voorbeeld). En de Office CD had je dan ook direct kunnen vragen en of ze zo vriendelijk willen zijn om die even langs te brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
Uiteraard heb ik nog een complete backup staan, die, indien nodig, teruggezet kan worden, of waar alles uitgehaald kan worden. ;)
Dat van die Office CD heb je gelijk in, maar dan schuift alles weer op qua tijd. Wil het liever zo snel mogelijk afronden. :)
Pagina: 1