Kan non-RAID disk naast een RAID hangen op zelfde mobo

Pagina: 1
Acties:

• Punkie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-02 17:23
Iemand die data loss beu was vroeg me achter een RAID opstelling. Om echter de prijs te drukken en de snelheid niet te drukken kwam hij met een eigenaardig idee waarvan ik geen benul heb of het opportuun of zelfs maar mogelijk is. Vandaar deze vraag aan jullie.

Kan deze configuratie werken?Indien dat niet gaat, is RAID 5 dan een oplossing? Dat zou ook 2TB ruimte moeten creëren, maar dan van 3 identieke disks. Is de lees snelheid dan veel trager dan een enkele schijf?

[ Voor 1% gewijzigd door Punkie op 06-09-2010 21:46 . Reden: format ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zie niet in waarom dat niet kan. Mogelijk moet je 2 raid volumes maken, 1 met 2 disks in raid 1 en een andere met een single disk. Maar ik zie dat dat moederbord gewoon meerdere controllers heeft, dan kan je gewoon de single disk op 1 controller en het raid volume op de andere controller.
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3495#sp
Intel® P55 Express Chipset:
6 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4, SATA2_5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10
GIGABYTE SATA2 chip:
1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices
2 x SATA 3Gb/s connectors (GSATA2_0, GSATA2_1) supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, and JBOD

[ Voor 47% gewijzigd door kluyze op 06-09-2010 21:51 ]

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:42

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Over het algemeen is het mogelijk om op 1 moederbord een RAID-setje te hebben, en daarnaast ook gewone schijven die niet in de RAID-array zitten. Ik ken die specifieke moederbord niet, maar ik neem aan dat die modern genoeg is om ook zoiets te hebben.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja hoor, dat kan prima.
Een RAID 5 array zal sneller zijn dan een singledisk. Het kost je wel een beetje cpu-usage, maar op zich is de invloed daarvan verwaarloosbaar.

• Punkie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-02 17:23
Geweldig. Zalig de hulpgevenden want zij zullen geholpen worden.