PC Speakerset actief EN passief te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 21:13
Ik heb zo'n active pc speakersetje van 5 watt ofzo, kan je aanzetten dmv power knop en dan werkt de volume regelaar enzo. Maar ook als die uit staat geeft die het geluid van mn pc gewoon door, alleen dan onversterkt. Maar dat onversterkte geluid is voor mij al ruim voldoende in de meeste gevallen (hangt van de bron af uiteraard, maar youtube en zachte muziek wilt wel lukken. Het probleem is dat de speakers zelf niet zo goed zijn, dus ben ik op zoek naar iets beters, iets wat meer volle bas bv en minder schel klinkend.. een wat "groter" geluid, maar wel zoals eerder gezegt dat ze het ook doen als ze uit staan.

Ik weet niet hoe die functie heet? heeft het uberhaubt een naam?

Misschien kunnen jullie me vertellen welke speakers dat ook hebben? Prijsklasse gewoon iets middelmatig tot hoog.. dus zeg maar 40-100 euro om het een beetje ruim te nemen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Voor 'bas' heb je vermogen nodig. met een niet aktieve set gaat dat niet echt werken.

• Gigapower
nee het hoeft niet gelijk dikke bonkende beat maar gewoon een beetje wat voller geluid.. met de optie om dan als ik echt wil knallen dat ik gewoon de speakers aan kan zetten inclusief megabasssuperboost enzo :D

• DukeBox
Wat is er mis met een koptelefoon ? Passief en al snel tig keer betere kwaliteit.
Hoe dan ook, een 'volle' klank ga je alleen redden met een grote kast.
Maar aangezien je voor enige volume lucht verplaatsing voor nodig hebt ga je dat gewoon niet redden met een passieve set.

[ Voor 54% gewijzigd door DukeBox op 06-09-2010 22:21 ]

• Gigapower
ik heb al een redelijk goede hoofdtelefoon maar het is gewoon irritant om de hele dag met dat ding te lopen.

Waarom kan je geen goed vol geluid krijgen zonder versterker?. Qua volume zijn die speakers die ik nu heb genoeg, alleen ontbreekt het een beetje aan bas. Als je een normale speaker ZACHT zet dan klinkt het toch alsnog vol?. Ik had als test ook nog een versterker+grote boxen aangesloten op mijn pc, en als ik versterker net zo zacht (en zachter) zet dan mijn pc speakertjes komt daar alsnog een aangenaamd geluid. Het uitgaande signaal van mijn PC is in beide gevallen hetzelfde.

Ik wil alleen geen grote versterker + boxen vanwege ruimte gebrek, en ook omdat pc hele dag aanstaat vind ik dat beetje zonde van de stroom.

Tis puur voor achtergrond muziek zodat het wat aangenamer klinkt, Het is voor een slaapkamer bureau met speakers ongeveer 50 cm van me verwijderd. Dikke megabass is niet belangrijk, ik wil gewoon iets beter geluid dan wat ik nu heb.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Omdat je voor lage tonen meer luchtverplaatsing nodig hebt, wat meer energie kost. Er moet domweg meer lucht worden bewogen om lage tonen te krijgen. Pak je geweldig klinkende oordopjes maar eens, en leg ze op je bureau neer... Hoe lager de tonen, hoe meer vermogen je nodig hebt. Dus ook zonder dikke megabass heb je al veel meer vermogen nodig voor een 'vol' geluid: hoe minder vermogen, hoe blikkeriger.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat ik erachter kwam dat mijn versterker het signaal juist verzwakte in plaats van versterkte. Geen idee van de precieze situatie, het is een tijdje terug, waarschijnlijk met hoofdtelefoons. Ik kan me dus voorstellen dat het met alleen een geluidskaart ook lukt, komt toch iets van 1,5V tot 2V uit... ik weet niet hoe leuk je geluidskaart het gaat vinden, maar je kunt proberen passieve speakers (boekenplank maatje?) aan te sluiten, en beginnen met volume op laag. Eigen risico natuurlijk ;)
- hier in ieder geval iemand die vindt dat zijn passieve speakers op een geluidskaart te zacht staan ;)

Ik denk trouwens eerder dat het nu een ontwerpfout in je huidige speakers is, weinig kans dat een ander setje hetzelfde reageert. Als serieuze optie kun je natuurlijk gewoon kijken naar een iets beter PC setje. Als je PC aanstaat is het verbruik van die kleine setjes al snel te verwaarlozen, zeker op laag volume.

[ Voor 16% gewijzigd door mr.paaJ op 07-09-2010 00:35 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zou geen passieve speakers op je geluidskaart aansluiten, de impedantie is veel te laag, waardoor de versterker van de geluidskaart het al vrij snel zal begeven.
Het vermogen dat een koptelefoonversterkertje (dat zit er namelijk op je geluidskaart) kan genereren, is gewoon niet genoeg om een beetje laag-weergave te kunnen geven. Bij een versterker gaat het overgrote deel van het vermogen ook op aan laag-weergave. Vandaar dat subwoofers eigenlijk altijd een veelvoud in vermogen van de overige speakers. Voor desk-speakers is 1 Watt vaak al genoeg, maar een matchende sub zit al snel op 15 Watt.
Een voller geluid zonder versterker gaat je dus echt niet lukken.

Overigens kan je een beetje goede set speakers echt wel fluisterzacht zetten. Ik heb hier een 2-weg setje staan (typisch C-merk, maar wel met houten behuizing), en die kan van extreem zacht (vrijwel onhoorbaar) tot hard genoeg om een woonkamer te vullen.

Kijk dus gewoon wat rond, luister naar wat setjes, laat de goedkoopste boxjes links liggen (die zijn vrijwel altijd blikkerig) en kies liever voor een 2-weg setje, ipv 2.1 (dus 2 kleintjes met een sub).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik snap eerlijk gezegd ook niet goed waarom je het wilt. Je enige argument wat ik lees is dat je het "zonde van de energie" vindt. Beetje gek dan dat je pc wel de hele dag aan mag staan, maar een klein trafootje wat idle 2 wat sluprt niet?
Met andere woorden, loop even langs een mediamarkt,saturn oid en pak daar voor 4 tientjes een Logitech setje uit het rek, als je niet zo kieskeurig bent en het geluid lekker "vol" wil hebben zit je in dat segment wel goed. Als je je dan nog zorgen maakt over het energieverbruik kun je eventueel kijken of je ergens in huis zo'n klik-aan/uit ding hebt liggen zodat je het setje met een AB aan kan zetten zodra je het wilt gebruiken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-02 18:14

FeaR

In GoT we trust

Gigapower schreef op maandag 06 september 2010 @ 21:41:
Ik weet niet hoe die functie heet? heeft het uberhaubt een naam?
Volgens mij heet dat "kapot" en anders "vaag", want normaal is het niet...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DukeBox
Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 09:02:
Beetje gek dan dat je pc wel de hele dag aan mag staan, maar een klein trafootje wat idle 2 wat sluprt niet?
Passief aangestuurd zal de bron ook meer energie gebruiken dan aktief. Daarnaast een budget setje heeft mogelijk ook een lager rendement dan een middenklasser.
Misschien is usb powered wat voor je ? Met 500mAh/5V kun je best wel wat geluid produceren.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

mr.paaJ schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 00:19:
Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat ik erachter kwam dat mijn versterker het signaal juist verzwakte in plaats van versterkte. Geen idee van de precieze situatie, het is een tijdje terug, waarschijnlijk met hoofdtelefoons. Ik kan me dus voorstellen dat het met alleen een geluidskaart ook lukt, komt toch iets van 1,5V tot 2V uit... ik weet niet hoe leuk je geluidskaart het gaat vinden, maar je kunt proberen passieve speakers (boekenplank maatje?) aan te sluiten, en beginnen met volume op laag. Eigen risico natuurlijk ;)
Ik heb dat wel eens gedaan, gewoon auto-luidsprekers op een koptelefoon-aansluiting van een walkman aangesloten. Er gaat echt niks stuk, het klinkt alleen al heel snel nergens meer naar. Je geluidskaart heeft domweg niet het vermogen om de lage tonen goed neer te zetten.
Als je toch zoiets in elkaar gaat flansen, doe dat dan met 4 ohm speakers ipv 8 ohm, dan heb je kans dat er nog iets van geluid uit komt.

Maar ik sluit me helemaal aan bij Dukebox: koop USB-speakers als je het verlies van de trafo zonde vindt, je PC-voeding is waarschijnlijk een stuk efficienter. Of zoek speakers die een 5V-adapter hebben en pruts die op je USB-poort ;) Om het extra energiegebruik ruimschoots te compenseren kan je ook je PC 's nachts uitzetten (en evt een EEE-box of NAS als server neerzetten).

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@MBV
Voor langere tijd zou ik toch echt niet 4Ohms luidsprekers aansluiten op een uitgang die berekend is op hoog-ohmige belastingen... Je zet namelijk die versterker praktisch in kortsluiting daardoor. Een koptelefoon zit al snel op 20 of meer Ohm impedantie en een versterker zelfs in kOhm regio. Juist met die lage tonen zit het vrijwel in kortsluiting.

Gewoon een simpel, goedkoop setje, eventueel USB-powered en de TS is klaar.

En dat er een versterker in zit waarvan geclaimd wordt dat hij wel 100Watt is, wil niet zeggen dat hij ook 100Watt verstookt (verre van eigenlijk). Monitorspeakers (die over het algemeen op ongeveer een meter van je staan), draaien vaak al op een halve Watt of nog minder. Dat ga je echt niet terug zien in je energie-verbruik. Je pc varieert afhankelijk van de belasting al vele malen meer!

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Gigapower
okay bedankt voor de informatie. Ik had niet stilgestaan bij het feit dat een bas speaker meer vermogen nodig heeft dan een tweeter.

Ik ga wel rondkijken voor normale speakers.

Wbt mijn oude speakers met "ontwerpfout"? zou die echt niet veilig zijn voor mijn pc? Ik heb ze al een tijdje nooit echt problemen mee gehad, maar als ik het zo lees kan een speakerset de versterker van een geluidskaart opblazen? dat wist ik niet eens, ik nam altijd aan dat het uitgaande signaal uitsluitend door de geluidskaart zelf/gebruiker word bepaald, ipv dat de speaker om meer kan vragen. Nu begrijp ik wat er mis was met mijn vraag :D

[ Voor 4% gewijzigd door Gigapower op 09-09-2010 17:11 ]

Pagina: 1