Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers,

Ik ben sinds Juli klaar met mijn opleiding MBO ICT Beheer. Sindsdien ben ik gaan zoeken naar werk in de ICT sector. Eigenlijk reageer ik op alles, van helpdeskmedewerker tot systeembeheerder, en van verkoper tot buitendienst TDer. Hiermee heb ik al op meer dan 40 vacatures gereageerd, maar na dit alles heb ik 3-4 keer op gesprek mogen komen, de helft reageert helemaal niet (ook niet na meerdere mailtjes richting hun) en de rest wijst af.

Ik hou bekende winkels en bedrijven in de buurt goed in de gaten, en ik snap maar niet waarom het maar niet lukt.

Qua werkervaring heb ik alleen het werken op een TD bij een computerwinkel, namelijk mijn stage. 9 van de 10 keer word er ervaring gevraagd, en word ik hierdoor ook afgewezen. Maar ik zal toch ergens moeten beginnen, om die ervaring op te doen!

Wat doe ik verkeerd? Waar moet ik op letten?

Alvast bedankt.

Gr,

Peter

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56

DUX

blijft ook nu voor Oranje

We kunnen je misschien beter helpen als je een voorbeeldbrief neerzet dat laat zien hoe jij een bedrijf aanschrijft. Alhoewel, je zegt dat je reageert: hoe doe je dat. Bel je, stuur je een e-mail, of stuur je een brief? Wat doe je daarna met dat bedrijf als er wat tijd voorbij is gegaan? Bel je nog een keertje op?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-11 22:05
Al aan detachering gedacht? Er zijn diverse detacheringsbureau's die pas afgestudeerden zonder ervaring aannemen.

AULXJMHR

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Lijkt me sowieso handig om na een email ook telefonisch contact op te nemen én nog eens je CV door te nemen op proffesionaliteit. (ervaren) Recruiters of HR maken meestal binnen tientallen seconden een beslissing of je enigszins interessant bent gebaseerd op dit. Je moet rekening houden met het feit dat in dit segment een groot aantal mensen reageert, dus als je er niet uit springt beland je al snel onder op de stapel.

Hoe zijn dit gespreken gegaan? Wat was de feedback? Neem aan dat je die baan niet hebt gekregen?

[ Voor 10% gewijzigd door Sanction op 07-09-2010 03:44 ]

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Heb je ook overwogen om door te studeren?
In een winkel of op een helpdesk heb je vaak weinig tot geen carrieremogelijkheden. Voor echt systeembeheer heb je aan alleen een ICT-beheeropleiding vaak niet voldoende.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Klinkt heel bekend. Ik heb hetzelfde probleem. Afgewezen worden wegens te weinig ervaring en/of tekort aan papieren. Zwaar frustrerend. Zelfs detacheerders hadden niks voor me.
(Maandag, Aatop, Q-Magic, etc)

Uiteindelijk ben ik toch nog aan de slag gekomen via een uitzendburo op een ondersteunende IT achtige functie bij een grote energie leverancier. Zoiets is niet permanent (sja uitzend spul he...) maar je bouwt in ieder geval wat ervaring op. Misschien is dat ook goed om in de gaten te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 07-09-2010 06:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ja ik zit in een iets andere sector maar ondervind dezelfde problemen. Iedereen vraagt 3 tot 5 jaar ervaring, en waar je die ervaring dan op kan doen weet niemand. Heel frustrerend is dat. Mij is het ook nog niet gelukt iets te vinden. Helaas.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 21:19:
Wat doe ik verkeerd? Waar moet ik op letten?
Wellicht doe je helemaal niks verkeerd? Je bent net twee maanden bezig met solliciteren, dus ik zou nog gewoon even doorgaan.

Mijn vriendin heeft na haar afstuderen 14 maanden gesolliciteerd en ze werd ook steeds afgewezen met 'te weinig ervaring, helaas..' en nu heeft ze wel een baan kunnen vinden. Ze heeft verder weinig veranderd aan haar sollicitatie-methodes, ze heeft gewoon stug volgehouden :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:30

polthemol

Moderator General Chat
Gizz schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:40:
[...]

Wellicht doe je helemaal niks verkeerd? Je bent net twee maanden bezig met solliciteren, dus ik zou nog gewoon even doorgaan.

Mijn vriendin heeft na haar afstuderen 14 maanden gesolliciteerd en ze werd ook steeds afgewezen met 'te weinig ervaring, helaas..' en nu heeft ze wel een baan kunnen vinden. Ze heeft verder weinig veranderd aan haar sollicitatie-methodes, ze heeft gewoon stug volgehouden :)
of je zorgt dat je relevante dingen doet die als ervaring tellen. Ik heb een aantal jaren lang een serverpark webservers beheerd om gewoon ervaring op te doen. Ik deed het gratis, leerde veel bij en heb een mooi iets om op mijn cv te zetten, terwijl het gewoon aanvoelde als hobby. (wel niet bij alles doen natuurlijk, maar als je zoiets ziet langskomen is het wel eens goed om te doen).

Misschien moet je ook je sollicitatiebrief anders schrijven. Ik zit zelf nu ook weer in de sollicitaties en vind die brieven altijd erg moeilijk. Nu helpt een vriend van me wel eens vaker op weg met wat tips "die zin zo schrijven", "hier minder ik", "nooit schrijven dat je goed bent in iets, ze hebben altijd iemand die er beter in is", enz enz. en dat scheelt ook weer erg veel.

Vergeet ook niet dat bedrijven momenteel toch wel wat ruimer in de keuze zitten voor personeel, dus dan gaan ze natuurlijk voor mensen met ervaring (hoe zuur dat ook mag zijn af en toe).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Er zit niets anders op dan blijven soliciteren. De markt is helaas niet goed en het is voor iedereen moeilijker om een baan te vinden, het feit dat jij geen ervaring hebt, maakt het alleen maar moeilijker.

Bij detacheerders zal het ook niet makkelijk zijn om een baan te vinden, die hebben vaak mensen op de bank zitten. Je moet een beetje geluk hebben om de juiste detacheerder tegen te komen die voor een groot project een breed scala van medewerkers nodig heeft, waaronder ook mensen met weinig ervaring.

Blijven proberen en hopen dat er een bedrijf voorbij komt die interesse hebben in een schoolverlater.

Succes!!

PS: Is verder studeren geen optie? In de tijd dat ik klaar was met mijn MBO, lagen de banen voor het oprapen en ben ik niet verder gegaan met het HBO. Daar heb ik nu een beetje spijt van. Ik zou in jouw situatie serieus overwegen om verder te studeren.

[ Voor 34% gewijzigd door Abom op 07-09-2010 11:21 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:41

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, zoals gezegd begint het met een goede brief. Dit moet pakkend en boeiend zijn en je tevens onderscheiden van alle andere brieven. In dat laatste moet je natuurlijk weer niet overdrijven.
Verder is het verstandig om je in het bedrijf en de vacature te verdiepen zodat je de brief er op kan toespitsen. Kijk hoe hun drijfveren / speerpunten / cultuur aansluiten bij jouw persoonskenmerken en zorg er voor dat je dat "tussen" de regels er makkelijk uit kan halen. Benoem de positieve kanten van jezelf. Overigens kan je vrijwel elk persoonlijkheidskenmerk positief draaien.

Kijk ook wat je terugvind op google over jezelf. Standevrouw is PZ-er en kijkt echt wel op de hyves-pagina van een sollicitant alvorens uit te nodigen. Bijvoorbeeld een bReaZah hyves-pagina verkleint je kansen drastisch .

Als je wordt uitgenodigd verdiep je dan even verder in het bedrijf, zijn ze informeel of juist formeel. Kleed jezelf daar ook naar en zorg dat je opgewekt en positief daar naar binnenstapt. Zelfvertrouwen uitstralen (!= arrogantie) is denk ik wel één van de belangrijkste onderdelen hiervan.
Bij kleine bedrijven moet je ook interesse tonen in wat ze allemaal doen. Grote kans dat ze vrij trots zijn op hun clubje en lijkt me geen probleem om die trots ook enigszins te strelen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Vaesjuh21
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-12-2020
Klinkt allemaal erg bekend.

Op het moment werk ik bij een Helpdesk, dit is echter werken met 1 bepaald product en is niet het werk dat ik wil doen of waar ik voor gestudeerd heb.

Ik heb tevens een MBO ICT opleiding afgerond, daarnaast heb ik de afgelopen 2 jaar besteed om MCSE te behalen, met als doel hierna te proberen een mooie starters functie te kunnen bemachtigen. Ondertussen ben ik MCSE, heb ik veel ervaring en kennis opgedaan met W2K3 (vele uurtjes spelen met servertjes draaiende op Vmware) , maar nog steeds geen baan.

Ik word constant afgewezen, krijg geen antwoord of er wordt mij verteld dat er mensen zijn gekozen welke beter passen in het gestelde profiel. Het grootste probleem? Ervaring. Hoe ik aan die ervaring moet komen? Dat kan niemand mij zeggen.

Ik heb ook alle detacheerders geprobeerd tot de omgeving Eindhoven (ik woon zelf in het Zuiden) , maar zonder succes.

Op het moment ben ik dan ook maar weer begonnen met te studeren: MCITP: Enterprise Administrator , waarna ik ITIL V3 Foundation wil gaan behalen. Ik blijf zoeken naar een eventuele baan, maar ik zie het somber in.

Zijn er nog mensen met eventuele tips? HBO is geen optie op dit moment, daarom studeer ik echter zoveel mogelijk zelf.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:13
@ hierboven, ik ken het andersom ook hoor bij mensen die erg veel ervaring hebben maar niet het papiertje en die komen ook niet aan de bak.
Tis denk ik per werkgever / werknemer verschillend wat voor iemand die zoekt, misschien wil die geen jaap hebben werken maar wel een hendrik-jan om het maar zo te zeggen.
En kan het zijn er op veel vacatures die in een krant / internet staan, er gelijk 100e mensen op reageren.

En goeie brief is altijd belangerijk, zelf ben ik meer met naar het bedrijf toe stappen en rechtstreeks vragen of er nog wat is of open staat.
Tenzij het een via via iets is:)

Maar zou zeggen wou ik nog zin en tijd had om extra dingen erbij te leren dan had ik het wel gedaan ;)

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:31
Ik ben zelf ook een beginnende ICTer en merk ook dat het enorm moeilijk is om iets te vinden op het moment. Als er al een vacature beschikbaar is, wordt er gezocht naar een ervaren werknemer. Het afgelopen half jaar heb ik wel als junior systeembeheerder gewerkt maar door de hoge werkdruk moest ik er na een half jaar al mee stoppen. We waren erg onderbezet en ik liep veel te veel dingen tegelijk te doen, waardoor er weinig leermogelijkheden waren naast de ervaringen die ik toch wel op deed.

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:02
Vaak is het als beginnende IT'er vaak wat makkelijker om eerst te beginnen bij een detacheerder. Je krijgt wat ervaring, en als je er zin in hebt kan je ook wat papiertjes er bij halen. En dan ga je na 6 maanden - 1,5 jaar opzoek naar een vaste baan of andere detacheerder waar je een stuk beter betaald krijgt.

Als je een detacheerder zoekt... Monsterboard, wel goed voor je zelfvertrouwen :P

Oh ja, als je niet wordt platgebeld dan moet je naar je CV (laten)kijken. Ik ken iemand die maakt CV's voor mensen die zoekend zijn. Maar als je door de deur bent voor een eerste gesprek heeft het ook weinig meer met je CV te maken maar moet je het toch echt zelf doen.

[ Voor 25% gewijzigd door sbmuc op 20-09-2010 13:28 ]

• Vaesjuh21
sbmuc schreef op maandag 20 september 2010 @ 13:25:
Vaak is het als beginnende IT'er vaak wat makkelijker om eerst te beginnen bij een detacheerder. Je krijgt wat ervaring, en als je er zin in hebt kan je ook wat papiertjes er bij halen. En dan ga je na 6 maanden - 1,5 jaar opzoek naar een vaste baan of andere detacheerder waar je een stuk beter betaald krijgt.

Als je een detacheerder zoekt... Monsterboard, wel goed voor je zelfvertrouwen :P

Oh ja, als je niet wordt platgebeld dan moet je naar je CV (laten)kijken. Ik ken iemand die maakt CV's voor mensen die zoekend zijn. Maar als je door de deur bent voor een eerste gesprek heeft het ook weinig meer met je CV te maken maar moet je het toch echt zelf doen.
Op het moment is het zelfs nagenoeg onmogelijk een baan te krijgen bij een detacheerder. Bedrijven zoals Qmagic en dergelijke hebben wel vacatures op Monsterboard staan, maar toch is het zeer moeilijk hier tussen te komen.

Het heeft tevens niets met mijn CV te maken, deze heb ik meermaals laten nakijken en is altijd goed bevonden. Wellicht dat het ermee te maken heeft dat ik in het Zuiden woon, maar de banen zijn erg schaars op het moment en overal wordt ervaring gevraagd, iets dat ik nooit kan op doen als ik nergens een kans krijg om mij te bewijzen.

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:02
Vaesjuh21 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 09:08:
[...]
Op het moment is het zelfs nagenoeg onmogelijk een baan te krijgen bij een detacheerder. Bedrijven zoals Qmagic en dergelijke hebben wel vacatures op Monsterboard staan, maar toch is het zeer moeilijk hier tussen te komen.

Het heeft tevens niets met mijn CV te maken, deze heb ik meermaals laten nakijken en is altijd goed bevonden. Wellicht dat het ermee te maken heeft dat ik in het Zuiden woon, maar de banen zijn erg schaars op het moment en overal wordt ervaring gevraagd, iets dat ik nooit kan op doen als ik nergens een kans krijg om mij te bewijzen.
Toegegeven, ik woon in Amersfoort en dus zeer centraal en veel werkgelegenheid in de omgeving. Een maatje van mij woonde in Friesland en heeft een kamer gehuurd in Amersfoort vanwege zijn werk, veel reizen door heen Nederland. Het verre zuiden of noorden is vaak niet praktisch voor een werkgever(detacheerder) met veel klanten/opdrachten door heel Nederland. Je bent gewoon duurder/minder inzetbaar als je niet centraal woont.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Vaesjuh21 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 09:08:

Word je wel gevraagd om op gesprek te komen?

Volgens mij heeft Q-Magic ook in het zuiden een kantoor staan (Eindhoven, zie hun website) dus daar mag het niet aan liggen. Ook worden er regelmatig mensen vanuit andere kantoren naar de hoeken van het land gestuurd. Probeer je CV wat aanlokkelijker te maken met een klein profielschetsje; benoem je eigen positieve punten in een paar zinnetjes. Voor een objectieve blik hierbij kun je dat ook een paar andere mensen vragen te doen en dan vat je hun teksten uiteindelijk zelf samen op je eigen CV.

[ Voor 38% gewijzigd door DUX op 21-09-2010 10:04 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Vaesjuh21
Mijn CV heb ik meermaals laten nakijken, deze is op het moment goed op orde. Tevens is mijn motivatie (uiteraard wel per bedrijf anders) ook goed op orde. Waarom ik dit zo zeker durf te zeggen? Omdat er vele uren werk in zijn gegaan om deze na te kijken en te perfectioneren. Daar zou het echt niet aan mogen liggen.

Ik word niet uitgenodigd op gesprek bij de meeste bedrijven, ik heb nu 2 gesprekken gehad, waar beide afgekapt werd door het gebrek aan ervaring.

Reistijd is voor mij geen enkel probleem, ook geef ik duidelijk aan dat mijn motivatie zeer hoog is etc etc, samen met positieve aspecten in mijn cv (en voornamelijk in de motivatie).

Ondanks dat ik nog geen succes heb gehad tot nu toe zal ik blijven proberen uiteraard, opgeven zit er niet in ;)

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Vaesjuh21 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 15:45:
Mijn CV heb ik meermaals laten nakijken, deze is op het moment goed op orde. Tevens is mijn motivatie (uiteraard wel per bedrijf anders) ook goed op orde. Waarom ik dit zo zeker durf te zeggen? Omdat er vele uren werk in zijn gegaan om deze na te kijken en te perfectioneren. Daar zou het echt niet aan mogen liggen.
Weet je het zeker? Ook laten checken door iemand 'uit het veld'? Ik was ooit zo dapper om gewoon open sollicitaties te sturen om als systeembeheerder te werken bij firma's als IBM en SGI. 16 en clueless maken dan een stomme combinatie :) Okee, nu geloof ik wel dat je niet zo clueless bent als ik toen, maar toch stellen een hoop youngsters de meest fantastische verhalen in hun brief/cv. Zet eens een geanonimiseerd voorbeeld neer hoe jij dat aanpakt...

Banen vinden is moeilijk, mede door ingekorte budgetten binnen bedrijven. Als je nu onbetaald neus loopt te peuteren heb je wel een beter alternatief: onbetaald werkervaring opdoen. Veel bedrijven hebben daar dan wel weer oren na, want 'kutklusjes' hebben ze allemaal wel. Maar daar krijg jij weer meer zelfvertrouwen door, immers doe je nu wel die broodnodige ervaring op. Je legt mss wat contacten hier en daar die je weer verder kunnen helpen, etc.

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het is inderdaad best moeilijk om op dit moment een startersbaan te vinden. Wat voor mij heeft geholpen is de alumni website van mijn hogeschool. Vraag anders rond op je oude school of hun ook een alumni programma hebben. Ik ben anderhalve maand geleden namelijk op deze manier ook aan mijn eerste baan begonnen.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Heb je wel alles op je cv gedrukt? Je moet het gewoon heel interesant maken, nooit bij een studentenraad gezeten? Niet klusjes gedaan voor kennissen, ook mag je rustig vragen waarom je bent afgewezen. Op die manier zullen ze je doorzettingsvermogen respecteren...
Kan je je CV niet posten? Ook zou ik me inschrijven op verschillende online vacature banken en een brief sturen i.p.v. een e-mail. Binnen bepaalde tijd geen antwoord, bellen.

Een baan komt je niet aanwaaien, ga er zelf ook achteraan!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Verwijderd

Kecin schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:40:
Heb je wel alles op je cv gedrukt? Je moet het gewoon heel interesant maken, nooit bij een studentenraad gezeten? Niet klusjes gedaan voor kennissen, ook mag je rustig vragen waarom je bent afgewezen. Op die manier zullen ze je doorzettingsvermogen respecteren...
Kan je je CV niet posten? Ook zou ik me inschrijven op verschillende online vacature banken en een brief sturen i.p.v. een e-mail. Binnen bepaalde tijd geen antwoord, bellen.

Een baan komt je niet aanwaaien, ga er zelf ook achteraan!
Dat waarom vragen is een hele belangrijke!

het beste is dan ook om te bellen naar degene die je hebt afgewezen, het klinkt wat opdringerig, maar op die manier heb je grote kans op een eerlijk antwoord, Via de mail krijg je altijd een standaard afwijzing waar je geen reet aan hebt.

Vraag gewoon of het komt vanwege gebrek aan ervaring, slechte persoonlijk indruk...
Pagina: 1