Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal! Ik heb de laatste tijd een hoop gelezen over NAS-sen en sinds kort heb ik de LG NAS (2x 1TB)

Mijn vraag / probleem:

Ik heb diverse externe harde schrijven en daar wil ik snel dingen vanaf kunnen kopiëren en op de NAS zetten, en ook weer bepaalde data (niet alles) weer terug op losse schijven kunnen zetten.

Als ik dit via de verkenner van windows (op laptop) doe gaat het echt super traag. In de web-based verkenner van de LG NAS kan je niet vanaf of naar een aangesloten schijf kopiëren.

Via FTP zie ik ook alleen de mappen op de NAS zelf, niet de apparaten die daarop zijn aangesloten.

Hoe doe ik dit handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zie dat je shell access krijgt (telnet, ssh) en doe de kopieer actie lokaal op de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 09:42:
Zie dat je shell access krijgt (telnet, ssh) en doe de kopieer actie lokaal op de NAS.
Dank voor je reactie. Wellicht nu een domme vraag, is SSH/Telnet standard functionaliteit op de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok! Ik ben een stapje verder!

Firmware veranderd en nu heb ik SSH op de NAS staan. Via Putty kan ik ook een sessie openen. Root password gelijk veranderd.

Hoe kan ik nu bestanden verplaatsen via SSH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Heeft die LG geen handleiding ofzo? En als je op je eigen bericht gaat reageren gebruik je bij voorkeur de EDIT knop.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Crahsystor schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:12:
Heeft die LG geen handleiding ofzo? En als je op je eigen bericht gaat reageren gebruik je bij voorkeur de EDIT knop.
1. Ik zal voortaan de EDIT knop gebruiken. Mijn excuses.

2. LG heeft een handleiding die alleen ingaat op de basisfuncties. Daar gaan ze er vanuit dat je alles wel via je netwerk wil gaan overpompen.

De firmware die ik nu heb, met SSH is ook niet de officiele LG firmware, maar die van http://lg.threnor.de/

Ik ben dus op zoek naar iemand die me een stapje verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Hoe kan ik nu bestanden verplaatsen via SSH?
Met de standaard Linux commando's.
Met het command 'mount' kun je zien waar je interne en externe schijven zijn gekoppeld. Met 'cp' kun je kopieren, met 'mv' verplaatsen. De meeste commando's hebben een ingebouwde help: 'commando --help'.
Hier staat interessant leesvoer.

Voor je gaat experimenteren is het verstandig een 'gewone' gebruiker aan te maken met adduser, en dan in te loggen als die gebruiker. Als root heb je in Linux veel mogelijkheden om de boel stuk te maken.

Afhankelijk van hoe je NAS precies werkt, kan het zijn dat die extra user weer weg is na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:38:
[...]

Met de standaard Linux commando's.
Met het command 'mount' kun je zien waar je interne en externe schijven zijn gekoppeld. Met 'cp' kun je kopieren, met 'mv' verplaatsen. De meeste commando's hebben een ingebouwde help: 'commando --help'.
Hier staat interessant leesvoer.

Voor je gaat experimenteren is het verstandig een 'gewone' gebruiker aan te maken met adduser, en dan in te loggen als die gebruiker. Als root heb je in Linux veel mogelijkheden om de boel stuk te maken.

Afhankelijk van hoe je NAS precies werkt, kan het zijn dat die extra user weer weg is na een reboot.
Dank voor je reactie. Bestaat er ook een "explorer" achtige omgeving waar je via SSH de bestanden kan verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Misschien met midnight commander. Probeer het commando 'mc' eens. Misschien heb je geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:45:
Misschien met midnight commander. Probeer het commando 'mc' eens. Misschien heb je geluk.
Werkt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden naar de firmware van de LG N2R1D zitten kijken. Het leek alsof het gewoon Debian is. Als dat zo is, en jouw box vergelijkbare firmware draait, zou je kunnen kijken of je mc gewoon van de Debian repositories kunt halen:
code:
1
2
apt-get update
apt-get install mc

Waarchuwing: mocht hij bij het installeren melden dat een bepaalde configuratie file al bestaat, dan altijd kiezen voor de huidige bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 13:07:
Ik heb een tijdje geleden naar de firmware van de LG N2R1D zitten kijken. Het leek alsof het gewoon Debian is. Als dat zo is, en jouw box vergelijkbare firmware draait, zou je kunnen kijken of je mc gewoon van de Debian repositories kunt halen:
code:
1
2
apt-get update
apt-get install mc

Waarchuwing: mocht hij bij het installeren melden dat een bepaalde configuratie file al bestaat, dan altijd kiezen voor de huidige bewaren.
Doet het helaas ook niet. Moet dan onder Root inloggen en dat lukt op e.e.a. manier niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je bedoelt dat je niet als root kunt inloggen op ssh? Je kunt rootrechten verkrijgen als 'gewone user' met het commando 'su'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 14:11:
Je bedoelt dat je niet als root kunt inloggen op ssh? Je kunt rootrechten verkrijgen als 'gewone user' met het commando 'su'.
Werkt helaas ook niet, kan met de root op e.e.a. manier niks benaderen....

Melding is: su: must be suid to work properly

Ik denk dat in het /etc/passwd bestandje mezelf heb vertypt, waardoor de Root nu niet meer kan inloggen. Ik hem echter ook niet meer aanpassen, aangezien ik geen schrijfrechten heb op dat bestandje als ik niet als Root inlog...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je hebt met de hand in /etc/passwd zitten klooien? Tja, dat kan een goede manier zijn om jezelf buiten te sluiten.
Er zijn voor zover ik kan bedenken 3 manieren om dat op te lossen:
1-Zoek naar een configuratiefout waardoor je schrijftoegang tot dat bestand hebt. Een heel voor de hand liggend voorbeeld is dat je per ongelukt schrijfrechten op die file hebt. Wanneer de box inderdaad Debian draait is de kans dat je dat lukt *erg* klein.
2-Maak gebruik van een zwakheid van de LG software om de file te herstellen. Waarschijnlijk draaien er een aantal LG services met root rechten. Als je die kunt verleiden om een filecopy voor jou te toen, kun je je backup weer terugzetten.
3-Hang de schijf aan een andere Linux bak waarop je wel root kunt worden, en zet je backup terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Mijzelf, dank voor de uitgebreide reactie.

Ja ik weet het, beetje dom om daar aan te zitten! Optie 1 en 3 vallen denk ik af. Optie 2 kan ik me iets bij voorstellen, maar geen idee hoe ik dat moet doen. Waar op het forum moet ik zijn voor advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:27:
Ja ik weet het, beetje dom om daar aan te zitten! Optie 1 en 3 vallen denk ik af. Optie 2 kan ik me iets bij voorstellen, maar geen idee hoe ik dat moet doen. Waar op het forum moet ik zijn voor advies?
Geen idee. Je moet de ins en outs van deze firmware kennen om daar iets over te kunnen zeggen. Er is wel weer een voor de hand liggend 'lek': De firmware update mogelijkheid. Ik heb de firmware gedownload van de url die je gaf, en het is een gegzipt tar archief met wat scripts ervoor. Het tar archief lijkt een complete Linux rootfs te bevatten, inclusief /etc/passwd file.
Dus de firmware er opnieuw inschieten zou je probleem kunnen oplossen.

Overigens, dit lijkt ook een Debian installatie, inclusief apt-get enzo. Dus dat deel zou kunnen werken. En een password verander je met het commando 'passwd', en die wordt dan opgeslagen in /etc/shadow, en niet in /etc/passwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de firmware opnieuw geladen via de web-interface van de NAS. Helaas is het passwd bestand niet overschreven..... Ik ben bang dat het SSH avontuur hier ophoud voor mij, gezien ik de toegang tot de NAS kwijt ben.
Pagina: 1