Kapotte Dynamo --> Graag jullie hulp!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74613

Topicstarter
Vorige week heeft mijn Renault Clio 1.2 na ongeveer 1,3 jaar trouwe dienst mij voor het eerst in de steek gelaten. Auto naar de garage afgesleept en daar bleek mijn dynamo overleden te zijn. Daardoor heb ik mijn accu tot de laatste "druppel" leeggereden en liet mijn auto mij in de steek voor een groen stoplicht! Met boze bestuurders achter mij tot gevolg :)

Het garagebedrijf heeft hier een 2e handse dynamo in mijn auto gezet en zoals het ernaar uit zag waren daarmee de problemen verholpen. Maar momenteel constateer ik 2 problemen:
  1. Op het dashboard brandt het lampje van het inspuitsysteem
  2. Wanneer ik 's ochtend de auto weg pak slaat deze af wanneer ik niet voldoende gas bij geef. Stationair draaien gaat niet. Ook onderweg licht het lampje van de accu wel eens op. Gedurende deze oplichting heeft mijn auto ook totaal geen vermogen en kan ik ook geen gas geven. Na ongeveer 500 a 600 meter rijden doet dit probleem zich niet meer voor en kan de motor stationair blijven draaien.
Vwb probleem 1 zegt de autogarage dat dit een electronisch probleem is doordat ik de accu compleet heb leeggereden. Volgens de garage is er geen fysiek probleem en moet het lampje enkel electronisch gereset worden.

vwb probleem 2 zegt de autogarage dat er door de lage accuspanning een sensor in de auto kapot is gegaan die ervoor zorgt dat een koude motor extra brandstof krijgt ingespoten om te blijven draaien (een soort van electrische choke dus).

Graag wil ik jullie expertise (omdat ik een totale leek op het gebied van auto's ben) eens aanwenden om te checken of het klopt wat de autogarage zegt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik denk dat jou sloop dynamo niet lekker is en dat in combinatie met een niet helemaal lekkere accu geeft extra problemen. Lage spanning = haperen motor.

Ik laat mijn dynamo`s liefst zelf reviseren door een bedrijfje dan is deze weer zo goed als nieuw. IPV een vage sloopt dynamo.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:59
2e hands dynamo kan natuulijk prima werken, neem aan dat ze dat bij de garage ook wel nagemeten hebben. Kan je zelf gelukkig ook simpel doen, met draaiende motor moet de spanning op de accupolen ergens rond de 14 volt liggen, beetje meer of minder.

Als dat in orde is kan de storing inderdaad nog veroorzaakt zijn door de te lage spanning eerder, deze hadden ze sowieso wel even mogen wissen bij de garage. Mocht dat een storing zijn die niet met een te lage voedingsspanning te maken heeft, dan zie je dat dan direct.

Pas als je storingslampje uit is kan je verder kijken naar het slecht lopen, mogelijk hebben die 2 met elkaar te maken en dan is uitlezen van de storing een eerste stap, wissen, en kijken of hij terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 22:34
Wat voor sensor is er kapot gegaan? Het klinkt mee eerlijk gezegd wat onwaarschijnlijk dat hij kapot gaat door een te lage spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Eigenlijk een hele simpele maar effectieve manier om te kijken of het aan je dynamo ligt of aan je koolborstels :)

Sloop je dynamo eens uit je auto (demonteren, niet echt slopen), wat zo is gebeurd, en kijk aan het einde waar je stekkers op aangesloten zaten. Hier zit een zwarte module welke met schroeven vast zit. Deze kan je losdraaien en dan komt de zwarte module er uit (zie plaatje onder).

Hier zit een "koolborstel" aan, als deze zo goed als op is (hoort een kleine 1,5 a 2 centimeter te zijn) dan laadt hij je accu niet meer bij. Deze "koolborstels" kan je gewoon op de sloop halen (zelfde auto zoeken, module losschroeven en meenemen als deze goed is) Ook zijn deze los verkrijgbaar bij de meest gangbare garages voor een prikkie.

Tussendoor : En ja, door een slechte accu/dynamo kun je aparte/rare meldingen krijgen op je dashboard!

Dit is 9 van de 10 keer de oorzaak bij een slecht bijladende accu

plaatjes :

gaat om de 2 uitstekende koolmoduletjes
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2yyyssm.jpg <redelijk goede koolborstels
Afbeeldingslocatie: http://www.h-peters.com/bosch/bosch_bestanden/dynamo.jpg <dynamo

kwanta kosta nieuwe dynamo : € 174,-- voor een 60 ampere voor jou auto.
nieuwe koolborstels + unit : plusminus 27 euro

[ Voor 4% gewijzigd door KatirZan op 06-09-2010 16:45 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
KatirZan schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:44:
Eigenlijk een hele simpele maar effectieve manier om te kijken of het aan je dynamo ligt of aan je koolborstels :)

Sloop je dynamo eens uit je auto (demonteren, niet echt slopen), wat zo is gebeurd, en kijk aan het einde waar je stekkers op aangesloten zaten. Hier zit een zwarte module welke met schroeven vast zit. Deze kan je losdraaien en dan komt de zwarte module er uit (zie plaatje onder).

Hier zit een "koolborstel" aan, als deze zo goed als op is (hoort een kleine 1,5 a 2 centimeter te zijn) dan laadt hij je accu niet meer bij. Deze "koolborstels" kan je gewoon op de sloop halen (zelfde auto zoeken, module losschroeven en meenemen als deze goed is) Ook zijn deze los verkrijgbaar bij de meest gangbare garages voor een prikkie.

Dit is 9 van de 10 keer de oorzaak bij een slecht bijladende accu

plaatjes :

gaat om de 2 uitstekende koolmoduletjes
[afbeelding] <redelijk goede koolborstels
[afbeelding] <dynamo

kwanta kosta nieuwe dynamo : € 174,-- voor een 60 ampere voor jou auto.
nieuwe koolborstels + unit : plusminus 27 euro
Probleem is dan dat de rotor versleten is, van die 3 10tjes heb je vaak niet heel veel plezier. Wat ik ook begrijp is dat hij inmiddels een andere dynamo heeft (2de hands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Moeten ze niet gewoon even de computer resetten zodat het lampje uitgaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:26

ricardo246

Life's what you make it!

Als je accu helemaal leeg gereden is, dan kan het zo maar zijn dat deze ook dicht tegen overlijden aan zit.
Het elektrochemisch proces is dan zover uit balans geraakt, dat de accu niet meer goed kan bijladen.
Dit kan zeker leiden tot de genoemde klachten. ik zou de accu eens vervangen....

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

L0we schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:46:
[...]

Probleem is dan dat de rotor versleten is, van die 3 10tjes heb je vaak niet heel veel plezier. Wat ik ook begrijp is dat hij inmiddels een andere dynamo heeft (2de hands)
Vaak valt dat nog wel mee. Koolborstels zijn niet voor niets vervangbaar en leverbaar via de algemene kanalen, sterker nog, voor mijn BMW staan ze gewoon tussen de onderdelen in de officiële catalogus.

@TS
Is de accu ook vervangen? Zo nee, hoe oud is deze? Ik durf m'n geld er bijna op te zetten dat deze namelijk kapot is (1 of meerdere cellen in sluiting), waardoor én je boordspanning permanent te laag is én je dynamo zwaarder dan normaal belast wordt. De te lage boordspanning verklaard het rare gedrag van de elektronica (het in storing staan of springen) en een verhoogde belasting van de dynamo verklaart waarom hij de neiging heeft af te slaan bij een koude motor.
Het accu-lampje geeft wat dat betreft wel het goede signaal. Deze wordt namelijk altijd getriggert door een te lage spanning (en niks anders). Dat betekent of een dynamo die niet laadt, of een accu die niet voldoende spanning levert.

En, een accu die deels in sluiting staat, veroorzaakt een verhoogde belasting van je dynamo, die daardoor ook nog door kan branden. Het kapotgaan van je dynamo kan dus best in de eerste plaats door de accu veroorzaakt zijn.

Dus, zit dezelfde accu nog in de auto? Hoe oud is deze? En welke spanning staat er op de accu nadat de motor een uur niet meer heeft gedraait (dit moet minimaal tussen de 12 en 13 volt zijn)?

Een goede, nieuwe accu voor een auto als die van jou, kost waarschijnlijk maar een euro of 40, en zeker met de winter in aankomst en het feit dat hij helemaal ontladen is geweest, geen onverstandige investering als je hem niet meer 100% vertrouwd (wat ik persoonlijk dus niet meer zou doen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
deepbass909 schreef op maandag 06 september 2010 @ 17:17:
[...]

Vaak valt dat nog wel mee. Koolborstels zijn niet voor niets vervangbaar en leverbaar via de algemene kanalen, sterker nog, voor mijn BMW staan ze gewoon tussen de onderdelen in de officiële catalogus.
Ik weet niet of het dan een renault kwaaltje is, maar ik heb het een aantal keer gezien dat het vervangen van de koolborstels het leven van de dynamo niet erg veel verlengt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Misschien een stomme vraag, maar is de accu ondertussen wel weer fatsoenlijk opgeladen nadat je hem leeggereden hebt?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

deepbass909 schreef op maandag 06 september 2010 @ 17:17:
[...]

@TS
Is de accu ook vervangen? Zo nee, hoe oud is deze? Ik durf m'n geld er bijna op te zetten dat deze namelijk kapot is (1 of meerdere cellen in sluiting), waardoor én je boordspanning permanent te laag is én je dynamo zwaarder dan normaal belast wordt.
Wellicht helpt het de discussie als je met je 10 euro gamma multimeter de spanning van de accu meet
1x met motor uit
1x met motor (en dynamo) aan.

Als je die niet hebt ga je effe naar een bouwmarkt en koop een simpele multimeter en kijk alvast wat accus los kosten. (welke weet ik niet, online zoeken had ik bouwjaar voor nodig.)

Zelf accu vervangen is ook simpel. (en aangezien arbeidloon duur is goedkoper dan in de garage laten doen.)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@leuk_he
Kleine toevoeging.
Doe het ook in die volgorde (dus eerst met de motor uit), en ook pas als de auto al even stil staat. Het duurt namelijk even voor de accu z'n rustspanning bereikt na afschakelen van de motor.
Een bouwmarkt meter is inderdaad nauwkeurig genoeg (zo'n dingetje van een 10tje), en de prijs van de accu, die kan echt nooit hoog zijn voor een auto met een 1.2 motor. Ik heb in mijn BMW (met 1.6l 4-pitter) een wat duurdere Bosch accu (uit de zilver serie) liggen, en die was ook maar iets van 6 tientjes, en ik weet zeker dat die zwaarder en duurder is dan wat in een Clio 1.2 gaat. Maar goed, de prijs van accu's wordt door meer zaken bepaald dan alleen z'n vermogen, dus zonder meer info is en blijft het speculeren.

De TS moet nu eerst maar eens z'n accu testen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

cactusman schreef op maandag 06 september 2010 @ 15:58:
Ik denk dat jou sloop dynamo niet lekker is en dat in combinatie met een niet helemaal lekkere accu geeft extra problemen. Lage spanning = haperen motor.
Nonsens, lage spanning =uberhaupt niet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

paQ

eerst meten inderdaad.
dan kun je elimineren.
accu, dynamo, en anders eventueel nog je spanningsregelaar

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03
Anoniem: 89521 schreef op maandag 06 september 2010 @ 20:09:
[...]

Hangt van de spanning af, maar idd... als je kunt starten op een accu hoort je auto ook gewoon goed te werken met die accu. Een dynamo levert over het algemeen voldoende stroom om zowel het opladen van de accu te doen als je auto van voldoende stroom te voorzien. Als je accu kortgesloten is waardoor je spanning flink inzakt had je sowieso niet kunnen starten op die accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 89521 schreef op maandag 06 september 2010 @ 20:09:
[...]

Was de wereld maar zo zwart-wit ;) Als je 1 cel volledig mist in een accu, wil de auto nog best wel starten, daar is geen hoge spanning voor nodig, alleen veel stroom (gemiddeld zakt de accu-spanning tijdens het starten rustig tot 10 of 9 Volt). Alleen als de spanning van de accu zo laag is dat de dynamo direct na het starten vol aan het laden slaat (de accu-spanning zit na het starten nog steeds onder de 11 volt door de defecte cel), kan dit de motor zoveel belasten dat hij niet lekker stationair loopt of de veel gevoeligere boordelektronica problemen gaat geven.

Een lage spanning kan meerdere oorzaken hebben. Niet willen starten door een te lage spanning is vrijwel altijd te wijten aan te weinig capaciteit van de accu (door degradatie van de platen of daling van de zuurgraad van het accuzuur), waardoor hij met het inzakken van de spanning ook niet meer het benodigde vermogen kan leveren. Echter, een cel die vol in kortsluiting staat, veroorzaakt geen extra (interne) weerstand, waardoor de accu nog rustig de benodigde stroom kan leveren om de startmotor aan te slingeren.

Zolang we alleen niets meer van de TS horen, blijft het koffiedik kijken. Maar ik blijf nog steeds inzetten op een rotte accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:02

Aapje

Opel-beun
Controleer ook even of ze alle massa kabels goed aangesloten hebben. Is best vaak de reden dat een auto storingen gaat vertonen uit 't niets.

@hierboven, maar met idee-en schieten heb je wel meer info in dit topic, waardoor toekomstige zoekers ook meer info hebben om hun eigen probleem te debuggen

[ Voor 36% gewijzigd door Aapje op 06-09-2010 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:39

Speedmaster

Make my day...

Zolang we alleen niets meer van de TS horen, blijft het koffiedik kijken. Maar ik blijf nog steeds inzetten op een rotte accu.
Ga ik voor een kapotte spanningsregelaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Tuut-Tuut schreef op maandag 06 september 2010 @ 23:52:
[...]

Ga ik voor een kapotte spanningsregelaar....
Ik gok dat de lambda sonde is overleden. Dat zorgt vaak voor een storingslampje, en onregelmatig lopen.
Vind het alleen wel vreemd, de spanning op het electische circuit wisselt nogal, dus de sensoren moeten daar zeker tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:55
De bobine kan ook een opdonder hebben gekregen doordat de dynamo stuk is gegaan..Krijg je redelijk dezeflde problemen mee, slecht starten, slecht stationair draaien, weinig vermorgen enz.

[ Voor 39% gewijzigd door Dersan op 07-09-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
blaat

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 74613 op 07-09-2010 14:31 . Reden: tekst verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dersan schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:29:
De bobine kan ook een opdonder hebben gekregen doordat de dynamo stuk is gegaan..Krijg je redelijk dezeflde problemen mee, slecht starten, slecht stationair draaien, weinig vermorgen enz.
denk dat het hier niet aan ligt. hij start alleen 's ochtends slecht.....

wanneer ik tien minuten heb gereden en ik zou dan de motor uitzetten en opnieuw starten dan start deze zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Hey, ik was even bang dat je met je auto ergens gestrand was :p

Maar waar blijft de extra info??? (bouwjaar van auto bijv) Heb je de accu-spanning al kunnen meten? En is deze nou wel of niet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Anoniem: 74613 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 14:31:
[...]

denk dat het hier niet aan ligt. hij start alleen 's ochtends slecht.....

wanneer ik tien minuten heb gereden en ik zou dan de motor uitzetten en opnieuw starten dan start deze zonder problemen
ik ruik een gevalletje accu stuk, als de accu 10 minuten geladen heeft, dan doet ie t wel weer een beetje, maar na een nacht rust issie weer zover ingekakt dat ie moeilijk start en loopt.
dus met eerder gepost, nieuwe accu halen voor 45 piek ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de auto inmiddels naar de garage gebracht....

daar is de sensor vervangen die ervoor zorgt dat er bij een koude motor extra brandstof wordt ingespoten (zo iets als een electrische choke). De auto start nu 's ochtends weer als een zonnetje :)

Bedankt voor de hulp heren! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Anoniem: 74613 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 11:01:
Ik heb de auto inmiddels naar de garage gebracht....

daar is de sensor vervangen die ervoor zorgt dat er bij een koude motor extra brandstof wordt ingespoten (zo iets als een electrische choke). De auto start nu 's ochtends weer als een zonnetje :)

Bedankt voor de hulp heren! :D
Hoe heette die sensor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:02

Aapje

Opel-beun
Accu's laden moet je minimaal in de auto 1,5 uur rijden.... 10 min rijden kost meer kracht ivm. startmotor die sleurt effe +300A van je accu in 1 klap.

Auto stationair laten draaien, achterruit verwarming aan, aanjager vol aan, lampen aan op groot licht...

En dan meten of de spanning op de accu polen 13,8 volt is. Dan laad hij bij onder belasting. Als ie dit doet heb je gewoon een rotte accu.

Of je moet pech hebben en ergens lekstroom hebben... Meet in dat geval ook even 't verbruik/ampères van de accu als alles uitstaat e.d. :).

@hierboven: Temperatuur sensor vaak :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aapje op 14-09-2010 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

L0we schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:18:
[...]

Ik gok dat de lambda sonde is overleden. Dat zorgt vaak voor een storingslampje, en onregelmatig lopen.
Vind het alleen wel vreemd, de spanning op het electische circuit wisselt nogal, dus de sensoren moeten daar zeker tegen kunnen.
Lambda sonde heeft er totaal niets mee van doen. Lambda sonde "beoordeeld" de uitlaatgassen, en bepaald dan wat er evt. met het mengsel moet gebeuren..

In dit soort gevallen ga ik ook altijd voor revisie van de dynamo. En dan niet alleen de genoemde koolborstels, maar the whole package. Dit is iets duurder dan een dynamo van de sloop, maar ongeveer 50% goedkoper dan een nieuwe dynamo.

Overigens, de mening van de garage mbt probleem 2 klinkt mij als totale bullshit in de oren. Althans, de temp. sensor die stuk gaat door een telage spanning.. Nah.

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 14-09-2010 20:02 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Topicstarter
bij navraag bij de garage was het inderdaad de temperatuur sensor die vervangen is!

• deepbass909

deepbass909

Destruction schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 20:01:
[...]

Lambda sonde heeft er totaal niets mee van doen. Lambda sonde "beoordeeld" de uitlaatgassen, en bepaald dan wat er evt. met het mengsel moet gebeuren..
Inderdaad. Bij een koude motor is het motormanagment sowieso nog erg beperkt. De emissie wordt nog niet gemeten (punt 1 is de lambda zelf nog koud, punt 2 is er nog onvolledige verbranding, dus de gemeten waarde klopt sowieso niet), het enige wat het managment doet is met en lucht en benzine toevoer spelen op zo'n manier dat de motor een bepaald toerental vast gaat houden (bij mijn auto door de luchttoevoer te regelen). Een luchtmassameter werkt bij die lage toerentallen ook te onnauwkeurig om enige nuttige info te kunnen verschaffen. Pas bij een koelwater temperatuur van een graad of 80 wordt de motorsturing intelligent.
Bij mijn wagen is dit overigens ook daadwerkelijk te merken in de manier dat hij op het gas reageert. Zolang de motor nog te koud is, houdt hij boven de 3500rpm even in, terwijl bij een warme motor hij juist extra gaat trekken.
In dit soort gevallen ga ik ook altijd voor revisie van de dynamo. En dan niet alleen de genoemde koolborstels, maar the whole package. Dit is iets duurder dan een dynamo van de sloop, maar ongeveer 50% goedkoper dan een nieuwe dynamo.
Voor veel auto's kan je geen eens een nieuwe dynamo kopen als ze ouder dan 10 jaar zijn... Op zich maakt dat ook niet uit. Een gereviseerde heeft nieuwe lagers, spoelen en andere slijtage gevoelige delen, alleen het anker en huis worden opnieuw gebruikt.
Overigens, de mening van de garage mbt probleem 2 klinkt mij als totale bullshit in de oren. Althans, de temp. sensor die stuk gaat door een telage spanning.. Nah.
Inderdaad, ik heb nog nooit gehoord van elektronica die kapot gaat door een te lage spanning... Zou ook wat zijn, heb je een apparaat dat altijd aan moet blijven, want als je het uit zet, zakt de spanning en kan het kapot gaan... 8)7

Pagina: 1