Problemen met VOIP verbindingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-02-2011
Op het werk zit ik met een vrij rare situatie. Sinds 2 weken gebruiken we een voip oplossing, onder windows op een 3cx systeem.

Er word door diverse gebruikers en klanten gemeld dat er problemen zijn met vertraging en echo's. Echo's overigens eigenlijk altijd aan de externe kant. Intern eigenlijk nooit, en dan vaak te wijten aan een te hard ingestelde mic (dus dat is de issue niet).

Intussen heb ik alles wat er mogelijkerwijs te controleren en/of bij te stellen is al aangepakt, tot en met de MTU waarden op het router aan toe.

Ook heb ik in contact met de leverancier van het systeem alles nagelopen (hij is er zelfs voor langs geweest), KPN lastig gevallen, tot op het punt dat alles near-perfect afgesteld lijkt te zijn.

Ondanks dat, blijven de klachten aanhouden. Als ik het echo-test nummer van onze voip provider bel, heb ik nauwelijks vertraging, en al helemaal geen echo. Verbind ik dit systeem door met bijvoorbeeld mijn mobiele telefoon, dan is het een en al ellende. Nu heb ik mijn twijfels of dit een goede testmethode is, maar het zet me toch aan het denken.

Wat overige info:
- de server zit niet achter een firewall,
- we hebben een 50/50 mbit glasvezelverbinding, (glas is tot in de serverruimte),
- ping tijden naar de provider zijn ~12 ms. terwijl rtp delay rond de 120 zit.

Sorry voor de lange post, maar het leek me beter een volledige situatie te schetsen...

Is er iemand die mij misschien nog een paar tips kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Welke toestellen gebruik je op je 3cx ?
PBX Delivers audio staat aan of uit op: Toestellen en Sip lijnen ?
Nu weet ik niet welke leverancier je hebt voor je 3cx oplossing en je voip kanalen, maar je zou kunnen kijken of je een toestel direct aan een sip accountje kan knopen, in dat geval kan je bijvoorbeeld je 3cx uitsluiten als bron van de delay.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
We hebben een aantal Linksys pap2t kastjes en voor de rest softphones. Deze zijn van 3cx zelf.

PBX deliveres audio staat alleen aan voor de sip-trunk, voor de toestellen bleek uit de betere optie.

Een los toestel aan de trunk hangen kan ik vanavond pas testen, omdat ie dan de registratie van de server wegkaapt... Maar ik ga het iig even proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Pap2t's en aanverwanten gebruiken wij eigenlijk alleen maar om faxen door te knopen, analoge telefoons gebruiken we niet meer.

Geeft elke telefoon die echo problemen of alleen de ata's of alleen de softphone?

PBX delivers audio is aan te raden die op de extensies idd uit te houden, of je moet bijvoorbeeld een ster VPN hebben en de eindpoints in de ster kunnen niet mekaar op IP bereiken, dan heeft die extensie dit wel nodig. op de Siptrunk is die altijd wel weer aan te raden.

edit: ik zie overigens net pas dat je aangeeft dat je 3cx server niet achter een firewall staat?
heb je veel externe extensies dat je dit zo doet en hem niet achter je nat router zet?

[ Voor 16% gewijzigd door Powermage op 06-09-2010 15:57 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
de ata's gebruiken we inderdaad voor een fax, en voor een paar draadloze toestellen (DECT).

De firewall by-pass is gedaan omdat dit de situatie al een stuk verbeterde, omdat de firewall nogal grillig is in wat ie wel en niet door laat met de sip functionaliteit ingeschakeld.

Zover ik heb kunnen nagaan maakt het niet uit of het een ata toestel of een softphone is. Echo is er altijd eigenlijk wel...

Het gekke is wel: Als ik mijn eigen mobiel / vaste nummer bel is er niks aan de hand... bij die van mijn vriendin ook niet...

Maar als ik mijn baas mobiel bel, dan hoort ie zichzelf harder terug na een seconde, dan dat ie mij (of een van mijn collega's for that matter) hoort...

Overigens: ik krijg vandaag bij een andere provider een test extentie, om te kijken of dat beter werkt dan de provider waar we nu zitten... ook is me opgevallen dat de internetlijn vreemd doet, namelijk de snelheid fluctueert als een malle (van 0 naar 50 mbit en weer terug, meermaals per sec...)... Dus KPN ook maar weer een belletje gegeven...

Ik vermoed dan ook dat de kans nog vrij klein is dat het echt iets is waar ik persoonlijk invloed op uit kan oefenen, anders dan van aanbieder te wisselen of KPN te schoppen...

Nieuwe bevindingen volgen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twiztid2004 schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:55:

- ping tijden naar de provider zijn ~12 ms. terwijl rtp delay rond de 120 zit.
De pingtijden naar de provider? is dat dan de SIP provider of de provider van de internetaansluiting?

Zelf heb ik geen ervaring met 3CX in productie (alleen test-intern). Wanneer het intern bellen geen echo oplevert maar extern bellen wel, dan zou ik onderzoek gaan doen van de verbinding naar de SIP provider.

Zelf adviseer ik altijd om voor spraakverkeer een aparte PVC (in geval van een DSL verbinding) of VLAN te nemen waarbij het spraakverkeer niet ver- of gestoord wordt door ander IP verkeer. Zeker als de lijn nu al niet helemaal stabiel is zorgt dit voor problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30
Als je verbinding al niet goed is dan hoef je niet echt verder te zoeken.
Zorg eerst eens voor een stabiele verbinding en als het dan nog zo is dan weer verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:18:
[...]

De pingtijden naar de provider? is dat dan de SIP provider of de provider van de internetaansluiting?
dit zijn de pingtijden naar de provider toe... deze liggen ~1-2 ms hoger dan naar google.nl...

Een aparte aansluiting voor VOIP zou ik ook het liefste hebben, maar krijg ik geen toestemming voor van de baas... :(
tlpeter schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:20:
Als je verbinding al niet goed is dan hoef je niet echt verder te zoeken.
Zorg eerst eens voor een stabiele verbinding en als het dan nog zo is dan weer verder zoeken.
In eerste instantie leek dit opgelost door eens een config in het router te gooien, ipv de fabrieksdefault die erin bleek te staan... Dit had een jaar geleden bij aflevering meteen gedaan zullen zijn, maar dat is (blijkbaar) nooit gebeurt... Ik ben er eigenlijk vandaag achter gekomen dat die issues op die lijn nog zo erg zijn...

Dus misschien lichtelijk voorbarig geweest met posten, maar ik begin een beetje gek te worden waarom het niet wil lukken, dus ik dacht, misschien kan iemand hier me vast helpen ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Twiztid2004 op 06-09-2010 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
hou er rekening mee dat als je gesprekskwaliteit waardeloos is, er waarschijnlijk ook geen enkele fax aankomt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Twiztid2004 schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:27:
[...]

dit zijn de pingtijden naar de provider toe... deze liggen ~1-2 ms hoger dan naar google.nl...

Een aparte aansluiting voor VOIP zou ik ook het liefste hebben, maar krijg ik geen toestemming voor van de baas... :(
uhm, mag ik dan vragen hoe je enige vorm van QOS geregeld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
Meester_J schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:29:
[...]

uhm, mag ik dan vragen hoe je enige vorm van QOS geregeld hebt?
De QoS is geregeld in het router, die heeft een LLQ (low Latency Queue) specifiek voor VOIP (RTP) verkeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Als je verbinding inderdaad niet stabiel is dan kan dat een oorzaak zijn, alhoewel in mijn ervaring je eerder happerende gesprekken krijgt dan echo.

Mocht t nodig zijn kan je mij dmmen, kan je hier ook wel tijdelijk van een test account voorzien.

Als ik je netwerk beschrijving goed begrijp hebben jullie een of ander modem/switch staan die public IP adressen uitdeelt, 1 ervan gaat naar jullie router en de andere naar de 3cx server. alle toestellen connecten over de router (die al voor problemen zorgde) alsnog naar de 3cx toe?

Pak dan eens een pc of laptop met de 3cx phone en gooi die eens buiten je firewall op een publiek ip adres, hoe werkt je telefonie dan?

Welk merk/type firewall gebruik je?

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
Meester_J schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:28:
hou er rekening mee dat als je gesprekskwaliteit waardeloos is, er waarschijnlijk ook geen enkele fax aankomt....
Gelukkig word er ongeveer 1x per 6 maanden een fax verstuurd, en een binnenkomen doet er eigenlijk nooit een, maar zover ik heb kunnen merken werkt dat verder dus wel gelukkig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
Powermage schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:36:
Als je verbinding inderdaad niet stabiel is dan kan dat een oorzaak zijn, alhoewel in mijn ervaring je eerder happerende gesprekken krijgt dan echo.

Mocht t nodig zijn kan je mij dmmen, kan je hier ook wel tijdelijk van een test account voorzien.

Als ik je netwerk beschrijving goed begrijp hebben jullie een of ander modem/switch staan die public IP adressen uitdeelt, 1 ervan gaat naar jullie router en de andere naar de 3cx server. alle toestellen connecten over de router (die al voor problemen zorgde) alsnog naar de 3cx toe?

Pak dan eens een pc of laptop met de 3cx phone en gooi die eens buiten je firewall op een publiek ip adres, hoe werkt je telefonie dan?

Welk merk/type firewall gebruik je?
Het router is een cisco 1811... de 3cx heeft 2 netwerkkaarten, 1 intern, en 1 extern. Dit alles gecontroleerd en geverifieerd door een medewerker van de softwareleverancier. Dit zou dus goed moeten werken.

De firewall is een astaro 120, hardware appliance.

Als ik een laptop/pap2t aan een publiek ip hang, zelfde issues... met beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Twiztid2004 schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:35:
[...]

De QoS is geregeld in het router, die heeft een LLQ (low Latency Queue) specifiek voor VOIP (RTP) verkeer...
En heb je die ook op de glaslijn ?
Voice moet altijd voorrang hebben op data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
tlpeter schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:43:
[...]

En heb je die ook op de glaslijn ?
Voice moet altijd voorrang hebben op data.
Het router hangt direct aan de glaslijn (via de glas to ethernet convertert),

Basically komt het er op neer, dat de QoS op de poort aan het glas staat, en deze alle voip voorrang geeft op de rest van alle poorten / IP's

[ Voor 20% gewijzigd door Twiztid2004 op 06-09-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ja je router heeft QOS maar als je lijn bij de provider dat niet heeft dan heb je er helemaal niks aan.

Als alle spraak zo op het internet gegooid wordt dan weet je wel waarom er echo en jitter ontstaat :)
Persoonlijk zou ik een provider nemen die een eigen router plaats met een eigen lijn.

Maar als de kosten dit niet toelaten dan vind ik dat er niet gezeurd moet worden.
Vertel je baas dat dit simpelweg zo niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
tlpeter schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:55:
Ja je router heeft QOS maar als je lijn bij de provider dat niet heeft dan heb je er helemaal niks aan.

Als alle spraak zo op het internet gegooid wordt dan weet je wel waarom er echo en jitter ontstaat :)
Persoonlijk zou ik een provider nemen die een eigen router plaats met een eigen lijn.

Maar als de kosten dit niet toelaten dan vind ik dat er niet gezeurd moet worden.
Vertel je baas dat dit simpelweg zo niet kan.
_/-\o_

Ik heb het geprobeerd... laten we het daar maar op houden, anders heb ik meteen 3 A4-tjes vol...

IIG: ik heb net een half uur met KPN gesproken, die geven ook aan dat er het een en ander niet klopt in de metingen, o.a. snelheid is veel te laag en de fluctatie in snelheid klopt niet, dat hoort goed stabiel (en hoog) te zijn. Vanavond of morgen ochtend weet ik meer... iig word er hard aan gewerkt...

U allen in elk geval hartelijk dank, ik begrijp uit de reacties en de informatie van KPN dat ik zelf eigenlijk niks meer kan doen, dus nu is het gewoon heel hard duimen dat het snel wat beter word...

Voor wie geinteresseerd is, ik hou jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 14:43
Blij te horen dat er schot in lijkt te zitten.... Maar mijn eerste reactie was: wat zegt de leverancier ervan? Hij heeft het systeem toch verkocht? Hij kende jullie netwerkomgeving en internetverbinding toch op voorhand, hoop ik? Dan heeftvhij iig de morele, zo niet de juridische plicht het op te lossen. En dan hoop ik maar dat jullie nog niet 100% betaald hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
De leverancier van de software is letterlijk zijn benen uit zijn lijf aan het rennen om het opgelost te krijgen. In dat opzicht, zou ik hem niks willen verwijten.

Het project is in opdracht van mijn werkgever zoveel mogelijk in eigen beheer gedaan. Ik werk al letterlijk meerdere jaren met dit systeem, en dit is voor het eerst dat ik ook maar iets van problemen heb ermee... dat dat kon gebeuren bij een implementatie in deze omgeving, had ik op zich ook wel enigszins verwacht, alleen niet dat het op deze schaal zou zijn.

Gelukkig (of helaas eigenlijk) is er maar 1 partij die niet echt meewerkt in de oplossing van het probleem, en dat is de provider. Deze staat dan ook op nominatie om vervangen te worden...

Ik ben momenteel vooral erg benieuwd wat KPN gaat doen. Ze hebben vanavond de technische afdelingen van zowel voip als internet ingeschakeld om alles te controleren. Na controle van de routerconfiguratie en server instellingen op netwerk niveau, is tot nu de conclusie dat er aan hun kant van de lijn een flink probleem zit, dus... ik ben benieuwd. Kan zijn dat ik vanavond nog wat hoor, maar ik denk dat dat morgen ochtend word...

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Je zou nog voor de zekerheid om je eigen spullen uit te sluiten de registratie naar de voip provider op een toestel kunnen testen, dit voor en achter de firewall en alles wat je zelf kan doen is uitgesloten.
tlpeter schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:55:

Toch knap dat je dat zo weet, vroegah was dat misschien zo, maar tegenwoordig is dat 99 van de 100 keer geen probleem meer als je gewoon een fatsoenlijke provider hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Powermage op 06-09-2010 22:33 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Powermage schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:31:
Je zou nog voor de zekerheid om je eigen spullen uit te sluiten de registratie naar de voip provider op een toestel kunnen testen, dit voor en achter de firewall en alles wat je zelf kan doen is uitgesloten.

[...]

Toch knap dat je dat zo weet, vroegah was dat misschien zo, maar tegenwoordig is dat 99 van de 100 keer geen probleem meer als je gewoon een fatsoenlijke provider hebt.
Offtopic, desalniettemin mogelijk interessant: Ik ben zelf sinds een jaar tevreden speakup klant over mijn consumenten ADSL lijntje met trunk en Asterisk server, zonder enige jitter of echo, kortom: I second that.

@TS kan ik alleen maar veel succes wensen, ik weet niet hoe complex je omgeving is (koppelingen met AD?) maar anders zou je ook nog een out of the box asterisk server als VM installeren en daar je trunk op instellen met een SIP telefoontje dr aan, mogelijk helpt dat je verder bij het uitsluiten van mogelijke oorzaken?

[ Voor 3% gewijzigd door nielsl op 06-09-2010 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
Het vervolg...

Vandaag weer 4 miljoen keer met KPN aan de telefoon gehangen... Eindresultaat: Een netjes werkende glaslijn... da's iig iets, want dat was al niet optimaal... helaas niet zoveel effect op de voip.

Ik zit te denken een fysieke machine te installeren met eerst 3cx, en als dat niks scheelt, asterisk... dan maar eens kijken of dat het nou is of niet. Misschien (als het zo lang doorgaat) dit weekend alles maar eens lostrekken, en alleen die machine aan het internet hangen...

Ondertussen hard op zoek naar een leuke trunk leverancier. Tele2 werd aangeraden door veel mensen uit mijn omgeving (zakelijk tele2 dan), maar die leveren pas vanaf 20 simultane gesprekken... :S ik heb 20 nummers... toch wat anders...

Maar goed... we geven de moed niet op ;) De volgende voipprovider word er in elk geval eentje die alles zelf regeld. Misschien dat ik meteen een hosted oplossing ga zoeken... als het dan mis is, hoef ik maar te bellen, dit begint erg vermoeiend te worden... (tot overmaat van ramp goed ziek aan het worden, maar nu ziek in bed liggen is ook niet echt een optie... een communicatiebureau, zonder fatsoenlijke communicatiemiddelen, is niet echt geweldig... )

To be continued ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
laat ik nou toevallig bij Tele2 gedetacheerd zitten.
TeleSales, hier 2 meter vandaan, kan je vast de juiste info verschaffen: 020 750 1544. :-)
uiteraard ter hulp, en niet ter spam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

20 simultame voipgesprekken lijkt me ook niet heel veel duurder (het is niet dat je 20 fysieke lijnen nodig hebt) dus misschien is het toch wel interesant met Tele2 te praten als je denkt dat dat goed is. Ze hebben in ieder geval ervaring en veel klanten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Twiztid2004 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 15:27:

Ik zit te denken een fysieke machine te installeren met eerst 3cx, en als dat niks scheelt, asterisk... dan maar eens kijken of dat het nou is of niet. Misschien (als het zo lang doorgaat) dit weekend alles maar eens lostrekken, en alleen die machine aan het internet hangen...
Heb je al eens je siptrunkje aan een los toestel gehangen en dit VOOR en ACHTER de firewall getest, wat waren je resultaten?

Wie is je huidige voip provider?

Heb je al eens een test account op een andere sip trunk geprobeerd (op je 3cx), zo nee, neem even via DM contact met me op, wij hebben een voor 3cx gecertificeerd platform, test accountje is 5 minuten werk.

Join the club

• Twiztid2004
Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd. Helaas alles met de zelfde resultaten. Ook met een andere voipprovider... meerdere zelfs.

De huidige VOIP provider is voipplanet.nl...

Ik zou echt niet meer weten wat ik verder nog kan proberen, en het geduld van de directeuren en collega's hier is ook zo'n beetje op...

Vandaag word er een besluit genomen of er een speciale voip-verbinding en aanverwanten komt, of dat we teruggaan naar het oude systeem, over ISDN.

Gezien de kosten van de eerste optie, zal het zeer waarschijnlijk de ISDN gaan worden.

To be honest... ga ik dat echt niet erg vinden, dan is iig de ellende voorbij... ;)

In ieder geval mijn dank aan iedereen voor het mee denken, en voor de aanbiedingen van de testaccounts. :)
_/-\o_ to all of you

*instant update* Een der directeuren gaat nog even kijken voor een ander bedrijf wat het hele zooitje van begin tot eind doorvoert. Mss dat dat dus nog een optie is...

To be continued for the interested :)

• Powermage
Als je een hardware matige sip phone op een publiek IP (dus geen genat oid) hebt, maar je houd toch nog echo dan is het 100% zeker je lijn of je leverancier, andere opties zijn er dan namelijk niet meer.

Een simpele DSL met een simpele modem router (draytek 2820 werkt) zou de oplossing al kunnen zijn in jullie geval, t blijft wel vreemd dat KPN t niet kan oplossen dan, dus ik vermoed dat er iets vreemd of aparts bij jullie zal zijn, mocht je directeur t nog een optie willen geven kan misschien ons bedrijf er iets in betekenen om daar op korte termijn eens naar te kijken. (wij zijn gecertificeerd voor 3cx en gebruiken een door 3cxgecertificeerd voip platform)

[ Voor 33% gewijzigd door Powermage op 09-09-2010 11:16 ]

Join the club

• Twiztid2004
Ik weet niet helemaal hoeveel kans ze het nog willen geven, ik begrijp van 1 van de 2 in elk geval wel dat hij de voordelen van VOIP techniek zeker wel inziet. Dus ik kan het altijd proberen :)

Gooi me anders even een linkje oid door, dan kan ik vast een blik werpen :) dan kan ik ook wat meer info neerleggen meteen :)

• Powermage
Zet je DM even aan :)

Join the club

• Twiztid2004
:F |:( done... |:( :F
Pagina: 1