Welke NAS te kiezen ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een windows server RAID 5 draaien en wil deze als extra beveiliging nogmaals extern backuppen. Voorheen gebruikte ik daar een WD WorldBook II voor maar deze heeft de geest gegeven dus ik ben op zoek naar iets nieuws en zou daar graag wat advies van jullie over hebben.

Ik ben dus aan het kijken naar een NAS, heb hier op het forum al veel gelezen maar kan maar niet tot de juiste keuze komen. Ik zal uitleggen wat ik het liefst zou willen.

In mijn netwerk draaien een aantal pc's en een server, alle data (foto's, downloads e.d.) staan op de server, de pc's halen hier de gegevens vandaan en schrijven daar naar toe. Maar ook op de lokale harde schijven staat data in bepaalde mappen.

Wat ik nou graag zou willen is een NAS welke op elke pc (en server) een stukje software heeft draaien welke in de gaten houdt of er wat nieuws geplaatst wordt en hier vervolgens direct een kopie van maakt op de NAS.

Deze software hoeft natuurlijk niet alle mappen op alle pc's in de gaten te houden maar slechts diegene die aangegeven zijn, deze mogelijkheid moet er dus wel zijn. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat de NAS voor elke pc een map heeft waarin de kopieën 1 op 1 weggeschreven worden in de directory structuur zoals ze ook op de bron staan.

De NAS moet minimaal over de volgende kenmerken beschikken:
  • RAID 1
  • FTP server
  • Fotoalbum via internet
  • Gigabit Lan
  • Mappen delen per gebruiker
  • Minimaal 2 schijven
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebedees
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 09:54
[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic
Het grote Synology topic deel 2
Zelfbouw NAS vragen
Het grote QNAP topic
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/tu4ztt-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor deze 'nuttige' bijdrage _/-\o_ Maar zoals ik al in mijn post vermeld had heb ik dit al allemaal doorgelezen......
Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:30:.........heb hier op het forum al veel gelezen maar kan maar niet tot de juiste keuze komen...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:55
Dan moet je natuurlijk wel aangeven WAAROM je niet tot die keuze kan komen?
Twijfel je tussen bepaalde modellen? Twijfel je over functies, capaciteit, snelheid, software?
Twijfel je over kosten?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat ik nou graag zou willen is een NAS welke op elke pc (en server) een stukje software heeft draaien welke in de gaten houdt of er wat nieuws geplaatst wordt en hier vervolgens direct een kopie van maakt op de NAS.
Zoiets moet je niet vanuit de NAS willen regelen. Pak daar gewoon een backupprogramma voor, onafhankelijk van je NAS. Je zou kunnen denken aan Syncback SE.

Niet echt een feature waar je de keuze van je NAS vanaf moet laten hangen :)

Voor de rest voldoet elke 2-disk QNAP of Synology. Nog even bedenken wat je budget is en de gewenste snelheid van de NAS en je weet welke je moet hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 06-09-2010 21:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel inderdaad tussen een paar modellen, de QNAP 219P en de Synology DS 209.

Prijs is niet zo heel belangrijk, het moet gewoon goed en betrouwbaar zijn, begrijp inmiddels dat veelal de QNAP als betrouwbaarder gezien wordt dan de Synology. Klopt natuurlijk helemaal dat ik het backuppen beter aan een goed backup programma over kan laten maar dacht dat sommige NAS'sen deze functie zelf al aan boord hadden vandaar mijn vraag (zoals die van Lynksys/Cisco).

Zit er een groot snelheidsverschil tussen deze twee?

Ik denk dat ik voor de QNAP TS-219P ga met daarin 2 x de Samsung EcoGreen F3EG (HD203WI) van 2 TB dat lijkt me een aardige combi. Begreep wel dat deze schijven niet op 7200 toeren draaien maar op (slechts) 5400 rpm maar dat dit niet zo heel veel uit zou maken....

Bedankt voor jullie info zover !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die twee zijn vergelijkbaar in snelheid. Vaak heb je bij Synology wel net een één slag sneller apparaat dan bij QNAP voor dezelfde prijs. Tussen de 219P en DS209 is het verschil €60, terwijl ze in feite dezelfde hardware gebruiken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En weet je misschien ook hoe het met het verschil in interface en mogelijkheden tussen deze twee zit ? Lees dat de QNAP net een nieuwe interface op basis van AJAX heeft welke kennelijk veel prettiger werkt.... heb je daar ervaring mee ?
Pagina: 1