[Centos 5.5] Zimbra daarnaast apache mysql etc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Hey,

Ik heb een Dell R210 rackserver en met daarop Centos 5.5. Nou wil ik die server gebruiken voor apache, mysql, php en voor andere dingetjes.
Ik heb ervaring met postfix en dovecot maar ik wilde een wat uitgebreidere pakket hebben incl agenda. Na een aantal pakketten op te zoeken kwam ik uit bij Zimbra.

Eergisteren heb ik Zimbra geïnstalleerd en ik kwam bij het probleem dat hij poot 80 in gebruik nam. Deze heb ik gewijzigd naar een andere poort dus apache werkt dus weer.

Ik las toevallig op een forum dat Zimbra bewust poort 80 gebruikt omdat het een pakket is wat op een server moet draaien zonder iets ernaast i.v.m. performance redenen.

De server wil ik gaan gebruiken om de sites van mijn klanten daar te plaatsen en eventueel dergelijke dienstverleningen aanbieden zoals hosting.

Wat denken jullie erover?

De specs van de server:
Dell PowerEdge R210
Intel Xeon X3430 2,4ghz 8mb quadcore 1333mhz
2x 2gb dual ranked 1333mhz
2x 500 gb software raid1
Colocated bij Evoswitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-07 08:41

Erik

hehehe

Je kunt voor zimbra in je apache config een aparte vhost aanmaken, en die alleen laten luisteren naar bijvoorbeeld www.mijnzimbrasetup.nl

<VirtualHost *:80>
DocumentRoot "/home/zimbralocatie"
ServerName www.mijnzimbrasetup.nl
ServerAlias *.zimbrasetup.nl
..
</Virtualhost>

o.i.d.

dan dat domein aanvragen en dns inregelen naar jouw server.

edit:
Ik neem aan dat zimbra gewoon apache gebruikt, toch? Uit jouw verhaal begrijp ik bij nader inzien dat het zijn eigen webserver heeft? Heeft zimbra niet gewoon een eigen vhost-config file?

edit2:
zie ook:
http://wiki.zimbra.com/wi...between_Zimbra_and_Apache

[ Voor 60% gewijzigd door Erik op 06-09-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Ik heb eenzelfde soort setup als jij. Ik heb gekozen om te gaan virtualiseren (Citrix XenServer) en draai nu een virtuele webserver (LAMP) en zimbra server. Omdat ik maar 1 vrij ip-adres had heb ik voor beide servers nog een reverse-proxy (nginx) hangen, maar misschien is dat bij jou niet nodig. Draait al twee jaar naar volle tevredenheid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Erik schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:32:
Je kunt voor zimbra in je apache config een aparte vhost aanmaken, en die alleen laten luisteren naar bijvoorbeeld www.mijnzimbrasetup.nl

<VirtualHost *:80>
DocumentRoot "/home/zimbralocatie"
ServerName www.mijnzimbrasetup.nl
ServerAlias *.zimbrasetup.nl
..
</Virtualhost>

o.i.d.

dan dat domein aanvragen en dns inregelen naar jouw server.

edit:
Ik neem aan dat zimbra gewoon apache gebruikt, toch? Uit jouw verhaal begrijp ik bij nader inzien dat het zijn eigen webserver heeft? Heeft zimbra niet gewoon een eigen vhost-config file?

edit2:
zie ook:
http://wiki.zimbra.com/wi...between_Zimbra_and_Apache
Zimbra heeft zijn eigen webserver. Als ik apache probeerde te starten dan kreeg ik een fout dat poort 80 bezet was.

Ik heb de poortnummer gewijzigd naar :888 ipv 80 en nu kan ik ernaast ook apache draaien alleen vroeg ik me af of ik slim bezig ben om naast zimbra ook nog eens LAMP te draaien aangezien het afgeraden wordt(volgens reacties op forums)
Ik weet nou niet in hoeverre dat klopt.

Wat ook een probleem is dat als ik met outlook een email account wil toevoegen dat ik als inkomende en uitgaande mailserver orhun.nl kan invoeren ipv zimbra.orhun.nl (ze werken allebei) Volgens mij is dit niet echt de bedoeling.
Tijdens de installatie heb ik echt gezegd dat de mailserver DNS zimbra.orhun.nl is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
com2,1ghz schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:28:
De specs van de server:
Dell PowerEdge R210
Intel Xeon X3430 2,4ghz 8mb quadcore 1333mhz
2x 2gb dual ranked 1333mhz
2x 500 gb software raid1
Colocated bij Evoswitch
Als je op zo'n server serieus Zimbra wilt gaan draaien, hou er dan rekening mee dat je minstens 1,5GB, maar bij voorkeur 2GB kwijt bent aan Zimbra zelf, zeker als je meerdere domeinen met meerdere mail accounts wilt gaan gebruiken. En, gezien de eigen MySQL en Apache server van Zimbra zou ik je toch willen adviseren om te virtualiseren. Anders ga je gegarandeerd tegen versie conflicten o.i.d. aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Jou probleem kan op 2 manieren opgelost worden:
Zimbra alleen op een bepaald IP laten luisteren (hoe staat op de zimbra wiki), of zimbra andere poorten laten gebruiken.
Het virtualiseren van zimbra levert alleen maar performance verlies op, omdat het vrij log is en veel IO vergt.

Zolang je web-dingetjes niet teveel capaciteit vragen moet zimbra prima draaien, maar bij hoge mail volumes e.d. zal je wel problemen krijgen.

• com2,1ghz
BarthezZ schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 00:27:
Jou probleem kan op 2 manieren opgelost worden:
Zimbra alleen op een bepaald IP laten luisteren (hoe staat op de zimbra wiki), of zimbra andere poorten laten gebruiken.
Het virtualiseren van zimbra levert alleen maar performance verlies op, omdat het vrij log is en veel IO vergt.

Zolang je web-dingetjes niet teveel capaciteit vragen moet zimbra prima draaien, maar bij hoge mail volumes e.d. zal je wel problemen krijgen.
Ja jullie hebben gelijk. Ik heb Zimbra al 4 dagen zonder enig verkeer en het hij vrat al 2.5 gb ram. Heb hem vandaag verwijderd en ik ga gewoon postfix, dovecot etc apart installeren. Werkt wat lichter :)
Pagina: 1