PC's lampen, continu kapot. Stroomvoorziening niet in orde??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:53
Vraag, misschien kan iemand mij helpen.

Ik woon sinds 1 jaar in een huis, en heb denk ik problemen met mijn stroomvoorziening.

In dat jaar knallen continu alle hallogeenlampen er uit, en intussen is al 1 pc ontploft, 2 pc's geheugen/mobo kapot en 2 pc's de hardeschijf kapot.

Ik heb op het internet opgezocht wat het kan zijn. Dat zijn piek-spanningen, verkeerde aardkabel oid. En ik heb de netbeheerder gebeld, van hem moet ik de stroom meten??

Nu heb ik een stekkerdoos met netfilter van Monstercable. De PC die hierop stond had nergens last van, toen ik de stekkerdoos weghaalde ging hij ook gelijk kapot.

Nu moet ik de stroom meten, ik neem aan met zo'n voltmeter. Maar elke moet ik daar precies voor hebben, kan ik gewoon elk apparaat in het stopcontact steken?

Heeft iemand misschien een link oid?

Ook heb ik in het begin een dimmer in de muur geïnstalleerd. Ik zal even kijken welke kleuren ik heb gebruikt, maar misschien heb ik hier wat verkeerd gedaan??

Kan iemand mij helpen voordat ik nog meer schade heb??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het beste advies als je echt twijfelt aan je stroomvoorziening lijkt mij op er een expert bij te halen en die even alles na te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-10 09:08

Twan V

...en er stralend uitzien

Ik denk dat je het beste ergens een multimeter vandaan kunt halen en daarmee de spanning (voltage) van je stopkontact wandcontactdoos kunt meten.

Deze zou ergens rond de 230 uit moeten komen (iets meer of minder mag). Als die met pieken erg over de 230 schiet, heb je je oorzaak gevonden :)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50
Bovenstaande delen met je netbeheerder, en dat hij maar iemand moet sturen om de spanning te meten.
Het is niet jouw verantwoordelijkheid!

En alle schade in rekening brengen. (aangetekende brief met aansprakelijk stellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Lumics schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:27:
Het is niet jouw verantwoordelijkheid!
Dat hangt er maar vanaf waar de oorzaak ligt. Vanaf de elektriciteitsmeter begint de huisinstallatie en die is wel je eigen verantwoordelijkheid.

Wat bedoel je met 'knallen continu alle hallogeenlampen er uit'? Gaan ze stuk zodra je ze inschakelt? Of heb je ze altijd gedimd? Halogeenlampen gaan namelijk langer mee als ze op volle sterkte branden (of in ieder geval op een dusdanige sterkte dat het lampglas heter dan 250 graden is, maar dat is lastiger vast te stellen dan op volle sterkte laten branden).

En een pc die 'ontploft', wat moet ik me daarbij voorstellen? Voeding die de geest geeft? Een brakke randaarde waardoor de kast onder spanning komt te staan?

Tot slot, ik weet niet of een standaard multimeter geschikt is om spanningspieken te meten. Een consequent te hoge / lage netspanning zul je kunnen meten, maar korte pieken wellicht niet.

Kun je misschien contact opnemen met de vorige bewoners en vragen of die soortgelijke problemen hadden? Is het een koophuis (en waren deze 'verborgen gebreken' al aanwezig bij aanschaf?). Of is het een huurhuis en heb je dan al contact opgenomen met de verhuurder?

[ Voor 11% gewijzigd door real[B]art op 06-09-2010 13:11 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
real[B]art schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:09:
[...]

Dat hangt er maar vanaf waar de oorzaak ligt. Vanaf de elektriciteitsmeter begint de huisinstallatie en die is wel je eigen verantwoordelijkheid.

Wat bedoel je met 'knallen continu alle hallogeenlampen er uit'? Gaan ze stuk zodra je ze inschakelt? Of heb je ze altijd gedimd? Halogeenlampen gaan namelijk langer mee als ze op volle sterkte branden (of in ieder geval op een dusdanige sterkte dat het lampglas heter dan 250 graden is, maar dat is lastiger vast te stellen dan op volle sterkte laten branden).

En een pc die 'ontploft', wat moet ik me daarbij voorstellen? Voeding die de geest geeft? Een brakke randaarde waardoor de kast onder spanning komt te staan?

Tot slot, ik weet niet of een standaard multimeter geschikt is om spanningspieken te meten. Een consequent te hoge / lage netspanning zul je kunnen meten, maar korte pieken wellicht niet.

Kun je misschien contact opnemen met de vorige bewoners en vragen of die soortgelijke problemen hadden? Is het een koophuis (en waren deze 'verborgen gebreken' al aanwezig bij aanschaf?). Of is het een huurhuis en heb je dan al contact opgenomen met de verhuurder?
Hoi, eigenlijk de 230v hallogeen gaan vaak stuk (opeens, niet bij inschakeling). De 12v hallogeen blijven het gewoon doen).
Ze staan op volle sterkte (ze hebben geen dimmer)

1 pc was letterlijk ontploft ja. Harde knal, rook uit de voeding, ik schrok me dood! :)

Of de vorige bewoners het hadden weet ik niet. Ze leefden op 1 7w spaarlampje per kamer en hadden bijna geen meubilar. Hele bizar gezicht was dat, daar heb ik eigenlijk geen contact meer meer.

Maar ik moet het nog aan de huisbaas vragen. Ik hou er alleen niet zo van om maar direct naar de huisbaas te zijn, zonder te weten wat het is. Straks worden er kosten gemaakt en is het op de een of andere manier door eigen toedoen. (bv door die dimmer die ik heb geïnstalleerd). Het is een oud huis met 3 draden uit de muur, dus misschien zit het toch daar.
Ik ga daar vanavond even een foto van maken.

Het vreemde is dat het toch ook vaak allemaal ongeveer tegelijk kapot gaat. Dan even niets. Dan opeens 2pc's in 1 week en een paar lampen.

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 06-09-2010 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Met een multimeter of enkel een voltmeter zie je alleen maar momentopnamen, je kan onmogelijk uren naar dat ding kijken met je ogen er voortdurend op gericht. Wat je hier beschrijft vraagt eigenlijk om een poosje de spanning te registreren. Alle netbeheerders beschikken over de apparatuur daarvoor en ik denk dat als je hun je klachten vertelt zoals je dat hier doet, ze dit kosteloos doen. Zij zijn immers ook degenen die als ze iets vinden het moeten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Techneut schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:24:
Met een multimeter of enkel een voltmeter zie je alleen maar momentopnamen, je kan onmogelijk uren naar dat ding kijken met je ogen er voortdurend op gericht. Wat je hier beschrijft vraagt eigenlijk om een poosje de spanning te registreren. Alle netbeheerders beschikken over de apparatuur daarvoor en ik denk dat als je hun je klachten vertelt zoals je dat hier doet, ze dit kosteloos doen. Zij zijn immers ook degenen die als ze iets vinden het moeten verhelpen.
Ja, dat had ik ook al ergens gelezen. Dat sommige voltmeters je ook een USB-aansluiting hadden en je op je pc kan aansluiten. Maar deze heb ik (iig voor 10euro ofzo), nog niet gevonden.

Ik heb gebeld naar netbeheer, daar was de eerste vraag of ik 230v had. Toen ik zei dat ik dat niet wist moest ik eerst een electriciën laten komen om dat te meten.

Maarja, dat kost me straks weer weet ik veel hoeveel. Dan meet ik het liever zelf even voor ik weer terugbel.
Of kan ik in eerste instantie gelijk bij hun zo'n apparaat aanvragen?

(op marktplaats heb ik voor 5 tot 10 euro al wat voltmetertjes gezien)
http://link.marktplaats.nl/206943081
(nieuw €6,95)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

maurits82 schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:16:
Ik hou er alleen niet zo van om maar direct naar de huisbaas te zijn, zonder te weten wat het is. Straks worden er kosten gemaakt en is het op de een of andere manier door eigen toedoen. (bv door die dimmer die ik heb geïnstalleerd).
Vragen staat vrij; het kan nooit kwaad om eens te informeren bij je huisbaas. Ook navraag bij buren kan een hoop informatie opleveren. Als blijkt dat de hele straat (bij wijze van spreken) problemen heeft, is het redelijk om te veronderstellen dat het probleem bij de netbeheerder ligt.
En als je bang bent dat die dimmer de oorzaak is, haal je die er toch eerst weer uit? Vervangen door een simpele schakelaar en klaar.

Maarre...3 draden uit de muur? Dan hebben we het over een wandcontactdoos (wcd) en niet over de dimmer neem ik aan? Op Wikipedia: Lichtnet kun je zien welke kleur draad wat zou moeten zijn. Houd er rekening mee dat voorgaande bewoners wellicht zelf geklooid hebben en niet de juiste kleuren draad gebruikt hebben.
Techneut schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:24:
Alle netbeheerders beschikken over de apparatuur daarvoor en ik denk dat als je hun je klachten vertelt zoals je dat hier doet, ze dit kosteloos doen. Zij zijn immers ook degenen die als ze iets vinden het moeten verhelpen.
Nogmaals, als er een probleem zit in de huisinstallatie heeft de netbeheerder hier geen boodschap aan. Je hebt best kans dat ze op verzoek willen komen meten, maar als dan blijkt dat het probleem niet hun schuld is kun je een rekening verwachten.
maurits82 schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:33:
Ik heb gebeld naar netbeheer, daar was de eerste vraag of ik 230v had. Toen ik zei dat ik dat niet wist moest ik eerst een electriciën laten komen om dat te meten.
Standaard multimeter kan hier antwoord op geven, verkrijgbaar bij je lokale bouwmarkt voor een eurootje of 5 à 10. Dat ding op marktplaats is daar een voorbeeld van, maar het is wellicht sneller om dit even bij de Praxis / Gamma / etc te halen.

[ Voor 12% gewijzigd door real[B]art op 06-09-2010 13:46 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Nogmaals, als er een probleem zit in de huisinstallatie heeft de netbeheerder hier geen boodschap aan. Je hebt best kans dat ze op verzoek willen komen meten, maar als dan blijkt dat het probleem niet hun schuld is kun je een rekening verwachten.
Ja precies, daarom zoek ik het liever eest zelf even uit :)

Maar die dimmer zit op de plek van echt een dimmer (zat hiervoor ook al, en lijkt professioneel te zijn aangelegd met de draden recht de muur in).

Dat waren 3 kleuren, bruin, zwart en blauw wat ik me kan herinneren.

De dimmer was stuk dus had ik een nieuwe geplaatst. Misschien heb ik de blauwe draad gebruikt, volgens mij mag dat dus niet. (hoewel hij wel prima werkt :)

Vanavond even kijken!

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 06-09-2010 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

De blauwe draad heb je sowieso niet nodig bij het aansluiten van je dimmer nee.

Bruin (oude kleur: Groen) in de ingang van de dimmer.
Zwart (oude kleur: Zwart) van de dimmer naar de lamp.

Lichtblauw (oude kleur: Rood) kun je tegenkomen in de inbouwdoos bij schakelaars, bijvoorbeeld om een combinatie van een schakelaar / dimmer (bruin & zwart) en een stopcontact (bruin & lichtblauw) aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:12

Stoney3K

Flatsehats!

maurits82 schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:46:
[...]De dimmer was stuk dus had ik een nieuwe geplaatst. Misschien heb ik de blauwe draad gebruikt, volgens mij mag dat dus niet. (hoewel hij wel prima werkt :)
Bruin is de fasedraad, daar hoort continu 230V wisselspanning op te staan (ten opzichte van nul).

Blauw is de nuldraad, die hoort in normale situaties spanningsloos te zijn en vaak is ie ook verderop in de installatie met aarde (groen/geel) verbonden.

Zwart is een schakeldraad, die gaan normaal vanaf een schakelaar of dimmer naar een lamp toe, van daaraf komt er een blauwe draad terug.

Als je de dimmer aangesloten zou hebben met bruin en blauw dan zou er weinig meer van overblijven en de groep zou er gelijk uit klappen, want je sluit in zo'n situatie fase en nul kort.
Ik kan geen apparaat verzinnen wat zomaar spanningspieken over je eigen huisinstallatie gooit (en de rest van de straat ongemoeid laat). Misschien dat er ergens in de installatie een apparaat is wat enorm veel blindstroom trekt, waardoor de spanning wat kan veranderen, maar zoals de TS het omschrijft (de ene week wel, de andere week niet) klinkt het eerder als een duidelijke variatie in het stroomnet. De spanning van het net kan ook nogal eens veranderen als gevolg van meer of minder stroomvraag.

Wat je kán doen is een UPS zien te vinden met USB of seriële aansluiting, zoals een APC Smart-UPS. Dan hoef je niks te pielen met een multimeter, maar je kan gewoon met een terminal-programma de netspanning (en frequentie) uitlezen. Er zijn zelfs genoeg programma's die er een logboekje van maken en er netjes een grafiekje van tekenen -- zo kun je de netbeheerder uitleggen wat er aan de hand is ;)

Bijkomend voordeel: Hang je PC achter een UPS en hij is gegarandeerd beschermd. Netspanning te hoog of te laag en de UPS koppelt hem gewoon los, en draait op de accu's verder.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Stoney3K schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:58:
Blauw is de nuldraad, die hoort in normale situaties spanningsloos te zijn en vaak is ie ook verderop in de installatie met aarde (groen/geel) verbonden.
Als je de nul aan de aarde hangt klapt je aardlekschakelaar er gewoon uit hoor.
(...) zoals de TS het omschrijft (de ene week wel, de andere week niet) klinkt het eerder als een duidelijke variatie in het stroomnet. De spanning van het net kan ook nogal eens veranderen als gevolg van meer of minder stroomvraag.
Dan zouden buren hetzelfde probleem moeten hebben, ff navragen :)
Wat je kán doen is een UPS zien te vinden met USB of seriële aansluiting, zoals een APC Smart-UPS. Dan hoef je niks te pielen met een multimeter, maar je kan gewoon met een terminal-programma de netspanning (en frequentie) uitlezen. Er zijn zelfs genoeg programma's die er een logboekje van maken en er netjes een grafiekje van tekenen -- zo kun je de netbeheerder uitleggen wat er aan de hand is ;)
Ja dat had ik ook bedacht, maar wie heeft er nou even toevallig een UPS staan :P
ehm nouja, ik heb er eentje staan toevallig, maar dat telt niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Nog even wat meer doorvragen. Ik had het aan een buurman gevraagd, die had niets gemerkt, maar woonde er ook nog net. Nog even verder vragen.
De blauwe draad heb je sowieso niet nodig bij het aansluiten van je dimmer nee.

Bruin (oude kleur: Groen) in de ingang van de dimmer.
Zwart (oude kleur: Zwart) van de dimmer naar de lamp.

Lichtblauw (oude kleur: Rood) kun je tegenkomen in de inbouwdoos bij schakelaars, bijvoorbeeld om een combinatie van een schakelaar / dimmer (bruin & zwart) en een stopcontact (bruin & lichtblauw) aan te sluiten.
vooolllggggeeeennnsss mij ... had ik blauw niet aangesloten. Ik denk dat ik de dimmer toch goed heb aangesloten. bedankt voor de omschrijving, ik zal het even vergelijken.

Maar een UPS. tja, het wordt ook steeds ingewikkelder mocht ik het willen meten zeg! Zo'n ding is toch hardstikke duur!

Eerst even dimmertje kijken, buren even navragen en dat goedkope voltmetertje bestellen, kijken wat dat oplevert. Daarna maar even verder kijken wat ik met de netbeheerder kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:58:
Blauw is de nuldraad, die hoort in normale situaties spanningsloos te zijn en vaak is ie ook verderop in de installatie met aarde (groen/geel) verbonden
Als je de nul aan de aarde hangt klapt je aardlekschakelaar er gewoon uit hoor.
..........
Jullie spreken a.h.w. twee verschillende talen, waardoor een klein misverstand. Bedoeld wordt dat sommige netbeheerders vóór de meter, dus ook vóór de aardlek etc. aarde en nul verbinden. Is hier niet echt relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Techneut schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:39:
[...]

[...]

[...]
Jullie spreken a.h.w. twee verschillende talen, waardoor een klein misverstand. Bedoeld wordt dat sommige netbeheerders vóór de meter, dus ook vóór de aardlek etc. aarde en nul verbinden. Is hier niet echt relevant.
Aha ... toch altijd fijn om te weten hoe alles werkt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 15:40
maurits82 schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:16:
Maar een UPS. tja, het wordt ook steeds ingewikkelder mocht ik het willen meten zeg! Zo'n ding is toch hardstikke duur!
Tja ontplofffende PC's en lampen zijn gratis zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
darkmage schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:56:
[...]

Tja ontplofffende PC's en lampen zijn gratis zeker?
:) Dat is waar. (vooral het allemaal best dure merken voedingen / mobo's en geheugens waren)
Maar ik woon met een maat van me in huis en we hebben 3 pc's. om nou 3 van die apparaten te kopen.

Ik zat ook al te kijken naar een mogelijkheid van een netfilter, direct na mn meterkast (als dat mogelijk is, die dan hetzelfde doet als die clean-power stekkerdozen van monstercable).
(wat op die stekkerdozen staat aangesloten gaat niet kapot namelijk, pas toen ik op 1 pc de stekkerdoos weghaalde (voor een duurdere pc), was de niet overclockte, stress 30graden, 100euro voeding pc binnen 2 dagen ook kapot) (dat was dus kapotte pc #4)

Maar wat ik heb begrepen is dat een netfilter niet echt de bedoeling en moet ik toch even alles nalopen.

[ Voor 36% gewijzigd door Whiskey48 op 06-09-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

maurits82 schreef op maandag 06 september 2010 @ 15:04:
[...]

:) Dat is waar. (vooral het allemaal best dure merken voedingen / mobo's en geheugens waren)
Maar ik woon met een maat van me in huis en we hebben 3 pc's. om nou 3 van die apparaten te kopen.
Je kan op 1 UPS ook gewoon 3 systemen aansluiten hoor. :+ Het ding grijpt vanzelf in als de netspanning de machines dreigt te beschadigen, dan gaat ie óf gewoon filteren, óf op de accu's verder draaien als het echt te gortig wordt.

In het ergste geval zoek je een UPS zonder accu's en gaan je machines gewoon uit. Dat is nog altijd een heel stuk beter dan ontploffende voedingen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het idee achter de UPS was dan ook niet zozeer het veiligstellen van je apparatuur (hoewel dat natuurlijk een fijne bijkomstigheid is), maar het over langere tijd kunnen monitoren van de netspanning, zodat de oorzaak gevonden en verholpen kan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door real[B]art op 06-09-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
UPS is heel leuk, maar het is natuurlijk te gek voor woorden dat dit de oplossing zou moeten zijn. Je stroomvoorziening moet gewoon in orde zijn, punt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 12:47
Heb je een drie fasenaansluiting? Want dan zou een losse nul ook voor de nodige problemen kunnen zorgen! Maar meet eerst eens de spanning op je stopcontacten.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vdbeke schreef op maandag 06 september 2010 @ 18:11:
Heb je een drie fasenaansluiting? Want dan zou een losse nul ook voor de nodige problemen kunnen zorgen! Maar meet eerst eens de spanning op je stopcontacten.
Dat is ook deels waarom ik die UPS voorstelde. Dat is immers een betrouwbare en veilige manier om de netspanning over langere termijn te kunnen meten, in plaats van met een multimeter in stopcontacten te hoeven pielen.

Misschien dat wij wel weten wat we aan het doen zijn, maar als TS totaal geen verstand heeft van elektrische installaties ga ik hem niet vragen om twee stukken metaal in zijn stopcontacten te duwen. :Y)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Nu je het er over hebt...

Ik heb een oom waarbij gelijkaardige spullen gebeuren. Werkelijk, ik moet er bijna alle weken langs omdat er weer iets naar de knoppen is. Alles wat daar met PC's te maken heeft geeft gewoon de geest. Even een korte opsomming:

- Eerste modem opgesmoort (kwam werkelijk rook uit)
- Iets daarna PC kapot (was nog met Windows 98, tijd voor vervanging)
- Voeding van nieuwe PC kapot
- Week daarna nieuw moederbord opeens morsdood.
- Daarna met een nieuw moederbord en voeding beide dood.
- Afgelopen week opeens wegvallende en trage file-copies en BSOD's.
- Met als gevolg HDD, moederbord en voeding dood.

Dat gaat over zijn eigen apparatuur. Ergens een paar weken terug hem een laptop die ik nog over had gegeven (Medion-spul, maar draait wel al 3 jaar zonder een enkel probleem, Windows 7 en Core Duo T2300) zodat hij nog even verder kon, krijg ik een dag nadien telefoon dat de voeding van de laptop kapot was. Hoe kan dat? Ik doe met dat ding al 3 jaar en in één dag is het kapot? De voeding van zijn oude laptop is overigens ook al een paar keer vervangen, hoor ik net. Ik ben dan overigens gaan meten, maar elke keer als ik mijn meter in het stopcontact steek springt de zekering, de uiteinden van de staafjes van mijn meter zien nu zwart en hij doet het met dezelfde instellingen perfect bij mij thuis. Er ligt overigens inderdaad driefase.

Zelfde situatie?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-10 09:53
Als de zekering van je multimeter springt dan vraag ik me eigen af,
wat je meet spanning (V) of stroom (A).........!! Bij spanning meten kan er nagenoeg geen zekering springen......niet bij een huis en tuin multimeter die gewoon netspanning moet meten.........!!!!!
Weet je wel wat je meet .......??? Als je stiften zwart zijn denk ik dat je moet eigen af moet vragen of je dan niet moet gaan stoppen met meten. :?

[ Voor 18% gewijzigd door ethan..1 op 09-09-2010 22:13 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Wel, ja, ik weet wat ik meet. Gewoon het voltage. Alles stond perfect, aangezien het thuis met dezelfde instelling van de meter netjes rond de 230V aangaf. Ik heb het echter 3 keer geprobeerd en elke keer sprong de zekering er :S Misschien vonken veroorzaakt met het insteken? Geen idee. Alleszinds kan ik nu niet meer meten en klopt er echt iets niet.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Petervanakelyen schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:28:
Er ligt overigens inderdaad driefase.

Zelfde situatie?
Dat klinkt eerder alsof je in die driefase-installatie een zwevende nul hebt en er een aantal fases ongelijk zijn belast. Als er dan op één fase meer stroom getrokken wordt dan worden de andere 2 (minder belaste) fasen 'scheef' getrokken en gaat de spanning tussen fase en nul op die fase omhoog.

Een fase die onbelast draait tegenover een fase die zwaar belast is (in het ergste geval, kortgesloten) kan makkelijk van de 230V naar de 400V fase-nul lopen. En de meeste apparatuur overleeft dat inderdaad niet :Y)

Je problemen met de multimeter klinken inderdaad alsof je de stroommeter gebruikt hebt (knop op 'A', niet op 'V' of 'ACV') in plaats van de spanningsmeting. Let er ook op dat je bij spanningsmeting altijd de goeie aansluitingen gebruikt, dat is de COM voor de zwarte pen en de 'V/mA/Ohm' voor de rode pen. Gebruik in géén geval de 10A aansluiting!

• Techneut
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:49:
Wel, ja, ik weet wat ik meet. Gewoon het voltage. Alles stond perfect, aangezien het thuis met dezelfde instelling van de meter netjes rond de 230V aangaf. Ik heb het echter 3 keer geprobeerd en elke keer sprong de zekering er :S Misschien vonken veroorzaakt met het insteken? Geen idee. Alleszinds kan ik nu niet meer meten en klopt er echt iets niet.
Hij stond dan wel op spanning, maar had je het meetsnoer ook in de spanningsbus? Dat uitknallen van de zekering kan ik alleen in dat geval maar verklaren (edit: in de stroombus dus i.p.v. de spanning).

Dan terug naar TS (het voorgaande was eigenlijk topickaping):
TS heeft, of ik lees er overheen) geen woord gerept over driefasenaansluiting. Als hij dat heeft, dan kan dat natuurlijk evenals bij het voorgaande veel verklaren (brakke nul-verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Grootste kans is een losse nul in geval van driefasenaansluiting.

Hetgeen Stoney3K zegt is wel heel, heel, heel erg extreem en zal heel waarschijnlijk wel niet het geval zijn.

In het geval van de TS zou ik een electricien inschakelen.
Petervanakelyen schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:49:
Als je hem op de A-stand had staan zou je wel eens enorme vonken kunnen trekken met als gevolg dat je meetpennen zwart zien en dat de automaat eruit ligt.
Bij spanningsmeting ga je geen vonken trekken, dus er klopt iets niet aan je multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vdbeke schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 17:56:
Grootste kans is een losse nul in geval van driefasenaansluiting.

Hetgeen Stoney3K zegt is wel heel, heel, heel erg extreem en zal heel waarschijnlijk wel niet het geval zijn.
Bij een losse nul ligt de mate waarin de spanning stijgt aan de hoeveelheid waarop de andere fasen worden belast. Heb je 3 groepen thuis, elk op één fase, waarbij op groepen 2 en 3 bijvoorbeeld de wasmachine en kookplaat staan te snorren, dan kan groep 1 (bij een losse nul) wel eens gaan stijgen. 250V is dan niet ongewoon, de meeste apparatuur kan dat nog kortstondig opvangen, maar als de spanning hoger wordt dan gaat het nogal eens fout.

Je kan het testen door in de groepenkast uit te schakelen (zodat alle fases onbelast zijn), dan de spanning te meten op de WCD die aan je computer hangt. Schakel nu de belasting op de andere fases in (doe een wasje, zet thee of koffie op ;)) en meet opnieuw de spanning.

Mocht de nul loshangen dan kun je het beste met een installateur of de netbeheerder contact opnemen. Vaak zitten nul en aarde verbonden buiten jouw woning, namelijk in de wijkkast.

Edit: Mocht je nu van hetzelfde last krijgen terwijl je niet op een 3-fasige aansluiting zit, hou dan je spanning in de gaten en neem eens contact op met de buren. In zo'n situatie zijn namelijk 3 fasen over 3 (aangrenzende) woningen verbonden, en als je buurman dus uitgebreid gaat zitten koken heb je kans dat hetzelfde gebeurt, en bij jou de spanning omhoog gaat. In dat geval is het zeker een probleem van de netbeheerder.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 10-09-2010 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Post eens een foto van je meterkast, ik gok dat verschillende mensen hier dan wel een educated guess kunnen doen naar de waarschijnlijkheid dat het aan jouw eigen installatie ligt (bv. antieke stoppenkast, te weinig groepen, geen aardlek, oude draden, enorme wirwar, roept u maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Sorry, ik dacht dat je had over een normale situatie, maar in het geval van een losse nul is dit zeer zeker het geval en is dit niet met het minste overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:33:
[...]
.........
Bij een losse nul ligt de mate waarin de spanning stijgt aan de hoeveelheid waarop de andere fasen worden belast. Heb je 3 groepen thuis, elk op één fase, waarbij op groepen 2 en 3 bijvoorbeeld de wasmachine en kookplaat staan te snorren, dan kan groep 1 (bij een losse nul) wel eens gaan stijgen. 250V is dan niet ongewoon, de meeste apparatuur kan dat nog kortstondig opvangen, maar als de spanning hoger wordt dan gaat het nogal eens fout.
............
Klopt helemaal. Om dit aanschouwelijk te maken, een piep klein beetje wiskunde, teken een gelijkzijdige driehoek. De zijden stellen de spanning tussen de fasen voor. Bij een degelijke nulverbinding ligt het nulpunt vast in het zwaartepunt van de driehoek, de drie vectoren uit dat zwaartepunt naar de drie hoekpunten zijn en blijven mooi gelijk. Kleine verschillen door ongelijke stromen en daardoor iets verschil in spanningsverlies mag buiten beschouwing worden gelaten.

Een losse nul daarentegen ligt niet meer vast in dat zwaartepunt, maar kan elke positie innemen binnen het oppervlak van de driehoek. Dus in het meest extreme geval ook in één van de hoekpunten. Dwz. dat de fasespanningen al naar gelang de belastingverdeling kunnen variëren tussen letterlijk 0 en 380 V.

Ter vergelijking: Bij motoren b.v. wordt de nulleider nooit gebruikt, althans niet voor de motor zelf (wel voor de schakelkast met eventuele relais etc.). Simpel omdat een moter gelijk belaste fasen heeft en een nulleider gewoon stroomloos zou blijven, dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:02

dodo79

witte dikke tonnie

Techneut schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 20:07:
[...]

Klopt helemaal. Om dit aanschouwelijk te maken, een piep klein beetje wiskunde, teken een gelijkzijdige driehoek. De zijden stellen de spanning tussen de fasen voor. Bij een degelijke nulverbinding ligt het nulpunt vast in het zwaartepunt van de driehoek, de drie vectoren uit dat zwaartepunt naar de drie hoekpunten zijn en blijven mooi gelijk. Kleine verschillen door ongelijke stromen en daardoor iets verschil in spanningsverlies mag buiten beschouwing worden gelaten.

Een losse nul daarentegen ligt niet meer vast in dat zwaartepunt, maar kan elke positie innemen binnen het oppervlak van de driehoek. Dus in het meest extreme geval ook in één van de hoekpunten. Dwz. dat de fasespanningen al naar gelang de belastingverdeling kunnen variëren tussen letterlijk 0 en 380 V.

Ter vergelijking: Bij motoren b.v. wordt de nulleider nooit gebruikt, althans niet voor de motor zelf (wel voor de schakelkast met eventuele relais etc.). Simpel omdat een moter gelijk belaste fasen heeft en een nulleider gewoon stroomloos zou blijven, dus niet nodig.
mooie uitleg moet ik zeggen, maar je gaat nu uit van de driehoekschakeling.
Moet je bij een huisinstallatie niet uitgaan van een sterschakeling???
die wel een nulleider heeft???

een 3 fasemotor kan je tenslotte ook op ster aansluiten.
(correct me if i'm wrong) :)

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 17:03
Ik zou als ik jou was gewoon een expert er naar laten kijken en intussen je aperaten achter overspanning beveiligingen hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
dodo79 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 20:20:
[...]
............
mooie uitleg moet ik zeggen, maar je gaat nu uit van de driehoekschakeling.
Moet je bij een huisinstallatie niet uitgaan van een sterschakeling???
die wel een nulleider heeft???
Dat probeerde ik juist uit te leggen, de fasenspanningen staan in ster, daaromheen kun je een gelijkzijdige driehoek tekenen. De zijden stellen de spanningen tussen de fasen voor, maar dat betekent niet dat het daardoor een driehoekschakeling is. De spanningen tussen de fasen stáán vectorisch gezien gewoon in driehoek, wat niet betekent dat er ook iets in driehoek is aangesloten, die tussen fasen en nul in ster.
een 3 fasemotor kan je tenslotte ook op ster aansluiten.
(correct me if i'm wrong) :)
Klopt, maar ook dan wordt altijd de nulleider achterwege gelaten. Daar heb je dus in het sterpunt echt een zwevende nul, maar hij valt toch samen met het zwaartepunt door de gelijk belaste fasen.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 10-09-2010 22:15 ]

Pagina: 1