KPN IPTV i.c.m. 3 x Powerline

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLuca
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-08 16:56
Namens mijn buren de volgende situatie waar ik de oplossing ook niet voor heb...

we hebben het hier over KPN IPTV icm internet via powerline adapters.

-lijn komt binnen.
-gaat in de KPN Modem (zo'n wit/zwarte (experiabox))
-1 Powerline gaat in poort 3 (TV Poort)
-1 Poweline in CD achter TV
-TV Werkt prima
-1 Poweline in CD achter computer... (We willen natuurlijk ook internet via het stopcontact) Helaas internet doet het niet...

Hoe kan dit? Is dit vanwege het feit dat de eerste Poweline in de TV uitgang van de modem zit? Kan KPN IPTV ook via de poorten 1,2 of 4.
Is de enige optie een 4de Powerline aanschaffen om poort 1,2 of 4 actief te maken voor het internet?

Computers; de meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > IH

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt geen itv en internet via dezelfde powerline adapter laten lopen. Zijn verschillende netwerken. Itv kan daarom ook niet op een andere poort.

In theorie kan een andere set poweline adapters wel werken maar dan moeten ze gescheiden van elkaar werken dus niet met elkaar contact gaan maken. Maar de vraag is is er nog genoeg bandbreedte over om geen storingen te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2010 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaLuca schreef op maandag 06 september 2010 @ 10:06:

Hoe kan dit? Is dit vanwege het feit dat de eerste Poweline in de TV uitgang van de modem zit?
Ja, de TV poort is alleen geschikt voor de Settopbox, kan geen PC op worden aangesloten.

Ik weet zelf niet in hoeverre je 2 sets van Powerline-adapters kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Twee sets powerline zou in theorie kunnen werken als je ze verschillende codes geeft zodat ze niet met elkaar communiceren.

Alleen hoe het in de praktijd uitpakt met eventueel op elkaar storen e.d. weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLuca
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-08 16:56
een woord hiervoor... maar ik zeg het niet.

Bedankt voor de snelle antwoorden. Ik ga achter een oplossing aan. Als ik er eentje heb... ik weet jullie te vinden

Computers; de meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Ondanks dat het laatste bericht een half jaar geleden is geplaatst, de hierboven beschreven situatie is vergelijkbaar met wat ik nu tegen ga komen.

Ik heb onlangs een nieuwe woning betrokken, waar ik glasvezel over een KPN-netwerk heb genomen. Dat houdt dus in dat ik ook in de meterkast een experiabox heb en in de woonkamer een setupbox (IPTV). Daarnaast wil ik op zolder graag bedraad internet hebben, maar het trekken van een UTP kabel heeft niet meteen mijn voorkeur. Powerline lijkt mij ook een oplossing, maar de berichten in dit topic suggereren waar ik zelf ook al bang voor was. Namelijk, dat het niet mogelijk is / wenselijk is om in de meterkast de 2 signalen (IPTV en internet) uit de experiabox via 2 adapters door het huis te verspreiden.

Toch nog even de vraag aan de TS, waar de buren uiteindelijk voor hebben gekozen? Toch maar draadjes trekken? Of een nieuw stopcontact aanleggen in de meterkast oid?

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-ter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:50

P-ter

...

pkopf schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 10:35:
Ondanks dat het laatste bericht een half jaar geleden is geplaatst, de hierboven beschreven situatie is vergelijkbaar met wat ik nu tegen ga komen.

Ik heb onlangs een nieuwe woning betrokken, waar ik glasvezel over een KPN-netwerk heb genomen. Dat houdt dus in dat ik ook in de meterkast een experiabox heb en in de woonkamer een setupbox (IPTV). Daarnaast wil ik op zolder graag bedraad internet hebben, maar het trekken van een UTP kabel heeft niet meteen mijn voorkeur. Powerline lijkt mij ook een oplossing, maar de berichten in dit topic suggereren waar ik zelf ook al bang voor was. Namelijk, dat het niet mogelijk is / wenselijk is om in de meterkast de 2 signalen (IPTV en internet) uit de experiabox via 2 adapters door het huis te verspreiden.

Toch nog even de vraag aan de TS, waar de buren uiteindelijk voor hebben gekozen? Toch maar draadjes trekken? Of een nieuw stopcontact aanleggen in de meterkast oid?
Is het niet mogelijk dat je de router in de buurt van de set-top-box zet, en de glasmodem met een powerline adapter naar je woonkamer verbind? Je kan dat de set-top-box op de juiste poort zetten en de eventuele pc's aansluiten met utp. Daarna doorverbinden vanaf de woonkamer naar de zolder (evt. ook met powerline adapter)

[ Voor 3% gewijzigd door P-ter op 11-03-2011 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Goeie vraag...ik heb werkelijk geen idee? Is het niet zo dat er een bepaalde afstandseis zit tussen modem en router?

Ik las in een review van een Devolo dLAN set trouwens dat iemand via software toch meerdere adapters op het stroomnet uit elkaar weet te houden. (productreview: Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit review door roelbb) Eens kijken of die tweaker nog te bereiken is...

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-ter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:50

P-ter

...

pkopf schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 11:23:
Goeie vraag...ik heb werkelijk geen idee? Is het niet zo dat er een bepaalde afstandseis zit tussen modem en router?

Ik las in een review van een Devolo dLAN set trouwens dat iemand via software toch meerdere adapters op het stroomnet uit elkaar weet te houden. (productreview: Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit review door roelbb) Eens kijken of die tweaker nog te bereiken is...
Klopt, maar dan moeten ze alsnog op het juiste vlan poortje in de router zitten (tv werkt niet op de internet poort en vice versa). Als je die oplossing wilt toepassen moet je dus in de meterkast twee powerline-adapters hebben (één op de tv poort en één op een normale poort).

Overigens zijn de KPN kastjes ook van Devolo (maar met kpn print) en een stuk goedkoper. Ik heb zelf ook de powerline adapters van KPN (duo setje) en door de software van Devolo te downloaden van hun site kan je inderdaad de adapters beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:20
Het is wel mogelijk om internet én televisie over dezelfde adapters te laten lopen.

Het is wel een beetje omslachtig, maar zolang het werkt ;).
De truc is hier om een unmanaged switch op te hangen en daar drie kabels in te steken (los van de voeding, natuurlijk). Deze kabels komen van / gaan naar de devolo (powerline adapter), de TV-poort van het modem en een vrije ethernetpoort.

Je kan nu op elke powerline adapter alles aansluiten ;).

Ik heb het zelf (nog) niet geprobeerd, maar meerdere collega's hebben dit verhaal verteld..
Ik zal het van 't weekend nog eens testen, ik heb nog bergen van die adapters hier liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Even een paar tips aan de TS,

Als je een CD gebruikt plaats hem dan helemaal voorin, en niet na de andere stekkers, dit kan storingen veroorzaken.
Stel je adapters in, hiervoor kan je de devolo aan je pc aansluiten en met een programma vast instellen, als je alles hebt voorzien van een vast mac-adres dan kunnen ze beter met elkaar communiceren.

↓ volgende bericht hieronder ↓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 13:43
Kalkran schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 00:52:
Het is wel mogelijk om internet én televisie over dezelfde adapters te laten lopen.

De truc is hier om een unmanaged switch op te hangen en daar drie kabels in te steken (los van de voeding, natuurlijk). Deze kabels komen van / gaan naar de devolo (powerline adapter), de TV-poort van het modem en een vrije ethernetpoort.

Ik heb het zelf (nog) niet geprobeerd, maar meerdere collega's hebben dit verhaal verteld..
Ik zal het van 't weekend nog eens testen, ik heb nog bergen van die adapters hier liggen :)
Klinkt wat dubieus (maar zeg nooit nooit) wat in ieder geval wel zou moeten werken is om verschillende vlan's via een powerline setje te laten lopen, je hebt dan wel twee smartswitches (bijv Cisco SLM 2008) nodig, een bij iedere powerline adapter. Je sluit dan bijvoorbeeld bij het modem poort 2(internet) en 3(tv) aan op een slm 2008 en zorgt dat het verkeer hierop voor verschillende vlan's getagged wordt en op de powerline adapter terecht komt. Bij de andere powerline adapter (boven) gebruik je dan een SLM2008 om het verkeer weer te untaggen en op verschillende poorten naar buiten te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Kalkran schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 00:52:

Is dit al geverifieerd? Ik heb een tweak glasvezel met KPN TV en wil graag TV en internet over 1 UTP netwerk/kabel (powerline dus niet nodig) en ik koop liever niet voor 200 euro aan managed switches..

Mogelijk helpt het als je alle internet apparatuur een vast IP geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Kun je toch zo testen? Bedoel 2 unmanaged switches zijn niet echt moeilijk om aan te komen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:04
Als je een TG789 hebt (ZTE nog niet getest) en je patcht poort 2 naar poort 2 met een utp kabel dan wordt er uit 1 en 4 gewoon beide signalen gestuurd.

Probeer maar eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op maandag 09 mei 2011 @ 21:14:
Als je een TG789 hebt (ZTE nog niet getest) en je patcht poort 2 naar poort 2 met een utp kabel dan wordt er uit 1 en 4 gewoon beide signalen gestuurd.

Probeer maar eens ;)
Ja dat kan werken maar dan gaat er wel vanalles door elkaar lopen. Bijvoobeeld een interne DHCP server op je netwerk kan gaan conflicteren met de DHCP server op het IPTV LAN om maar wat te noemen. Je kunt op die manier de meest vreemde problemen krijgen dus ik zou een dergelijke opstelling sterk afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jnr24 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:05:
[...]

Is dit al geverifieerd? Ik heb een tweak glasvezel met KPN TV en wil graag TV en internet over 1 UTP netwerk/kabel (powerline dus niet nodig) en ik koop liever niet voor 200 euro aan managed switches..

Mogelijk helpt het als je alle internet apparatuur een vast IP geeft?
doe dan zo
NT FAQ

Werkt niet met Gbit natuurlijk, wel met 2x 100Mbit

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 09-05-2011 21:24 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 10:29
De meeste powerline adapters hebben dezelfde chip en kunnen dus onderling verwisseld worden. Misschien dat je 1 paar devolo's kunt nemen en 1 paar van bijv. de Belkin HD (die sowieso aan te raden valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
SmoothTweaker schreef op maandag 09 mei 2011 @ 21:14:

Probeer maar eens ;)
Top! Die had ik ook al in gedachte, scheelt weer een switch in de meterkast.

(ik neem aan dat je poort 3 naar 2 bedoelde?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
ik222 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 21:20:
[...]

Ja dat kan werken maar dan gaat er wel vanalles door elkaar lopen. Bijvoobeeld een interne DHCP server op je netwerk kan gaan conflicteren met de DHCP server op het IPTV LAN om maar wat te noemen. Je kunt op die manier de meest vreemde problemen krijgen dus ik zou een dergelijke opstelling sterk afraden.
Uhm het is internet en tv hoor, geen tweak aan je remsysteem :)

Ik heb ergens gelezen dat alleen bepaalde mac-addresprefixen DHCP krijgen voor IPTV, bijvoorbeeld Motorola...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:01:
Je kunt geen itv en internet via dezelfde powerline adapter laten lopen. Zijn verschillende netwerken. Itv kan daarom ook niet op een andere poort.

In theorie kan een andere set poweline adapters wel werken maar dan moeten ze gescheiden van elkaar werken dus niet met elkaar contact gaan maken. Maar de vraag is is er nog genoeg bandbreedte over om geen storingen te krijgen.
Het zijn oude topics, maar dit moet op zich wel kunnen. Een powerline werkt als een soort hub en je kan het gewoon splitsen en er meerdere kabels instoppen. Alleen zal het beiden met dhcp werken en dat zal wel problemen geven, ook zijn powerlines meestal te traag (ze halen hun optimale snelheid vaker niet dan wel) en als je er meer plaatst gaat de snelheid omlaag en meerdere vormen van data er overheen gooien zal de iptv er ook niet beter op maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Een patch maken op dezelfde switch is heen heel slecht plan. Dan kan je enorm veel andere problemen krijgen, maar wel leuk gevonden ;)

Je hebt 1 poort voor TV op je router, daar komt je 'TV netwerk' uit. Je kan dus niet daarin computers aansluiten voor internet.

Als je over 1 kabel twee netwerk verbindingen wilt laten lopen kan dat wel op 100Mbps. Dan gebruik je 4 van de 8 aders om 1 netwerk verbinding te maken en de andere 4 voor de 2de. Heel goed opletten op de kleuren, paren en stekker posities! Maar 't kan, twee ethernet kabels maken van 100Mb door 1 CAT5(E) kabel. Je hebt er ook blokjes voor die het splitsen voor je aan beide eindpunten kant en klaar.

Dus de originele TS heeft met 3 homeplugs ook niet de mogelijkheid te bereiken wat hij/zij wilde. Je hebt immers dan alleen een TV aansluiting voor een STB gemaakt.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Ik heb het geprobeerd, poort 3 en 4 op het Thomson modem met elkaar verbinden, zodat je via poort 1 en 2 internet en TV hebt. Het werkt wel, apparaten krijgen netjes de juiste IP addressen e.d...

..maar... zo gauw je TV gaat kijken krijg je in ieder geval op wifi lost packets (en veel pings van meer dan een seconde)..

Ik heb het ook nog met een switch ertussen geprobeerd maar het probleem blijft.. Zo gauw je TV uitzet (of radio kiest) werkt internet weer prima. TV krijgt duidelijk voorrang want deze blijft gewoon werken en zelfs opnemen + kijken gaat goed.

Ik weet niet of het bedrade netwerk dezelfde hinder ondervindt. Het zou best kunnen dat bovenstaande problemen alleen op het wifi netwerk zijn.

Als je niet tegelijk wil internetten en TV kijken (of opnemen) dan kan je op bovenstaande manier overwegen. (als je ziek op bed ligt ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Dan toch maar gescheiden houden...
Nou dan kun je of de 2x 100 Mb optie doen of de 4x Powerplug met verschillende ww.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1