Toon posts:

Snelheid Wireless valt tegen (met name nieuwsgroepen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de D-link dir-655 router, en een internetverbinding van 60mbit. De router is verbonden met de modem en na de router zit verder niks om internet te verdelen. Op de router zijn 2 pc's via kabel verbonden en de rest is draadloos. Via de kabel haal ik via speedtest de maximale snelheid van 60mbit, via draadloos is dit slechts 20.

Wanneer ik echter daadwerkelijk iets ga downloaden dan haal ik op de bedrade pc's rond de 7mb/sec en op de draadloze computers 1,5mb/sec, bij het downloaden via nieuwsgroepen haal ik op draadloos zelfs maar 800kb/sec en dan gaat de snelheid ook regelmatig naar 0 waarna hij weer opbouwt. Het lijkt net of de verbinding elke keer uitvalt terwijl ik hier tijdens het browsen geen last van heb (ook niet wanneer ik dus via nieuwsgroepen aan het downloaden ben). Heb al verschillende programma's geprobeerd zoals Grabit en Unzbin, dus daar ligt het ook niet aan.

Ook lijkt het niet te liggen aan de drivers, want heb net een nieuwe laptop (Vaio E-serie), en andere draadloze computers hebben allemaal hun eigen netwerkkaart (die snelheden tot 300mbit moeten kunnen halen, 802.11n), maar bij geen een werkt het snel. De draadloze verbinding is overigens goed tot uitstekend. Verder heb ik allerlei instellingen geprobeerd op de router maar krijg het niet voor elkaar om een fatsoenlijke snelheid te krijgen op het draadloze netwerk.

Wat instellingen die ik momenteel heb:
802.11 mode: Mixed (zowel n, b, g)
Transmission rate: Automatic
Channel width: Auto 20/40
Security mode: WPA
WPA mode: WPA2 only
Clipher type: AES
(mochten er nog meer instelling nodig zijn om een duidelijk overzicht te krijgen, dan voeg ik ze wel toe)

Hoop dat jullie enig idee hebben wat het probleem kan zijn, alvast bedankt!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een draadloos apparaat kan wel 300Mbit moeten kunnen halen met N maar grote kans is dat het gewoon niet lukt. Ik gok dat je draadloze verbinding gewoon erg slecht is door zwakke laptop kaarten of een zwakke wireless router.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:12
Kun je je letterlijke channel ook vast zetten? Of staat die al vast?
Bij het switchen van kanaal verlies je bij bijna alle modems/routers/gateways even je verbinding...

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op zondag 05 september 2010 @ 22:44:
Een draadloos apparaat kan wel 300Mbit moeten kunnen halen met N maar grote kans is dat het gewoon niet lukt. Ik gok dat je draadloze verbinding gewoon erg slecht is door zwakke laptop kaarten of een zwakke wireless router.
Het gaat mij ook niet om het behalen van 300mbit, maar om 60mbit te halen (of iig aanzienlijk meer dan 20mbit). De kaart is niet zwak want ik heb er juist een gekocht (2 maanden geleden) die in reviews goed naar voren kwam. Weet het type even niet, want ik gebruik een laptop, maar dat kan ik morgen wel eens kijken.
Maar het is toch vreemd dat alle apparaten dezelfde lage snelheid halen, terwijl er veel meer behaald zou moeten worden.

Verwijderd

Topicstarter
FireDrunk schreef op zondag 05 september 2010 @ 22:48:
Kun je je letterlijke channel ook vast zetten? Of staat die al vast?
Bij het switchen van kanaal verlies je bij bijna alle modems/routers/gateways even je verbinding...
Eerst stond deze channel vast, en heb het gister veranderd naar automatisch. Heb verschillende channels gebruikt, en nu dus automatsich, maar niks verhielp het probleem helaas...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En wat voor huis is het? Eventuele storingsbronnen? En als je je router eens forced op N?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 23:54
blijkbaar heb je kaarten die N aankunnen, dus zet alles op N (en niet op B/G/N)

als je ook maar 1 device op G of B hebt staan, verlies je meteen 50 tot 80% van je snelheid, omdat je router kiest voor de best mogelijke gemene deler. als je toch nog een apparaat hebt wat niet meer kan dan B of G, zet m dan op een aparte router. heel misschien kun je ook een extra SSID aanmaken voor dat ene apparaat.

de wireless/N draft zegt, dat de maximale snelheid niet behaald gaat worden, als WEP of WPA/TKIP aan staat. zet m op WPA2/AES. Natuurlijk zijn er apparaten die dat toch toestaan, maar die zijn dan niet wireless/N draft gecertificeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op zondag 05 september 2010 @ 23:32:
En wat voor huis is het? Eventuele storingsbronnen? En als je je router eens forced op N?
Het is een woonhuis met 3 verdiepingen, en de router staat op de 2de verdieping. Maar ik heb ook met de laptop naast de router gezeten en dat scheelt ook niet zoveel. De kaart in mijn laptop moet overigens 150mbit kunnen halen, heb ik net even opgezocht.

Over het 802.11n, alle pc's/laptops moeten inderdaad n aankunnen, alleen mobiele telefoons niet :/
Zal eens kijken of ik daar misschien een aparte SSID voor kan maken, maar heb me daar nog niet in verdiept. Wist niet eens dat dit mogelijk zou kunnen zijn ;) Heb de oude router nog bewaard, dus misschien dat ik die suggestie ook eens kan proberen. Maar zal eerst eens kijken of alleen n gebruiken werkt :)

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Een apart SSID gebruikmakend van een andere wireless router/radio is inderdaad een goed idee om je b/g & n te scheiden. Overigens is dit alleen van invloed op wireless-n zijn snelheid als de b/g apparaten daadwerkelijk actief bezig zijn (zie ook hier).
De eerdere genoemde 300Mbit wireless snelheid (2 stream 802.11n) is natuurlijk de verbindingssnelheid en niet de daadwerkelijke doorvoersnelheid, deze is grofweg maximaal de helft. Dus jouw 150Mbit max verbindingssnelheid kaartje (1 stream waarschijnlijk dus) zal dan als maximale doorvoer rond de 70Mbps (~9MBps) kunnen halen onder optimale omstandigheden (lees onwaarschijnlijk, zie hier meer informatie)
Heb je toevallig WMM disabled op je router?

Verwijderd

kijk eens met InSSIDER voor evt andere draadloze wifi netwerken die kunnen storen?

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Heb je al gekeken naar de instellingen van de QoS in de router? Wellicht dat het bekabelde verkeer voorrang heeft op het Wireless verkeer?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, maar heb het beetje druk gehad afgelopen week.

Bedankt voor de vele reacties, ik heb het één en ander geprobeerd om het op te lossen, maar het is nog niet echt gelukt. Wat ik wel vreemd vind is dat de snelheid van mijn laptop bv. 108Mbps, dat zou dus neer moeten komen op een snelheid van 13,5MB/sec. Ik weet dat dat niet voor internet geldt, en ook weet ik dat ik niet de volle 300Mbps ga halen, want dat leken sommige te denken als ik zo de reacties las. Maar als ik iets download met nieuwsgroepen dan haal ik altijd maar tussen de 200 en 900 kb/sec terwijl ik op de vaste computer vanaf dezelfde router dus, 7mb/sec haal.

Ik heb gekeken in de router of bekabelde verbindingen voorrang hebben op wireless, dat bleek niet zo te zijn en dat blijkt ook niet uit de statistieken dat de laptop met 108Mbps verbonden is met de router.
Ik heb nog niet alles op n verbinding gezet, maar er is nu geen b apparaat verbonden (nogmaals bewijst de 108Mbps dat het daar ook niet aan moet liggen, toch?).

Hieronder is een kopie gemaakt van datgene waar ik naar verwijs:

SSID MAC Address IP Address Mode Rate (Mbps) Signal (%)
D-Link655 00259CEB9FB7 192.168.0.196 802.11n (2.4GHz) 108 76

(komt er niet helemaal perfect uitgelijnd uit, maar denk dat jullie er wel uitkomen.)

Wel is het zo dat de snelheid erg schommeld, maar het blijft wel boven de 30Mbps in de tijd dat ik het in de gaten hield. Maar dit is natuurlijk nog altijd sneller dan die paar honderd kb/sec die ik met downloaden haal. Vreemde is ook dat wanneer ik via een http site download ik soms wel 2mb/sec haal (nog niet de volle snelheid, maar toch acceptabeler).

Mochten jullie screenshots willen van bepaalde instellingen, die handig zijn om me verder te kunnen helpen dan hoor ik het graag, alvast bedankt voor de hulp ;)

Edit:

Heb nu wel alles op n gezet, en heb net even een speedtest gedaan bij UPC, en haal daar echt een dramatische score van 4.85Mbps.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2010 23:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 09:52:
kijk eens met InSSIDER voor evt andere draadloze wifi netwerken die kunnen storen?
Heb dit programma gedownload en er zijn wel verschillende netwerken maar die van mij komt er wel ver bovenuit qua signaal. Weet niet of je ergens specifiek kan zien wat de storing is van andere wi-fi's?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan nog even testen wat de snelheid is als de beveiliging uit staat. Als het dan sneller is ligt het niet aan de signaalsterkte en dergelijke.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 09 september 2010 @ 23:02:
Je kan nog even testen wat de snelheid is als de beveiliging uit staat. Als het dan sneller is ligt het niet aan de signaalsterkte en dergelijke.
Die heb ik al uitstaan, alleen die WEP code heb je nodig om in te loggen, verder zit er geen beveiliging op, die heb ik er inderdaad al afgehaald om te kijken of het daar aan zou liggen...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:30

M2M

medicijnman

check in ieder geval eventjes of het echt aan jezelf ligt, door wat data te over te pompen van een bedrade naar een bedrade computer, en van een wifi computer naar een bedrade computer.

Vervolgens alle instellingen nog eens nalopen en fysiek naast de router / accesspoint gaan zitten met je laptop / draadloze adapter. Vervolgens een compleet beveiligingsvrij draadloos netwerk maken, en snelheden testen. Zowel met internet, als intern met een vaste computer. En dan net zolang dingen gaan toevoegen tot je de fout tegenkomen. En als laatste ga je vervolgens een download aanzetten en met je laptop teruglopen naar de plek waar die stond. Dan kom je vanzelf de zwakke punten in je bereik tegen.

-_-

• ZuzZoo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07-2023

ZuzZoo

Hoera een zoontje! Joao-Rese!!

Hoi bij N moet WPA2 only en AES aanstaan.
Kijk of je CTS op auto staat. Test CTS bij aan. Mocht je geen internet meer hebben zet deze dan op uit en niet op auto.
Wat voor kaart zit er in je laptop? Kijk of er betere en nieuwere drivers zijn.
Anders wil ik je wel helpen middels teamviewer.

Apple fanboy, Windows fanboy, Android fanboy en Gadgets fanboy..nuff said

Verwijderd

Topicstarter
ZuzZoo schreef op donderdag 09 september 2010 @ 23:23:
Hoi bij N moet WPA2 only en AES aanstaan.
Kijk of je CTS op auto staat. Test CTS bij aan. Mocht je geen internet meer hebben zet deze dan op uit en niet op auto.
Wat voor kaart zit er in je laptop? Kijk of er betere en nieuwere drivers zijn.
Anders wil ik je wel helpen middels teamviewer.
De instellingen die je hebt gepost heb ik hetzelfde staan, alleen kan ik CTS nergens terug vinden op de router.
Kaart in de laptop heeft de nieuwste driver en type heb ik hierboven al gepost als het goed is (naam weet ik zo niet uit mijn hoofd).

Ik heb trouwens tussen twee laptops (beide Sony Vaio met dezelfde netwerkkaart en op dezelfde aftstand van de router) een file verstuurd en die ging met 2,5mb/sec, niet snel, maar in ieder geval beter wat ik met nieuwsgroepen krijg.

zal trouwens even wat instellingen van de netwerkkaart doorgeven, misschien is dat ook nog belangrijk:

802.11b preamble: Long en short (ook alleen long geprobeerd maar maak niks uit, verder geen opties
AdHoc 11n: Enable
Network Adress: niet aanwezig
Receive Buffers: 256
Scan Valig Interval: 60
Transmit Buffers: 512

Heb ook uitgeschakeld dat de laptop het apparaat mag uitschakelen om energie te besparen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2010 00:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij ben ik eruit.
Ik heb alles op n gezet, en heb ipv auto 20/40mhz nu alleen 40mhz aangevinkt. Nu haal ik 54Mbps in de speedtest en daar ben ik erg tevreden mee. Alleen zit ik nu met het probleem dat het downloaden van nieuwsgroepen nog steeds maar 500kb/sec-1mb/sec gaat, terwijl iets via http downloaden nu dus met ongeveer 4 a 5mb/sec gaat.

(nogmaals, met de pc die via kabel verbonden is haal ik 7mb/sec)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2010 01:32 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:54
Dan zou ik ook eens kijken naar het downloadtraject. Heb je een payserver? Knijpt je Internetprovider misschien downloads via Usenet? etc.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sowieso is 2,4 GHz (wat jij gebruikt) legacy. Als je hardware 5 GHz ondersteunt is dat je eerste actie: switchen naar die band. Met 2,4 GHz zal je nooit in de b uurt komen van de nominale 300 Mbps, zelfs niet onder de beste omstandigheden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik de 300Mbps niet haalt vind ik niet erg, de snelheid die ik nu haal vind ik snel genoeg, want het gaat met name om downloaden via internet, en we hebben 60Mbps internetverbinding. We sturen amper wat door via computers onderling.

Maar ik denk niet dat het aan het knijpen van de provider ligt, want ik download sowieso via SSL en op mijn pc die met kabel is verbonden haal ik dus wel 7mb/sec met hetzelfde account van de payserver.'

Edit:
Schijnbaar is UPC weer aan het knijpen geslagen, want heb nu (na een week geleden) weer eens iets via usenet gedownload op mijn bekabelde pc en krijg daar ook maar max 1mb/sec, erg fijn :/

Wireless heeft nu in ieder geval de goede snelheid, bedankt voor jullie hulp :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2010 15:34 ]

Pagina: 1