sata 300 harde schijf op sata 150 mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Als ik een sata 300 harde schijf draai op een sata 150 moederbord, gaat de lees- en schrijfsnelheid er dan met de helft op achteruit of is dit verloop niet lineair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Reken maar uit, dan zit je op 1.5 Gigabit per seconde, dus 1536 Megabit per seconde, dus 192 Megabyte per seconde. Dat haal je niet zonder RAID. Daar gaan dan nog wel de encodingsvertragingen vanaf, dan blijft er 1.2 Gigabit per seconde over. Oftewel 1222.8 Megabit per seconde, oftewel 153.6 Megabyte per seconde.

En leer Google gebruiken alstublieft, dit kun je gewoon weten als je eens, als voorbeeld, de wiki doorzoekt.

Simpelgezegd: Google is your friend! ;)

Edit: Hè, klote, ben het 'gedoe' van de Mebybyte e.a. vergeten waar Windows, processors en HDD's mee werken. Hierdoor moet ik eerst naar 'echte' bytes of bits terugrekenen. We nemen weer eens de nettosnelheid van 1.2 Gigabit per seconde:

1200000000*8/10/1024/1024/8 = 114.44 Megabyte per seconde

Dat kun je dus maximaal over die brug heen sturen. Dus als je schijf dat niet haalt (wat waarschijnlijk het geval is), zul je er in principe niets van merken.

[ Voor 33% gewijzigd door Orwell op 05-09-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al wat gegoogled, en wat ik las is dat een harde schijf moeite schijnt te hebben met 300 snelheid.
vandaar dat ik dacht de de de snelheid bij een 150 verbinding wel eens hoger zou kunnen zijn dan 50% van 300.
Ik heb niet zoveel op met theorie, de praktijk wijst vaak anders uit.

En bij het opstarten van windows en andere software haal je de 1,5 GB per seconde niet.
Bij testjes lees ik gemiddelde snelle snelheden van 117 MB per seconde wat ver onder de 1,5 GB ligt.

Je snapt mijn beredenering dat ik niet veel op heb met de 50% theorie in dit geval.
Het gaat me met name om opstarten van windows en applicaties.

Ik zou mijn maxtor diamondmax 10 willen vervangen voor één van deze tijd, de vraag is alleen of het qua snelheid wel wat oplevert op hetzelfde moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met een SSD of erg snelle normale HDD zal het wat uitmaken. De meeste HDD's zitten zo rond de 100MB/s maximaal, wat dus onder de snelheid van SATA150 ligt. Dus met een normale HDD maakt SATA150 of 300 dus helemaal niets uit.
Bij testjes lees ik gemiddelde snelle snelheden van 117 MB per seconde wat ver onder de 1,5 GB ligt.
Hier haal je GB en Gb door elkaar.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 05-09-2010 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, de 1,5 gaat over bit en de 117 over byte, mijn fout.
Dat neemt niet weg dat een sata 300 schijf dan nog steeds onder de 1,5 Gb zit met 117 MB/s dus de winst met een 300 verbinding zal nooit groot zijn lijkt mij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt uit het bovenstaande alsof ik het nog steeds door elkaar haal, maar nee.
Wat uitgebreider: 117 * 8 = 0,936Gb. Dat haalt de 1,5 niet, laat staan de 3,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit topic gaat op slot, vanwege de weinig inzet die de topic starter toond. Aangezien deze informatie veel vuldig voor handen is in de FAQ's of voorgaande topic's. Met een beteje zoekwerk had de topic starter zijn informatie al moeten kunnen vinden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.